MTB ligt onder vuur [steun lokale mtb vereningen in hun rechtszaken]

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Peelrijder schreef: za 21 januari 2023, 14:33 Natuurbescherming zou er moeten zijn voor natuur die niet aangelegd is.

De rest is gecultiveerde bosgrond waar toevallig een habitat is ontstaan.

Over een tijd gaan die mafketels nog de nabestaanden aanklagen van degenen die in de middeleeuwen de 'natuurlijke oerbossen' hebben gekapt om zo hun gram te halen :lol:
Dat dus ja. Wat een hysterie. Met hun "terminaal" 🤡😂
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

Dan kun je heel nederland gaan asfalteren. Oer-natuur hebben we nergens meer, het hele land is al gecultiveerd landschap.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed, we schieten weer behoorlijk door. Een aantal personen hier lijkt vanwege gebrek aan kennis en inzicht het punt volledig te missen.

Of natuur nu 'oorspronkelijk' of 'gecultiveerd' is, we hebben het wel nodig. Zonder de beestjes geen landbouw. En als bepaalde groepen beestjes wegvallen, dan verdwijnen andere groepen dieren en insecten ook. De term 'terminaal' is geheel van toepassing! Dus instandhouding van wat we nu hebben is het minste dat nodig is, uitbreiding van de natuur is eigenlijk zeer aan te bevelen. Deze uitspraken van mij zijn gewoon gebaseerd op wat er nu aan achteruitgang in de natuur geconstateerd wordt, niet wat ik zou willen of zo, maar gewoon omdat je kunt voorspellen dat met die achteruitgang allemaal fout gaat.

Nu passen dieren zich behoorlijk makkelijk aan en hoeven we niet eens heel veel te doen. Maar we geven die dieren (en planten) momenteel geen enkele mogelijkheid zich aan te passen. Dus er moet echt actie ondernomen worden. Dat betekent overigens niet dat de mountainbiker of zelfs de mens geweerd moet worden uit de natuur. Alleen moeten de juiste maatregelen genomen worden.


Helaas staan die zogenaamde natuurbeschermers die nu allemaal rechtszaken aanspannen niet voor de juiste maatregelen. En gaan ze de natuur op geen enkele manier helpen met hun huidige acties, dat is een beetje het treurige... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 23 januari 2023, 11:47Goed, we schieten weer behoorlijk door. Een aantal personen hier lijkt vanwege gebrek aan kennis en inzicht het punt volledig te missen.
Als de vaste reaguurders zich gaan melden, dan wordt dit topic snel een soap-topic.
Ik sluit me van ganserharte bij Lars aan. Natuur is keihard nodig. Ik beperk me tot éen voorbeeld: 80% van de insecten is om zeep geholpen door onze manier van leven en omgang met onze natuurlijke omgeving. Insecten wat zijn dat voor beesten? Nou, dat zijn die beesten die in de Betuwe alle fruitbomen voor je bevruchten. Nog 20% te gaan en je hebt nooit meer dooie insecten op je voorruit. En je mag dan zelf met een penseeltje langs de appelbloesems.
Dirkmaat en de zijnen hebben een punt. Ze draven alleen door.
Laatst gewijzigd door bert l. op ma 23 januari 2023, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik ben het ook volledig met Lars een, dat we wel degelijk in stand moeten houden wat we hebben, maar daar kunnen organisaties als het VNC zelf ook makkelijk aan bijdragen.

Sterker nog, als de leden van het VNC hun tijd zouden steken in het fysiek planten van bomen en natuuronderhoud in plaats van bureaucratisch geouwehoer vanuit een kantoor of rechtszaal, dan worden we er allemaal beter van.

Hebben ze in de gaten hoe ecologisch onverantwoord het is dat iedereen weer de servers van alle onafhankelijke kranten laten roken omdat er weer een totaal objectief bericht over mountainbikers is geplaatst.

Het is maar goed dat de papieren krant niet meer zo populair is anders zouden ze al een half bos gekapt hebben voor al hun media uitlatingen te kunnen drukken (om nog maar niet te spreken over de zwaar vervuilende inkt!)

Tot dusver heb ik die mannen alleen nog maar zien praten en weinig handjes uit de mouwen, terwijl de meeste organisaties waar ze het tegen opnemen veelal vrijwilligers zijn die wel iets beters hebben te doen dat de bureaucratie en liever hun handjes laten wapperen in de buitenlucht.

