Verschil beenspieren

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Sinds ik dit jaar meer fiets als vorig jaar merk ik dat ik de spieren in mijn benen aardig groeien. Ik ben inmiddels 12 kilo kwijt maar sommige broeken zitten bijvoorbeeld nog steeds strak om mijn boven beenen.

Nu merk ik dat mijn linker been zichtbaar meer volume heeft dan mijn rechter. Ook in kracht begin ik we heel duidelijk een verschil te merken.

Ik probeer nu meer met mijn rechter te trappen maar zodra het een beetje technisch word denk ik er niet meer bij na en gebruik ik waarschijnlijk mijn linker been weer meer.
Ik dacht dat klik pedalen mischien zouden helpen om meet gelijk te trappen.

Meer die dit hebben? En wat hebben jullie er zowel aan gedaan?
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
DeYung
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 18:22

Zou kunnen. Ken je iemand kent met een dubbelzijdige powermeter? Wellicht zou je dit dan een keer kunnen lenen, deze kunnen vaak het verschil van het geleverde vermogen per pedaal meten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je een duidelijk links rechts verschil ziet is die powermeter al niet meer nodig. Met het minder ontwikkelde been wordt minder kracht gezet, duidelijk.

De vraag waarom je, waardoor je, er minder kracht mee zet is daarmee natuurlijk nog niet beantwoord. En een powermeter gaat die vraag ook niet beantwoorden.
De spieromvang is oha kleiner doordat je de spier of minder belast. Of er zou toevallig iets met de spier zelf moeten zijn, waardoor 'ie 't minder goed doet. Dat laatste is zeldzaam. Wil je er meer duidelijkheid over krijgen, dan zou bv een fysiotherapeut dat deel van het bewegingsapparaat eens kunnen bekijken. Zijn lichamelijke oorzaken uitgesloten, dan zul je het minder gebruikte been dus evt bewust meer moeten gaan gebruiken. Op de fiets of door het op een andere manier specifieker te gaan trainen. Als je dat tenminste nodig vindt. Want als je verder helemaal nergens last van hebt, verder alles kan doen met dat been wat je wilt kunnen doen, dan kun je het ook gewoon zo laten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

aurelius schreef: vr 5 augustus 2022, 11:52 Als je een duidelijk links rechts verschil ziet is die powermeter al niet meer nodig. Met het minder ontwikkelde been wordt minder kracht gezet, duidelijk.

De vraag waarom je, waardoor je, er minder kracht mee zet is daarmee natuurlijk nog niet beantwoord. En een powermeter gaat die vraag ook niet beantwoorden.
De spieromvang is oha kleiner doordat je de spier of minder belast. Of er zou toevallig iets met de spier zelf moeten zijn, waardoor 'ie 't minder goed doet. Dat laatste is zeldzaam. Wil je er meer duidelijkheid over krijgen, dan zou bv een fysiotherapeut dat deel van het bewegingsapparaat eens kunnen bekijken. Zijn lichamelijke oorzaken uitgesloten, dan zul je het minder gebruikte been dus evt bewust meer moeten gaan gebruiken. Op de fiets of door het op een andere manier specifieker te gaan trainen. Als je dat tenminste nodig vindt. Want als je verder helemaal nergens last van hebt, verder alles kan doen met dat been wat je wilt kunnen doen, dan kun je het ook gewoon zo laten.
Bedankt!

Het is niet dat ik er last van heb gelukkig. Het is meer dat dit op den duur raar gaat lijken. Het verschil is nu al wel duidelijk te zien. Een ijdel dingetje eigenlijk :lol:
Niet dat ik er appart voor naar de fissio wil. Als ik in de herfst naar fitness ga zou ik er daar eens naar kunnen vragen.

Voor nu dan eerst maar proberen of ik het er in gesleten krijg om meer met rechts te doen. Eigenlijk wel bijzonder. Ik doe normaal alles met rechts.
Ik bedenk nu dat ik een licht scheve rug heb. Mischien dat ik daardoor altijd meer met mijn linker been gedaan heb en dat het nu gaat opvallen door dat ik veel fiets.

Het ging me er vooral om of er meer zijn die dit verschil in benen hebben. En wat er eventueel aan gedaan is.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mbt 'Bij de fitness ernaar vragen': als de fitnessinstructeur een fysiotherapeutische achtergrond heeft, prima. Zo niet: dan een minder goed plan.
Een goede FT kijkt naar je beenomvang, naar de overige spieren, die kan je bekken en rug erbij betrekken, kijken naar beenlengteverschillen, etc. Die is gewend wat breder te kijken en te onderzoeken 'dan een gewone instructeur'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

aurelius schreef: vr 5 augustus 2022, 13:17 Mbt 'Bij de fitness ernaar vragen': als de fitnessinstructeur een fysiotherapeutische achtergrond heeft, prima. Zo niet: dan een minder goed plan.
Een goede FT kijkt naar je beenomvang, naar de overige spieren, die kan je bekken en rug erbij betrekken, kijken naar beenlengteverschillen, etc. Die is gewend wat breder te kijken en te onderzoeken 'dan een gewone instructeur'.
Ging er eigenlijk vanuit dat als je fitness instructeur bent je ook wel een aantal dingen over het lichaam geleerd zou moeten hebben.

Het klinkt nu wel al iets spannender dan gewoon het ene been meer getraind dan het andere. Al kan er natuurlijk wel iets achter zitten.
Heb behalve flinke stukken wandelen eigenlijk ook nooit iets aan sport gedaan.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aurelius heeft iig.wel wat over het menselijk lichaam geleerd :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10862
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

lang geleden kwam ik met een aardig verschil in beenomvang bij de fysio. Die vond de oorzaak in mijn onderrug. Dat voorspelt in jouw geval niet veel :-q maar je kunt het vraagstuk het beste aan een medicus voorleggen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Pieterj schreef: vr 5 augustus 2022, 12:44 Ik bedenk nu dat ik een licht scheve rug heb. Mischien dat ik daardoor altijd meer met mijn linker been gedaan heb en dat het nu gaat opvallen door dat ik veel fiets.
Tadaa!

Als je fietst zit je vrij statisch t.o.v. veel andere sporten en dan ga je zoiets sneller merken.

Hetzelfde geldt als je bijvoorbeeld met 1 been in het gips zit en de andere gebruikt bij het lopen met krukken.

De spiermassa in het minst belaste been is altijd minder, maar niet altijd zo goed zichtbaar.

Je kan squats gaan doen op dat been of lunges, dan train je dat been meer als je andere.

Of het verstandig is laat ik in het midden.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

bert l. schreef: vr 5 augustus 2022, 17:19 lang geleden kwam ik met een aardig verschil in beenomvang bij de fysio. Die vond de oorzaak in mijn onderrug. Dat voorspelt in jouw geval niet veel :-q maar je kunt het vraagstuk het beste aan een medicus voorleggen.
Heb je er toen naar laten kijken omdat je last had of gewoon om te kijken of er eventueel iets kon zijn?

Heb er zelf geen last van maar het zou fijn zijn als beide benen ongeveer gelijk zijn.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Krachtsverschil tussen beide benen is heel normaal en als je er geen last van hebt is het geen enkel probleem.
Gewoon met je gespierde been naar de dames toe gaan zitten op het terras dan maakt het esthetische ook niet meer uit :bier:
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

bert l. schreef: vr 5 augustus 2022, 17:19lang geleden kwam ik met een aardig verschil in beenomvang bij de fysio. Die vond de oorzaak in mijn onderrug. Dat voorspelt in jouw geval niet veel :-q maar je kunt het vraagstuk het beste aan een medicus voorleggen.
Let wel: een fysiotherapeut is geen medicus, maar een paramedicus.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10862
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Pieterj schreef: vr 5 augustus 2022, 20:31
bert l. schreef: vr 5 augustus 2022, 17:19 lang geleden kwam ik met een aardig verschil in beenomvang bij de fysio. Die vond de oorzaak in mijn onderrug. Dat voorspelt in jouw geval niet veel :-q maar je kunt het vraagstuk het beste aan een medicus voorleggen.
Heb je er toen naar laten kijken omdat je last had of gewoon om te kijken of er eventueel iets kon zijn?

Heb er zelf geen last van maar het zou fijn zijn als beide benen ongeveer gelijk zijn.
In mijn geval krachtsverlies en rugpijn.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Heb het zelf ook en is bij mij veroorzaakt door een fors knietrauma in 2012 w.o. gescheurde VKB welke is gereconstrueerd. Hierna is de knie nooit meer de oude is geworden en er is altijd een zichtbaar verschil tussen links en rechts gebleven. Heb destijds een paar weken niets kunnen doen en in die weken is de spiermassa van mijn been dusdanig afgenomen en heb het daarna nooit helemaal meer kunnen optrainen. Train wel geïsoleerd, maar kan door de knieproblemen minder goed kracht zetten. Merk het zelf bij het fietsen niet direct, maar bij het trainen in de sportschool direct.

Zie het ook aan m'n zolen. Links is m'n zool - gebruik flatpedals - veel meer beschadigd dan rechts.
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

balboa schreef: ma 8 augustus 2022, 12:30 Heb het zelf ook en is bij mij veroorzaakt door een fors knietrauma in 2012 w.o. gescheurde VKB welke is gereconstrueerd. Hierna is de knie nooit meer de oude is geworden en er is altijd een zichtbaar verschil tussen links en rechts gebleven. Heb destijds een paar weken niets kunnen doen en in die weken is de spiermassa van mijn been dusdanig afgenomen en heb het daarna nooit helemaal meer kunnen optrainen. Train wel geïsoleerd, maar kan door de knieproblemen minder goed kracht zetten. Merk het zelf bij het fietsen niet direct, maar bij het trainen in de sportschool direct.
Ook hier verschil tussen linker- en rechterbeen. Dat is ook gekomen na 2 VKB reconstructie’s. 1ste x rechts en 5 jaar later links. Twee x precies dezelfde operatie en revalidatie gehad. Vooral mijn linker bovenbeen is minder van omvang. Kuiten vallen wel mee. Ik heb er geen last van, loop ook marathons en af en toe sta ik ook nog wel eens op een snowboard. Ik kan je geen advies geven maar denk dat er meer mensen zijn die dit hebben.
Plaats reactie