Heb ik navigatie nodig?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Motorfietser
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 27 juli 2022, 14:58

Sorry dat ik dit onderwerp zo kom binnen stormen. Ben nieuw op dit forum en zie niet waar ik een onderwerp kan starten, kan iemand mij op weg helpen?

Misschien is mijn vraag eenvoudig te beantwoorden; ik heb sinds gister een fiets gekocht en wil lekker gaan beginnen met wat routes te rijden. Mijn vraag: heb ik navigatie nodig of zijn de paaltjes langs de route voldoende? Vriendelijk bedankt!
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

De paaltjes werken vaak beter dan navigatie!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik heb inmiddels 2 jaar een simpele Garmin Edge 130 (lekker klein, puur voor registratie), en heb tot nu toe de nav-functie nog nooit gebruikt.
Daar komt binnenkort verandering in (oa Luxemburg en Duitsland in de planning), maar voor NL volstrekt overbodig. Mits je je wel tot de vaste route’s beperkt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Navigatie is eigenlijk een aparte hobby.
Maar wel goed te combineren met mtb'en en wandelen etc.

Vaak heb je het niet nodig, maar heb je het spul én kan je ermee omgaan, dan is het wel een mooie / nuttige aanvulling.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik ben vorige week in Limburg geweest , daar heb ik wel mijn navigatie op mijn 830 gebruikt en gelukkig ook. Op de meeste routes zul je het niet nodig hebben maar heb kan handig zijn als je bijv. zelf een route wilt uitstippelen , of naar de route toe fietsen (eventueel meteen incl. route) of als je een route van een ander wilt proberen. Er zijn ook routes die slecht zijn aangegeven , paaltjes die missen , overgroeid zijn of gewoon onduidelijk. Op Mtb routes.nl staat het er vaak wel bij en anders in de reviews. Heel veel vaste mtb routes zijn wel goed bewegwijzerd en vaak gebruikte routes met veel single track valt het vaak wel op waar je langs moet.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Giant-E schreef: wo 27 juli 2022, 21:41 .....l voor NL volstrekt overbodig. Mits je je wel tot de vaste route’s beperkt.
Dit dus. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoe deden wij oudjes dat vroeger toch, zonder gps of smartphones.
Een wonder dat we niet nog steeds dolende zijn, ons in leven houdend met planten uit het uitgestrekte Nederlandse oerwoud :D

Dus nee, je hebt geen navigatie nodig.
Dat het leuk en/of handig kan zijn is een ander verhaal, maar nodig: nope.

(ik heb zelf wel een gps, die komt eigenlijk alleen op mijn stuur tijdens vakanties).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef: ma 1 augustus 2022, 11:29Hoe deden wij oudjes dat vroeger toch, zonder gps of smartphones.
Als je die logica doortrekt.. .
Afbeelding


... maar nodig is het inderdaad niet, als je een vaste route wilt rijden beginnende bij het startpunt waar je ook weer eindigt dan heb je het in NL inderdaad ook niet nodig, evenmin als wanneer je uitsluitend in een omgeving rijdt die je kent als je broekzak.

Anderzijds wanneer je geregeld in regio's rijdt waar je ter plaatse niet bekend bent, je niet de standaard routes volgt, maar combineert, stukken afsnijdt, etc... of improviseert tot je er genoeg van hebt dan kan het ook in NL een meerwaarde hebben.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

mountainbike.nl schreef:
Motorfietser
Lid geworden op:
wo 27 juli 2022, 14:58
Laatst actief:
wo 27 juli 2022, 16:15
Ik ben toch bang dat 'ie verdwaald is (of gewoon weer op z'n motor is gestapt)...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Gisteren begonnen met fietsen? Dan heb je voorlopig genoeg aan je hoofd. Zoals je fiets onder de knie krijgen, op het parcours letten, op andere bikers letten, leren mtb-en.
Als je dan ook nog wilt leren navigeren met een apparaat, dan mag je je werkgeheugen flink laten uitbreiden of moeder worden. Want die kunnen gewoon vijf dingen tegelijk doen 😉
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie