MTB ligt onder vuur [steun lokale mtb vereningen in hun rechtszaken]

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Nou nou wat een politieke kritiek hier... maar ben het diverse posters hier wel eens.

Terug naar natuur en positie MTB: zeker de Natura2000 gebieden moeten een beheersplan hebben. Daarin moeten beleid en acties staan om natuur te beschermen en verbeteren.

Een van die nogal willekeurige beleidsacties is het zoneren, dus verbieden te MTB-en in bepaalde gebieden. Dat is nergens goed wetenschappelijk onderbouwd, of geef me de verwijzing.

Mede daarom (maar ook tbv scheiding recreatiestromen en regulering) gaat men aparte MTB routes aanleggen. Voor vergunning nieuwe paden is is een natuurtoets nodig, en die zou gemaakt moeten zijn en goedgekeurd door omgevingsdienst (en niet door Das&Boom). Das&Boom had de vergunning in periode van 6 weken kunnen aanvechten, daarna niet meer.

Als het zo werkt, paden zorgvuldig aangelegd dan wordt volgens mij volledig voldaan aan de zorgplicht van natuurbeheerders en overheid, en heeft Das&Boom geen poot om op te staan bij de rechter alleen omdat het ze niet zint.

Waar klopt mijn verhaal niet? Zo bezien komt Das&Boom er niet doorheen bij de rechter.


[Let wel ook wandelaars trappen soms vliegende herten kapot, alleen wordt dit niet gemeten. Nog niet gesproken over alle loslopende honden, het nieuwe normaal.]
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Aangezien fietsen een dure hobby is, zitten we allemaal wel goed denk ik :winkie:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JoopO schreef: ma 23 januari 2023, 18:03 De meeste problemen in NL spelen helemaal niet wereldwijd. Politici beschuldigen? Populistisch? Ik constateer gewoon dat (rationele) besluitvorming in ons land bijna onmogelijk is geworden door de enorme hoeveelheid aan belangen. En wat zijn de visies waar naar toe wordt gewerkt, ik zie ze niet? Heb je concrete voorbeelden?


Misschien zijn de problemen niet helemaal wereldwijd, maar ik denk dat er op Antarctica sowieso niet heel veel zinnigs te beleven valt...


En ik zeg niet dat je helemaal fout zit, maar je overdrijft wel heel erg. Het meeste loopt best aardig, alleen worden de problemen iets overdreven door sommigen :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Sabai schreef: ma 23 januari 2023, 17:39 Ik vind het een lastig onderwerp dit. In ieders betoog zit wel een waarheid in.

Wat mij persoonlijk opvalt , ik woon aan het Gooimeer .Is dat in de laatste 15 jaar bijna alle insecten verdwenen zijn. Ik vraag mij af of dit niet voornamelijk komt door het gebruik van pesticiden. Als ik alleen al kijk wat er aan spinnengif word gespoten in de buurt. Wij zijn een van de weinigen die het niet doen. Ik ben er van overtuigd dat dat ook erg schadelijk voor mens en natuur is.
Spinnen mogen niet chemisch worden bestreden.
Pesticiden worden fors aan banden gelegd, zijn heel veel toelatingen ingetrokken. Chemie is maar een deeltje van de oorzaak.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Crapton schreef: ma 23 januari 2023, 19:05 Mede daarom (maar ook tbv scheiding recreatiestromen en regulering) gaat men aparte MTB routes aanleggen. Voor vergunning nieuwe paden is is een natuurtoets nodig, en die zou gemaakt moeten zijn en goedgekeurd door omgevingsdienst (en niet door Das&Boom). Das&Boom had de vergunning in periode van 6 weken kunnen aanvechten, daarna niet meer.

Als het zo werkt, paden zorgvuldig aangelegd dan wordt volgens mij volledig voldaan aan de zorgplicht van natuurbeheerders en overheid, en heeft Das&Boom geen poot om op te staan bij de rechter alleen omdat het ze niet zint.

Waar klopt mijn verhaal niet? Zo bezien komt Das&Boom er niet doorheen bij de rechter.
In de projecten die ik ken worden er voor de aanleg begint drie ecologische onderzoeken gedaan door drie verschillende partijen. Het resultaat daarvan gaat naar de vergunningverlener samen met de aanvraag.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Enigszins relevante column van die andere Patrick Jansen: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~babc96c6/
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

bert l. schreef: di 24 januari 2023, 10:05
Crapton schreef: ma 23 januari 2023, 19:05 Mede daarom (maar ook tbv scheiding recreatiestromen en regulering) gaat men aparte MTB routes aanleggen. Voor vergunning nieuwe paden is is een natuurtoets nodig, en die zou gemaakt moeten zijn en goedgekeurd door omgevingsdienst (en niet door Das&Boom). Das&Boom had de vergunning in periode van 6 weken kunnen aanvechten, daarna niet meer.

Als het zo werkt, paden zorgvuldig aangelegd dan wordt volgens mij volledig voldaan aan de zorgplicht van natuurbeheerders en overheid, en heeft Das&Boom geen poot om op te staan bij de rechter alleen omdat het ze niet zint.

Waar klopt mijn verhaal niet? Zo bezien komt Das&Boom er niet doorheen bij de rechter.
In de projecten die ik ken worden er voor de aanleg begint drie ecologische onderzoeken gedaan door drie verschillende partijen. Het resultaat daarvan gaat naar de vergunningverlener samen met de aanvraag.
De vergunning in kwestie is niet de hoogste vorm van regelgeving. Hoger in de rangorde is de Wet Natuurbescherming, die voortkomt uit Europese richtlijnen. Een vergunning kan nietig worden verklaard als er strijdigheid is met hogere regelgeving. Wat in deze kwestie in de weg zit is artikel 1.11, leden 1 en 2, van de Wet Natuurbescherming.

1.11
1 Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor Natura 2000-gebieden, bijzondere nationale natuurgebieden en voor in het wild levende dieren en planten en hun directe leefomgeving.

2 De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in elk geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen kunnen worden veroorzaakt voor een Natura 2000-gebied, een bijzonder nationaal natuurgebied of voor in het wild levende dieren en planten:
a. dergelijke handelingen achterwege laat, dan wel,
b. indien dat achterwege laten redelijkerwijs niet kan worden gevergd, de noodzakelijke maatregelen treft om die gevolgen te voorkomen, of
c. voor zover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk beperkt of ongedaan maakt.


Dat de provincie niet geheel ongevoelig was voor het argument van de eiseres over het vliegend hert blijkt uit hun reactie [zie uitspraak].
Ik ben zelf benieuwd hoe het dossier verder was gerold als aan het verzoek van eiseres om 10 weken in de zomerperiode niet te mountainbiken invulling was gegeven. De loopgraven worden nu in ieder geval aan weerszijden steeds verder verdiept.
Ja, doei !
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Joepie de schreef: di 24 januari 2023, 13:04 De vergunning in kwestie is niet de hoogste vorm van regelgeving. Hoger in de rangorde is de Wet Natuurbescherming, die voortkomt uit Europese richtlijnen. Een vergunning kan nietig worden verklaard als er strijdigheid is met hogere regelgeving. Wat in deze kwestie in de weg zit is artikel 1.11, leden 1 en 2, van de Wet Natuurbescherming.

...

Dat de provincie niet geheel ongevoelig was voor het argument van de eiseres over het vliegend hert blijkt uit hun reactie [zie uitspraak].
Ik ben zelf benieuwd hoe het dossier verder was gerold als aan het verzoek van eiseres om 10 weken in de zomerperiode niet te mountainbiken invulling was gegeven. De loopgraven worden nu in ieder geval aan weerszijden steeds verder verdiept.
OK, maar door het uitvoeren van een 3 voudige natuurtoets en evt aanpassingen betracht je toch de nodige zorgvuldigheid in lijn met de wet Natuurbescherming, specifiek punt 2 lid b en c.

MTB routes komen op deze manier alleen in gebieden waar natuur niet kan worden geschaad, en vermindert natuurbelasting in gevoelige gebieden. Me dunkt is dit precies wat de wet vraagt.

Ik kan me voorstellen dat men tijdelijk 1 of 2 routes verlegt als compromis. Hiermee voldoet men aan de wet en zijn bezwaren weggenomen.

De wet is algemeen en staat dus niets over een onderscheid tussen MTB en wandelaars. Dus moet onderzocht worden middels natuurtoets waar wandelaars (van o.a. Das&Boom) de natuur aantasten met hun aanwezigheid, en honden. Ik verwacht dat bepaalde zones voor wandelaars (tijdelijk) moeten worden gesloten, en dat honden verboden moeten worden.

Tja...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Wat fijn, dan hebben we straks aangelegde 'natuur' waar de mens niets aan heeft. Hoera :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Crapton schreef: di 24 januari 2023, 13:47
Joepie de schreef: di 24 januari 2023, 13:04 De vergunning in kwestie is niet de hoogste vorm van regelgeving. Hoger in de rangorde is de Wet Natuurbescherming, die voortkomt uit Europese richtlijnen. Een vergunning kan nietig worden verklaard als er strijdigheid is met hogere regelgeving. Wat in deze kwestie in de weg zit is artikel 1.11, leden 1 en 2, van de Wet Natuurbescherming.

...

Dat de provincie niet geheel ongevoelig was voor het argument van de eiseres over het vliegend hert blijkt uit hun reactie [zie uitspraak].
Ik ben zelf benieuwd hoe het dossier verder was gerold als aan het verzoek van eiseres om 10 weken in de zomerperiode niet te mountainbiken invulling was gegeven. De loopgraven worden nu in ieder geval aan weerszijden steeds verder verdiept.
OK, maar door het uitvoeren van een 3 voudige natuurtoets en evt aanpassingen betracht je toch de nodige zorgvuldigheid in lijn met de wet Natuurbescherming, specifiek punt 2 lid b en c.

MTB routes komen op deze manier alleen in gebieden waar natuur niet kan worden geschaad, en vermindert natuurbelasting in gevoelige gebieden. Me dunkt is dit precies wat de wet vraagt.

