Tire Inserts CX / Gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Cycleintothewind schreef: di 15 november 2022, 16:08
hanjovdberg schreef: zo 13 november 2022, 14:53 En wat nu als blijkt dat 'speciale' inserts gewoon massa productie zijn met hooguit een kleurtje en geproduceerd worden in dezelfde fabriek als bijvoorbeeld isolatiemateriaal van buizen?

Ofwel kun je niet net zo goed dat soort spul gebruiken. Het enige wat het moet doen is harde klappen opvangen en zorgen dat je bij lek niet op je velg komt te rijden. En dat het liefst bij een laag gewicht.
Waarom ging je vroeger naar Yab-Yum en niet naar die dames Amsterdam Centraal… beetje gegarandeerd kwaliteitsprincipe. Ofzo, ik weet het ook niet en lul ook maar wat. :lol:
:~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoals bij alles aan onze fietsen wordt er ook hier speciaal materiaal ontwikkeld in dure high-tech laboratoria in Zwitserland, de VS of Germania...
Wat dan ontzettend goed is, maar ook oneindig duur is.
Dat geeft niet, want wij betalen graag.
Hoe duurder het is, hoe blijer wij worden van onze aankoop. :D
Schande om te suggereren dat er gewoon een strook schuim uit een magazijn wordt getrokken en op maat wordt gesneden. :evil:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Anyway, voor de mtb wel (met succes) een setje inserts genaakt van pool-noodles.
Van die drijvende schuim slierten voor in het zwembad.
Die zijn van gesloten schuim, dus waterdicht en ook latex dicht.
ook latex bestendig en ze zijn ook bestand tegen de normale mtb bandendruk.
Dat laatste is bij een gravelband natuurlijk wel anders. De druk is 3x zo hoog(?) voor je het weet wordt de insert plat gedrukt door de druk in de band.
Ook is er bij de mtb meer plek voor de insert, dus bij een gravelinsert moet de klap worden opgevangen door een dunnere strook schuim.
Dat samen maakt volgens mij dat een gravel insert vaster/taaier moet zijn dan een mtb insert.

Wat ook belangrijk is, je moet niet op de insert rijden, maar op de lucht in je band.
De insert moet dus om de velg liggen en niet tegen het loopvlak, anders stijgt de rolweerstand behoorlijk.
Ook daarvoor is er in een gravelband minder ruimte dan in een mtb band.
Alles bij elkaar is iets dikker rubber en iets hogere luchtdruk misschien toch beter ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
J.BL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 10:05
Mijn mountainbike: Ican S3, Felt Breed, Specialized Enduro, Commencal Absolut

Cycleintothewind schreef: vr 11 november 2022, 16:47 Ik gebruik op mijn MTB en Gravelbike tire inserts van Tubolight. Daar ben ik meer dan tevreden over. Zijn makkelijk om te monteren, licht en doen gewoon hun werk.
Zowel die Tubolight als die Vittoria zien er wel interessant uit!
als ik goed lees is de tubolight zonder ventielen en de Vittoria mét ventielen.
Dat is wel iets om rekening mee te houden
Singletrails, Gravel, Pumptracks & Bikepark
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

J.BL schreef: ma 21 november 2022, 10:43
Cycleintothewind schreef: vr 11 november 2022, 16:47 Ik gebruik op mijn MTB en Gravelbike tire inserts van Tubolight. Daar ben ik meer dan tevreden over. Zijn makkelijk om te monteren, licht en doen gewoon hun werk.
Zowel die Tubolight als die Vittoria zien er wel interessant uit!
als ik goed lees is de tubolight zonder ventielen en de Vittoria mét ventielen.
Dat is wel iets om rekening mee te houden
Vittoria's moet je zelf op maat maken. Dat stond mij niet zo aan. Dan zit je weer te klooien met een tie-rip die vervolgens in je band zit.
J.BL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 10:05
Mijn mountainbike: Ican S3, Felt Breed, Specialized Enduro, Commencal Absolut

Cycleintothewind schreef: ma 21 november 2022, 10:52
J.BL schreef: ma 21 november 2022, 10:43

Zowel die Tubolight als die Vittoria zien er wel interessant uit!
als ik goed lees is de tubolight zonder ventielen en de Vittoria mét ventielen.
Dat is wel iets om rekening mee te houden
Vittoria's moet je zelf op maat maken. Dat stond mij niet zo aan. Dan zit je weer te klooien met een tie-rip die vervolgens in je band zit.
Hmmm, dat zie ik ook niet zo zitten inderdaad...
Singletrails, Gravel, Pumptracks & Bikepark
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Die tiewrap is niets bijzonders hoor. Voordeel is dat je hem wat groter kunt houden waardoor de band makkelijker om te leggen is. Die tiewrap snij je af en duw je in de insert. Zie en voel je niets meer van :-q
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

het zijn uiteindelijk de Tubolight voor mij geworden.
ze zijn super licht maar ook vrij zacht, helemaal als ik ze vergelijk met nukeproof inserts in mijn enduro.
Maar tot nu toe lijken ze aardig hun werk te doen, heb de velg nog niet horen knallen op de wortels.

Waar ik wel mee zit zijn de ventielen. ik heb deze onderstaande van ali gaten aan 4 zijkanten en onderkant.
lijkt me dan dat het lucht er wel goed door heen moet kunnen met de insert erbij.
insert heeft een "luchtbaan" aan de binnenkant.
op pompen wil wel, maar lucht er uit laten gaat heel erg slecht.
iemand hier tips voor?
Denk er over na om een gat door de insert ter hoogte van het ventiel.

Afbeelding
Afbeelding
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

borre mtb schreef: zo 15 januari 2023, 22:52 het zijn uiteindelijk de Tubolight voor mij geworden.
ze zijn super licht maar ook vrij zacht, helemaal als ik ze vergelijk met nukeproof inserts in mijn enduro.
Maar tot nu toe lijken ze aardig hun werk te doen, heb de velg nog niet horen knallen op de wortels.

Waar ik wel mee zit zijn de ventielen. ik heb deze onderstaande van ali gaten aan 4 zijkanten en onderkant.
lijkt me dan dat het lucht er wel goed door heen moet kunnen met de insert erbij.
insert heeft een "luchtbaan" aan de binnenkant.
op pompen wil wel, maar lucht er uit laten gaat heel erg slecht.
iemand hier tips voor?
Denk er over na om een gat door de insert ter hoogte van het ventiel.

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb ze ook. Lucht uitlaten is een dingetje inderdaad. Ik haal altijd even de ventielkern eruit als ik er wat lucht uit moet laten en druk dan met een kleine inbussleutel de insert in. Gelukkig hoef ik dat niet heel vaak te doen.

Trouwens, die Ali ventielen vind ik echt super. Goede kwaliteit ook.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Klein jaartje later zien de tubolights er zo uit :o
Omdat er nieuwe fiets (bij) komt dus ook nieuwe inserts, ga nu voor de vittoria's
heb ze keer tijdens een event gevoeld en voelen veel harder aan, ben benieuwd hoe lang die goed blijven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KSPR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 januari 2023, 19:06

Ik gebruik één Airline van Schwalbe in het voorwiel. Die gif groene dingen zijn inderdaad behoorlijk stevig/hard. Ook ik rijd MTB routes op de gravel bike. Veel bescherming vind ik de insert niet geven of ik ben gewoon lomper gaan rijden, het blijft oppassen. Lomp over een wortel gaat nog steeds niet. De voorband ligt wel stabieler op de velg in de bocht.
Btw, 38mm Gravel King op een vrij smalle velg (19mm intern?)
Allenig skik op gravel en dirt.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

De gravel insert van vittoria gaat tot 40mm
Heb daarom Vittoria gemaild of ik niet beter een mtb insert kan gebruiken, omdat ik nu met 45mm brede banden rijd.
Ze geven aan dat er voor de gravel welmeen breedere versie komt, maar kunnen nog niet zeggen wanneer.
KSPR schreef: di 14 november 2023, 23:12 MTB routes op de gravel bike. Veel bescherming vind ik de insert niet geven of ik ben gewoon lomper gaan rijden, het blijft oppassen. Lomp over een wortel gaat nog steeds niet. De voorband ligt wel stabieler op de velg in de bocht.
Btw, 38mm Gravel King op een vrij smalle velg (19mm intern?)
Nou, das dus ook een beetje hoe ik rijd.
Laatst zelfs Brilion TrailGround er mee gereden, remklippen zijn daar niet zo leuk 🙈
Die tubolights doen wel wat maar optimaal bescherming is het niet. Hoop dat die Vittoria s wat meer doen.
Gebruikersavatar
KSPR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 januari 2023, 19:06

Btw, ik moet mijzelf corrigeren. De insert die ik gebruik is niet van Schwalbe maar de Air-Liner van Vitoria voor gravel.
Oh ja, niet duur en per stuk. Voor mij is alleen het voorwiel voldoende. Echter zoals ik al zei is de velg bescherming niet indrukwekkend bij over wortels raggen op een singletrack.
Allenig skik op gravel en dirt.
Plaats reactie