Camera grijpklaar op de fiets

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Aangezien ik onderweg graag foto's maak (met een compactcamera) wil ik de camera graag grijpklaar hebben en liefst dus in een bovenbuistas stoppen. Nu zit ik van alles te meten en vrijwel alle bovenbuistasjes (en dan vooral de bolt-on-versies) zijn dusdanig lang dat er te weinig ruimte overblijft tussen zadel (die bij mij al behoorlijk kort is) en tas. En daar sta ik nu eenmaal het meest als ik een foto maak (hoef ik de fiets niet neer te leggen of ergens tegen aan te zetten).

Nu heb ik een frame maat L dus daar ligt het net echt aan. Optie is om een kort tasje te gebruiken maar die zijn dan weer niet in bolt-on en de vraag is of de camera daar dan wel in past. Of evt. een framebag (maar dan is de camera weer minder goed bereikbaar). Op mijn trekkingbike gebruik ik snackpacks maar bij staand klimmen kom ik daar al met de knieën tegen aan, en de gravelbike is dan nog wat korter. En een heuptas heb ik liever niet (zweten en schudden).

Hier ook fotograferende rijders en hoe hebben jullie dit opgelost?
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1459
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Fastcruiser schreef: wo 9 november 2022, 13:17
Hier ook fotograferende rijders en hoe hebben jullie dit opgelost?
Smartphone in broekzak. Eruit halen met rechterhand, met de duim twee keer op de powerknop drukken om de camera te openen, met de wijsvinger foto maken, met de duim scherm weer uitzetten en direct terug in de broekzak stoppen. Kost mij zo'n 2 seconden om een foto te maken.

Ik denk dat voor een compact camera zo'n kleine tasje op de bovenbuis het enige is wat fijn werkt. Ik vind het niet heel mooi, maar is het kleinste tasje wat niet in de weg zit.

Fiets van Suravida:
Afbeelding


Zelf pak ik nog wel eens een framebag, maar daar zit dan naast de compactcam ook nog een Gorrillapod en wat ander spul in.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

MarkMeisner schreef: wo 9 november 2022, 13:36 Fiets van Suravida:
Afbeelding
Zijn tasje is één van de modellen (Apidura Racing bolt-on) die ik op het oog heb. Heb hem een PB gestuurd.

Had zelf net een Revelate Designs Mag Tank besteld maar die voldeed niet omdat deze taps toeloopt aan de bovenkant zodat de camera (dikte 44mm) er moeilijk in- of uitging. De aangegeven 6cm breedte is sowieso de buitenmaat zodat deze van binnen al kleiner is. Binnenbreedte aan de bovenkant was maar 4 cm (en klittenband maakte het er in- en uitdoen ook lastiger).

Lengte (en dus de ruimte op de fiets) zal wel een issue blijven ben ik bang. Dat zal dan voor elke foto (en soms maak ik 200 foto's op een dag) dus toch echt afstappen worden.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat tasje werkt voor mij prima, maar ik heb dan ook wel een behoorlijk lange bovenbuis en dus wellicht meer ruimte dan TS als ik ga staan. Dat gaat overigens prima, maar heel veel korter en ik kan me voorstellen dat het lastig wordt. De kleinere tasjes zijn voor mij overigens echt te klein, een beetje moderne telefoon gaat er al niet passen.
In de bergen wil ik inderdaad ook wel eens met de telefoon in broekzak rijden, maar dat is dan omdat het vooral naar beneden gaat. Bij lang klimmen zit de telefoon irritant in de weg in mijn broek. In het verleden overigens ook veel met een IXUS in de broekak rondgefietst en dan ging beter, die is toch een stuk compacter dan een moderne telefoon.
Ik heb wel specifiek voor de Apidura racing gekozen ipv Expedition, omdat ik de waterdichte rits van die laatste al lastig open te krijgen vind als ik stilsta, maar helemaal als je rustig fietst. Tot dusver lijkt de flap (met magneet en rubberen "klem") stevig genoeg om mijn Samsung A52 binnen te houden, ook op ruigere afdalingen. Stof is vrij dun, maar wel stevig, en ook blijft hij mooi overeind staan, zelfs als ik er af en toe met een knie tegenaan beuk. Binnenmaten zijn grofweg 55x180 bij de opening, en hij loopt door tot iets van 225mm, maar dan loopt hij ook schuin af.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

suravida schreef: wo 9 november 2022, 14:14 Binnenmaten zijn grofweg 55x180 bij de opening, en hij loopt door tot iets van 225mm, maar dan loopt hij ook schuin af.
Die 55 mm is de (binnen)breedte neem ik aan? Zou mooi zijn (en breder dan wat de websites aangeven).
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

55 heb ik even snel gemeten bij de opening, ondering is lastig meten zonder schuifmaat met extra lange bek. Maar als het zo nauw luistert zou ik vooral even met de camera naar een winkel gaan waar ze hem hebben liggen om zelf te passen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

Stuurtasje?
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Ben zelf zeer tevreden over de camera in de feedbags aan ‘t stuur en bij regen gaat ie dan in de rugzak (maak toch bijna geen foto’s in regen). Maar wil er toch een Revelate Egress bij. Een waterdicht roltasje die aan de stuurrol kan maar ook los aan het stuur te bevestigen is. Wil nl graag de feedbag voor wat anders reserveren.

Heb ook bovenbuis tasjes (oa ook een Revelate) maar die zijn altijd te smal voor m’n camera. En wil het liefst geen rits omdat dat vraagt om problemen (100x per dag open/dicht) en dan vooral omdat ik 4 maanden van het jaar in vrieskou rondfiets (woon in zweden) en dat gaat niet samen.

Heb nog geen eigen foto's van de tas maar die komen er snel aan :)
Hier een link: https://bikepacking.com/gear/waterproof ... e-pockets/

Afbeelding
De Egress Pocket. Tis ca 3 liter dus niet echt groot, maar een stuk groter dan al die feedbags en bovenbuistasjes. En rolltop sluiting dus geen gedoe met ritsen. En altijd waterdicht, wel zo fijn met een camera.
Kan ook bovenop een andere drybag/roltas/harnas:

Afbeelding
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1459
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

[offtopic]
Fuji X100, één van de mooiste camera's die er zijn :P
[/offtopic]
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Hafraf schreef: wo 9 november 2022, 15:27 Ben zelf zeer tevreden over de camera in de feedbags aan ‘t stuur en bij regen gaat ie dan in de rugzak (maak toch bijna geen foto’s in regen). Maar wil er toch een Revelate Egress bij. Een waterdicht roltasje die aan de stuurrol kan maar ook los aan het stuur te bevestigen is. Wil nl graag de feedbag voor wat anders reserveren.

Heb ook bovenbuis tasjes (oa ook een Revelate) maar die zijn altijd te smal voor m’n camera. En wil het liefst geen rits omdat dat vraagt om problemen (100x per dag open/dicht)
Op de trekkingbike zit de camera ook in een feedbag (sinds ik de harde Ortlieb stuurtas heb verwijderd) en dat gaat idd prima. Moet nog checken of de feedbags ook op de gravelbike goed passen want dan kan ik wel ff vooruit (al sloopt het de aerodynamica ;)) maar ik verwacht plaatsproblemen i.c.m. staand klimmen.

Idd liefst geen rits, keek naar magneetsluiting maar daar zijn nog niet veel bovenbuistasjes mee uitgerust.

Revelate Egress ga ik ff checken, al zit je dan ook waarschijnlijk vast aan een harnass van Revelate.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Fastcruiser schreef: wo 9 november 2022, 16:38 Revelate Egress ga ik ff checken, al zit je dan ook waarschijnlijk vast aan een harnass van Revelate.
Is ook prima los te monteren. Ben zelf ook niet van plan ‘t Revelate harnas te gebruiken, (gebruik die alleen nog maar op de racefiets) daarom leek 't me wel een prima oplossing. Het past nl op alles: harnas, drybags, krom of recht stuur 😊

Hier een link hoe je het zonder harnas gebruikt:

Hoe plaats je hier eigenlijk een video/filmpje? Dus zonder de link erbij. Als ik nl op 'media' klik krijg ik te lezen dat ik die BBCodes niet kan gebruiken?
:tong :tong (Zo is het goed. Is een beperking vh forum, heeft iets met de rechten te maken, wordt wellicht ooit opgelost)

Edit. Link werkte geloof ik niet, maar heb er nu eentje die wel werkt, hoop ik. :-D
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 22 november 2022, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

MarkMeisner schreef: wo 9 november 2022, 13:36 Smartphone in broekzak. Eruit halen met rechterhand, met de duim twee keer op de powerknop drukken om de camera te openen, met de wijsvinger foto maken, met de duim scherm weer uitzetten en direct terug in de broekzak stoppen.
Dat wist ik niet eens :oops: Werkt bij mijn telefoon idd ook. Geweldige tip :)
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Toen ik nog een camera had gebruikte ik dit:
https://ride-rille.com

Misschien voor mtb net wat kwetsbaar, maar voor gravel en xc rondjes wel top met lichte (prime) lens erop.
Tegenwoordig iphone pro met 3 camera's gekocht omdat dat bijna exact gelijk is aan mijn oude fullframe setup met 3 lenzen.
Kan nu niet meer zo groot printen, maar foto's bevallen top en was niet meer zo gecharmeerd van het nabewerken van raw files om alles eruit te halen op pc achteraf.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik zie ook de toegevoegde waarde niet meer helemaal van een compactcamera. Je moet echt al naar een moderne Sony RX100 oid om significant betere camera te hebben dan de huidige Iphone 13/14 pro camera's (of vergelijkbaar).
En hoe vaak print je een foto die je toevallig onderweg hebt geschoten nu op A3 formaat?
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1459
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

daniel1975 schreef: di 22 november 2022, 13:37
En hoe vaak print je een foto die je toevallig onderweg hebt geschoten nu op A3 formaat?
Nu vaak niet ivm de kwaliteit van de smartphone, maar dan is de kans groter. Maar lekker fietsen met welke camera dan ook blijft lastiger dan zonder, daar ontkom je niet aan.

Ik merk ook dat ik veel minder foto's maak als mijn telefoon in mijn rugzak zit dan wanneer hij in mijn broekzak zit, maar na een val op mijn telefoon en hij in één klap kapot wat durf ik het niet meer aan tijdens de wat ruigere ritten. Dan maar vaker stoppen of minder foto's maken.
Plaats reactie