Ik ben er van overtuigd dat die vrijwilligers een grotere aanzuigende werking veroorzaken qua hulp, interesse en ondersteuning dan een stel azijnzeikers met een extremistische overtuiging.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Peelrijder schreef: ma 23 januari 2023, 12:53 Hebben ze in de gaten hoe ecologisch onverantwoord het is dat iedereen weer de servers van alle onafhankelijke kranten laten roken omdat er weer een totaal objectief bericht over mountainbikers is geplaatst.
Objectief..? Of subjectief :wink: ?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Soub-jectief
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Lars TB schreef: ma 23 januari 2023, 11:47 Dus er moet echt actie ondernomen worden. Dat betekent overigens niet dat de mountainbiker of zelfs de mens geweerd moet worden uit de natuur. Alleen moeten de juiste maatregelen genomen worden.
En dan wordt het ingewikkeld. Er ontbreekt nu een stip op de horizon waar iedereen naar toe zou moeten werken. En op basis waarvan beleid gemaakt kan worden. En nee, dat punt op de horizon zou niet een x-percentage CO2 of stikstofuitstoot mogen zijn. Maar heel duidelijk, wat wil Nederland haar burgers over bijvoorbeeld 20 jaar bieden. Hoe is onze voedsel-en energievoorziening dan geregeld, hoe wonen we, reizen we, werken we, welke diensten en produkten gaan we aanbieden aan de rest van de wereld, en hoe denken we economisch overeind te blijven. En daar heb je visie voor nodig. En die visie ontbreekt. In plaats daarvan honderden lobbyclubjes, praatgroepen, klimaattafels, actiegroepen die allemaal hun eigen doel hebben (en meestal gefinancierd worden door de overheid) en 21 partijen in de Tweede Kamer. En uiteraard de totale versnippering bij de overheid zelf, gemeentes, provincies, waterschappen, met hun eigen opdracht, budget, belangen, bestemmingsplannen. Kortom , een mijnenveld.

Hoe kun je in godshemelsnaam in deze omstandigheden tot een (consistent) beleid komen. Onmogelijk. En dat is ook al gebleken, zie de energietransitie. Gewoon klakkeloos bestaande vormen van energie-opwekking verbieden, zonder een alternatief te hebben. Gigantische inflatie en minder energiezekerheid zijn het gevolg. Zie de wooncrisis, woningtekort van bijna 400.000, bouwen is bijna onmogelijk, huizenprijzen die volkomen belachelijk zijn. En dat gaat over de basisbehoeften van ons land. Als je daar al niet eens greep hebt op hebt.....Ik zie het niet hoor, die juiste maatregelen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Lars TB schreef: ma 23 januari 2023, 11:47 Een heel goed betoog
Ik ben een geboren polderjongetje uit Zeeland. Kievitseieren rapen voordat het land zaaiklaar werd gemaakt, eendeeieren zoeken, duiven jacht op de percelen doperwten, etc. Dat kon toen gewoon allemaal nog.
Maar ook de wiedmachine even opheffen als je een nest scholekstereieren zag liggen, genieten van de eerste leeuwerik, de eerste koekoek in mei, de kiekendief die boven de vaart langs ons huis zweefde.
Nu 47jr en heb met eigen ogen de boel terug zien lopen. Een leeuwerik valt nu gewoon op (vroeger standaard achtergrond geluid in voorjaar/zomer), ekster zijn een plaag ipv zeldzaam en slootkanten voor veldbloemen zijn grasstroken met raai- en kweekgras.
Bijna elk jaar schaatsen in Zeeland (=warmste provincie in de winter) is nu heel af en toe ff schaatsen in het binnenland. Wie er zegt dat er niets is veranderd wil het niet zien.
Maar die ellendige drammers die zich natuurbeschermers noemen jagen echt iedereen in de bomen. Totaal niet constructief.
En daarbij een overheid die compleet onbetrouwbaar en onbekwaam is (zie ook weer de blunder afgelopen week over de mestproblematiek): garantie voor nog meer discussie en polarisatie.
Wat JoopO ook schrijft: compleet gebrek aan visie, zowel van de overheid als de grotere milieubewegingen. Shell of Boskalis wegjagen uit NL helpt het klimaat echt niet, in tegendeel zelfs. Een overheid die korte termijn zetels belangrijker vindt dan consistente langetermijn visie.
Iedereen aan de EV; hoe dan??? Ik telde bij ons in de straat 89 autos. En welgeteld 2 laadpalen......
Ik weet het niet meer, maar ik word er wel steeds pessimistischer van.
Bicycle, bicycle, bicycle
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

JoopO schreef: ma 23 januari 2023, 15:54
Lars TB schreef: ma 23 januari 2023, 11:47 Dus er moet echt actie ondernomen worden. Dat betekent overigens niet dat de mountainbiker of zelfs de mens geweerd moet worden uit de natuur. Alleen moeten de juiste maatregelen genomen worden.
En dan wordt het ingewikkeld. Er ontbreekt nu een stip op de horizon waar iedereen naar toe zou moeten werken. En op basis waarvan beleid gemaakt kan worden. En nee, dat punt op de horizon zou niet een x-percentage CO2 of stikstofuitstoot mogen zijn. Maar heel duidelijk, wat wil Nederland haar burgers over bijvoorbeeld 20 jaar bieden. Hoe is onze voedsel-en energievoorziening dan geregeld, hoe wonen we, reizen we, werken we, welke diensten en produkten gaan we aanbieden aan de rest van de wereld, en hoe denken we economisch overeind te blijven. En daar heb je visie voor nodig. En die visie ontbreekt. In plaats daarvan honderden lobbyclubjes, praatgroepen, klimaattafels, actiegroepen die allemaal hun eigen doel hebben (en meestal gefinancierd worden door de overheid) en 21 partijen in de Tweede Kamer. En uiteraard de totale versnippering bij de overheid zelf, gemeentes, provincies, waterschappen, met hun eigen opdracht, budget, belangen, bestemmingsplannen. Kortom , een mijnenveld.

Hoe kun je in godshemelsnaam in deze omstandigheden tot een (consistent) beleid komen. Onmogelijk. En dat is ook al gebleken, zie de energietransitie. Gewoon klakkeloos bestaande vormen van energie-opwekking verbieden, zonder een alternatief te hebben. Gigantische inflatie en minder energiezekerheid zijn het gevolg. Zie de wooncrisis, woningtekort van bijna 400.000, bouwen is bijna onmogelijk, huizenprijzen die volkomen belachelijk zijn. En dat gaat over de basisbehoeften van ons land. Als je daar al niet eens greep hebt op hebt.....Ik zie het niet hoor, die juiste maatregelen.
Je vergeet nog een hele belangrijke: een premier die "visie" of langetermijnperspectief maar niets vind. Ik citeer: 'Visie is als de olifant die het zicht belemmert'. Er is simpelweg geen wil om tot gedegen consistent beleid te komen. De overheid hangt een andere ideologie aan. Wat trouwens een mooie term van "vroeger" is. Discussies over hoe je wil samenleven en de maatschappij wil inrichten hoor je tegenwoordig nooit meer in de politiek terugkomen. Dat zegt een hoop over de staat van de politiek.

Staat het je niet aan? Stemt dan allen met de voeten. Na tig jaar VVD weet je daarvan in ieder geval wat je krijgt. Voor de liefhebber wijs ik nog even op de term 'sadopopulisme', (een vorm van populisme waarbij je beweert problemen te oplossen, terwijl je ze effectief veroorzaakt of juist erger maakt. Zodat jij bij de volgende ronde weer meer zieltjes kan winnen adhv het probleem). Wat ook een wereld doet opengaan op google.

En verder hou ik maar snel mijn mond, om hier niet het zoveelste politieke topic van maken :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JoopO schreef: ma 23 januari 2023, 15:54
Lars TB schreef: ma 23 januari 2023, 11:47 Dus er moet echt actie ondernomen worden. Dat betekent overigens niet dat de mountainbiker of zelfs de mens geweerd moet worden uit de natuur. Alleen moeten de juiste maatregelen genomen worden.
En dan wordt het ingewikkeld. Er ontbreekt nu een stip op de horizon waar iedereen naar toe zou moeten werken. En op basis waarvan beleid gemaakt kan worden. En nee, dat punt op de horizon zou niet een x-percentage CO2 of stikstofuitstoot mogen zijn. Maar heel duidelijk, wat wil Nederland haar burgers over bijvoorbeeld 20 jaar bieden. Hoe is onze voedsel-en energievoorziening dan geregeld, hoe wonen we, reizen we, werken we, welke diensten en produkten gaan we aanbieden aan de rest van de wereld, en hoe denken we economisch overeind te blijven. En daar heb je visie voor nodig. En die visie ontbreekt. In plaats daarvan honderden lobbyclubjes, praatgroepen, klimaattafels, actiegroepen die allemaal hun eigen doel hebben (en meestal gefinancierd worden door de overheid) en 21 partijen in de Tweede Kamer. En uiteraard de totale versnippering bij de overheid zelf, gemeentes, provincies, waterschappen, met hun eigen opdracht, budget, belangen, bestemmingsplannen. Kortom , een mijnenveld.

Hoe kun je in godshemelsnaam in deze omstandigheden tot een (consistent) beleid komen. Onmogelijk. En dat is ook al gebleken, zie de energietransitie. Gewoon klakkeloos bestaande vormen van energie-opwekking verbieden, zonder een alternatief te hebben. Gigantische inflatie en minder energiezekerheid zijn het gevolg. Zie de wooncrisis, woningtekort van bijna 400.000, bouwen is bijna onmogelijk, huizenprijzen die volkomen belachelijk zijn. En dat gaat over de basisbehoeften van ons land. Als je daar al niet eens greep hebt op hebt.....Ik zie het niet hoor, die juiste maatregelen.
Dat is wat kort door de bocht, want 'het publiek' roept om actie. Beïnvloed door lui die nog kortere termijn kijken (o.a. populistische politici en aandeelhouders) eisen zij NU actie van de politiek.

Er zijn genoeg visies waar naar toe gewerkt wordt, hooguit worden die wat te weinig belicht.

En deze problemen spelen wereldwijd, dus wederom is het kort door de bocht (populistisch...) hier de landelijke politici van te beschuldigen.


Maar goed, het gaat hier op dit forum vooral om ons hachje als mountainbiker, laten we hier dan ook vooral daarnaar kijken :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik vind het een lastig onderwerp dit. In ieders betoog zit wel een waarheid in.

Wat mij persoonlijk opvalt , ik woon aan het Gooimeer .Is dat in de laatste 15 jaar bijna alle insecten verdwenen zijn. Ik vraag mij af of dit niet voornamelijk komt door het gebruik van pesticiden. Als ik alleen al kijk wat er aan spinnengif word gespoten in de buurt. Wij zijn een van de weinigen die het niet doen. Ik ben er van overtuigd dat dat ook erg schadelijk voor mens en natuur is.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Lars TB schreef: ma 23 januari 2023, 17:25
JoopO schreef: ma 23 januari 2023, 15:54

En dan wordt het ingewikkeld. Er ontbreekt nu een stip op de horizon waar iedereen naar toe zou moeten werken. En op basis waarvan beleid gemaakt kan worden. {..............................}

Hoe kun je in godshemelsnaam in deze omstandigheden tot een (consistent) beleid komen. Onmogelijk. En dat is ook al gebleken, zie de energietransitie. Gewoon klakkeloos bestaande vormen van energie-opwekking verbieden, zonder een alternatief te hebben. Gigantische inflatie en minder energiezekerheid zijn het gevolg. Zie de wooncrisis, woningtekort van bijna 400.000, bouwen is bijna onmogelijk, huizenprijzen die volkomen belachelijk zijn. En dat gaat over de basisbehoeften van ons land. Als je daar al niet eens greep hebt op hebt.....Ik zie het niet hoor, die juiste maatregelen.
Dat is wat kort door de bocht, want 'het publiek' roept om actie. Beïnvloed door lui die nog kortere termijn kijken (o.a. populistische politici en aandeelhouders) eisen zij NU actie van de politiek.

Er zijn genoeg visies waar naar toe gewerkt wordt, hooguit worden die wat te weinig belicht.

En deze problemen spelen wereldwijd, dus wederom is het kort door de bocht (populistisch...) hier de landelijke politici van te beschuldigen.


Maar goed, het gaat hier op dit forum vooral om ons hachje als mountainbiker, laten we hier dan ook vooral daarnaar kijken :bier:
De meeste problemen in NL spelen helemaal niet wereldwijd. Politici beschuldigen? Populistisch? Ik constateer gewoon dat (rationele) besluitvorming in ons land bijna onmogelijk is geworden door de enorme hoeveelheid aan belangen. En wat zijn de visies waar naar toe wordt gewerkt, ik zie ze niet? Heb je concrete voorbeelden?

Je hachje als mountainbiker wordt niet alleen bepaald door het beschikbaar zijn van mtb-tracks of de toegang tot natuurgebieden. Een MTB-er is immers ook gewoon een mens. Iemand die ook in de toekomst in een veilige en schone leefomgeving wil wonen, goed en gezond wil kunnen eten, betaalbaar kunnen wonen en reizen, kunnen recreëren, goed onderwijs wil kunnen genieten, goede zorg ontvangen etc, etc. Als de basis niet op orde is, gaat niemand zich meer druk maken over MTB-routes.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dus de basis is wel op orde? :~
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Peelrijder schreef: ma 23 januari 2023, 18:21 Dus de basis is wel op orde? :~
Jazeker, voor de meeste mensen op het moment wel, zeker als je al een (koop)huis hebt en een goede baan/pensioen. De vraag is alleen of dat in de toekomst ook zo blijft.
Gesloten