Specialized 2023

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik wilde liever geen fiets met een Fazua motortje. De Rotwild heeft me te weinig actieradius (full power Shimano motor maar met een vergelijkbare kleine accu als de Levo SL).
En dan blijft er in de light-categorie niet veel over (die nieuwe kleine TQ motor was toen nog niet op de markt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Lars TB schreef: vr 5 mei 2023, 09:17
Pinonoir schreef: vr 5 mei 2023, 08:47 ... en een 106 groep. ...
Nu is dat wel heel uniek spul! :bier:
Je moet wel een beetje met de tijd meegaan, natuurlijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sjef attendeerde mij op de nieuwe Levo SL.
Omdat hij het linkje niet plaatst zal ik het maar doen.
https://www.pinkbike.com/news/first-rid ... r-evo.html
Uiteraard voor een speciaal prijsje, vanaf $8000
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

kermit schreef: vr 5 mei 2023, 08:28
Peelrijder schreef: do 4 mei 2023, 22:32 ...Maar als je het hele proces van frame en onderdelen zoeken gaat doorrekenen ben je qua materiaal goedkoper uit, maar qua tijd zeker niet...
Waarom zou je dat proces doorrekenen? Dat is juist deel van de fun, die je moet missen als je een kant-en-klare fabrieksfiets koopt.

En die keuzes "uit handen nemen" doet elk merk, of je nu een Decathlon van 500 euro of een Specialized van 10 mille koopt, de fabrikant heeft al voor jou gekozen. Dat er dan nog veel mensen niet tevreden zijn met die peperdure fiets en er nog wat aparte parts op willen is een ander verhaal ;-)

Als het om de prijsstelling van Specialized gaat gaat het eigenlijk maar om één vraag: wat bieden zij meer dan een ander merk om die hogere prijs te rechtvaardigen?
Wat mij betreft niets. Dus zijn ze te duur.

(En ook hier zie je weer dat de consument zelf gaat verdedigen waarom het spul zo duur mag zijn :~ )
Jij ziet dat als een deel van de fun, heel veel andere mensen niet (een klein deel maar hoor 90% of zo) die willen gewoon een fiets die compleet is en doet wat hij moet doen.
Dus die fun die jij als onderdeel van je hobby ziet is iets wat anderen bij de fabrikant neerleggen en die uren die jij daar als hobby insteekt zijn net zo kostbaar als je ze doorrekend, waardoor het eindbedrag geen duizenden euro's zal afwijken.

Pas als je een aantal jaar fietst en verschillende fietsen hebt gehad en dingen hebt geprobeerd weet je pas wat voor je werkt en dan heb je dus die mensen die niet tevreden zijn met een peperdure fiets en er als nog wat aparts op willen.

En die prijsstelling tja, je moet het er simpelweg mee doen om dezelfde reden als dat sommige mensen Spa blauw drinken in plaats van kraanwater.
Als je iets wilt, dan wil je dat.

Aan het eind van de dag is een auto ook een auto, maar huilen in een Mercedes is stukken fijner als in een Opel.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Peelrijder schreef: vr 5 mei 2023, 17:34Jij ziet dat als een deel van de fun, heel veel andere mensen niet (een klein deel maar hoor 90% of zo) die willen gewoon een fiets die compleet is en doet wat hij moet doen.
Nogmaals, daarin is Specialized niet anders dan een ander (minder duur) merk. Sterker nog, de kans dat je op een Specialized onderdelen treft waarvoor je wat beters wilt is groter dan op een even dure Canyon om maar wat te noemen.

Dus ik stel de vraag nog een keer: waarin zit de meerwaarde van een Specialized?
Voor (veel) minder geld krijg ik hetzelfde bij menig ander merk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Specialized = van lotje getikt :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Heb een Diverge gravel van $pez, van Canyon een Endurace racert en van Orbea een Oiz Mtb.
In verleden ook een 2x Epic mtb (eentje was nog 26 inch) gehad een Niner mtb en een willier racer. Kortom van alles door elkaar. Het waren allemaal goede fietsen, alleen die willier was niet mijn ding (te harde / stijve alu racer). Alle merken van een beetje naam (en ook onbekende namen) maken goede fietsen. Rond 2005 toen ik mijn eerste epic kocht, waren ze ook niet goedkoop maar was prijsverschil met anderen niet zo groot en toen was iedereen aan het pionieren en was dat brain systeem echt wel een verrijking. Inmiddels omdat vorken/dempers en geo door bijna alle fabrikanten begrepen wordt, is het onderscheid er bijna niet meer. Daarom is het nu vooral marketing en zit Spez met haar prijzen gewoon te hoog, de Diverge is er gekomen omdat ik graag wat vering in mijn stuur wilde, inmiddels zie je daarvoor allerlei alternatieven voor verschijnen. Dus ja Spez innoveert wel, dat kost ook geld, maar de rest neemt dat snel over en biedt het voor minder aan en Spez blijft dan vasthouden aan haar hoge prijzen. Bijv ook die swatbox in de liggende buis, Spez begon daarmee, nu zie je veel meer fabrikanten dat doen. Is dat erg? Nee hoor zolang er genoeg mensen ervoor willen betalen is dat helemaal prima.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Voor mij in geometrie.

Canyon heb ik bekeken en geprobeerd, maar daar zit ik simpelweg niet lekker op.
Daarlangs vind ik de verkoopmethode van canyon ruk zonder fatsoenlijke dealers en het servicepunt netwerk staat me ook niet aan.

Trek en Merida hadden fietsen waar ik wel op kon zitten, maar waar 80% van de afmontage me niet beviel.

Scott en Specialized zijn lang nek aan nek gegaan waar het totaalgewicht en de vork (ik wil geen fox) van de Specialized het uiteindelijk won van de Scott.
Dat gewichtsverschil (ruim 1,5 kilo) zou ik met evenveel geld goed moeten maken als de Specialized in basis kostte.

En ik had nog wel 40 andere fietsen kunnen testen, maar daar had ik geen zin in.

De eisen waren simpel:
- racebak
- SID SL brain vork (want te lui voor lockout)
- <9 kilo

Dan blijft er sowieso al weinig over.

En als ik hiermee een fanboy ben, ook best.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Mooi om te lezen dat vooral de nostalgie de brain aanhaalt als een prachtige techniek, terwijl de rest van dit forum niks dan slechts hierover heeft te melden......los van de prijs
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

kermit schreef: vr 5 mei 2023, 20:12
Dus ik stel de vraag nog een keer: waarin zit de meerwaarde van een Specialized?
Voor (veel) minder geld krijg ik hetzelfde bij menig ander merk.
Hetzelfde als bij alle premium producten. Naamsbekendheid en imago. Waarom een Audi boven Volkswagen? Waarom een Rayban boven een goedkoper merk? Waarom Heineken boven Klok bier?

Je betaalt de hoofdprijs maar rijdt wel hetzelfde merk als de profs. Het is bekend en dat schept ook vertrouwen.
Vergeet ook niet dat velen van ons in een mountainbike bubbel zitten met zoveel enthousiastelingen die alles bijhouden, maar dat de meerderheid niet verder komt dan de merken die ze op tv zien icm een Rockshox of Fox.

Canyon als vergelijkingsmateriaal is dan ook wel weer een vreemde eend, omdat je die alleen online kan halen. Veel mensen (wederom, vooral buiten de fanatiekelingen die ook op een forum zitten) lopen graag de plaatselijke fietsenhandel binnen en willen passen en voelen. Daar betaal je ook voor.

Rationeel is het niet de goedkoopste keuze, maar emotioneel wellicht wel. Het maakt de mensen blij en er rijden voldoende Specialized fietsen rond, dus er is een grote groep. Btwin/rockrider zit aan de andere kant. Wellicht goede prijs-kwaliteitverhouding, maar door het merk en het imago wordt het minder verkocht dan de prijs-kwaliteitverhouding zou doen vermoeden.

Daarnaast: wat ik ook wel op een forum merk, is dat de puristen zich graag afzetten tegen de massa. Een groot bekend merk is al snel minder dan een klein merkje die op zolder een fiets maakt. Het is alsof je favoriete bandje uit de lokale kroeg opeens een hit scoort. Als heel Nederland de band leuk vindt, is het erg populair om dan zelf de band niet meer leuk te vinden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Holenbeer schreef: za 6 mei 2023, 08:25
kermit schreef: vr 5 mei 2023, 20:12
Dus ik stel de vraag nog een keer: waarin zit de meerwaarde van een Specialized?
Voor (veel) minder geld krijg ik hetzelfde bij menig ander merk.
Hetzelfde als bij alle premium producten. Naamsbekendheid en imago. Waarom een Audi boven Volkswagen? Waarom een Rayban boven een goedkoper merk? Waarom Heineken boven Klok bier?

Je betaalt de hoofdprijs maar rijdt wel hetzelfde merk als de profs. Het is bekend en dat schept ook vertrouwen.
Vergeet ook niet dat velen van ons in een mountainbike bubbel zitten met zoveel enthousiastelingen die alles bijhouden, maar dat de meerderheid niet verder komt dan de merken die ze op tv zien icm een Rockshox of Fox.

Canyon als vergelijkingsmateriaal is dan ook wel weer een vreemde eend, omdat je die alleen online kan halen. Veel mensen (wederom, vooral buiten de fanatiekelingen die ook op een forum zitten) lopen graag de plaatselijke fietsenhandel binnen en willen passen en voelen. Daar betaal je ook voor.

Rationeel is het niet de goedkoopste keuze, maar emotioneel wellicht wel. Het maakt de mensen blij en er rijden voldoende Specialized fietsen rond, dus er is een grote groep. Btwin/rockrider zit aan de andere kant. Wellicht goede prijs-kwaliteitverhouding, maar door het merk en het imago wordt het minder verkocht dan de prijs-kwaliteitverhouding zou doen vermoeden.

Daarnaast: wat ik ook wel op een forum merk, is dat de puristen zich graag afzetten tegen de massa. Een groot bekend merk is al snel minder dan een klein merkje die op zolder een fiets maakt. Het is alsof je favoriete bandje uit de lokale kroeg opeens een hit scoort. Als heel Nederland de band leuk vindt, is het erg populair om dan zelf de band niet meer leuk te vinden.
Mijn probleem is dit: specialized is confectie kleding voor maatwerk pak. Als een specialized met zijn enorme slagkracht net zo duur is als een in Duitsland gemaakt carbon frame is er iets mis. Volkswagen voor Ferrari prijzen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Who f***ing cares?

Als je om eenderwelke reden een Specialized wilt, koop je een Specialized.
Als je om eenderwelke reden geen Specialized wilt, zijn er meer dan genoeg andere opties om te kiezen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

cheeta schreef: za 6 mei 2023, 10:36 Who f***ing cares?

Als je om eenderwelke reden een Specialized wilt, koop je een Specialized.
Als je om eenderwelke reden geen Specialized wilt, zijn er meer dan genoeg andere opties om te kiezen.
Zeker! Koop wat je cool vindt! Ik koop weer een te zware alu full suspension ipv een lichtere carbon met wat minder veerweg omdat het merk me aanspreekt.
Ook niet te rationaliseren
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

cheeta schreef: za 6 mei 2023, 10:36 Who f***ing cares?
Ik! Ik ontdek graag welke marketing ik moet gebruiken die mensen zonder blikken en blozen een in een lage lonenland in elkaar geplakte niet bijster spannende fiets te laten kopen voor ruim €10.000,-.
Of: Hoe krijgen ze het voor elkaar dat ze Ferrari prijzen kunnen rekenen voor hun Volkswagens. (Ok, Audi's)

(En uiteraard snap ik dat voor veel S works kopers de stap naar een op een zolder in elkaar geprutst stalen fietsje met hipsteronderdelen te groot is, maar voor de prijs van een Sworks Crux koop je ook Sturdy, Bastion, Prova, Festka etc.)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Het is natuurlijk niet "Who cares" daar is inmiddels eindeloos over geschreven in de USA zelf hè.....wat je nu eigenlijk financiert met het aanschaffen van een Speciazed :-?
En het voorbeeld van hierboven de VW voor een Ferrari prijs klopt dus....alleen het treurige daarvan het bestaat dus wel echt, en daar hoort Specialized ook bij en dat zijn niet mijn woorden....maar van de inmiddels niet meer te tellen redacties die over dit onderwerp het nodige hebben geschreven :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie