XC: een (de!) definitie

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Trigger:
Stunning schreef: wo 19 oktober 2022, 21:23 XC is wat we rijden hier in NL.
Ik denk dat we hier een misverstand uit de wereld moeten helpen. We (het forum en de mountainbike wereld in het algemeen!) gebruiken een aantal termen om fietsen EN rijders in vakjes te duwen. De termen zijn ‘cross country’, ‘down country’, trail’, ‘all mountain’, ‘enduro’, ‘bikepark’, ‘downhill’ en ‘freeride’.
Nu is de interpretatie van die termen nergens vastgelegd en vaak dus onderwerp van een persoonlijke invulling. Daarom is de kreet van Stunning interessant:
“XC is wat we doen in Nederland”
Zijn de termen dus een vastlegging van het terrein waarin we rijden? Of de manier waarop we rijden?
In mijn ogen dus het laatste. Leuk dat het terrein in NL beschreven wordt als ‘xc’, maar wedstrijdrijders op wereldbeker niveau rijden ook ‘xc’. In terrein dat de gemiddelde Nederlander juist ‘downhill’ zou noemen.
De termen zijn in mijn ogen dan ook duidelijk gericht op de rijstijl en niet op het soort terrein. ‘Cross country’ staat dan ook voor wedstrijdgericht mountainbiken. Of dit nu door ‘eenvoudig’ terrein gaat of juist extreem uitdagend.

En daar zit misschien dus meteen de denkfout (naar mijn mening!) in wat – onder andere - Stunning bedoelt. Hij lijkt ‘eenvoudig terrein’ te interpreteren met “dan heb je een snelle fiets nodig”. Hmm, dat is dus eigenlijk zoiets als zeggen “we hebben in Nederland strak asfalt, dus we kunnen allemaal beter in een Formule 1 auto rijden”. Nee dus. Het terrein omschrijft niet de fiets, het doel wat je nastreeft zou de fiets moeten omschrijven.
Als je dus zo snel mogelijk wilt, dan heb je het over ‘xc’. Hooguit verschilt dus het terrein in Nederland van het terrein in Zwitserland. Het doel (‘zo snel mogelijk’) is wel gelijk. En dat vraagt misschien om een andere fiets in NL dan in Zwitserland. Maar dat is dus wat we (ik…) hier niet ga bespreken (‘houd dit forum in de gaten!’).
Of nog anders gezegd: de definitie die sommigen hier lijken te hanteren is ‘xc’ is makkelijk fietsen, ‘trail’ is moeilijker en ‘enduro’ is alleen in een ruig buitenland. Maar een F1 auto op een strakke snelweg rijdt nog steeds niet lekker… .

Even voor de duidelijkheid: ik zeg dus dat we in Nederland vooral ‘trail’ rijden. En dat is omdat 95% van de rijders niet de snelste tijd nastreeft op een specifiek rondje, maar dat die rijders gewoon lekker een stukje aan het fietsen zijn. Aan het ‘mountainbiken’ zeg maar. Trail-rijden is dus gewoon lekker toeren, zelfs als dat over niet-uitdagend terrein gaat.

Mocht hier iemand de termen toch een andere indeling toedichten: doe een goede poging!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Zal ik dan ook maar meteen aftrappen :lol:

Maar het is een interessant vraagstuk, zeker omdat grenzen vervagen inderdaad. Helemaal als je de huidige XCO Pro koersen erbij pakt.

Mijn definitie staat overigens los van 'snelheid' of 'wedstrijd'. Ondanks dat mijn persoonlijke rijstijl wel op snelheid is gericht.

cross-country
/ˌkrɒsˈkʌntri/
adjective
1.
across fields or countryside, as opposed to on roads or tracks.
"cross-country walking

Is wat ik bedoel met cross country rijden.

Maar het zou wel eens goed zijn om de verschillende definities hier te discusseren:

XC
Downcountry
Trail
All Mountain
Enduro
Downhill

etc....
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik ben het met lars eens (logisch en verstandig) maar het is simpelweg zo dat de terminologie per land verschilt evenals we cultuurverschillen e.d. hebben.

Voor Nederlandse begrippen ben ik een 'boswielrenner' het gaat ook altijd zo hard mogelijk en over elk soort terrein, dat is in principe het XC rijden en ik beaam ook dat veel mensen in Nederland 'trail' rijden als dit het rustig aan touren en 'sessies' op TTF's doen inhoudt.

