Camera grijpklaar op de fiets

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
gpsguido
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: do 10 maart 2011, 11:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Topstone
Contacteer:

Ik heb voor mijn drone een Ortlieb accessory pack gekocht.
Deze komt aan het stuur , via de rolsluiting kan je er redelijk makkelijk bij.

Op de fiets en wandel beurs zag ik de Ortlieb fuel-pack.
Deze is redelijk kort en rechthoekig.
Bolt on of montage met banden is mogelijk.

Zelf rij ik meestel met een heuptas, daar heb ik veel dingen in die ik snel wil kunnen pakken.
mcb1977
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 24 december 2006, 20:19

Heeft iemand hier ervaring met het meenemen van een dslr met telezoomlens? Ik overweeg een Ortlieb 16l zadeltas te kopen om daarin mijn EOS70D met 100-400mm lens in mee te nemen, gewikkeld in een handdoek.
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Een camera lijkt mij fijner aan de voorkant van je fiets. Dyed in the wool heeft daar een mooie oplossing voor: https://dyedinthewool.eu/products/camera-bag
Ik lees bij de Wereldfietsers wel eens over cameras die het loodje leggen door het trillen op de drager van de fiets. Een stuurtas lijkt dus een betere oplossing, dragen op je lijf de beste. Denk ik. Overigens heb ik er geen ervaring mee, maar mijn vriendin is fotograaf.
Laatst gewijzigd door Supermatt op wo 31 mei 2023, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik, maar niet in een zadeltas. Wel in dedicated camera-rugzakken zoals de Dakine Sequence en een Lowepro Flipside Trek.

Prima voor een toertocht of rustig aan een trail af, maar echt heel fijn met een grote rugzak fiets het niet. Als je het voor het gravelen in een zadeltas gebruikt, dan is het wel fijner. Enige nadeel is dat je hem niet even snel kan pakken, dan is een DSRL met een kortere lens in een stuurtas fijner.
mcb1977
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 24 december 2006, 20:19

Een Agu stuurtas met een Ortlieb camera inzet heb ik al, maar daar past geen telezoomlens in. Dat is dan vergelijkbaar met die tas van Dyedinthewool. Ook voor een iets lager prijsje overigens. Daarmee heb ik ooit een analoge spiegelreflex meegenomen tijdens een rondje IJsland. Geen problemen gehad met mijn toestel toen.
Een fotorugtas heb ik ook; https://www.manfrotto.com/global/offroa ... r-bp-30bu/
Maar hiermee fietsen lijkt me niet ideaal. Dan is een toestel meenemen in mijn MTB rugzak nog een betere optie denk ik.
Ik heb ook al eens een negatieve ervaring gelezen over meenemen in een zadeltas, vandaar mijn vraag hier.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien bestaat de (voor jou) ideale oplossing niet.
En een kapotte camera, daar heb je ook niets aan.

Ik stop m, met cameratas en al, in mn Deuter Transalp rugzak.
Maar dat is heel zelden. Fietsen en fotograferen is bij mij niet zo'n goede combinatie.
Onderweg nooit zin om te stoppen voor een foto, en dan thuis weer spijt dat je niet meer foto s hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mcb1977
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 24 december 2006, 20:19

Mijn doel is om fototoestel en telelens mee te nemen als ik een ritje maak langs een vogelhut oid, dus niet op de mtb.
Ik ga het eerst ook maar eens proberen met mijn MTB rugzak.
Bedankt voor de antwoorden in ieder geval.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

In een goed zittende heuptas (die geschikt is voor mtb) vind ik zelf het handigst. Draai de tas opzij, rits open en kan de camera pakken. Als het fotomomentje voorbij is doe ik hem terug en draai de tas terug naar achteren. Fiets blijft vrij van tasjes die mij tijdens het rijden irriteren en als de fiets in het ravijn dondert kan ik er in ieder geval nog foto's van maken.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik zie die gast van MTBR wel eens rondlopen met een clip aan zijn rugzak, volgens mij is dat deze: https://www.peakdesign.com/products/capture Als je toch al met een rugzak rond rijdt is dta misschien een idee. Moet je camera niet te groot zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Spiegreflex met telelens...
In een heuptasje?
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Ik had mijn telescoop (Sperwer VBN) in mijn handlebar rol aan het stuur in mijn themoshirt gewikkeld op fietsvakantie naar Schotland. Statief aan de achterdrager. Ging prima.
Verrekijker had ik op mn rug met een 3-point strap.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Een Nikon D7100 met een 18-200 past in een Camelbak Mule weet ik uit ervaring.
Het is meer de vraag hoe vaak wil je stoppen om dat ding te pakken.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Met dit soort apparatuur moet je van te voren weten wat je wilt, volgens mij. Het is niet fietsen en onderweg schieten (wat met een compact of desnoods mobieltje wél kan).
Ook ik heb ooit eens overwogen om ook mijn 7D + 24-105 mee te nemen, naast de verrekijker (relatief zware Ultravid). Maar dat werd écht te veel van het goede. :oops:
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, het lijkt mij ook dat je het spul meeneemt omdat je een doel hebt, ergens naartoe gaat op de diets om te fotograferen.
Gewoon de camera mee en onderweg willekeurig wat plaatjes schieten is makkelijker met je telefoon of een waterdichte shock proof compact camera.

En dan nog, een 105 of 200mm is nog lang geen telelens.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Voor zover ik weet is alles vanaf ca 70mm een tele lens.
Plaats reactie