Gereden afstand Wahoo Elemnt Roam klopt niet

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
rickheiloo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 23 oktober 2022, 11:03

Hi ik gebruik al een tijdje de Wahoo Elemnt Roam als fietscomputer. Navigatie werkt super. Het valt mij echter op dat mijn Wahoo structureel minder kilometers (en daarmee ook een lagere gemiddelde snelheid) registreert dan de fietscomputers van mijn fietsvrienden die dezelfde rit rijden. Het verschil is vaak wel bijna 5% dus zo'n 5 kilometer op een rit van 100 km.

Ik rijd veel door het bos (MTB, gravel). Als ik na de upload in Strava kies voor 'corrigeer afstand' bij de rit dan komt er soms een halve km bij maar het verschil blijft opvallend groot.

Ik gebruik géén speed sensor. Ik overweeg die wel te kopen, maar ik begrijp dat Strava dan uiteindelijk tóch weer de GPS data gebruikt en dus niet de data van de speed sensor, waardoor de gereden afstand rit in Strava nog steeds onjuist blijft.

Wie weet een oplossing?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Strava doet weet ik niet, maar je tellertje wordt wel veel nauwkeuriger met een wielsensor.
Ook op het display. Nu verspringt de waarde nogal en met een sensor loopt het netjes gelijk met je snelheid.
Op Ali kan je sensors kopen van Magene.
Die werken zonder magneetje.
Als je er twee bestelt kan je de andere als cadans sensor gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Wanneer je een speedsensor gebruikt zal Strava die gegevens ook gebruiken. 5% verschil bij rijden zonder speedsensor is nog binnen de bandbreedte.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Strava gebruikt inderdaad wel de data van je snelheidssensor, maar toch kun je lager uitkomen qua gemiddelde snelheid.Bij mij scheelt het altijd enkele tienden tot een halve km/uur. Ik denk doordat ze een andere hoeveelheid tijd rekenen voor pauze dan de roam, als je even heel langzaam rijdt voordat je helemaal stil staat of nadat je weer optrekt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Strava poetst de data op allerlei manieren op, dus er verandert altijd wel iets.
Ik snap niet dat er nog mensen in Strava geloven, het lijkt wel een religie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Men gelooft alleen in strava/gps data als de waardes hoger uitvallen dan die van andere gelovigen :winkie:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

George schreef: ma 24 oktober 2022, 15:36 Men gelooft alleen in strava/gps data als de waardes hoger uitvallen dan die van andere gelovigen :winkie:
Volgens Strava zou ik ergens een KOM hebben gereden met bijna 500 (vijfhonderd) km per uur over het segment. De oude KOM houder had al een mail gekregen waarin deze werd verwittigd van dit verlies. Het zat ook niet in de originele GPS. Stravarit weggegooid en origineel geüpload. KOM weg, maar wel reëel. Kan misschien ook helpen in jouw geval. Originele Gpx van element uploaden ipv de automatische Stravaconversie waar soms hele rare dingen gebeuren.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

rickheiloo schreef: zo 23 oktober 2022, 11:15 Hi ik gebruik al een tijdje de Wahoo Elemnt Roam als fietscomputer. Navigatie werkt super. Het valt mij echter op dat mijn Wahoo structureel minder kilometers (en daarmee ook een lagere gemiddelde snelheid) registreert dan de fietscomputers van mijn fietsvrienden die dezelfde rit rijden. Het verschil is vaak wel bijna 5% dus zo'n 5 kilometer op een rit van 100 km.

Ik rijd veel door het bos (MTB, gravel). Als ik na de upload in Strava kies voor 'corrigeer afstand' bij de rit dan komt er soms een halve km bij maar het verschil blijft opvallend groot.

Ik gebruik géén speed sensor. Ik overweeg die wel te kopen, maar ik begrijp dat Strava dan uiteindelijk tóch weer de GPS data gebruikt en dus niet de data van de speed sensor, waardoor de gereden afstand rit in Strava nog steeds onjuist blijft.

Wie weet een oplossing?
Ooh ja, de oplossing is: speedsensor gebruiken.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Speedsensor wel instellen met nagemeten wielomtrek!

De standaardmaten in wahoo wijken af als je een 2.35 band hebt heb ik ontdekt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, de automatische calibratie gaat wel eens mis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ik herken het wel, mijn wahoo roam doet precies hetzelfde op een bochtig parkoers. Ik gebruik mijn wahoo parallel aan mijn garmin horloge, die garmin is bedoeld voor hartslag maar neemt natuurlijk ook de route op. Wat het verschil maakt (heb eens wat rond gespeurd op fora) dat de GPS-verversing in die garmin een stuk frequenter is dan de wahoo. Dus als jij een bochtje maakt in het bos, dan zit er tussen twee meet momenten bij wahoo meer tijd en dan snijd je als het ware een stukje af, terwijl garmin dat wel registreert. Daar komt het verschil vandaan.

Als ik nl mijn wahoo en garmin op de weg gebruik en dus veelal 'rechtdoor' rijdt is er nauwelijks verschil in afstand.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Daarom gaat een Wahoo ook veel langer mee dan een Garmin op een kleinere accu :wink:

Maar de verschillen zijn er, ook in de hoogtemeters vreemd genoeg.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie