Die opmerking heb ik Cube Elite al vaker zien maken. Ik vraag mij ook af wat hij precies bedoelt met die opmerking.
Imho krijgen wielen in een MTB het zwaarder te verduren dan racefiets wielen. Dus ben erg benieuwd hoe Cube Elite dit ziet.
Overigens TSTM vind ik je advies voor DT helemaal prima echter geef ik graag even tegengas als ik een wat eenzijdige benadering van iets zie.
Gebroken spaken door stijve velgen ?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4701
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, dat is prima hoor
En ik geloof Cube Elite ook meteen.
Nicolas Voullioz reed jarenlang DH met CX -ray. Maar zijn spaken en mecanichien kwamen rechtstreeks van Sapim. En hij had een van vol wielen.
De stalen spaken van Mavic komen ook van Sapim. Die zijn ook retestrak (en dik).
Ik denk dat ze het wel kunnen, maar niet altijd doen.
Misschien hebben ze A en B kwaliteit en is het de kunst de A kwaliteit te bemachtigen. (En had mijn fietsenmaker de B kwaliteit)
Maar 1 vd CX ray wielen die ik opnieuw heb gedaan met een mix van Revo en Comp was toch echt gespaakt door een gerenomeerde bouwer en al 3x terug geweest
En ik geloof Cube Elite ook meteen.
Nicolas Voullioz reed jarenlang DH met CX -ray. Maar zijn spaken en mecanichien kwamen rechtstreeks van Sapim. En hij had een van vol wielen.
De stalen spaken van Mavic komen ook van Sapim. Die zijn ook retestrak (en dik).
Ik denk dat ze het wel kunnen, maar niet altijd doen.
Misschien hebben ze A en B kwaliteit en is het de kunst de A kwaliteit te bemachtigen. (En had mijn fietsenmaker de B kwaliteit)
Maar 1 vd CX ray wielen die ik opnieuw heb gedaan met een mix van Revo en Comp was toch echt gespaakt door een gerenomeerde bouwer en al 3x terug geweest
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Nou een race wiel met een bandespanning van 5 bar krijgt natuurlijk best wat klappen te voorduren.
Riggels en gaten in het asphalt. er licht altijd wel ergens een worteltje in het asphalt of fietspad.
Een MTB wiel op 1.5 tot 2 bar geeft veel meer mee. Als je natuurlijk echt gaat downhillen is het anders.
Niet voor niets dan mijn MTB setjes lichter zijn dan mijn racesetjes. Mijn MTB setjes zijn 1180 en 1280 gram en mijn race setjes 1350 en 1500. Oke 38 en 55mm maar toch ook met en 28 redde ik de 1180 niet.
Als je de sterkste spaken wil moet je de Sapin sprint pakken. Dat is een dikkere X ray.
(of een DT variant, dat zal niet veel schelen)
Ik geloof ook niet dat als het fout gaat het aan de spaken licht. Welk merk ook.
Vooral de manier van bouwen en heeft de gebruiker goed aangegeven waarvoor hij het gaat inzetten
Riggels en gaten in het asphalt. er licht altijd wel ergens een worteltje in het asphalt of fietspad.
Een MTB wiel op 1.5 tot 2 bar geeft veel meer mee. Als je natuurlijk echt gaat downhillen is het anders.
Niet voor niets dan mijn MTB setjes lichter zijn dan mijn racesetjes. Mijn MTB setjes zijn 1180 en 1280 gram en mijn race setjes 1350 en 1500. Oke 38 en 55mm maar toch ook met en 28 redde ik de 1180 niet.
Als je de sterkste spaken wil moet je de Sapin sprint pakken. Dat is een dikkere X ray.
(of een DT variant, dat zal niet veel schelen)
Ik geloof ook niet dat als het fout gaat het aan de spaken licht. Welk merk ook.
Vooral de manier van bouwen en heeft de gebruiker goed aangegeven waarvoor hij het gaat inzetten
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Mijn woonwerkracefiets heeft rondom Revo spaken.
(Dat hoef ik op de mtb echt niet te proberen)
En daar heb ik 15k mee naar het werk gereden. Zonder een centje pijn, zonder nastellen.
(Dat hoef ik op de mtb echt niet te proberen)
En daar heb ik 15k mee naar het werk gereden. Zonder een centje pijn, zonder nastellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
spaakgaten worden idd om die reden schuin geboord. Maar een productiefoutje kan altijd (ervaring) Verder hoop ik hier en daar te helpen met niet totaal onzinnig commentaar en zie het niet als een wedstrijdDat is al aan de orde geweest. O.a. Cube Elite schreef daarover dat het schuin boren van de spaakgaten belangrijk is om dit te voorkomen.
En Lars heeft al eens eerder of was het Jan the Man? aangegeven dat de spaaknippels van sapim en Alpina een ronde kop hebben die beter in de velg valt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Dat heeft mijn wielbouwer al heel vaak tegen mij gezegd en de vorige ook........ platte spaken zijn sterker!ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 23 november 2022, 17:20 Mijn woonwerkracefiets heeft rondom Revo spaken.
(Dat hoef ik op de mtb echt niet te proberen)
En daar heb ik 15k mee naar het werk gereden. Zonder een centje pijn, zonder nastellen.
Hij geeft aan, als ie iets teruigkrijgt is het DT comp of idd revo. Nooit xrays, sprint of earolites.
