Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Omdat een fully naast meer grip, ook meer vertrouwen kan geven, ga je meer risico nemen waardoor je sneller bent in de bochten?

Geen idee verder, ik ben (voorlopig) nog team hardtail.

Wat ik me wel afvraag is waarom wil je sneller zijn? Om een kommetje te pakken op strava, om wedstrijden te winnen of omdat het kan?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peelrijder schreef: vr 3 maart 2023, 09:24 Wat ik me wel afvraag is waarom wil je sneller zijn? Om een kommetje te pakken op strava, om wedstrijden te winnen of omdat het kan?
(Ik weet niet eens wat ik hier nu moet gaan typen... . Ongeveer iedere discussie die we gevoerd hebben ging over hoeveel snelheid je zou winnen of inleveren. En jij was van 'kamp-snelheid'. En nu ga jij vertellen dat snelheid niet uitmaakt?)

(Misschien wil TSTM nu even noteren dat "de rest van het forum" nu nog maar uit 2 man bestaat!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Lars TB schreef: vr 3 maart 2023, 10:03
Peelrijder schreef: vr 3 maart 2023, 09:24 Wat ik me wel afvraag is waarom wil je sneller zijn? Om een kommetje te pakken op strava, om wedstrijden te winnen of omdat het kan?
(Ik weet niet eens wat ik hier nu moet gaan typen... . Ongeveer iedere discussie die we gevoerd hebben ging over hoeveel snelheid je zou winnen of inleveren. En jij was van 'kamp-snelheid'. En nu ga jij vertellen dat snelheid niet uitmaakt?)

(Misschien wil TSTM nu even noteren dat "de rest van het forum" nu nog maar uit 2 man bestaat!)
Ik lees hem als een vraag aan een ander, niet aan zich zelf.

De meesten zitten in "kamp snelheid". Ook zonder metertje.
Met de moderne fietsen ook wel een must, anders wordt het een saaie beleving.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik kocht een fully omdat ze steeds beter worden en mijn rug slechter.
Had ook best wat angst dat het saaier zou zijn.

Tegendeel is waar en dat zit hem erin dat je gewoon wat harder durft/kan omdat het stabieler is. Dat is wat ik het meeste merk.
Meer risico niet perse, je hebt meer ruimte. Als ik bv met de hardtail op 90% zat, zit ik dat nu ook met de fully.

Maar net ietsje sneller en comfortabeler. Scheelt het veel nee. Maar ik heb meer plezier en hoe het tempo gewoon langer vol.
Met het ouder worden ook wel wat veiliger de concentratie wordt niet beter, goed nog maar midden in de 40 maar ik merk een groot verschil met 30.

Heb je het geld om een goede fully te kopen zeg ik doen!
Wortd je hardtail gravelbike, ben je die groep ook weer twee jaar voor :-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: vr 3 maart 2023, 10:32 Ik lees hem als een vraag aan een ander, niet aan zich zelf.
Ik lees het graag verkeerd, levert meer lol op!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Het was een vraag, ik zit in team snelheid en in team stug volhouden dat je op een hardtail net zo snel kan zijn.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Peelrijder schreef: vr 3 maart 2023, 19:43 Het was een vraag, ik zit in team snelheid en in team stug volhouden dat je op een hardtail net zo snel kan zijn.
oftewel, team hou jezelf voor de gek😂
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, er is een grens waarbij de nadelen van de HT zwaarder gaan wegen dan de voordelen, terwijl de voordelen vd FS juist zwaarder gaan wegen dan de nadelen.
Die grens is niet heel hard te definiëren, maar voor sommigen ligt die grens niet op de Nederlandse routes.
Ik denk eerder dat een hoop rijders in het FS kamp zich voor de gek houden.
Maar ook dat is niet keihard te stellen.

Hetzelfde geld voor long and slack, voor profiel of semi slick enz.

Iedereen snapt dat je op asfalt het beste rijdt op een racefiets, maar daarna wordt het vaag.

Dus dan vervallen we alweer heel snel in verplassen en opnaaien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Definieer "het beste" :tong
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 maart 2023, 22:28 Ik denk eerder dat een hoop rijders in het FS kamp zich voor de gek houden.
Goed, het verwatert hier omdat dit over geometrie zou gaan. Maar het probleem zit er in dat wedstrijdrijders en wannabee's maar 1 focus hebben en die op de overige 99% van de mountainbikers proberen over te brengen. Daarnaast zijn wedstrijdrijders graag van het behouden van wat ze kennen en houden ook oude vooroordelen graag in stand.

Dat is het gedeelte dat ik hier probeer te weerleggen. Ik sta voor de overige 99% en ben niet zozeer op snelheid gefocust. Wel op alle andere voordelen en dat dat sneller is, is een mooie bijkomstigheid.

Daarnaast denk ik inderdaad beter te weten dat wedstrijdrijders wat goed voor ze zijn kan en dat levert natuurlijk strijd op als wedstrijdrijders die ervaring missen en terugvallen op de oude vooroordelen.

Daarnaast mogen wedstrijdrijders van mij doen wat ze willen. Het is een apart volk met een eigen wereldje. Waar vaak de overtuiging belangrijker is dan de daadwerkelijke feiten. En dat lijkt te werken voor veel van die rijders! (Genoeg anekdotes over het testen met wedstrijdrijders: klagen dat de setup niet goed is, hele dag andere dingen proberen en eind van de dag nog 1 keer alles omgooien: "dat is het!" zegt de rijder. Was terug naar de originele setup... )(en zo nog wat meer verhalen).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Je houd met een FS gewoon meer capaciteit over voor andere dingen zowel mentaal als fysiek en dan telt aan het einde van de rit.

En persoonlijk omdat ik ook geen 20 meer ben, blijf ik veel frisser naarmate de tijd verstrijkt.
Dat eerste uurtje gaat nog wel, die twede kan er ook nog bij, maar dan begint mijn rug het toch zwaar te krijgen.

Maar het zit hem vooral in mijn eerste regel en die geld voor iedereen!
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Mijn FS rijdt heerlijk en geeft inderdaad zoals hier al gezegd is meer comfort en wellicht wat meer marge. De lol met dat ding heb ik vooral op trails, hupje hier, boomstronkje daar en af en toe een klein dropje…….maar heb ook veel lol aan mijn hardtail…..in de vorm van een gravelbike. :winkie:

Hier op de posbank heb je heerlijke trails en ideaal geschikt voor een FS, maar als je wat noordelijker gaat is het veel meer rechttoe-rechtaan, kwam daar in verleden ook wel eens met mijn FS, inmiddels niet meer. Maar dat soort stroken met de de hardtail gravel wel.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik was (voorzichtig) aan het kijken voor een fully omdat ik wel merk dat de vermoeidheid in de rug ook parten speelt op snelheid en focus.

Nu specialized met het nieuwe platform is gekomen ben ik daar weer afwachtend op, de supercaliber heb ik ooit getest en die was wel een mooi compromis maar voelde wat locht en traag 'slepend' aan, zelfs t.o.v. een normale fully op de achterkant (procaliber toen ook getest die voelde lichter aan, maar ik miste respons van het achterwiel die de supercaliber wel had) het blijft afwachten, maar misschien dat de specialized dit niet heeft.

Hopelijk zit de geometrie van die fiets niet heel veel van de huidige epic af, niet omdat ik niet kan of wil om meer te moeten gaan 'hangen/ leunen' met die fiets om in te sturen, maar ook het 'werken' met zo'n fiets is iets wat in de marathons en meeruurse wedstrijdjes simpelweg weer meer energie gaat kosten dan gewoon 'sturen' met het stuur en dan is de winst die ik hoopte te behalen eigenlijk ook weer meteen weg.

Misschien dat ik me hier in vergis, maar ik zoek een fiets met een mild geveerde achterkant die niet per sé goed bergaf kan gaan.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: za 4 maart 2023, 11:25
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 maart 2023, 22:28 Ik denk eerder dat een hoop rijders in het FS kamp zich voor de gek houden.
Goed, het verwatert hier omdat dit over geometrie zou gaan. Maar het probleem zit er in dat wedstrijdrijders en wannabee's maar 1 focus hebben en die op de overige 99% van de mountainbikers proberen over te brengen. Daarnaast zijn wedstrijdrijders graag van het behouden van wat ze kennen en houden ook oude vooroordelen graag in stand.

Dat is het gedeelte dat ik hier probeer te weerleggen. Ik sta voor de overige 99% en ben niet zozeer op snelheid gefocust. Wel op alle andere voordelen en dat dat sneller is, is een mooie bijkomstigheid.

Daarnaast denk ik inderdaad beter te weten dat wedstrijdrijders wat goed voor ze zijn kan en dat levert natuurlijk strijd op als wedstrijdrijders die ervaring missen en terugvallen op de oude vooroordelen.

Daarnaast mogen wedstrijdrijders van mij doen wat ze willen. Het is een apart volk met een eigen wereldje. Waar vaak de overtuiging belangrijker is dan de daadwerkelijke feiten. En dat lijkt te werken voor veel van die rijders! (Genoeg anekdotes over het testen met wedstrijdrijders: klagen dat de setup niet goed is, hele dag andere dingen proberen en eind van de dag nog 1 keer alles omgooien: "dat is het!" zegt de rijder. Was terug naar de originele setup... )(en zo nog wat meer verhalen).
Ik heb het in een bepaalde, duidelijk genuanceerde, context gesteld.
Nu pak je er 1 zinnetje uit...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

ThaSingleTrackMastah schreef: za 4 maart 2023, 19:49
Lars TB schreef: za 4 maart 2023, 11:25

Goed, het verwatert hier omdat dit over geometrie zou gaan. Maar het probleem zit er in dat wedstrijdrijders en wannabee's maar 1 focus hebben en die op de overige 99% van de mountainbikers proberen over te brengen. Daarnaast zijn wedstrijdrijders graag van het behouden van wat ze kennen en houden ook oude vooroordelen graag in stand.

Dat is het gedeelte dat ik hier probeer te weerleggen. Ik sta voor de overige 99% en ben niet zozeer op snelheid gefocust. Wel op alle andere voordelen en dat dat sneller is, is een mooie bijkomstigheid.

Daarnaast denk ik inderdaad beter te weten dat wedstrijdrijders wat goed voor ze zijn kan en dat levert natuurlijk strijd op als wedstrijdrijders die ervaring missen en terugvallen op de oude vooroordelen.

Daarnaast mogen wedstrijdrijders van mij doen wat ze willen. Het is een apart volk met een eigen wereldje. Waar vaak de overtuiging belangrijker is dan de daadwerkelijke feiten. En dat lijkt te werken voor veel van die rijders! (Genoeg anekdotes over het testen met wedstrijdrijders: klagen dat de setup niet goed is, hele dag andere dingen proberen en eind van de dag nog 1 keer alles omgooien: "dat is het!" zegt de rijder. Was terug naar de originele setup... )(en zo nog wat meer verhalen).
Ik heb het in een bepaalde, duidelijk genuanceerde, context gesteld.
Nu pak je er 1 zinnetje uit...
Dat is wat een framebouwer als hobby kan doen: teksten "framen". Welkom op planet Lars :bier: Foei Lars :lol:

OT: Voordeel van een Fully is ook. Dat de geometrie minder veranderd. Als bij een hardtail. Waarbij het inveren van de voorvork. Een meer voelbaar effect heeft op balhoofd hoek, zitbuishoek en reach. Dit in een vergelijk met een fuel EX en een Snowdon MK V
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie