Cerveló waagt zich op de mtb markt!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1090
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Peelrijder schreef: zo 9 oktober 2022, 19:06 Dat niet alleen, maar een fiets met een balhoofdhoek van 67/68 graden rijdt echt stukken rustiger dan eentje met 70/71 graden.

Maar met 67/68 is wel een beetje de rek eruit vind ik, alles wat je verder gaat is niet te gunste van je brackethoogte en daar heb je met name op een XC fiets sowieso al niet gigantisch veel van, ik heb nu vaker pedalstrikes .
Brackethoogte heeft niets met een balhoofdhoek van doen. Het zijn beide losse variabelen die de frameconstructeur kan bepalen.

Een fiets beoordelen alleen op z'n balhoofdhoek is nogal discutabel – als ik het netjes verwoord.
Willem Altes schreef: zo 9 oktober 2022, 18:52 Op de markt zijn heel veel instapbikes te koop met een verouderde geometrie. In het instapsegment is dat marktconform. In het topsegment niet. Het is niet marktconform om voor een verouderde geometrie de hoofdprijs te vragen. Deze horen in het afgeprijsde aanbieding segment.
De Cervelo met onder meer een 69º balhoofdhoek 'verouderde geometrie' noemen... dan leven we écht té snel met z'n allen... Geen wonder dat de wereld naar de klote gaat. :roll:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DeKerfs schreef: zo 9 oktober 2022, 20:13 De Cervelo met onder meer een 69º balhoofdhoek 'verouderde geometrie' noemen... dan leven we écht té snel met z'n allen... Geen wonder dat de wereld naar de klote gaat. :roll:
Ik weet niet wat de ondergang van de wereld met balhoofdhoeken te maken heeft, maar ik weet wel dat de wereld een betere plek is met vlakkere balhoofdhoeken.

Vlakker dan 69º in ieder geval :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nespresso schreef: zo 9 oktober 2022, 18:45
Lars TB schreef: zo 9 oktober 2022, 10:58 Die bestaat vooral (alleen maar?) omdat Vroomen na de verkoop van Cervelo geen racefietsen mocht maken. Dus werd alles wat hij nog achter de hand had voor een mooie racefiets in een mtb frame gestopt.
Ze hebben toch “gewoon” een raceframe:
https://www.opencycle.com/mind/Intro
Ik schreef ook 'mocht', want inmiddels mag hij weer raceframes maken. Maar in de eerste paar (3? 5?) jaar na de verkoop van Cervelo mocht hij dat niet. En je moet toch wat... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

DeKerfs schreef: zo 9 oktober 2022, 20:13
Peelrijder schreef: zo 9 oktober 2022, 19:06 Dat niet alleen, maar een fiets met een balhoofdhoek van 67/68 graden rijdt echt stukken rustiger dan eentje met 70/71 graden.

Maar met 67/68 is wel een beetje de rek eruit vind ik, alles wat je verder gaat is niet te gunste van je brackethoogte en daar heb je met name op een XC fiets sowieso al niet gigantisch veel van, ik heb nu vaker pedalstrikes .
Brackethoogte heeft niets met een balhoofdhoek van doen. Het zijn beide losse variabelen die de frameconstructeur kan bepalen.

Een fiets beoordelen alleen op z'n balhoofdhoek is nogal discutabel – als ik het netjes verwoord.
Willem Altes schreef: zo 9 oktober 2022, 18:52 Op de markt zijn heel veel instapbikes te koop met een verouderde geometrie. In het instapsegment is dat marktconform. In het topsegment niet. Het is niet marktconform om voor een verouderde geometrie de hoofdprijs te vragen. Deze horen in het afgeprijsde aanbieding segment.
De Cervelo met onder meer een 69º balhoofdhoek 'verouderde geometrie' noemen... dan leven we écht té snel met z'n allen... Geen wonder dat de wereld naar de klote gaat. :roll:
Hoezo te snel? Het heeft enkele decennia geduurd om veredelde racefiets geo achter te laten en zonder die belemmerende erfenis mtb's te ontwerpen. Bij cervelo zijn ze dus nog wat trager van begrip.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

DeKerfs schreef: zo 9 oktober 2022, 20:13
Peelrijder schreef: zo 9 oktober 2022, 19:06 Dat niet alleen, maar een fiets met een balhoofdhoek van 67/68 graden rijdt echt stukken rustiger dan eentje met 70/71 graden.