Platte spaken hebben 2 voordelen. Ten eerste worden ze van hoogwaardiger materiaal gemaakt, waar fabrikanten zelfs bij de vrij hoogwaardige (en meest verkochte) 2.0-1.8 spaken de kantjes er nog wel eens af lopen en niet 1, maar 2-3 gradaties minder kwaliteit spul gebruiken (bij idworx ooit een serie roestende Sapim Race spaken gehad...). Omdat platte spaken verder vervormd worden moet je sowieso hoogwaardiger materiaal gebruiken. En ook omdat ze dunner zijn, zijn ze dus kwetsbaarder en heb je hoogwaardiger staal nodig.Cube-Elite schreef: ↑zo 27 november 2022, 13:02Dat heeft mijn wielbouwer al heel vaak tegen mij gezegd en de vorige ook........ platte spaken zijn sterker!ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 23 november 2022, 17:20 Mijn woonwerkracefiets heeft rondom Revo spaken.
(Dat hoef ik op de mtb echt niet te proberen)
En daar heb ik 15k mee naar het werk gereden. Zonder een centje pijn, zonder nastellen.
Hij geeft aan, als ie iets teruigkrijgt is het DT comp of idd revo. Nooit xrays, sprint of earolites.
En platte spaken hebben een voorgeprogrammeerde plek waar ze buigen: het platte gedeelte. En dus minder bij de kop of vlak onder de spaaknippel. Ook daardoor breken ze minder snel op die plaatsen ten opzichte van ronde spaken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Cube-Elite schreef: ↑wo 23 november 2022, 08:46 Ik heb die ervaring niet in mijn race wielen zitten Xrays, en met dat wielsetje hebt ik inmiddels 25k gereden en ik breng ze jaarlijks ter controle.
Alleen het eerste jaar zijn ze iets bijgesteld maar nog geen 10% en dat kan ook te maken hebben met het zetten in een carbon velg.
De 20K daarna hoefde er helemaal niets aan te gebeuren en zo,n race achterwiel krijgt denk ik vaak veel meer te voorduren dan het gemiddelde MTB wiel. Mijn andere wielsets hebben ook allemaal Xrays en hoeven ook nooit te worden nagespannen, daar zitten echter geen sets bij met meer dan 10K erop.
Het is gewoon wie hem spaakt en dat doet bij al 25 jaar dezelfde.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 23 november 2022, 17:20 Mijn woonwerkracefiets heeft rondom Revo spaken.
(Dat hoef ik op de mtb echt niet te proberen)
En daar heb ik 15k mee naar het werk gereden. Zonder een centje pijn, zonder nastellen.
Hier kan ik je helemaal niet meer volgen.Cube-Elite schreef: ↑zo 27 november 2022, 13:02 Dat heeft mijn wielbouwer al heel vaak tegen mij gezegd en de vorige ook........ platte spaken zijn sterker!
Hij geeft aan, als ie iets teruigkrijgt is het DT comp of idd revo. Nooit xrays, sprint of earolites.
Ik vertel dat ik met dunne ronde DT spaken probleemloos 15k op de weg rijdt en jij gebruikt dat om te beargumenteren dat platte spaken van een ander merk sterker zijn
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Nee sorry, ik bedoel juist wat lars aangeeft met de dikkere ronde spaken, waar de kwaliteit wel eens te wensen overlaat.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Schroefdraad op de spaak 9.5 mm lang.
Nippel 13 mm lang waarvan 7 mm schroefdraad lijkt.
Ik denk dat er effectief 4mm schroefdraad benut wordt.
In mijn ogen niet optimaal.
Is dit een probleem als je ze wel goed op kunt spannen ?
Nippel 13 mm lang waarvan 7 mm schroefdraad lijkt.
Ik denk dat er effectief 4mm schroefdraad benut wordt.
In mijn ogen niet optimaal.
Is dit een probleem als je ze wel goed op kunt spannen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Bij messing komt het minder nauw dan bij alu nippels, maar ideaal is het niet.
De spaak hoort precies tot bovenaan de nippel te komen. Onderin zit immers geen schroefdraad.
13mm is een vreemde maat, ik dacht dat de keuze 12, 14 of 16mm was.
De spaak hoort precies tot bovenaan de nippel te komen. Onderin zit immers geen schroefdraad.
13mm is een vreemde maat, ik dacht dat de keuze 12, 14 of 16mm was.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Dan zou het 14 zijn, gemeten op de kortste afstand, dus in de schroevedraaier sleuf.
Is 4mm genoeg als je het wiel goed op kunt spannen ?
Is 4mm genoeg als je het wiel goed op kunt spannen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
4mm lijkt mij te weinig. Dat is 9 gangen schroefdraad.
Je schrijft dat er 9mm schroefdraad is, dus je gebruikt ongeveer de helft.
Komt de spaak nou tot bovenin de nippel of niet?
Zoals jij het omschrijft (maar je geeft geen antwoord op mn vraag) lijkt het alsof ze de spaaklengte voor 32 spaken hebben uitgerekend terwijl er 28 spaken gebruikt zijn.
Scheelt 4mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Dan heb ik je vraag gemist ?
De spaak komt niet in de buurt van de bovenkant.
Hij blijft er volgens mijn berekening 3 mm van af.
De spaak komt niet in de buurt van de bovenkant.
Hij blijft er volgens mijn berekening 3 mm van af.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl