Nieuwe fiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Leuke fiets, die schreeuwt om uitgelaten te worden in het bos. Je gaat met een Porsche toch ook niet offroad rijden :-q :bier:
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Ik ben 116+kg en fiets al jaren met gewicht rond, ben ook erg lang en zie mijn gewicht niet zo 1,2,3 afnemen.
Hiervoor een goedkopere fiets en nu wat een duurdere. Tot nu toe blijft het heel.
Vermijd ultra lichte frames en upgrades. Soms lijkt het erop dat je op een tank moet rijden, maar ik ben van mijn dat dit best genuanceerd is.

Vooral wat P@trick zegt; heb plezier en werk aan je conditie en zoek in deze periode niet de zwaarste ritten uit.
Succes! :-q
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik was 130+ en ben ruim anderhalf jaar geleden begonnen op een goedkope decathlon mountainbike. Een buurman die vroeger ook mountainbikete, maar dat vanwege z’n rug niet meer kan, begon toch na twee maanden of mijn wielen het wel volhielden! Beetje bot, niet kwaad bedoeld en begrijpelijk. Maar aan de andere kant…. Ik ben voor mijn overgewicht ruiter geweest voor vele jaren. Tot en met eigen paarden aan toe. Paardrijden draait om samenwerking met je paard en het paard zo min mogelijk te hinderen en te belasten. Nou is een mtb geen paard, maar ook die moet vrij onder je kunnen bewegen in onregelmatig terrein ed. Dat werd mij al snel duidelijk kijkend naar talloze video’s over rijtechnieken. Hoe je moest trappen, hoe je bochten moet nemen, hoe je moet klimmen, hoe je moet gebruik maken van het terrein en de trails om snelheid te behouden en vooral hoe je je bike en jezelf kunt ontlasten door uit het zadel te komen op de plekken waar veel onregelmatigheid is, zoals bv boomwortels.
Op die manier ontzie je je rug, maar zeker ook je fiets. Geen harde klappen dus, waar mijn buurman het over had.
Hoe je vooral plezier moest beleven en jezelf niet moet overschatten. Na een jaar was ik ruim 15 kilo kwijt en dat staat nu wel al een tijdje stil. Die eerste mtb leeft nog steeds; daar rijdt nu mijn vrouw op en ik heb mezelf als beloning voor die 15 een fully gegeven. (Ook decathlon, want daar is werkelijk niks mis mee) Niks stalen frame, speciale wielen, etc. Mijn oude hardtail heeft nog steeds geen slag in de wielen en gaat eerder problemen krijgen door slijtage van de drivetrain, wat logisch is. De fully maakt het rijden nog leuker, ondanks de afkeurende blik van de buurman, want dat zou geen “echt mountainbiken” zijn in zijn beleving. Jammer voor hem, want een fully zou het voor hem misschien weer mogelijk maken.
Dus net zoals het vorige bericht: beleef plezier en neem de routes die dat plezier geven. It’s ok to be crap. Je rijdt voor jezelf. Have fun!
mountainbiken: It's ok to be crap
Plaats reactie