Sram gx axs met shimano cassette.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Momenteel rijd ik met een mix van shimano xt/slx 12 speed. Ben al een tijdje aan het overwegen om de shifter en de derailleur te vervangen met gx axs upgrade kit maar wil graag de cassette (momenteel slx) behouden omdat ik het wel prettig vind om af en toe de kleine kransjes die doortrappen te vervangen.

Maar hoe goed werkt die combinatie nu ?
Zijn er hier nog die zulke combinaties hebben?
Wat zijn de voor- en nadelen van gx axs met een slx of xt cassette?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Die zoek functie die doet het nooit op mijn mobiele browser, geeft altijd een time-out.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zie vaker de wens naar upgrade AXS voorbij komen.

Ben wel benieuwd naar je motivatie?
- minder kabels
- schakelzekerheid
- mooier
- ?

Wat ik vooral zie is dat de marketing van SRAM aardig lukt. 8)

Overigens is een upgrade naar XTR shifter+derailleur denk ik nog altijd een betere optie.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ha , ik speelde met dezelfde vraag , AXS Gx met XT cassette en Kmc ketting , dus ik kijk even mee :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

hanjovdberg schreef: vr 9 december 2022, 10:06 Ik zie vaker de wens naar upgrade AXS voorbij komen.

Ben wel benieuwd naar je motivatie?
- minder kabels
- schakelzekerheid
- mooier
- ?

Wat ik vooral zie is dat de marketing van SRAM aardig lukt. 8)

Overigens is een upgrade naar XTR shifter+derailleur denk ik nog altijd een betere optie.
Ja al die punten en ben wel nieuwsgierig naar het hele axs. En heb wat oud spul verkocht waardoor het mij niets kost, maar ik wil er ook niet op achteruit gaan mocht het niet werken

Die kost om naar xtr over te schakelen is het mij niet waard

Xtr is het mij niet waard
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Koban schreef: vr 9 december 2022, 10:28 Ieder heeft andere wensen. Als je zelf nut niet zit van AXS is dat toch prima. Hoeven elkaar ook niet te overtuigen. :wink:

Twee jaar terug keer set gekocht om het zelf te ervaren. Voor mij persoonlijk vind ik de AXS shifter fijner net als de fijnafstelling etc... Nu drie fietsen met AXS XX1. Waarvan de HT een mix is van Shimano XTR en AXS. (Al wordt deze fiets nog maar zelden gebruikt)

Mixen gaat prima. Al zou ik zelf niet ketting, cassette en kettingblad gaan mixen. Maakte wat meer geluid bij schakelen en ging iets minder soepel.
Ah jij hebt dus de 2. Is er prestatie verschil in een bv volledige gx axs aandrijving of een volledige Shimano aandrijving met gx shifter en derrie.
Is volledig gx beter Qua snelheid en precisie?

Hoe lang gaan de batterijen mee?
Ik heb ook ergens gelezen dat de afstelling van de b-tension schroefje anders moet?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

En hoe zit het met de shifter batterij?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Die zit er al ruim twee jaar in
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Omdat ik zelf ook twijfel om deze set aan te schaffen , en niet weer naar Sram Casettes wil overstappen , heb ik begrepen dat het goed werkt met Shimano M6100 / 7100 / 8100 cassettes met Shimano & KMC kettingen . Dus voor de gene die nog twijfelen .....
:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Koban schreef: vr 9 december 2022, 10:28 Ieder heeft andere wensen. Als je zelf nut niet zit van AXS is dat toch prima. Hoeven elkaar ook niet te overtuigen. :wink:

Mixen gaat prima. Al zou ik zelf niet ketting, cassette en kettingblad gaan mixen. Maakte wat meer geluid bij schakelen en ging iets minder soepel.
Ik kreeg last van mijn duim op routes waar veel moet worden geschakeld. Een soort RSI klachten. Wellicht omdat ik erge grote handen heb en ik de positie van de shifter niet goed kon krijgen. Met AXS is dat helemaal voorbij. Klein tikje op de shifter en super trefzeker naar de juiste versnelling, echt top!

Verder gebruik ik deze ook in combinatie met een XT ketting en cassette en dat is een perfecte combi.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

hanjovdberg schreef: vr 9 december 2022, 10:06 Ik zie vaker de wens naar upgrade AXS voorbij komen.

Ben wel benieuwd naar je motivatie?
- minder kabels
- schakelzekerheid
- mooier
- ?

Wat ik vooral zie is dat de marketing van SRAM aardig lukt. 8)

Overigens is een upgrade naar XTR shifter+derailleur denk ik nog altijd een betere optie.
- minder kabels = makkelijk installeren en overzetten/afstellen :-q
- schakelzekerheid = schakelen met een druk op de knop, zonder weerstand van de kabel :-q
- mooier = ja minder is mooier natuurlijk :-q
- ? = en nog veel meer :lol: :wink:

En zelf rij de met de 8000 van Shimano :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
hetkanun
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 12:57

hanjovdberg schreef: vr 9 december 2022, 10:06 Ik zie vaker de wens naar upgrade AXS voorbij komen.

Ben wel benieuwd naar je motivatie?
- minder kabels
- schakelzekerheid
- mooier
- ?

Wat ik vooral zie is dat de marketing van SRAM aardig lukt. 8)
Zo stond ik er ooit ook in Hanjo. Wat voegt het toe dacht ik. Toch een setje gescoord. En eenmaal gemonteerd... Het schakelt geweldig. Snel en direct. Vooral op singletracks met wat hoogteverschil (schaarsbergen o.a.) werkt het perfect. En achteraf best leuk met welk verzet je de meeste kilometers hebt gereden, enz.
Plaats reactie