Upgrade Shimano gear van trekkingfiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
FietsendeMenno
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 20 november 2022, 10:43

Hoi fietsfanaten!
M'n eerste post op dit forum – en gelijk een lange. Ik heb nu een aantal jaren een Kalkhoff Voyager Pro trekkingfiets, die ik gebruik voor fietsvakanties, dagtochtjes en boodschappen doen. Aangezien de setup meer gelijkenissen heeft met de MTB setup dan met een racefiets, hier eens op mountainbike.nl :). Ketting/cassette/crank altijd netjes schoongehouden maar nooit vervangen.

Tot nu. Recent is m'n ketting gebroken, en dat was het moment voor mij om ook eens naar de andere onderdelen te kijken. De cassette toont slijtage, net als de crank (licht). De voorderailleur ging soms wat stroef.. enfin, ik ben enthousiast om de groepset te upgraden!

Vanuit de winkel is er een bonte verzameling aan onderdelen geplaatst op mijn Kalkhoff:
- Voorderailleur: Acera
- Achterderailleur: Alivio
- Cassette: 11-34 HG200 (Acera)
- Shifters: Altus
- Crank: Altus
- (remmen even buiten beschouwing, de schijfremmen zoals ze nu zitten laat ik zo).

Een paar vragen voor m'n aankomende upgrade:
(1a) Ik heb nu een square bottom bracket. Kan ik die met een Shimano Hollowtech II bottom bracket vervangen? (past dat altijd?)
(1b) Als 1a: ja:Kan ik dan tussen mijn frame en de Hollowtech-sluitring ook mijn kettingbeschermer-metalen ding plaatsen?
(2) Als je alles op de aandrijflijn vervangt van Shimano 9-speed naar een 10-speed: kan elke fiets dat aan (qua ruimte bijv?).
(3) Kunnen jullie eens met mij meelezen of het onderstaande shoppinglijstje als vervanging voor mijn huidige setup kan, en of ik bepaalde dingen vergeet? Ik heb de Shimano compability-guide gecheckt en daar kan dit.
- Voorderailleur: FD-T6000 Deore
- Achterderailleur: RD-T6000 Deore
- Shifters: SL-T6000 Deore
- Crank: Deore
- Bottom Bracket: BB-MT501
- Cassette: HG500 (of HG50? volgensmij geen verschil?)
- Ketting: CN-HG54 116 (of beter: HG95?)
- Optislick kabels voor shifters
- Dynamic Montagepasta
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 20 november 2022, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar de Lounge, het is tenslotte een mountainbike forum.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik zou zelf geneigd zijn de fiets zo te laten en het 'dure geld' voor de upgrade op zak te houden in de spaarpot en dan te sparen voor een betere fiets als opvolger van deze.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat kan zeker.
1) in principe past dat want je hebt nu ook een schroefdraad bottom bracket. Even opmeten wat je breedte is (waarschijnlijk 68/73mm). En even goed kijken hoeveel spacers je ertussen moet zetten. En 1 van die spacers vervangen voor je kettingvanger.
2) nauwelijks tot geen verschil in breedte. De body is ook geschikt voor 10 speed. Ik zou wel aanraden te kijken naar een evt single set up. Ik weet niet hoe intensief je de fiets voor buitenlandse trips gebruikt maar anders kun je zelfs je huidige crank behouden en er een 1x10 setup van maken.
3) je lijstje is aardig compleet let wel goed op zogenaamde direct mount derailleurs. En mocht je voor een 1x setup gaan dan bespaar je dus 1x voor derailleur+shifter en crankstel. Heb je alleen een single ring van bijvoorbeeld 42T nodig met de juiste afmetingen. Scheelt al gauw €125.

Succes. Je zou overigens ook eerst je kabels kunnen vervangen voordat je überhaupt je voor derailleur en shifter vervangt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Op mijn vakantiefiets ben ik van een dergelijke allergaartje setup in 3x9 overgestapt naar 3x9 Deore met Xt shifters en XT cassette.
Ik had de voorkeur voor 1x11 maar ben blij dat het 3x9 met een race cassette is geworden. De kleinere stapjes van de race cassette zijn op de weg en op fietsvakantie een meerwaarde.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat snap ik als je de fiets ook voor buitenland gebruik. In NL voldoet een 1x9/10 van 42 met een cassette tot 34T in principe ook.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie