Ik denk dat we hier een misverstand uit de wereld moeten helpen. We (het forum en de mountainbike wereld in het algemeen!) gebruiken een aantal termen om fietsen EN rijders in vakjes te duwen. De termen zijn ‘cross country’, ‘down country’, trail’, ‘all mountain’, ‘enduro’, ‘bikepark’, ‘downhill’ en ‘freeride’.
Nu is de interpretatie van die termen nergens vastgelegd en vaak dus onderwerp van een persoonlijke invulling. Daarom is de kreet van Stunning interessant:
“XC is wat we doen in Nederland”
Zijn de termen dus een vastlegging van het terrein waarin we rijden? Of de manier waarop we rijden?
In mijn ogen dus het laatste. Leuk dat het terrein in NL beschreven wordt als ‘xc’, maar wedstrijdrijders op wereldbeker niveau rijden ook ‘xc’. In terrein dat de gemiddelde Nederlander juist ‘downhill’ zou noemen.
De termen zijn in mijn ogen dan ook duidelijk gericht op de rijstijl en niet op het soort terrein. ‘Cross country’ staat dan ook voor wedstrijdgericht mountainbiken. Of dit nu door ‘eenvoudig’ terrein gaat of juist extreem uitdagend.
En daar zit misschien dus meteen de denkfout (naar mijn mening!) in wat – onder andere - Stunning bedoelt. Hij lijkt ‘eenvoudig terrein’ te interpreteren met “dan heb je een snelle fiets nodig”. Hmm, dat is dus eigenlijk zoiets als zeggen “we hebben in Nederland strak asfalt, dus we kunnen allemaal beter in een Formule 1 auto rijden”. Nee dus. Het terrein omschrijft niet de fiets, het doel wat je nastreeft zou de fiets moeten omschrijven.
Als je dus zo snel mogelijk wilt, dan heb je het over ‘xc’. Hooguit verschilt dus het terrein in Nederland van het terrein in Zwitserland. Het doel (‘zo snel mogelijk’) is wel gelijk. En dat vraagt misschien om een andere fiets in NL dan in Zwitserland. Maar dat is dus wat we (ik…) hier niet ga bespreken (‘houd dit forum in de gaten!’).
Of nog anders gezegd: de definitie die sommigen hier lijken te hanteren is ‘xc’ is makkelijk fietsen, ‘trail’ is moeilijker en ‘enduro’ is alleen in een ruig buitenland. Maar een F1 auto op een strakke snelweg rijdt nog steeds niet lekker… .
Even voor de duidelijkheid: ik zeg dus dat we in Nederland vooral ‘trail’ rijden. En dat is omdat 95% van de rijders niet de snelste tijd nastreeft op een specifiek rondje, maar dat die rijders gewoon lekker een stukje aan het fietsen zijn. Aan het ‘mountainbiken’ zeg maar. Trail-rijden is dus gewoon lekker toeren, zelfs als dat over niet-uitdagend terrein gaat.
Mocht hier iemand de termen toch een andere indeling toedichten: doe een goede poging!