Ik kan me voorstellen dat men tijdelijk 1 of 2 routes verlegt als compromis. Hiermee voldoet men aan de wet en zijn bezwaren weggenomen.

De wet is algemeen en staat dus niets over een onderscheid tussen MTB en wandelaars. Dus moet onderzocht worden middels natuurtoets waar wandelaars (van o.a. Das&Boom) de natuur aantasten met hun aanwezigheid, en honden. Ik verwacht dat bepaalde zones voor wandelaars (tijdelijk) moeten worden gesloten, en dat honden verboden moeten worden.

Tja...
Precies dat laatste, natuurbescherming is prima, met twee maten meten is dat niet. En dit komt toch echt veelal voort uit NIMBY gedrag. IKKE mag er wel wandelen (liefst met viervoeter) maar JIJ mag er niet fietsen...... Dus bescherm de natuur, blijf er zelf dan ook weg (ook vaak beter voor de zuurtegraad van zo'n gebied :bier: ).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

yo-eddy schreef: di 24 januari 2023, 21:51
Precies dat laatste, natuurbescherming is prima, met twee maten meten is dat niet. En dit komt toch echt veelal voort uit NIMBY gedrag. IKKE mag er wel wandelen (liefst met viervoeter) maar JIJ mag er niet fietsen...... Dus bescherm de natuur, blijf er zelf dan ook weg (ook vaak beter voor de zuurtegraad van zo'n gebied :bier: ).
Dat was in die video ook zo goed te zien. Mevrouw klaagt dat zij er al jaren loopt (met hond) en dat er opeens andere mensen komen (met fiets). En dat laatste, dat is heel erg voor de natuur en de rust. Het eerste, dat is ok.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Misschien hier al langsgekomen?
’Duizend bomen van mountainbikers voor de Schadijkse Bossen’, route Horst, ziet het Horst topic.
Top!
Mooi als je het zo sámen kunt doen :-q .

https://www.nuhorstaandemaas.nl/nieuws/ ... kse-bossen
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

aurelius schreef: wo 25 januari 2023, 09:35 Misschien hier al langsgekomen?
’Duizend bomen van mountainbikers voor de Schadijkse Bossen’, route Horst, ziet het Horst topic.
Top!
Mooi als je het zo sámen kunt doen :-q .

https://www.nuhorstaandemaas.nl/nieuws/ ... kse-bossen
Afgelopen maand in Stadsbos 013 in Tilburg en de Roovertse Heide ten zuiden van Goirle:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duizenden dennenbomen gekapt en de vruchtbare toplaag weggeschraapt. Ik weet het niet hoor. De ene biotoop is blijkbaar veel belangrijker dan de andere.

Overigens is het Stadsbos één van de weinige plekken waar de levendbare hagedis voorkomt. Hopelijk worden er geen dode gevonden op de MTB-route, die letterlijk 1 meter vanaf het leefgebied loopt.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

tsja, als het Nederlands op de bordjes al niet klopt ........

"Natuur" in Nederland is selectief gehobby
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
StevenGoesMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 7 december 2022, 13:32

JoopO schreef: wo 25 januari 2023, 10:28
aurelius schreef: wo 25 januari 2023, 09:35 Misschien hier al langsgekomen?
’Duizend bomen van mountainbikers voor de Schadijkse Bossen’, route Horst, ziet het Horst topic.
Top!
Mooi als je het zo sámen kunt doen :-q .

https://www.nuhorstaandemaas.nl/nieuws/ ... kse-bossen
Afgelopen maand in Stadsbos 013 in Tilburg en de Roovertse Heide ten zuiden van Goirle:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duizenden dennenbomen gekapt en de vruchtbare toplaag weggeschraapt. Ik weet het niet hoor. De ene biotoop is blijkbaar veel belangrijker dan de andere.

Overigens is het Stadsbos één van de weinige plekken waar de levendbare hagedis voorkomt. Hopelijk worden er geen dode gevonden op de MTB-route, die letterlijk 1 meter vanaf het leefgebied loopt.
Komt ook mede door het beleid (waar ze weer op teruggekomen zijn)... laatste jaren is er op biomassacentrales ingezet onder het mom van dat het een circulair systeem zou zijn. (kuch :oops: )

Simplistisch uitgelegd:
Je kapt een boom --> Je plant een nieuwe boom --> Je verbrand de boom t.b.v. energie --> CO2* --> Nieuwe boom neemt de CO2 op en je krijgt er zuurstof voor terug --> boompje groot -- Je kapt een boom --> Cirkel weer rond.

En Staatsbosbeheer had "Ineens" last van inheemse, invasieve boomsoorten... tuurlijk... :-? Persoonlijk geloof ik daar geen hout van.

*Naast CO2 krijg je ook zwaveloxide, stikstofoxide en andere nare (fijn)stoffen erbij die de bomen niet opnemen maar dat wordt voor het gemak buiten beschouwing gelaten... :-{ om nog maar te zwijgen voor de mensen met astma en andere longaandoeningen...
Mijn YouTube-kanaal

Trust me, I'm a civil engineer :roll:
Gesloten