Ik zie mezelf liever als 'prestatief' mountainbiker, je bent geen prof maar een sterke amateur die prestatiegericht wil rijden en ook in enige mate mee kan komen in wedstrijden.
Er wordt ook gericht en intensief getraind door deze groep op conditie en techniek.
De 'fietsautisten' om het zo maar te noemen.

De normalere groep is 'recreatief' en zijn niet zo bezig met trainen op conditie maar meer op techniek, hier is snelheid niet belangrijk maar het plezier en de beleving staat centraler, bovendien is hier een groot sociaal aspect van toepassing omdat deze groep praktisch nooit alleen rijdt.
De vriendengroep om het zo maar te noemen.

Hieronder komen de 'incidentele' bikers, mensen die een mountainbike hebben en hem eens in de 2 maanden eens uit het stof trekken.
Deze groep heeft nauwelijks techniek, geen hoge snelheid en is meer gericht op het sociale aspect en een stukje beleving.
Het familie uitje om het zo maar te noemen.

Natuurlijk zijn er ook nog groepen semi-profs en profs maar die zijn zo klein dat we die maar buiten beschouwing laten.

Het terrein is een totaal ander ding.

Ik vind enduro ook een rare eend in de bijt omdat dit in mijn beleving niks meer is dan meerdere uren trail rijden.

Downhill is over gruwelijk lomp en technisch terrein zo hard mogelijk naar beneden rammen.

Downcountry vind ik raar ik kan deze ook niet plaatsen omdat ik crosscountry hetzelfde vind.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Peelrijder schreef: vr 4 november 2022, 01:06Ik vind enduro ook een rare eend in de bijt omdat dit in mijn beleving niks meer is dan meerdere uren trail rijden.
In mijn beleving is het een combinatie van een half dozijn downhills vol in het rood, gecombineerd met doorgaans een gebrek aan een lift... :-{
Peelrijder schreef: vr 4 november 2022, 01:06De normalere groep is 'recreatief' en zijn niet zo bezig met trainen op conditie maar meer op techniek
Meer op techniek :lol:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

cheeta schreef: vr 4 november 2022, 01:37
Peelrijder schreef: vr 4 november 2022, 01:06Ik vind enduro ook een rare eend in de bijt omdat dit in mijn beleving niks meer is dan meerdere uren trail rijden.
In mijn beleving is het een combinatie van een half dozijn downhills vol in het rood, gecombineerd met doorgaans een gebrek aan een lift... :-{
Misschien is dat nog wel een betere omschrijving, maar dan zou de UHR een enduro light routenetwerk zijn :bier:
cheeta schreef: vr 4 november 2022, 01:37
Peelrijder schreef: vr 4 november 2022, 01:06De normalere groep is 'recreatief' en zijn niet zo bezig met trainen op conditie maar meer op techniek
Meer op techniek :lol:
Ik heb niet gezegd dat ze het goed deden :lol:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Persoonlijk hou ik er niet van om mensen in hokjes te plaatsen dus ik beoordeel alleen op kledingkeuze.

En dat maakt het gelijk heel gemakkelijk want er zijn uiteindelijk maar 2 keuzes ongeacht op welke fiets, welk terrein en met welke snelheid het gepaard gaat.

Gesponsorde Lycra :-{ <-------> Baggy 8)


:bier: :winkie:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Je kunt het vraagstuk in twee delen opknippen namelijk.

De staat van de paden of de stijl van rijden.

- De staat van de paden is in NL (incl Limburg imho) zeker 'XC', wellicht zelfs wel 'CX' hier en daar :wink:

- De stijl van rijden kan inderdaad veelal 'trail' zijn, of wellicht zelfs 'Downhill'... veelal is een route zo flowy dat je niet omhoog hoeft te fietsen en alleen maar hard naar beneden hoeft te rijden... De liefhebbers van dit soort routes, zoals goedgevulde baggy rijders :winkie: , zouden wellicht het liefst een lift zien bij ieder heuveltje als ik soms zie hoe die omhoog kruipen (geintje)

Verder:
Afbeelding
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Ik “fiets” alleen maar.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Ha, wat een interessante uiteenzetting en dito bijdragen! Ik denk dat ik aansluit bij het idee dat XC (en alle andere varianten) vooral gaat over de stijl van rijden. Logisch gevolg is dat je voor je rijstijl (en niveau of conditie) een passende omgeving uitzoekt.

Ik voel me het meest een trail-rijder en dan komt ook tot uiting in mijn spullenboel: LTHT met 2.6" banden en baggy outfit (geen baggy body!). Ben overduidelijk geen in lycra gehulde 'boswielrenner'; geen enkele denigrerende toon hierbij bedoeld. Ik snap ook best dat je veel genoegen kunt halen uit zo hard mogelijk over een parcours racen en een PR neerzetten in Strava. Dus mocht je bij mij achterop rijden, dan zal ik je ook altijd de eerste de beste gelegenheid bieden om me soepel voorbij te blazen. We willen uiteindelijk allemaal een leuke rit hebben, los van hoe je 'leuk' definieert.

Voor mij dus geen lycra of grammen jagen met carbon. Is daarmee mijn prestatiedrang ook meteen de deur uit? Nee, zeker niet. Alleen meet ik mijn prestaties niet altijd (soms wel) af aan mijn tijden op Strava. Voor mijn 'prestaties' kijk ik vooral naar de hoeveelheid lol die veroorzaakt wordt door snelle en liefst wat technischer afdalingen, mooi flowend bochtenwerk, een dropje op zijn tijd en het zoeken van andere mogelijkheden om met twee wielen van de grond te komen. Gaat presteren alleen over grensverleggende tijden of over grenzen verleggen in het algemeen?

Lang verhaal kort: stijl van rijden lijkt me bepalend voor de categorie, terrein zoek je hierbij uit, prestaties/ambities vind je in alle categorieën.
:bier:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik voel me een echte xc rijder.
Veelal in lycra maar ook in baggy.
Ik race op tempo alle routes van Nederland en het liefst marathons in België Duitsland, Oostenrijk Zwitserland en Spanje. Tochten van 100 km of meer, heerlijk.
Maar ik kom ook op stukken in de bergen waar wandelaars amper kunnen lopen, regelmatig is de fiets op die plekken eerder een last dan een lust.
In een ver verleden heb ik ook wedstrijden gedaan maar dat vond ik niets. Veel te kort en veel te veel in het rood.
Toeren in clubverband is niet mijn ding en van onderweg gaan zitten om een stuk vlaai te eten wordt ik heel onrustig.

Gaat het er in dit topic trouwens om wanneer je een xc rijder bent of wat een xc parcours is?

Tot zover mijn bijdrage.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

In Nederland mountainbiken we. Zonder bergen, dat wel.

Je hebt gelijk, dingen XC, Downcountry of Enduro noemen slaat nergens op. In de Alpen worden er marathons gereden op 100mm hardtails waar je na 3000 meter klimmen over blauwe, rode en zwarte bikepark trails naar beneden moet. Natuurlijk zit de berijder dan niet op de beste fiets voor die job, en in elk geval niet op de beste fiets voor het meeste plezier in de wedstrijd. Zijn doel zal echter waarschijnlijk zijn om de snelst mogelijke tijd te halen. En dat hij of zij relatief langzaam een bikepark trails af stuitert zal hem worst wezen als hij daarna weer 500 meter omhoog moet over een schotterpad. In diezelfde Alpen worden ook marathons gereden waarin je niet meer ziet dan schotterpaden. Misschien is die hardtail dan weer wel de beste tool voor de job.

Wat dat betreft is Nederland natuurlijk wel een beetje afwijkend. Aan de ene kant wordt het hier buiten de bikeparkjes nooit "echt heftig", aan de andere kant rijden legio mensen op XC fietsen in veel andere landen überhaupt zelden op een singletrack. Nederland is een land waar voor veel mensen de XC fiets daadwerkelijk weleens het meeste plezier kan geven. Op tracks als Zeist, stukken Leersum, Dorst vind ik mijn "trailbike" nogal saai en eigenlijk gewoon hinderlijk. Het inspireert en motiveert me van geen kant. Voor mij werkt een hardtail op die tracks ontzettend veel beter om plezier te hebben. Het is dan wel 130mm, 67 graden en heel erg lang en laag i.p.v. een XC hardtail, maar ik heb in elk geval bakken veel meer plezier dan op mijn Jeffsy. En het gaat om het plezier voor de meesten ;)

Ik denk dat je een track zelden in een hokje kan stoppen. Ja sure, als je in Winterberg rijdt is het een bikepark en als je op een worldcup parcours XC zit dan zal je het wel een XC track mogen noemen. Maar verder zou ik vooral de fietsen en de manier van fietsen onderscheiden en niet waar je dan precies fietst.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Typen rijders op UHR:
4.9% XC
95% Singletrack touring/fitness-touring
0.1% XC of touring met elementen van MTB
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Wat Lars schrijft herken ik wel. Het valt me op dat heel vaak als er een MTB voor in Nederland overwogen wordt, mensen in een soort Pavlov reactie voor een XC fiets kiezen, met veelal argumenten over snelheid als motivatie. Het resultaat is dat een heleboel mensen misschien wel de verkeerde fiets kiezen daardoor.
Volgens mij zijn er minstens 2 dimensies waar je rekening mee moet houden, namelijk wat is je stijl van fietsen (zo hard mogelijk, lekker touren door de natuur, zoveel mogelijk airtime, liefst zo technisch mogelijke lijntjes rijden, etc), en in wat voor terrein rijd je? Bij een bepaalde rijstijlXterrein combi hoort een vast ideale fiets.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
cheizberd
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 8 maart 2015, 21:33

Mijn probleem met Lars' argumentatie is dat als je deze consequent doorvoert, er vrijwel alleen trail overblijft aangezien Downhill en met name Enduro ook volledig gedefinieerd worden als een wedstrijddiscipline. De meeste mensen die in een bikepark fietsen namelijk ook voor hun plezier en zullen niet op de rand gaan zitten waar de laatste 10e van een seconde relevant is.

Je ontkomt mijns inziens dus niet aan een koppeling van een verdeling aan zowel intentie als terrein. 95% van de mensen zullen weinig plezier beleven aan een Downhill bike in Gieten of een 100mm XC hardtail op een rode route in Les Gets. Terwijl de kans op plezier een stuk groter wordt als je de fietsen verwisselt.

Nu is het natuurlijk ook zo dat is elke klasse van fietsen keuzes in ontwerp of afmontage gemaakt worden afhankelijk van de intentie. Maar loskoppelen van terrein is een stap te ver. Dus ik ben het met je eens dat de stelling 'MTB in Nederland = XC' niet noodzakelijk waar is, maar een fiets aan de comfortabele kant van het XC spectrum (mag natuurlijk natuurlijk ook Trail of "Down country" zijn) zal waarschijnlijk in 95% van de gevallen, zeker als er geen sterk gedefinieerde intentie is, de beste keus zijn.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het grappige is dat ik bij het lezen van het andere topic waar Stunning die schreef ook werd getriggerd en hetzelfde dacht.
Wat is die defenitie.

Want een huidig XC WC parcours is bijna downhill wat Lars ook al aangeeft.

Ik associeer XC met mijn eigen rijden. Over het algemeen zo hard mogelijk over het gehele parcours.
Dat zet ik ook vaak in mijn post dat bij mij de afstelling en keuzes voor materiaal het doel is zo snel mogelijk te zijn over een rondje UHR bv (leersum/amerongen)

Dat is tevens ook heel veel hetzelfde als een marathon rondje Ardennen of harz in Duitsland.
Ja er zit meer hoogte verschil in en gaat daardoor wat harder, maar qua techiek scheelt het niet veel.

Ik vind daarnaast dat een heel groot deel op het forum hier vaak doorschiet en daar kunnen we tevens de nieuwe spark naast zetten.
120mm veerweg voor een rondje UHR? Ik denk niet dat je daar sneller mee bent. Die fiets is ook gericht op de WC parcoursen.

Die WC parcoursen staan heel ver van de werkelijkheid. Op een gemiddelde Maratthon in de alpen is het vaak 50/50 tussen hardtail en fully.
Ik zag pas in Amerongen 140mm veerweg op de uitgepijlde route. Dat is niet mijn defenitie van sport en MTB.

Ik vind dat iets zo makkelijk en comfortabel mogelijk maken en dat is niet mijn defenitie van sport. En dat is vooral weer een mening en niet "de" definitie

(waarbij ik het absoluut niet veroordeel)
Gesloten