Maar met 67/68 is wel een beetje de rek eruit vind ik, alles wat je verder gaat is niet te gunste van je brackethoogte en daar heb je met name op een XC fiets sowieso al niet gigantisch veel van, ik heb nu vaker pedalstrikes .
Brackethoogte heeft niets met een balhoofdhoek van doen. Het zijn beide losse variabelen die de frameconstructeur kan bepalen.

Een fiets beoordelen alleen op z'n balhoofdhoek is nogal discutabel – als ik het netjes verwoord.
Laat me het nuanceren.

Het heeft er alle schijn van, in mijn beleving, dat er bij de fietsen met een vlakkere balhoofdhoek ook een lagere brackethoogte is als bij fietsen met een steilere balhoofdhoek.

Of die zaken verband met elkaar houden weet ik niet, maar die indruk heb ik wel, puur kijkend naar xc gerichte fietsen.

Ik beoordeel een fiets niet puur op de balhoofdhoek, maar ik beaam het rustigere stuurgedrag als die vlakker wordt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Peelrijder schreef: zo 9 oktober 2022, 19:01
Rayb81 schreef: zo 9 oktober 2022, 16:34 Misschien heb ik het gemist maar welke prof die nu op een Cervelo rijdt zou dan op deze mountainbike moeten gaan rijden?
Milan Vader....

Ik heb met die jongen te doen :-{
Okee, ik wist niet eens dat ie bij Jumbo Visma zat :P
Anyway, is het dan de bedoeling dat ie op een HT gaat rijden, of komt er ook een fully?

Ik ben overigens ook benieuwd naar de Pinarello MTB die er als het goed is gaat komen voor o.a. Pidcock.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ze maken bij pinarello toch al mtb's voor hun doelgroep?

Althans, lelijke overpriced e-mtb's zijn toch voor oude mannetjes met teveel geld?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

Hierbij een link naar een interview met Milan Vader - aan het einde wordt er gehint naar een FSR:

https://www.vojomag.nl/interview-milan- ... veranderd/
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

T blijft een foeilelijke ding dat oranje gevaarte en dat gele frame helpt ook niet :tong
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Peelrijder schreef: zo 9 oktober 2022, 21:52 ...
Laat me het nuanceren.

Het heeft er alle schijn van, in mijn beleving, dat er bij de fietsen met een vlakkere balhoofdhoek ook een lagere brackethoogte is als bij fietsen met een steilere balhoofdhoek.

Of die zaken verband met elkaar houden weet ik niet, maar die indruk heb ik wel, puur kijkend naar xc gerichte fietsen.

Ik beoordeel een fiets niet puur op de balhoofdhoek, maar ik beaam het rustigere stuurgedrag als die vlakker wordt.
We dwalen af maar...
Het merk met de S heeft in zijn wijsheid besloten dat een lager BB fijner is, want lager zwaartepunt.
Nu stoten dus alle S rijders met hun pedalen tegen de grond, tegen wortels, tegen stenen etc.
Sommige merken hebben dit nog over genomen ook...

En dat terwijl we met een dropper het zwaartepunt minstens 10cm lager kunnen maken (als we dat willen).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Richard1974 schreef: ma 10 oktober 2022, 12:14 Hierbij een link naar een interview met Milan Vader - aan het einde wordt er gehint naar een FSR:

https://www.vojomag.nl/interview-milan- ... veranderd/
Is dit een vertekend beeld, of trekt de vork echt naar rechts weg op deze foto?
Als je langs de voorband tussen de vork poten doorkijkt zie je links ook meer geel dan rechts.
Afbeelding
(vojomag nl)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Torsieframe, stukken sterker joh
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 oktober 2022, 16:13 Het merk met de S heeft in zijn wijsheid besloten dat een lager BB fijner is, want lager zwaartepunt.
Nu stoten dus alle S rijders met hun pedalen tegen de grond, tegen wortels, tegen stenen etc.
Nou inderdaad... Hier een EVO frame met 100mm vork = een epic zonder brain?)...
Inmiddels opgelost door 165mm crankarmen.
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

..
Laatst gewijzigd door jernij op ma 10 oktober 2022, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 oktober 2022, 16:17
Richard1974 schreef: ma 10 oktober 2022, 12:14 Hierbij een link naar een interview met Milan Vader - aan het einde wordt er gehint naar een FSR:

https://www.vojomag.nl/interview-milan- ... veranderd/
Is dit een vertekend beeld, of trekt de vork echt naar rechts weg op deze foto?
Als je langs de voorband tussen de vork poten doorkijkt zie je links ook meer geel dan rechts.
Afbeelding
(vojomag nl)
De lens is versleten :lol:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie