Zandpaden ten noorden van Arnhem dicht voor fietsers

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik vraag me ook af of er daadwerkelijk zoveel behoefte is aan 'vrij rijden' in dit kleine perceel. Zeker nu er een mooie route ligt. Eens met wat hierboven gezegd wordt dat het begint bij het verbieden van vrij rijden en eindigt bij verbieden van de routes. Maar dit zie je eerder in situaties waar er een bezwaar wordt aangemaakt op andere gronden (kevers en hagedissen).
En het is een risico voor de gewenste verbinding naar Veluwezoom als alles nu 'op slot' gaat.
Campos
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 17 juni 2021, 20:02

Bram87 schreef: wo 21 december 2022, 18:13 ik vraag me ook af of er daadwerkelijk zoveel behoefte is aan 'vrij rijden' in dit kleine perceel. Zeker nu er een mooie route ligt. Eens met wat hierboven gezegd wordt dat het begint bij het verbieden van vrij rijden en eindigt bij verbieden van de routes. Maar dit zie je eerder in situaties waar er een bezwaar wordt aangemaakt op andere gronden (kevers en hagedissen).
En het is een risico voor de gewenste verbinding naar Veluwezoom als alles nu 'op slot' gaat.
Het zijn wel stukken waar best veel gefietst wordt.
Maar het gaat met name om zaken als:
- De onderbouwing is zwak / nauwelijks aanwezig (zowel qua fauna als qua conflicten)
- Het is zonder goed overleg met alle belanghebbenden doorgevoerd (ook zonder het te behandelen in de gemeenteraad)
- Een specifieke groep wordt uitgesloten, wederom zonder goede onderbouwing waarom alleen deze groep

Daarnaast:
- De MTB-route is niet geschikt voor iedereen (denk aan ouderen, beginners, gravelbikers, etc.)
- De MTB-route zal hierdoor drukker worden (meer onderhoud noodzakelijk, druk op de vrijwilligers)
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

De route Schaarsbergen die door deze omgeving loopt, bestaat voornamelijk uit single tracks. Het is mijn thuisroute en ik rijd er wekelijks. Als MTB'er heb ik geen enkele behoefte om buiten de uitgezette route te rijden. Ik heb hier dan ook nooit conflicten met andere bosgebruikers. De stromen met bosgebruikers zijn nu goed gescheiden. Wandelaars, ruiters en MTB'ers hebben hun eigen paden. Het aantal paden dat je met elkaar deelt, is beperkt.

Wel zie ik steeds vaker gravelers in het bos. Op de ST's op Schaarsbergen is het veel draaien en keren. Lijkt me niet ideaal op een gravelbike. Je ziet dan ook dat de gravelers bepaalde stukken single track overslaan en de brede bospaden pakken. Daar komen ze ook wandelaars (vaak met loslopende hond) tegen. Zij zullen vooral te lijden hebben onder eventuele afsluitingen. Ik denk echter niet dat dit gaat leiden tot meer drukte op de MTB route.

Het leven wordt wel een stuk makkelijker als iedereen bereid is om een beetje rekening te houden met en ander:
Even inhouden bij het kruisen van een ruiterpad en wachten voor een paard.
Even je hond bij je houden als er een fietser aankomt.
Even snelheid minderen als je wandelaars passeert.
Het is echt niet moeilijk.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Campos schreef: wo 21 december 2022, 18:56 Maar het gaat met name om zaken als:
- De onderbouwing is zwak / nauwelijks aanwezig (zowel qua fauna als qua conflicten)
- Het is zonder goed overleg met alle belanghebbenden doorgevoerd (ook zonder het te behandelen in de gemeenteraad)
- Een specifieke groep wordt uitgesloten, wederom zonder goede onderbouwing waarom alleen deze groep

Daarnaast:
- De MTB-route is niet geschikt voor iedereen (denk aan ouderen, beginners, gravelbikers, etc.)
- De MTB-route zal hierdoor drukker worden (meer onderhoud noodzakelijk, druk op de vrijwilligers)
Dit dus. Dat gebrek aan onderbouwing en (dwangmatig) alleen MTBers sterk inperken zou voor iedereen hier een dik oranje alarmsignaal moeten zijn. Zo raken we nagenoeg alle vrijheden kwijt en kan je enkel nog in de flowtrailfile op zaterdag aansluiten. Tot iemand een hagedis spot….

Ik ken het gebied heel goed (hoewel ik er inmiddels een stuk vandaan woon) en het biedt veel variatie voor diverse groepen rijders. Geniet vooral van je MTB route, mede forumleden, maar begrijp ook ajb dat er aardige groepen zijn die (a) de typische vaste routes in de regio echt te smal/druk/moeilijk vinden, of die (b) al die geshapede flowtrails veel te makkelijk vinden.

Er moet een beetje ruimte blijven om iedereen behalve de verste extremen te bedienen. Zeker als 80% wel op de route blijft, zou daar geen issue moeten zijn. Zeker niet als men (te voet/paard/fiets) zich een beetje gedraagt.
Stamppot with weaksauce!
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

FreedomRanger schreef: wo 21 december 2022, 23:36 Wel zie ik steeds vaker gravelers in het bos.
[…]
Het is echt niet moeilijk.
Hier even los op reagerend: ik zie precies deze issue ook in het bos waar ik nu woon.

Het is helaas wel moeilijk, want we slagen er als gemeenschap nog steeds niet in om bepaalde groepen (zal het vinger wijzen verder achterwege laten) te informeren c.q. op te voeden. Wandelaars met honden hebben we geen invloed op, het gedrag van onze eigen rotte appels misschien toch nog een beetje.
Stamppot with weaksauce!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2988
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

eRicW schreef: do 22 december 2022, 12:26
FreedomRanger schreef: wo 21 december 2022, 23:36 Wel zie ik steeds vaker gravelers in het bos.
[…]
Het is echt niet moeilijk.
Hier even los op reagerend: ik zie precies deze issue ook in het bos waar ik nu woon.

Het is helaas wel moeilijk, want we slagen er als gemeenschap nog steeds niet in om bepaalde groepen (zal het vinger wijzen verder achterwege laten) te informeren c.q. op te voeden. Wandelaars met honden hebben we geen invloed op, het gedrag van onze eigen rotte appels misschien toch nog een beetje.
Ik lees hier een verwijt: "rotte appels". Maar waar baseer je je uitspraak eigenlijk op, en wat doen die "rotte appels"?

De hele discussie is ongelofelijk fact-free tav het zogenaamde fiets overlast probleem. Dit is volgens mij op veel plaatsen zo, er wordt iets geroepen en dus is het waar en is er een "probleem". Ik heb zelfde discussie gevoerd met natuurbeheerders in mijn omgeving en het aantal meldingen was gering en nauwelijks onderbouwd.

Tijdens hoogtepunt lockdown was het uit eigen ervaring inderdaad te druk. Ja dat gaf overlast en wrijving. Ook door kuddes arrogante dove wandelaars. Maar dat is al lang niet meer zo. Tegenwoordig is het in mijn omgeving i.h.a. rustig tot zeer rustig met uitzondering zondag bij mooi weer is het iets drukker.

Dus de discussie wordt gevoerd op basis van "overlast" tijdens een zeer ongewone situatie (lockdown) op een manier die natuurbeheerders toevallig goed uitkomt. Verandert waarschijnlijk niets aan de zoneringswens van de natuurbeheerders, dit is de mode tegenwoordig ook al is het niet nodig. Je kan met drukte ook flexibeler omgaan, zie mijn eerdere suggestie.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Crapton schreef: do 22 december 2022, 13:37 Ik lees hier een verwijt: "rotte appels". Maar waar baseer je je uitspraak eigenlijk op, en wat doen die "rotte appels"?
Dat weet je natuurlijk zelf heel goed; het komt in iedere discussie hier wel 10x terug. :winkie:
Crapton schreef: do 22 december 2022, 13:37 De hele discussie is ongelofelijk fact-free tav het zogenaamde fiets overlast probleem. Dit is volgens mij op veel plaatsen zo, er wordt iets geroepen en dus is het waar en is er een "probleem". Ik heb zelfde discussie gevoerd met natuurbeheerders in mijn omgeving en het aantal meldingen was gering en nauwelijks onderbouwd.
HE-LE-MAAL mee eens. Maar de beheerder/eigenaar elders denkt er misschien anders over (volgens de NTFU ook het geval in Arnhem). Sommigen hebben een vooroordeel over bikers en zien in ieder incident bewijs van hoe wij zorgen voor overlast en ergens niet thuis horen. In die zin is ieder incident, al is het er jaarlijks maar één, potentieel één te veel.

Zolang toegang inperken niet gebeurt op basis van toetsing van de feiten maar op basis van vermoedens en meningen (zie o.a. de issues met natuurbescherming) zal perceptie/beeldvorming bepalend blijven. Daarom is deel van mijn lokale netwerk nu afgesloten. Daarom is het voor ons collectief belangrijk die paar fietsers die weinig kennis hebben van de regels, of er compleet schijt aan hebben, zo veel mogelijk bij te brengen wat wél gewenst is.
Crapton schreef: do 22 december 2022, 13:37 Tijdens hoogtepunt lockdown was het uit eigen ervaring inderdaad te druk. [... ]Tegenwoordig is het in mijn omgeving i.h.a. rustig tot zeer rustig met uitzondering zondag bij mooi weer is het iets drukker.

Dus de discussie wordt gevoerd op basis van "overlast" tijdens een zeer ongewone situatie (lockdown) op een manier die natuurbeheerders toevallig goed uitkomt....
EXACT. En wat je nu ziet is dat er door 2 jaar topdrukte iets is ontstaan (route's gewijzigd, dicht, vrij rijden ingeperkt) die nog steeds door blijft galmen. Precies omdat onderbouwing niet gevraagd wordt. We moeten vooral voorkomen dat het verder escaleert. Deel daarvan is die paar problemen die wél vanuit onze groep voort komen toch proberen te vermijden.
Stamppot with weaksauce!
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 477
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Naast het afsluiten van paden, wil de gemeente ook een aantal delen van de mtb route sluiten. Meest opvallende stuk is het stuk dat start bij het mtb museum. Dat moet een stilte gebied worden. Echter als je de situatie daar ter plaatse kent, dan weet je dat parallel aan dat stuk single track de kemperbergerweg loopt, met een fietspad. Als je op die single track rijdt, dan rijd je effectief een paar meter van dat fietspad. Het is dus een kul argument. Wat veel aannemelijker is, dat aan de andere kant woningen liggen (schaarsbergen), en dat de bewoners ongestoord met kind, hond etc willen wandelen. Er loopt overigens parallel aan die mtb-track nog een breed pad, wat prima te wandelen is. Ik kan niet voor alle andere afsluit—voornemens spreken, maar dit stuk single track heeft niets met natuur-rust te maken.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Marcel964 schreef: do 22 december 2022, 22:29 Naast het afsluiten van paden, wil de gemeente ook een aantal delen van de mtb route sluiten.
Graag deze discussie bij de feiten houden en niet gaan smijten met onwaarheden die een eigen leven kunnen gaan leiden. MTB route staat op geen enkel punt ter discussie. Sterker nog, de gemeente wil meer single track toevoegen om op bepaalde plekken nog betere de recreatiestromen te scheiden. Zo ook de track "Roekeloos" die van het MTB museum langs de Kemperbergerweg loopt. Onderaan wat aanpassingen om MTB'ers en wandelaars te scheiden.

Wij van St MTB Zuid Veluwe zitten bovenop de huidige kwestie en de plannen van de gemeente Arnhem omdat wij direct belanghebbende zijn. Mocht je ergens over twijfelen, ff fact check bij ons, voordat je het plaatst.
Laatst gewijzigd door kuijtje.nl op vr 23 december 2022, 15:59, 2 keer totaal gewijzigd.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Misschien beetje off-topic: maar nogmaals hulde voor al het werk dat jullie stichting verzet heeft. Ik ben groot voorstander van zo veel mogelijk vrij kunnen rijden en iedereen zelf in laten vullen wat qua pad bij ze past. Zonder jullie werk was er, in mijn perceptie, veel verloren gegaan. De officiële routes zijn een mooie afwisseling voor thuis (en in de winter een robuuste oplossing voor de drek die ik voorheen in deze hoek kende ;)).
Stamppot with weaksauce!
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 477
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Lekker fietsen!
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 477
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20


Het is weer negatieve framing van Omroep Gelderland. De kop gaat over de MTB verderop in artikel blijkt dat mensen met honden voor grotere verstoring zorgen.

De reactie van Patrick Janssen is wel een goede. Maar of het veel helpt is een 2e. Mensen zien vooral de kop dat MTB-s overlast veroorzaken. :oops:
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Goede reactie van Patrick Jansen inderdaad.
Mocht dit item onderwerp van een toets Nederlands zijn, met de opdracht een passende samenvattende titel te geven, dan lijkt Hondeneigenaren lappen regels aan hun laars, een betere kop. Treurig.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 477
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Na Omroep Gelderland, kon natuurlijk de Gelderlander niet achterblijven:

Gelukkig is hier de framing niet bij voorbaat negatief "Is mountainbiken schadelijk voor de natuur? ‘Kijk naar de feiten, niet naar de emotie’, zegt ecoloog én mtb’er Patrick Jansen"

https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal ... ~aae4c97f/
Plaats reactie