Mountainbike mee op wintersport (Oostenrijk)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
marsman1980
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 november 2014, 20:33

Wij gaan dit jaar voor het eerst op wintersport. We gaan niet skiën, maar alleen wandelen en genieten van de sneeuw. Ik had bedacht dat het wellicht een idee is om de MTB mee te nemen (Canyon Lux). Geen idee of het überhaupt een optie is, maar met goed weer lijkt het me wel tof om af en toe een toertje te doen in een winterwonderland.

Er zijn wel wat topics over het rijden in de sneeuw, maar geen specifieke topics over wintersport. Ik heb best wat in de sneeuw gereden in Nederland. Dat ging prima, zelfs met standaard bandjes prima grip.

Ik ga naar de regio Heiligenblut. Daar zie ik best wat geprepareerde wandelpaden. Is dat te berijden met een MTB? Is dat toegestaan? Over de weg kan natuurlijk ook. Maar dat zal vast een natte drap zijn met zout ed.

Iemand want hands-on ervaring?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heiligenblut ligt op 1300hm.
Dus in de sneeuw, en alle paden in de buurt ook.
Heb ook een Lux, kom geregeld in de bergen voor zomervakanties en winterport, ik rijd ook op een Lux: ik zou 'm lekker thuislaten. Er valt nagenoeg niets interessants te fietsen, tenzij asfalt en paden beneden in het dal je ding zijn. En als je al hogerop wil, dan heb je minimaal banden met veel grip nodig, diepere sneeuw dan pak en beet 10-15cm is sowieso niet te doen, niet leuk. Een fatbike komt nog het verst in de sneeuw.
Ga je naar een hotel? Je zou er een mail aan kunnen wagen en vragen om advies, 'valt er dan te MTB-en?'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
marsman1980
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 november 2014, 20:33

Huisje gehuurd. Inderdaad wat op hoogte. Het zal dus nogal afhangen van de sneeuwval?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En of ‘overige paden’ uberhaupt onderhouden worden na sneeuwval. Wandelen is één, fietsen is twee.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fatbike ja, Lux nee.
Als het goed is ligt er sneeuw, echte sneeuw, geen laagje poedersuiker van 1cm :wink:

Maar waarom die je niet als iedereen en gaat skiën, snowboarden, langlaufen?
Langlaufen heeft veel overeenkomst met xc fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
marsman1980
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 november 2014, 20:33

Ik had ook bedacht dat een dagje langlaufen ook tof is. We hebben qua materiaal niks, ik moet alles ter plekke huren. Anyway, conclusie is dat het waarschijnlijk niks wordt tenzij er nauwelijks echte sneeuw ligt.

Thnx!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, als er geen sneeuw ligt ben je wel blij met je fiets.
Maar een fiets incl uitrusting neemt nogal wat plek in, dus meenemen "just in case" lijkt me een moeilijk plan in deze situatie.

Langlaufen wordt in het Engels XC skiing genoemd, dat zegt het wel.
Is makkelijker te leren dan Alpine skiën en je hebt geen liftpas nodig.
En je kan veel van je fietskleding gebruiken (minus zeem :wink: ).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ook nog een sleetje meenemen en daarmee gaan downhillen:
Afbeelding

Dit schijnt een baantje van 1,1 km te zijn.

Men vindt het overigens geen goed idee als je op speciaal geprepareerde langlaufroutes gaat fietsen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Men vindt het overigens geen goed idee als je op speciaal geprepareerde langlaufroutes gaat fietsen.
Nee, en ook wandelen is daar Verboten !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

marsman1980 schreef: ma 26 september 2022, 10:04 maar met goed weer lijkt het me wel tof om af en toe een toertje te doen in een winterwonderland.
Gewoon lekker meenemen en zelf beleven.

Ik heb een Duitse collega in de Alpen wonen en die doet er niet zo spannend over. Hij rijdt wel met van die spijker banden, maar dat doet ie meer voor de stukken op het asfalt, dan in de sneeuw. Zoals je zegt, dat gaat met standaard banden gewoon prima.

Verder je verwachtingen bijstellen, het gaat om de belevenis en het avontuur. Niet om urenlang te toeren (daar wordt het na een goed uur toch te koud voor). Dus denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ooit toen het serieus gesneeuwd had in het zuiden hebben we een dagje gefietst in het Aachenerwald.
Best wel leuk, hoop lol gehad.
En dat is natuurlijk het belangrijkste.
Maar qua kms hadden we beter kunnen gaan wandelen.
En wandelen kan je met het hele gezin doen.


Puntje van aandacht, het vervoer van je fiets naar de wintersport.
Ik deed mn fiets altijd in de auto, want s winters wordt er veel pekel gestrooid.
Niet fijn als je fiets dan boven of achterop de auto wordt vervoerd
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

toen het twee winters geleden hier (NL) zoveel had gesneeuwd (onze regio 20-30 cm, lokaal denk 40cm) ben ik direct de volgende ochtend gaan rijden op de Posbank met als doel een ronde in de sneeuw te doen. Heb toen helaas geconstateerd dat het niet mogelijk was met de hoeveelheid sneeuw die was gevallen. Het was te veel om er doorheen te fietsen of lopen. Je wiel zakt weg en zit dan vast. Als je rond trapt, zit je pedaal onderin vast in de sneeuw. Zelfs lopen is lastig omdat je tot halverwege je onderbenen weg zakt, alles zit direct vol met sneeuw, en om dan nog een fiets mee te duwen is killing. Paden op de posbank gaan best mooi omlaag, maar de fiets rolde niet, liep zichzelf gewoon vast, ook omlaag.
Maar dit was dus een flinke laag die een paar uur daarvoor gevallen was. Een dag of 2 later zal het alweer veel beter te doen zijn geweest.

Bedenk ook dat je waarschijnlijk maar 1 rit kan doen, want dan is alles nat en vies en dat vriest vast. Tenzij je ergens je fiets goed droog kan maken en verwarmd kan stallen.
Ik zou zoiets daarentegen best willen proberen, moet ook wel zelf te maken zijn:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de sneeuw ouder is komt er zo'n ijzige korst op. Daar zakken je wielen steeds doorheen en dan is het ook afgelopen.
Je kan niet meer sturen en corrigeren, dus je ligt binnen een paar meter op je plaat.
De omstandigheden waaronder het te doen en leuk is zijn vrij beperkt.
Lukt het, dan is het fantastisch.
De sneeuw ruist onder je banden en je lijkt door het landschap te zweven.
Maar zo is het lang niet altijd ...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als het geprepareerd is dan gaat het doorgaans prima... Ik merkte althans altijd een signficant verschil of je door de sneeuw naar beneden wenste te rijden voor of nadat ze de pistenbully gestuurd hadden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Je kunt een fatbike huren
Revelstoke 2015
Plaats reactie