2023 trek fuel ex

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Kan iemand me uitleggen waarom de vorige generatie meer geschikt is voor NL?

Lijken haast wel twee verschillende fietsen
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Zwaarder, meer demping / veerweg, kleinere balhoofdhoek, meer instelmogelijkheden voor aanpassing geometrie gericht op zwaarder/ruiger terrein, etc

Volgens mij staat de vorige pagina vol met de verschillen tussen de oude en het nieuwe model.
Laatst gewijzigd door MSpark op di 21 februari 2023, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Er zitten zoveel verstel mogelijkheden op dat je er prima mee rond komt op de NL tracks. Het is maar net wat jezelf fijn vind fietsen. Ik vind het persoonlijk prima te doen op een trail fiets . En ben er sneller mee in Nederland dan menig xc'r die ik tegenkom .
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Rij jij een gen 6?
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

MSpark schreef: di 21 februari 2023, 14:57 Rij jij een gen 6?
Nee was dat maar zo :winkie: . Maar ik heb het gewicht vergeleken en dat scheelt 500 gram met mijn gen 5. Dus dat merk je amper lijkt mij. Geo is ook niet heel anders behalve dat je meer kan afstellen. Het enige wat ik wel merk dat ik wat langzamer acceleratie heb tegenover een lichtere fiets maar op de technische stukken en afdalingen is het genieten. Maar dat is een discussie die ik wel aan Lars over laat :bier:

Ik vind de nieuwe ex overigens wel erg overprijst.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Oké. Het is echt wel een heel andere fiets (geworden) imho, die een andere houding van je vraagt. De meeste reviews zijn zeer positief. Maar heb je een gen 6 “nodig” in Nederland tov een gen 5, dat denk ik niet. Dan zou ik lekker voor een gen 5 gaan. Prijstechnisch ook interessanter.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Ik vind de Gen 6 toch ook behoorlijk anders qua geometrie dan de Gen 5. Balhoofdboek 64,5 (in neutrale setting) graden tegenover 66 graden. De zitbuishoek is een graad steiler, de reach is zo'n 1.5cm langer, de wielbasis is bijna 5cm langer, de veerweg is voor en achter 10mm langer, etc. En het gewicht van het aluminium frame verschilt volgens opgaaf van Trek 890 gram.

De Gen 6 neigt mijns inziens meer naar een enduro fiets. Daar zal in NL ook best mee te rijden zijn, maar 't is wel overkill. Maar goed, dat is de Gen 5 ook al :winkie: Ondanks dat de invloed van gewicht misschien "overrated" is, is de aluminium versie van de Gen 6 wat mij betreft wel erg zwaar.

Zou ik een Gen 6 willen tov mijn huidige aluminium Gen 5? Ja zeker wel! Maar dan wel een carbon versie. En voor in NL zou ik dan wellicht de balhoofdhoek steiler zetten. Maar met de huidige prijsstrategie van Trek komt hier geen Gen 6 binnen :roll:
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik deel je mening Mark. De Top Fuel lijkt enorm op de gen5 Fuel EX, maar is het toch net weer effe niet.
Ondanks dat de gen6 een heel goede fiets is .... hadden ze hem, naar mijn mening, beter Remedy kunnen noemen en van dat frame ook een lichtere variant kunnen maken, met iets minder veerweg, die ze dan Fuel Ex gen 6 hadden genoemd :-D
Laatst gewijzigd door PaneVino op ma 13 maart 2023, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Mtbz-Limburg
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 11:12

PaneVino schreef: di 28 februari 2023, 00:01 Ik deel je mening Mark. De Top Fuel lijkt enorm op de gen5 Fuel EX, maar is het toch net weer effe niet.
Ondanks dat de gen6 een heel goede fiets is .... hadden ze hem, naar mijn mening, beter Remedie kunnen noemen en van dat frame ook een lichtere variant kunnen maken, met iets minder veerweg, die ze dan Fuel Ex gen 6 hadden genoemd :-D
Zag net dat de nieuwe Top Fuel met een 130mm Pike komt.
Dus eigenlijk een gen5 Fuel ex geworden. Weet niet goed wat ik hiervan moet vinden.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

EX gen 5 heeft 140 voorvork en een langere shock, dan de topfuel. Opletten.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie