Eerste mountainbike budget 3k

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Vaevictis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 13 september 2022, 16:35

Hallo allen.

Zoals al verteld in mijn voorstel bericht.

Woonachtig in Arnhem, 37 jaar, 1.85, 90kg gewicht.

Sinds dit jaar Mountainbiken opgepakt en ben er verliefd op geworden. Na 15+ keer een fiets gehuurd te hebben zou ik graag een eigen fiets hebben om zo ook makkelijker naar andere trails te gaan. De fiets zal voornamelijk binnen Nederland gebruikt worden voor single tracks XC en wat (kleine jumps hopelijk later meer). Als mijn skills wat beter zijn zou ik ook graag een bike park bij Mook of Winterberg bezoeken. Doel is wel om een paar keer per week op de mountainbike te stappen.

Nu werd mij altijd gezegd dat je het beste op een hardtail kan beginnen en dan later een keer naar een fully. Lees ik echter topics op dit forum valt mij op dat de meesten die naar een fully zijn gegaan niet meer terug willen naar een hardtail. Dan begint het toch te kriebelen, zal ik dan wellicht toch gelijk voor een fully gaan.

Ik ben niet merk gebonden maar zou graag een fiets willen hebben met wat betere onderdelen en ook de mogelijkheid om deze te upgraden naar de toekomst toe. Het liefst dus een alleskunner maar dan is wellicht te optimistisch.

Ik was al bij een fietswinkel geweest en werd mij de Epic Hardtail van Specialized aangeraden. Mooie fiets echter toch wel wat vraagtekens bij de uitrusting. Voeg er een dropper en een paar flat pedals aan toe en je zit al op 3k. Daarnaast ook wel wat berichten dat Canyon bijvoorbeeld goede onderdelen maar slechte frames zou leveren ( echter kom ik dit niet tegen)
https://www.specialized.com/nl/nl/epic- ... 561-199662

Bij Canyon zowel naar een Grand Canyon 9 gekeken, een Exceed. Met het oog op een eventuele Fully viel de Canyon Neuron 9 op welke deze week in de aanbieding is. Iets hoger in het budget maar wellicht het overwegen waard.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountainbi ... enfarbe=GN

2e uitdaging
Ik ben 90 kg atm (doel is om dit gewicht wel wat terug te brengen naar de 84 a 85). Echter nu vertelde Canyon mij dat hun Carbon mtb’s met carbon wielen een maximaal systeem gewicht zouden hebben van 100 kg. Dit is dan de fiets + berijder en uitrusting samen. Dit zou in mijn geval dan teveel zijn.

Vragen voor het forum
- Starten op een hardtail of toch Fully?
- Ervaringen met bepaalde merken, uitvoeringen etc.
- Aluminum of carbon met mijn bouw?

Mocht ik info vergeten zijn laat het weten, dan voeg ik het zsm toe. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een Neuron heeft volgens mij wel een maximum systeemgericht dat hoger ligt dan 100 kg. Met jouw gewicht moet het nog prima kunnen.

Het is een trailbike met 140 mm veerweg. Zo een fiets kan heel wat zwaardere klappen opvangen dan een XC hardtail met alleen 100 mm verende voorvork.

Bij het merk Specialized denk ik niet aan goedkoop. Je krijgt minder goede specificaties voor meer geld. Je betaalt voor het merk.

Er is overigens nog heel wat meer te koop tussen de alternatieven die je noemt.

Bij zwaardere rijders wordt ook nog wel een staal genoemd, maar bij jouw gewicht kan aluminium of carbon ook. Zo zwaar ben je nu ook weer niet.
Vaevictis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 13 september 2022, 16:35

Willem Altes schreef: di 13 september 2022, 20:23 Een Neuron heeft volgens mij wel een maximum systeemgericht dat hoger ligt dan 100 kg. Met jouw gewicht moet het nog prima kunnen.

Het is een trailbike met 140 mm veerweg. Zo een fiets kan heel wat zwaardere klappen opvangen dan een XC hardtail met alleen 100 mm verende voorvork.

