Zijn frame is echt wel door de beste matjeslegger van Scott gemaakt. Met extra zorg.
Alles 100%, geen druppeltje hars teveel of te weinig.
Die mag er de tijd voor nemen, terwijl de collegas aan de productielijn hun quotum moeten halen.
En hetzelfde zal bij Specialized gebeuren.
Specialized 2023
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2830
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Niet helemaal, die goede matjeslegger moeten tussen die dingen door af en toe een s-works frame maken
Ik ben blij met mijn fiets, maar inmiddels wel het besef dat ik eerder een epic evo ga kopen dan een epic world cup
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7394
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Er zijn natuurlijk verscheidene trucks die je kunt uithalen als full-blown factory team, als je echt de laatste gram wilt halen.
1) Gewoon een paar dozijn productie onderdelen pakken en daar de beste (lichtste, beste fit qua tolerantie, etc...) uitzoeken. In essentie is dat gewoon een productiefiets, die je statistisch nooit in productie gaat tegenkomen....
2) Zelfde frame bouwen met ofwel de dunste wall thickness die je kon vinden in het reguliere materiaal c.q. met lagere wall thickness bestellen, wat historisch door sommige merken als F.R.O. werd geleverd. Met carbon kun je waarschijnlijk ook wel hoogwaardigere vezels vinden, misschien ergens een laag weglaten en het minimale aan resin gebruiken, wanneer je echt wilt.
En zo kun je nog tig plaatsen bedenken waar je iets kunt besparen wanneer je een fiets op maat maakt voor 1 persoon, en al helemaal wanneer je het materiaal kunt selecteren of controle over een bewerkingscentrum hebt. Voor inspiratie is motorsport overigens altijd goed...
1) Gewoon een paar dozijn productie onderdelen pakken en daar de beste (lichtste, beste fit qua tolerantie, etc...) uitzoeken. In essentie is dat gewoon een productiefiets, die je statistisch nooit in productie gaat tegenkomen....
2) Zelfde frame bouwen met ofwel de dunste wall thickness die je kon vinden in het reguliere materiaal c.q. met lagere wall thickness bestellen, wat historisch door sommige merken als F.R.O. werd geleverd. Met carbon kun je waarschijnlijk ook wel hoogwaardigere vezels vinden, misschien ergens een laag weglaten en het minimale aan resin gebruiken, wanneer je echt wilt.
En zo kun je nog tig plaatsen bedenken waar je iets kunt besparen wanneer je een fiets op maat maakt voor 1 persoon, en al helemaal wanneer je het materiaal kunt selecteren of controle over een bewerkingscentrum hebt. Voor inspiratie is motorsport overigens altijd goed...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
...
En wanneer je het gebruik ervan begeleidt en monitort.
En tijdig iets vervangt.
Het is een andere wereld, maar het sprookje wordt wel aan ons verkocht.
En wanneer je het gebruik ervan begeleidt en monitort.
En tijdig iets vervangt.
Het is een andere wereld, maar het sprookje wordt wel aan ons verkocht.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Julian Absalon stond er overigens bekend om gewoon op een confectie Orbea + standaard specs te rijden, hop, zo uit de fabriek weg. Mathieu ook overigens.
Beiden genieten van het rijden en niet van alle nervositeit om de onderdeeltjes, dat zit alleen tussen de oren. Ja, uiteraard de afstellingen vork, bandenspanning etc, maar that's it. Ik denk dat dat de echte topper ook kenmerkt.
Beiden genieten van het rijden en niet van alle nervositeit om de onderdeeltjes, dat zit alleen tussen de oren. Ja, uiteraard de afstellingen vork, bandenspanning etc, maar that's it. Ik denk dat dat de echte topper ook kenmerkt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4333
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Banden worden alleen speciaal gemaakt als ze die nodig hebben.
Bv de cape epic, met extra lagen tegen lekrijden.
Maar daar gaat een fiets eerder slechter dan beter door rijden.
Licht waren ze zeker niet mijn maatje XL was ruim 1,5 kilo lichter dan de gemiddelde cape epic fiets.
Dropper erop, maar dan nog blijft er een kilo over. En ik heb geen extreme weightweenie spul en zelf een geen duur hi mod frame.
Bij een mtb zal vooral de vering anders zijn afgesteld, wegfietsen zijn gewoon gelijk aan wat je koopt.
Alles wat hun doen kan jij ook.
Bv de cape epic, met extra lagen tegen lekrijden.
Maar daar gaat een fiets eerder slechter dan beter door rijden.
Licht waren ze zeker niet mijn maatje XL was ruim 1,5 kilo lichter dan de gemiddelde cape epic fiets.
Dropper erop, maar dan nog blijft er een kilo over. En ik heb geen extreme weightweenie spul en zelf een geen duur hi mod frame.
Bij een mtb zal vooral de vering anders zijn afgesteld, wegfietsen zijn gewoon gelijk aan wat je koopt.
Alles wat hun doen kan jij ook.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Potverdorie zeg, die marketing werkt echt goed
Maar we zullen het weer over de nieuwe folder van Specialized hebben, en over de prijslijst.
Maar we zullen het weer over de nieuwe folder van Specialized hebben, en over de prijslijst.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dat is natuurlijk complete bullshit wat je nu beweert.Peelrijder schreef: ↑za 6 mei 2023, 18:04 Dat komt omdat de obscure merken weten dat die zelfbenoemde puristen zich zo graag willen onderscheiden, dat ze in dezelfde prijsklasse zitten maar het dan als 'ambachtelijk en exclusief' verkopen.
We trappen er allemaal in, zo simpel is het.
Als er iemand is die een nagenoeg identieke fiets heeft gemaakt als die van een groter/ gerenommeerd merk dan zou ik graag eens het prijs-, kwaliteits- en rijverschil eens willen zien.
Dan praat ik niet over een Ali express frame met chingchong onderdelen, maar over een obscuur merk met 'relatief onbekende' onderdelen.
Probleem is dat kleine series gewoon een stuk meer kosten. Dat geldt voor ongeveer alles. En het is ook niet gezegd dat iets van een kleine series beter is, misschien zelfs niet. Maar het is specialer, met aandacht en liefde gemaakt.
En op een eerlijke manier gemaakt!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
En de prijzen in de prijslijst zijn best ok: een Epic EVO met Sram GX en SID voorvork voor €4600.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 7 mei 2023, 20:11Maar we zullen het weer over de nieuwe folder van Specialized hebben, en over de prijslijst.
carbon bike, titanium collarbone...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2830
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Nee hoor, mensen die menen dat ze beter zijn door een handgemaakt product voor hetzelfde geld te kopen als een massaproductie zijn juist erger want die moeten benadrukken dat ze iets 'bijzonders' hebben, de 'vegans' onder de fietsers zeg maar.Lars TB schreef: ↑zo 7 mei 2023, 21:11Dat is natuurlijk complete bullshit wat je nu beweert.Peelrijder schreef: ↑za 6 mei 2023, 18:04 Dat komt omdat de obscure merken weten dat die zelfbenoemde puristen zich zo graag willen onderscheiden, dat ze in dezelfde prijsklasse zitten maar het dan als 'ambachtelijk en exclusief' verkopen.
We trappen er allemaal in, zo simpel is het.
Als er iemand is die een nagenoeg identieke fiets heeft gemaakt als die van een groter/ gerenommeerd merk dan zou ik graag eens het prijs-, kwaliteits- en rijverschil eens willen zien.
Dan praat ik niet over een Ali express frame met chingchong onderdelen, maar over een obscuur merk met 'relatief onbekende' onderdelen.
Probleem is dat kleine series gewoon een stuk meer kosten. Dat geldt voor ongeveer alles. En het is ook niet gezegd dat iets van een kleine series beter is, misschien zelfs niet. Maar het is specialer, met aandacht en liefde gemaakt.
En op een eerlijke manier gemaakt!
Je bent niet speciaal, je bent niet beter en je fiets is enkel onderscheidend op een paar (kleine) punten waarbij het technologisch voordeel meestal niet aanwezig is t.o.v. een productieframe.
Als die fietsen zo goed waren zagen we er ook wel grotere namen op rijden omdat ze er dan ergens voordeel mee zouden hebben.
We trappen allemaal in hetzelfde sprookje, dat kan jij ook niet ontkennen, het is alleen een ander verhaaltje wat verteld wordt.
Je hebt een wens, iemand vervult die en ze leefden nog lang en gelukkig.
Heb jij er al ooit eentje gezien?Peelrijder schreef: ↑za 6 mei 2023, 18:04 Als er iemand is die een nagenoeg identieke fiets heeft gemaakt als die van een groter/ gerenommeerd merk dan zou ik graag eens het prijs-, kwaliteits- en rijverschil eens willen zien.
Dan praat ik niet over een Ali express frame met chingchong onderdelen, maar over een obscuur merk met 'relatief onbekende' onderdelen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3458
- Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR
Daar is weinig mis mee inderdaad!Nespresso schreef: ↑zo 7 mei 2023, 21:14En de prijzen in de prijslijst zijn best ok: een Epic EVO met Sram GX en SID voorvork voor €4600.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 7 mei 2023, 20:11Maar we zullen het weer over de nieuwe folder van Specialized hebben, en over de prijslijst.
Bicycle, bicycle, bicycle
Je suggereert dat je bij kleine merken extra extra betaalt en dat is onzin. Natuurlijk zijn er merken die wat extra vragen, maar juist daar is Specialized het beste in: voor een 'Cube-achtige' vragen ze gewoon 30% meer.Peelrijder schreef: ↑zo 7 mei 2023, 21:50Nee hoor, mensen die menen dat ze beter zijn door een handgemaakt product voor hetzelfde geld te kopen als een massaproductie zijn juist erger want die moeten benadrukken dat ze iets 'bijzonders' hebben, de 'vegans' onder de fietsers zeg maar.Lars TB schreef: ↑zo 7 mei 2023, 21:11
Dat is natuurlijk complete bullshit wat je nu beweert.
Probleem is dat kleine series gewoon een stuk meer kosten. Dat geldt voor ongeveer alles. En het is ook niet gezegd dat iets van een kleine series beter is, misschien zelfs niet. Maar het is specialer, met aandacht en liefde gemaakt.
En op een eerlijke manier gemaakt!
Je bent niet speciaal, je bent niet beter en je fiets is enkel onderscheidend op een paar (kleine) punten waarbij het technologisch voordeel meestal niet aanwezig is t.o.v. een productieframe.
Als die fietsen zo goed waren zagen we er ook wel grotere namen op rijden omdat ze er dan ergens voordeel mee zouden hebben.
We trappen allemaal in hetzelfde sprookje, dat kan jij ook niet ontkennen, het is alleen een ander verhaaltje wat verteld wordt.
Je hebt een wens, iemand vervult die en ze leefden nog lang en gelukkig.
Heb jij er al ooit eentje gezien?Peelrijder schreef: ↑za 6 mei 2023, 18:04 Als er iemand is die een nagenoeg identieke fiets heeft gemaakt als die van een groter/ gerenommeerd merk dan zou ik graag eens het prijs-, kwaliteits- en rijverschil eens willen zien.
Dan praat ik niet over een Ali express frame met chingchong onderdelen, maar over een obscuur merk met 'relatief onbekende' onderdelen.
Ik kan hier wat rekenvoorbeelden geven, maar dan zakt je broek af hoeveel de grote merken je naaien. Ga er maar vanuit dat een klein fabrikantje hier zijn marge volledig nodig heeft. En dan is die waarschijnlijk nog te goedkoop.
Ik zeg niet dat de kwaliteit van handgemaakt per definitie beter is dan van wat er uit China komt, sterker nog, in veel gevallen is de kwaliteit vanuit China in ieder geval constanter.
Maar je betaalt bij spullen die in Europa gemaakt worden gewoon een eerlijkere prijs. En die ligt inderdaad hoger dan die in China.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2830
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Nee Lars,
Ik zeg dat je bij een klein merk net zo duur of duurder uit kan zijn.
Ook als je de uren gaat tellen die je er zelf insteekt om de onderdelen te kiezen die je wil.
En daarmee moet een ander iemand die graag meer betaalt voor een 'merk' niet de maat nemen, als deze zelf op een obscuur merk rijdt die deze zelf heeft opgebouwd.
Je ontwijkt (iedereen wel eigenlijk) de andere vraag:
Heb je ooit een nagenoeg identieke of soortgelijke fiets gezien als een overprijsde 'merk' fiets die stukken goedkoper was toen deze rijklaar was?
Ik zeg dat je bij een klein merk net zo duur of duurder uit kan zijn.
Ook als je de uren gaat tellen die je er zelf insteekt om de onderdelen te kiezen die je wil.
En daarmee moet een ander iemand die graag meer betaalt voor een 'merk' niet de maat nemen, als deze zelf op een obscuur merk rijdt die deze zelf heeft opgebouwd.
Je ontwijkt (iedereen wel eigenlijk) de andere vraag:
Heb je ooit een nagenoeg identieke of soortgelijke fiets gezien als een overprijsde 'merk' fiets die stukken goedkoper was toen deze rijklaar was?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'