Boekje over aansprakelijkheid bij het gebruik van mountainbikeroutes

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
RBG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 november 2022, 18:04

Dag allemaal,

In de afgelopen jaren heb ik (naast het werk, dus in deeltijd) rechten gestudeerd in Nijmegen. Bij het schrijven van mijn afstudeerscriptie heb ik mijn (en: onze) favoriete bezigheid onder de loep genomen: mijn scriptie ging over aansprakelijkheid bij het gebruik van mountainbikeroutes. Dus eigenlijk: hoe zit het eigenlijk juridisch als er onverhoopt iets mis gaat?

Na mijn afstuderen bleek een uitgever interesse te hebben in dat onderwerp. Lang verhaal kort: ik heb mijn scriptie omgeschreven tot een boekje (net iets meer dan 100 pagina's) over dit onderwerp. Misschien zijn er hier nog mensen te vinden die het interesseert. Dus even schaamteloze reclame... https://www.celsusboeken.nl/product/aan ... ikeroutes/.

Groet, Robert

P.S. Voor alle helderheid: ik ga hier nevernooit iets aan verdienen (moest zelfs iets betalen aan de uitgever...), want dit wordt echt geen bestseller bij de Bruna :wink: . Dus ik heb hier geen commerciële belangen bij.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

RBG schreef: vr 11 november 2022, 18:43 Dag allemaal,

In de afgelopen jaren heb ik (naast het werk, dus in deeltijd) rechten gestudeerd in Nijmegen. Bij het schrijven van mijn afstudeerscriptie heb ik mijn (en: onze) favoriete bezigheid onder de loep genomen: mijn scriptie ging over aansprakelijkheid bij het gebruik van mountainbikeroutes. Dus eigenlijk: hoe zit het eigenlijk juridisch als er onverhoopt iets mis gaat?

Na mijn afstuderen bleek een uitgever interesse te hebben in dat onderwerp. Lang verhaal kort: ik heb mijn scriptie omgeschreven tot een boekje (net iets meer dan 100 pagina's) over dit onderwerp. Misschien zijn er hier nog mensen te vinden die het interesseert. Dus even schaamteloze reclame... https://www.celsusboeken.nl/product/aan ... ikeroutes/.

Groet, Robert

P.S. Voor alle helderheid: ik ga hier nevernooit iets aan verdienen (moest zelfs iets betalen aan de uitgever...), want dit wordt echt geen bestseller bij de Bruna :wink: . Dus ik heb hier geen commerciële belangen bij.
:-q Bedankt voor het delen hier, ben erg benieuwd naar de inhoud.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Goed dat iemand zich er mee bezig is gaan houden! :-q

Het is wel te hopen dat dit geen belemmering gaat vormen voor de toekomst van het mountainbiken, veel gemeenten durven al vaak iets niet aan.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

:-q
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Super! :-q
Direct bestelt want ik ben heel benieuwd wat er wel en niet waar is van wat ik meemaak in t onderhoud.
Lekker fietsen!
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Interessant. Ik zet hem op mijn verlanglijstje
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

bijkerk0318 schreef: vr 11 november 2022, 22:28 Interessant. Ik zet hem op mijn verlanglijstje
Ook gedaan.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

interessant!

Om een klein uitstapje te maken (puur juridisch gezien, dus zonder de hele discussie of wolven moeten blijven of niet hier te starten); is er ook verantwoordelijkheid voor gemeente/terreineigenaar wanneer een wolf op hun terrein schade aanricht aan mountainbikers?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Voor gehouden landbouwdieren, dat zijn dieren met een geel loodje in hun oor, zijn de eigenaren van het dier verantwoordelijk. Denk dan aan runderen en schapen.
Voor alle andere dieren, dat zijn 'wilde dieren', is niemand verantwoordelijk en geldt de algemene hoofdregel uit de wet dat iedereen voor z'n eigen schade opdraait. ("U leeft op eigen risico".)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

En als er wilde dieren in een afgebakend gebied vrij rondlopen, maar waar je wel mag komen op fietsen/ te voet?

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/313 ... ht-gegooid

De oorzaak laten we even in het midden, maar deze dieren waren 'uitgezet' niet op eigen gelegenheid in dat gebied terecht gekomen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Peelrijder schreef: ma 14 november 2022, 16:28 En als er wilde dieren in een afgebakend gebied vrij rondlopen, maar waar je wel mag komen op fietsen/ te voet?

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/313 ... ht-gegooid

De oorzaak laten we even in het midden, maar deze dieren waren 'uitgezet' niet op eigen gelegenheid in dat gebied terecht gekomen.
Dat zijn gehouden landbouwdieren, in dit geval runderen. Waarschijnlijk hebben ze een geel loodje in hun oor. Op Kwintelooijen hebben we het zelfde aan de hand gehad. Daar zijn ook runderen uitgezet.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
RBG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 november 2022, 18:04

Om nog iets preciezer te zijn: de bezitter van het dier is in beginsel aansprakelijk voor schade die het dier aanricht. Zie artikel 6:179 BW.

Nota bene: de eigenaar van het dier zal meestal ook de bezitter zijn (hoewel dat –juridisch gezien- niet altijd zo hoeft te zijn), maar het hoeft natuurlijk zeker niet altijd zo te zijn dat de grondeigenaar de bezitter van de dieren is.

Je kan alleen maar bezitter zijn als je het dier ‘voor jezelf houdt’, waarbij ‘houden’ betekent dat je de ‘feitelijke macht’ uitoefent over het dier. Er is dus inderdaad geen aansprakelijkheid voor schade die wordt aangericht door wilde dieren (zoals wolven, maar denk ook aan de ‘terrorbuizerds’ die mensen aanvallen…), omdat niemand die dieren voor zichzelf houdt. Deze dieren hebben dus geen bezitter. En zoals al werd gezegd: dan geldt het uitgangspunt 'ieder draagt zijn eigen schade'. Vette pech, dus.

Mij lijkt zeer verdedigbaar dat –zeker in de Nederlandse context- het uitzetten van dieren in een afgebakend stuk natuur (waar ze dus niet weg kunnen) een vorm is van ‘macht over die dieren uitoefenen’, zodat de bezitter aansprakelijk is als die dieren schade aanrichten. Voor zover mij bekend is het al dan niet hebben van een geel loodje daarvoor op zichzelf niet relevant.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Op de meeste borden bij een ingang van een begrazings gebied. Staat een aanbeveling/voorwaarde om minimaal 25 m afstand te houden. Dit om onrust in de kudde of het dier niet te hoog te laten worden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ze hebben vast ook allemaal een bodycam om overtreders vast te leggen :lol:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Als je op de hoorns wordt genomen, dan hield je op dat moment in elk geval geen 25 meter afstand. :D
Boete voor de wandelaar voor het niet houden van voldoende afstand. :wink:
Plaats reactie