Bij het merk Specialized denk ik niet aan goedkoop. Je krijgt minder goede specificaties voor meer geld. Je betaalt voor het merk.

Er is overigens nog heel wat meer te koop tussen de alternatieven die je noemt.

Bij zwaardere rijders wordt ook nog wel een staal genoemd, maar bij jouw gewicht kan aluminium of carbon ook. Zo zwaar ben je nu ook weer niet.
Hallo Willem,

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad vrij verwarrend. Canyon zelf heeft het over max 100 kg. Online kom ik weer reacties tegen over max 120 kilo voor rijder + fiets (betreft de Neuron). Dus dat zou top zijn. Is zo’n Neuron een goede fit voor de NL trails of overkill en alleen nodig als je ook naar het buitenland gaat?

Wat is jouw mening mbt het hardtail/ fully debat? Als je naar mijn wensen kijkt wat denk je dat het slimst is voor mij om te doen?

Welke merken heb jij nog meer goede ervaring mee rond mijn budget? Natuurlijk zijn er de gangbare zoals Trek, Cube, Kona, etc.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik lees in je stuk iets over jumps en bikeparks. Dan is een trailbike beter dan een pure XC fiets.

Bij Arnhem heb je de rode lusjes van de Veluwezoom route. Voor die lusjes is zo een Neuron een prima bike. Als je echter het noordelijk deel van deze route wil doorknallen, dan kan je met wat minder ook toe.

Qua merken: bij de Duitse internetmerken heb je naast Canyon ook nog Radon, Silverback en Rose. Volgens mij zit de fysieke winkel van Rose in Bocholt (60 km van Arnhem).

Sinds de Brexit zijn de Britse shops (invoerrechten en BTW- gedoe) wat minder interessant geworden. In theorie eigenlijk alleen 14% plus inklaringskosten duurder dan eerst.

Qua winkelmerken is er nog veel meer. Het beste is dan googlen op lokale winkels en kijken welke merken ze voeren.

Bij Wehl zit ergens ook nog zo een handelaar in restpartijen bikes (Elfring). Zat vroeger nog wel eens wat tussen. Aanbod staat online
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je beschrijft XC-Down Country-maar zeker ook Trailgebruik, met Mook en Dtsl erbij.
Icm 90kg: wegblijven van te licht materiaal.

Als je de HT wil skippen en meteen voor een FS gaat: die Neuron uit de link is uitstekend, en nu met die korting al helemaal.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Vaevictis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 13 september 2022, 16:35

aurelius schreef: wo 14 september 2022, 12:22 Je beschrijft XC-Down Country-maar zeker ook Trailgebruik, met Mook en Dtsl erbij.
Icm 90kg: wegblijven van te licht materiaal.

Als je de HT wil skippen en meteen voor een FS gaat: die Neuron uit de link is uitstekend, en nu met die korting al helemaal.
Ja de bike Parks wacht ik nog even mee. Wil mezelf eerst even aanmelden voor een aantal clinics zodat ik de basis onder de knie heb. Maar de bedoeling is niet om elk jaar een andere fiets te kopen haha.

Je zegt wegblijven van licht spul. Nu is de Neuron welke ik gelinked had van Carbon. Om en nabij de 13 kg meen ik. Dat niet te licht ? Of kan ik beter voor de Aluminum versie gaat.

https://www.canyon.com/nl-nl/mountainbi ... be=GY%2FBK

Geloof dat de 9 net iets betere onderdelen hier en daar heeft nog.
Vaevictis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 13 september 2022, 16:35

Willem Altes schreef: di 13 september 2022, 23:39 Ik lees in je stuk iets over jumps en bikeparks. Dan is een trailbike beter dan een pure XC fiets.

Bij Arnhem heb je de rode lusjes van de Veluwezoom route. Voor die lusjes is zo een Neuron een prima bike. Als je echter het noordelijk deel van deze route wil doorknallen, dan kan je met wat minder ook toe.

Qua merken: bij de Duitse internetmerken heb je naast Canyon ook nog Radon, Silverback en Rose. Volgens mij zit de fysieke winkel van Rose in Bocholt (60 km van Arnhem).

Sinds de Brexit zijn de Britse shops (invoerrechten en BTW- gedoe) wat minder interessant geworden. In theorie eigenlijk alleen 14% plus inklaringskosten duurder dan eerst.

Qua winkelmerken is er nog veel meer. Het beste is dan googlen op lokale winkels en kijken welke merken ze voeren.

Bij Wehl zit ergens ook nog zo een handelaar in restpartijen bikes (Elfring). Zat vroeger nog wel eens wat tussen. Aanbod staat online
Dank voor de tips Willem. Ik ga dit weekend even rond rijden langs wat locaties om ook naar de andere merken te kijken. Zit in Veenendaal nog een shop welke Silverback en Ghost voert. Maar ik ga nog eens even snuffelen.

Een internet merk zoals Canyon. Is dat een beetje te doen om die fiets zelf op te bouwen ? Of kan ik dit beter met iemand samen doen die regelmatig zelf sleutelt aan de fiets. Ikzelf zal nog een paar clinics moeten doen. Zowel betreft techniek als onderhoud van de bike.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Neuron is in de basis juist een stevige degelijke fiets, ook in carbon.

Neem je bv de meer XC-gerichte racy Lux, dan wordt er meteen overal op gewicht gespaard. Lichter frame (minder carbon), lichtere minder stijve vork, lichtere wielen, lichtere remmen…. Niet in ‘t voordeel voor zwaardere rijders (en de geometrie is ook wat minder vergevingsgezind in technisch terrein).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zo een internetfiets komt bijna klaar uit de doos. Voorwiel erin, stuur erop, pedalen, en dan ben je er al bijna. Ze hebben ook instructiefilmpjes.
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Wellicht interessant voor je in de Te Koop hoek: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 0&t=154902
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

orbeaoiz schreef: do 15 september 2022, 10:25 Wellicht interessant voor je in de Te Koop hoek: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 0&t=154902
Beetje te lichte velgen voor TS en wat hij wil doen?
Maar dat is later op te lossen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

ThaSingleTrackMastah schreef: do 15 september 2022, 10:51
orbeaoiz schreef: do 15 september 2022, 10:25 Wellicht interessant voor je in de Te Koop hoek: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 0&t=154902
Beetje te lichte velgen voor TS en wat hij wil doen?
Maar dat is later op te lossen.

Ja precies, eerst wat techniek opbouwen. Een iets zwaardere set hoeft ook de wereld niet te kosten.
Vaevictis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 13 september 2022, 16:35

ThaSingleTrackMastah schreef: do 15 september 2022, 10:51
orbeaoiz schreef: do 15 september 2022, 10:25 Wellicht interessant voor je in de Te Koop hoek: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 0&t=154902
Beetje te lichte velgen voor TS en wat hij wil doen?
Maar dat is later op te lossen.
Die Neuron cf 9 heeft een carbon frame en carbon wielen. Zou dat dan te licht zijn en ik eerder voor de Neuron 7 zou moeten gaan welke aluminum is?

Kona natuurlijk een mooie bike. Echter ontbreekt een dropper. Plus dan andere velgen. Dus als ik alles bij elkaar op tel alsnog vrij prijzig.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ga er van uit dat de Neuron cf wielen stevig genoeg zijn, gelet op hoe de Neuron in de markt wordt gezet.

Ik doelde op de wielen van de Kona.
Die zakken ook niet meteen in hoor, maar ze hadden voor jou wat lomper gemogen.
Geen dropper is jammer, maar past ook in de lichtgewicht strategie van de huidige eigenaar.
Maar is een beperking van je mogelijkheden.
Beide is niet acuut en op termijn op te lossen, maar kost dan wel wat extra.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Trailbikes kan je ook binnen je budget vinden als je wat zwaarder ook goed vindt: https://www.12gobiking.nl/marin-alpine- ... additional
(Met 160 mm veerweg misschien wat veel)

Datzelfde geldt ook voor die Neurons een aluminium is goedkoper en zwaarder.
Plaats reactie