Mijn semi-Unicorn: Rocky Mountain Cirrus 1992 (ECS frame)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leuk stukje historie, zeker als er ook nog echt op gefietst kan worden :-q
Heb je nu een 30.4 - 27.2 shim gebruikt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 4 december 2022, 00:03 Leuk stukje historie, zeker als er ook nog echt op gefietst kan worden :-q
Heb je nu een 30.4 - 27.2 shim gebruikt?
Ik heb nu even een paar lagen tape gebruikt :) Samen met de te korte stuurbuis kun je dus echt niet fietsen op deze bike, maar dat komt wel. De zadelpen is 26.8, ik kon geen 26.8->30.4 shim vinden, dus ik heb een 27.2->30.8 shim gekocht. Zou met wat proppen moeten passen. Hopelijk. Maar ik denk dat een 26.8 zadelpen in die dikke zitbuis niet echt mooi staat, en de zadelpen is voor de Blizzard, dus ooit komt er een mooie 30.4 Roox of Syncros, of iets anders (Ritchey?).
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi wark :-q

En een Pace cork, ook mijn oude favoriet. Over die Pace vorkbuis, is die in de kroon geklemd met boutjes of is ie geperst? Op retrobike heb je een forumlid met de naam justbackdated en die is ex Pace employee volgens mij. In any case, hij kan bijna alles voor oude Pace vorken dus misschien ook een langere vorkbuis. Met de geschroefde variant is dat dan heel simpel vervangen.

Enjoy!!

Edit, ik kijk ook even mijn stash na of ik ebt een geschikte starre vork heb voor je, hoe lang moet de stuurhuis echt zijn?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Via Intend-bc kun je stuurbuizen in moderne vorken laten vernieuwen. Wellicht doen zij ook old skool vorken.

AMP vork is ook gaaf, maar vind die maar eens met nog werkende ‘dempers’..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

zonoskar schreef: zo 4 december 2022, 02:38 De zadelpen is 26.8, ik kon geen 26.8->30.4 shim vinden, dus ik heb een 27.2->30.8 shim gekocht. Zou met wat proppen moeten passen. Hopelijk. Maar ik denk dat een 26.8 zadelpen in die dikke zitbuis niet echt mooi staat, en de zadelpen is voor de Blizzard, dus ooit komt er een mooie 30.4 Roox of Syncros, of iets anders (Ritchey?).
Dat moet lukken, en de keuze in 27.2 is een stuk ruimer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Dan had ik een shim moeten kopen van 27.2 -> 30.4 :) Ik wil uiteindelijk gewoon een 30.4 zadelpen, dus de shim is om tijdelijk mijn titanium Syncros pen te kunnen gebruiken.

Het was vandaag toch niet zo zonnig als voorspeld en door koppijn niet kunnen fietsen, dus dan maar even tegen het huis.

Afbeelding

Afbeelding

Voorlopige specs:
Frame: Rocky Mountain Cirrus 1992
Vork: Pace RC35 met olie demper
Wielen: Mavic Crossmaxx 2nd gen
Banden: Schwalbe Jimmy 2.0"
Stuur: Kalloy carbon
Stuurpen: Ritchey 100mm (ik heb nog een Syncros Cattleprod 130mm liggen, maar die is te lang denk ik)
Headset: Chris King ahead (een redelijk recente, maar het design is niet echt veranderd de laatste 40 jaar)
Barends: Onza rood
Remmen: Avid Single digit V brakes
Cranks: Raceface Turbine met Raceface kettingbladen
Bracket: Shimano UN52
Derailleur achter: Shimano XTR m900
Derailleur voor: Nog geen, ik had geen 34.9mm bottom pull exemplaar liggen of op mijn anfdere fietsen.
Zadelpen: Syncros Titanium 26.8mm
Zadel: Selle Flite rood.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

De zon scheen en ik werkte thuis, dus tijd voor betere foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Setje decals zou onderweg moeten zijn alsmede een passende (nieuwe) zadelpen. Ik ben nog aan het overpeinzen of ik 100 euro wil uitgeven voor een tijdcorrecte Syncros zadelpen. Al had ik op ebay ook een mooie Roox gezien uit de jaren '90.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi wark :-q

En voor de visuele balans zou die Syncros pen dan zwart moeten zijn, de huidige pen is erg mooi maar staat optisch wat op zichzelf in de build. Niet geholpen door de diameter "sprong" bij de klem ook nog. Alternatief is een polished stuurpen. Ik heb nog een period correcte Control tech liggen ergens, is dat wat voor je?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik heb een moderne 30.4 pen gekocht in zwart. De kop lijkt een beetje op de wat nieuwere Syncros pennen, dus dat lijkt dan nog een beetje ok. Ik heb zelf ook nog een Syncros stuurpen liggen, maar ik denk dat die te lang is.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Roox stuurpen kan prima.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zwarte pen past beter bij de zwarte vorkpoten en stuurpen.

Hoe rijdt ie?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Kweenie. De zadelpen zit niet vast en ik heb gisteren pas een extender voor de vorkbuis geplaatst. Zo'n ding:

Afbeelding

Een PITA om te installeren, ik ben er een uur mee bezig geweest. Er zit geen handleiding bij, dus in eerste instantie dacht ik alles in 1 keer te installeren, maar dan had ik nul preload op de headset. uiteindelijk heb ik zoiets gedaan: https://www.youtube.com/watch?v=BPyWlCx6BEI Als de zadelpen binnen is kan ik dus fietsen :)

Maar eigenlijk moet de vork verlengd worden zoals Paul Brodie uitlegt in zijn video: https://www.youtube.com/watch?v=TtOeCtNBUwg
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Probleem van zo'n extender lijkt mij ook dat de buitenkant vd vorkbuis standaard is, maar de binnenmaat niet. Dus hoe precies past de extender.?.

Paul Brodie is natuurlijk wel een vakman.
Kan je dat ergens laten doen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

zonoskar schreef: wo 7 december 2022, 12:59 Kweenie. De zadelpen zit niet vast en ik heb gisteren pas een extender voor de vorkbuis geplaatst. Zo'n ding:

Afbeelding

Een PITA om te installeren, ik ben er een uur mee bezig geweest. Er zit geen handleiding bij, dus in eerste instantie dacht ik alles in 1 keer te installeren, maar dan had ik nul preload op de headset. uiteindelijk heb ik zoiets gedaan: https://www.youtube.com/watch?v=BPyWlCx6BEI Als de zadelpen binnen is kan ik dus fietsen :)

Maar eigenlijk moet de vork verlengd worden zoals Paul Brodie uitlegt in zijn video: https://www.youtube.com/watch?v=TtOeCtNBUwg
Wellicht kunnen deze mannen wat voor je doen. https://www.mrc-trading.de/ND-Tuned-Gabelschaft/VARNDGS. geef je de link heb me niet verdiept in de voorwaarden voor jou bike.

M-geenering kan las/soldeerwerk doen. Of hij nog reparatie doet weet ik niet. http://www.m-gineering.nl/

In de video van Paul wordt een vork met draad verlengd. Hier gaat het om A-headset.

Afhankelijk van de benodigde verlenging . Zou verlengen aan de bovenzijde misschien kunnen. Alles is afhankelijk van het kunnen van degene die het uitvoerdt.
Een goed lasbedrijf kan -Als ze de toepassing vertrouwen- er een CrMo buis op Tig lassen met een door lassing of een buis met iets grotere wanddikte in het midden van de balhoofdbuis.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Je kunt in deze bike mooi de Canadese inspiratie en invloed zien die Gerrit Gaastra opdeed voor Koga destijds

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie