Sturen met je lichaam

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

If you lean the bike, look at what the bars do automatically: https://youtu.be/GFKPtEzE4xw?t=106
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 25 juli 2022, 20:26
Boogie schreef: ma 25 juli 2022, 14:41

Eens, plus (@Stunning) een schaatser leunt met zijn lichaamsgewicht juist de bocht in, waar je als MTB'er probeert je lichaamsgewicht richting buitenkant bocht te plaatsen...
Nee, je lichaam zit precies goed.
(Anders klap je om naar buiten)
Maar je duwt je fiets platter.
Ik snap niet wat je bedoelt, wat klopt er volgens jou niet aan de fotovergelijking? Of ben je het daar juist mee eens :)
TenZNL schreef: ma 25 juli 2022, 20:59 If you lean the bike, look at what the bars do automatically: https://youtu.be/GFKPtEzE4xw?t=106
Looolll, dat is die vent op de foto die ik geplaatst heb als voorbeeld van de houding in een bocht op een mtb!
Afbeelding

Wat dan wel weer opvalt is dat die Alex Bogusky zegt dat je niet je lichaam naar de buitenkant van je fiets moet brengen maar dat je alleen je torso/heupen in moet draaien naar de bocht en dat dat genoeg is om je gewicht naar de buitenkant te plaatsen. Maar deze gast zegt juist dat je niet hele torso en heupen moet indraaien: https://www.youtube.com/watch?v=hJf4bQ1 ... lThePunter
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe schuin je gaat is afhankelijk van de bocht en je snelheid. Je kan niet schuiner of minder schuin in die bocht bij die snelheid.
Er is evenwicht.
Ga je schuiner, dan wordt de straal vd bocht kleiner (of je schuift onderuit).
Ga je rechter op, dan wordt de straal van de bocht groter (of je valt om).
Dat is natuurkunde. Dat verandert niet als je een andere fiets koopt.

Met de nieuwe geometrie moet je alleen wat meer input geven om de juiste schuinte te bereiken, dus om de juiste bocht te maken. Daarom is het half werk om dat nu op je oude fiets te oefenen.

Je kan bij de oude én de nieuwe geometrie wel je fiets wat platter/schuiner duwen dan jezelf.
Dan gebruik je de buitenste noppen wat meer en kan je sneller (of zekerder) door de bocht.
Jij bent 90% van de totale massa, je fiets 10% (ongeveer)
Jouw 90% is dus leidend en je duwt die 10% wat platter in de bocht.
(Met als gevolg dat jouw 90% ietsjes rechtop komt, ietsjes, want de natuurkunde werkt met het zwaartepunt van 100%)
Maar je hoeft geen natuurkunde te hebben gestudeerd om op een fiets te rijden.
Je moet het aanvoelen.
(Daarom moet je stoppen met dit geneuzel en straks lekker ervaren hoe het zit.)
Het is niet dat er voor de ene auteur andere natuurwetten gelden dan voor de andere.
Ze doen allemaal hetzelfde maar omschrijven het net een beetje anders.
De ene bereikt het door bewust dit spiertje aan te spannen, de ander door deze houding aan te nemen, dit been te strekken, die arm te buigen enz.
Met jouw theoretische zoektocht breng je jezelf in de war, net als bij de keuze van je fiets.
( ik moet er niet aan denken hoe dit in de rest van je leven werkt...)
Gewoon ff pauze, zorgeloos door het bos op je oude fiets, en straks op je nieuwe fiets vallen alle puzzelstukjes samen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TenZNL schreef: ma 25 juli 2022, 20:59 If you lean the bike, look at what the bars do automatically:
"So....anything you do with your arms.... screws it up!" :o :D
Ik moet toch ook eens wat gericht gaan oefenen, er is nog genoeg te winnen....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Boogie schreef: ma 25 juli 2022, 23:14 Ik snap niet wat je bedoelt, wat klopt er volgens jou niet aan de fotovergelijking? Of ben je het daar juist mee eens :)
De schaatser leunt de bocht in. Ik maak graag het vergelijk met GP racers.
Afbeelding


Op de MTB doe je mijns inziens meer zoals enduro of supermotard, zelf rechtop blijven en het 'voertuig' plat drukken.
Afbeelding

Grappig, zoekend naar de plaatjes kom ik dit tegen:
https://bikerumor.com/aasq-146-how-does ... nd-motogp/
(veel discussie in de reacties eronder, haha)

Als fanatiek motorrijder ervaar ik dit ook als het grootste verschil met MTBen; de positie en houding van je lichaam.
Het door de bocht kijken, dat is dan weer heel erg hetzelfde.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Heeft dat ook niet te maken dat een motor door de snelheid de neiging heeft zich op te willen richten? Ik heb wel eens gehoord dat een motor moeilijker stuurt in de bochten als de snelheid hoger is. Er is m.i. ook een groot verschil in snelheid bij een motorcross t.o.v. een GP race.
Je ziet op de foto dat de motorcrosser hetzelfde doet als dat je op een mountainbike zou moeten doen.
Maar als ik gewoon op de weg rij met mijn speed pedelec, rij ik nooit zo, maar ga meer mee in de bocht.
mountainbiken: It's ok to be crap
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het gaat er op je fiets uiteindelijk om dat je je zwaartepunt probeert te verlagen, en druk houdt op de buitenste laagst staande pedaal, zodat je maximaal druk houdt op je banden, dat betekent grip. Hoeveel en hoe je je fiets daarbij kunt kantelen hangt van veel dingen af:

Hoe diep is je zit, hoe diep staat je stuur? Op een racefiets of diepe racy XC fiets zit je voor lager dan op een Trailbike. En een Trailbike zit weer hoger dan een DH bak. Je stuurbreedte bepaalt in hoeverre je nog ellebogen buigt of naar buiten beweegt, kan bewegen.
Hoe hoog zit je op je zadel? Met een dropper naar beneden onstaat er heel veel speelruimte, kan je fiets helemaal plat als het moet/kan. Zonder dropper of met weinig drop kun je minder ver kantelen. Maar ook een racefiets kun je kantelen, met je buitenste been beneden kun je met je binnenste been evt met achterkant bovenbeen op je zadel gaan zitten, ipv op je bips. Ga je ook harder een bocht door.
Hoeveel grip hebben je (voor)banden? Profiel, bandendruk?
Terrein. Op oude 1.0 routes ga je niet heel scheef een bocht door, een beetje drukken volstaat al. Op erg slingerende voorspelbaar aangelegde 2.0 routes met on-camber kombochten... heel horizontaal hoef je niet eens te gaan, je kunt zo'n kombocht qua grip toch amper uitvliegen, het oogt daar wel snel heel hip. 'In het wild', in steiler terrein, op snelheid, wordt er het meest van je gevraagd... dan kan elke bocht echt anders zijn, en moet je leren spelen en anticiperen... waar kantel je wel, waar niet, en hoeveel, en wat komt er achter de volgende bocht, ben je op tijd om je dropper te laten zakken, bij te remmen, etc?

Wat hierboven al gezegd werd... 't is allemaal theorie... Gewoon zelf gaan fietsen, proberen, aan leren voelen...
Buitenste been beneden met druk op je pedaal, dropper lager, en kantelen maar.
Hoe je dat doet mag jezelf ook 'n beetje bedenken... hangt af van je fiets, een dropper, het parcours.
En al ziet het er wellicht nog niet uit, het werkt wel altijd.
Aan je stijl en looks kun je altijd nog schaven, en dan zet je eea wellicht zelf ook ooit op Joetjoep :tong .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: di 26 juli 2022, 09:13
TenZNL schreef: ma 25 juli 2022, 20:59 If you lean the bike, look at what the bars do automatically: https://youtu.be/GFKPtEzE4xw?t=106
"So....anything you do with your arms.... screws it up!" :o :D
Ik moet toch ook eens wat gericht gaan oefenen, er is nog genoeg te winnen....
Stadsbos013 is daar een hele mooie plek voor, Paul.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het ligt ook niet aan een gebrek aan oefenmogelijkheden maar aan een gebrek aan motivatie om het te gaan doen :oops: :D
Soms neem ik me wel voor om eens wat bewuster op de techniek te gaan letten maar na drie bochten ben ik dat goede voornemen alweer vergeten en rij gewoon lekker m'n rondje...
Waar ik overigens veel plezier in heb, dus eigenlijk ook prima.

Voor wat betreft het in de bocht hangen dan wel in de bocht drukken bij die motoren, de soort ondergrond heeft er ook nog iets mee te maken. Asfalt is nu eenmaal geen los zand. En als je drukt moet de fiets/motor nog iets schuiner hangen dan wanneer je zelf mee hangt. Daar is bij die racemotoren helemaal geen ruimte meer voor. Geloof maar gerust dat de wereldtop in elke sport doorgaans wel weet waar ze mee bezig zijn ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Tarwetijger schreef: di 26 juli 2022, 10:18
Boogie schreef: ma 25 juli 2022, 23:14 Ik snap niet wat je bedoelt, wat klopt er volgens jou niet aan de fotovergelijking? Of ben je het daar juist mee eens :)
De schaatser leunt de bocht in. Ik maak graag het vergelijk met GP racers.
Afbeelding


Op de MTB doe je mijns inziens meer zoals enduro of supermotard, zelf rechtop blijven en het 'voertuig' plat drukken.
Afbeelding

Grappig, zoekend naar de plaatjes kom ik dit tegen:
https://bikerumor.com/aasq-146-how-does ... nd-motogp/
(veel discussie in de reacties eronder, haha)

Als fanatiek motorrijder ervaar ik dit ook als het grootste verschil met MTBen; de positie en houding van je lichaam.
Het door de bocht kijken, dat is dan weer heel erg hetzelfde.
Inderdaad grappig om te zien hoeveel "discussie" er over is. Iedereen beleefd het toch weer anders, en mensen gaan ook anders door de bocht. Wel interessant dat jij als mtb'er en motorrijder ook aangeeft dat er wel verschil in zit!
aurelius schreef: di 26 juli 2022, 11:08 Het gaat er op je fiets uiteindelijk om dat je je zwaartepunt probeert te verlagen, en druk houdt op de buitenste laagst staande pedaal, zodat je maximaal druk houdt op je banden, dat betekent grip. Hoeveel en hoe je je fiets daarbij kunt kantelen hangt van veel dingen af:

Hoe diep is je zit, hoe diep staat je stuur? Op een racefiets of diepe racy XC fiets zit je voor lager dan op een Trailbike. En een Trailbike zit weer hoger dan een DH bak. Je stuurbreedte bepaalt in hoeverre je nog ellebogen buigt of naar buiten beweegt, kan bewegen.
Hoe hoog zit je op je zadel? Met een dropper naar beneden onstaat er heel veel speelruimte, kan je fiets helemaal plat als het moet/kan. Zonder dropper of met weinig drop kun je minder ver kantelen. Maar ook een racefiets kun je kantelen, met je buitenste been beneden kun je met je binnenste been evt met achterkant bovenbeen op je zadel gaan zitten, ipv op je bips. Ga je ook harder een bocht door.
Hoeveel grip hebben je (voor)banden? Profiel, bandendruk?
Terrein. Op oude 1.0 routes ga je niet heel scheef een bocht door, een beetje drukken volstaat al. Op erg slingerende voorspelbaar aangelegde 2.0 routes met on-camber kombochten... heel horizontaal hoef je niet eens te gaan, je kunt zo'n kombocht qua grip toch amper uitvliegen, het oogt daar wel snel heel hip. 'In het wild', in steiler terrein, op snelheid, wordt er het meest van je gevraagd... dan kan elke bocht echt anders zijn, en moet je leren spelen en anticiperen... waar kantel je wel, waar niet, en hoeveel, en wat komt er achter de volgende bocht, ben je op tijd om je dropper te laten zakken, bij te remmen, etc?

Wat hierboven al gezegd werd... 't is allemaal theorie... Gewoon zelf gaan fietsen, proberen, aan leren voelen...
Buitenste been beneden met druk op je pedaal, dropper lager, en kantelen maar.
Hoe je dat doet mag jezelf ook 'n beetje bedenken... hangt af van je fiets, een dropper, het parcours.
En al ziet het er wellicht nog niet uit, het werkt wel altijd.
Aan je stijl en looks kun je altijd nog schaven, en dan zet je eea wellicht zelf ook ooit op Joetjoep :tong .
Ja, we blijven lekker oefenen! :-q
kermit schreef: di 26 juli 2022, 12:17 Het ligt ook niet aan een gebrek aan oefenmogelijkheden maar aan een gebrek aan motivatie om het te gaan doen :oops: :D
Soms neem ik me wel voor om eens wat bewuster op de techniek te gaan letten maar na drie bochten ben ik dat goede voornemen alweer vergeten en rij gewoon lekker m'n rondje...
Waar ik overigens veel plezier in heb, dus eigenlijk ook prima.

Voor wat betreft het in de bocht hangen dan wel in de bocht drukken bij die motoren, de soort ondergrond heeft er ook nog iets mee te maken. Asfalt is nu eenmaal geen los zand. En als je drukt moet de fiets/motor nog iets schuiner hangen dan wanneer je zelf mee hangt. Daar is bij die racemotoren helemaal geen ruimte meer voor. Geloof maar gerust dat de wereldtop in elke sport doorgaans wel weet waar ze mee bezig zijn ;-)
Herkenbaar, zeker als je niet zo hard gaat is een perfecte techniek minder belangrijk, hoef je minder uit het zadel en kan je ontspannerer rijden. Hoe verder in het rondje, hoe vermoeider, hoe minder de techniek wordt merk ik, maar het tempo gaat dan ook omlaag, dus dat is dan niet erg :-D
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Dit topic levert weer machtig mooi lees en discussie voer op voor de MTB junkies, meelezend vanuit de diepe donkere krochten van whatsapp, daar waar de resten van jaren oude Let’s Ride groepen nog immer voortleven.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Jefro98 schreef: di 26 juli 2022, 18:11 Dit topic levert weer machtig mooi lees en discussie voer op voor de MTB junkies, meelezend vanuit de diepe donkere krochten van whatsapp, daar waar de resten van jaren oude Let’s Ride groepen nog immer voortleven.
Haha, mooi toch :-q :winkie:
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Niet helemaal hetzelfde onderwerp, ik wil het even delen, maar ik wil er geen nieuw topic voor openen. Gister rondje gereden over Den Treek en dat ging zo lekker!! Het hielp al dat het geregend had en de paden minder mul waren.

Ik probeerde al op mn lichaamshouding en gewichtsverdeling te letten, maar pas als iemand kijkt wat jij doet weet je of het ook echt goed doet. En toen kreeg ik dus van een andere mtb'er de feedback dat ik amper mn armen buig (racefietstrekje). Ik buig nu mn armen veel meer, zeker bij het staan op moeilijkere delen. Het voelt voor mij heel idioot, maar het verschil is er meteen! Mn zwaartepunt zal nu wat lager liggen en het gewicht vast ook beter in het midden. Ik heb zo veel meer controle in afdalingen en op technische stukken. Ik ben nu meer in control, aanvallend, ipv defensief/volgend. En als je dan lekker explosief die klimmetjes aanvalt en wat flow in de bochten vindt geeft dat een heerlijke ervaring!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Mooi man :-q

Geïnspireerd door je vraagstelling ben ik eens bewuster met mijn bochten bezig geweest. Je bent immers nooit te oud om te leren, ook niet na 22jr op de MTB en nog langer op de racer :winkie:

Anyway, het viel mij op dat het sturen met mijn lichaam vooral gebeurt in de meer slingerende en glooiende bochten. Vooral als ze elkaar snel opeenvolgen. Ga ik echter een zowat haakse flow/kombocht door, die je best veel ziet op Hoge Vuursche Noord, dan neem ik die gewoon als een wielrenner. Dan gooi ik toch echt mijn lichaam- en fiets plat en zorg ik voor veel druk op beide banden door mijn snelheid en leun ik op mijn zijnoppen van mijn band om mijzelf door de bocht heen te trekken. Geen idee of dat de politiek correcte manier is :wink: , maar voor mij werkt het en het is vooral errug leuk om te doen.

In ieder geval, aanwijzingen zijn natuurlijk goed, maar blijf zelf ook gewoon van alles uit proberen. Vaak is het zo dat iedere route ook weer z'n eigen aanpassing van de techniek vraagt. Zolang je de basis maar beheerst, kan je daarna nog alle kanten uit :bier:
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Stunning schreef: za 20 augustus 2022, 19:34 Mooi man :-q

Geïnspireerd door je vraagstelling ben ik eens bewuster met mijn bochten bezig geweest. Je bent immers nooit te oud om te leren, ook niet na 22jr op de MTB en nog langer op de racer :winkie:

Anyway, het viel mij op dat het sturen met mijn lichaam vooral gebeurt in de meer slingerende en glooiende bochten. Vooral als ze elkaar snel opeenvolgen. Ga ik echter een zowat haakse flow/kombocht door, die je best veel ziet op Hoge Vuursche Noord, dan neem ik die gewoon als een wielrenner. Dan gooi ik toch echt mijn lichaam- en fiets plat en zorg ik voor veel druk op beide banden door mijn snelheid en leun ik op mijn zijnoppen van mijn band om mijzelf door de bocht heen te trekken. Geen idee of dat de politiek correcte manier is :wink: , maar voor mij werkt het en het is vooral errug leuk om te doen.

In ieder geval, aanwijzingen zijn natuurlijk goed, maar blijf zelf ook gewoon van alles uit proberen. Vaak is het zo dat iedere route ook weer z'n eigen aanpassing van de techniek vraagt. Zolang je de basis maar beheerst, kan je daarna nog alle kanten uit :bier:
Thanks!

En leuk om te lezen dat het anderen ook weer inspireert om bewust met hun houding en techniek bezig te zijn :)

Eens hoor, altijd goed om zelf ook te blijven uitproberen en logisch na te denken. Ik heb ook veel filmpjes gekeken over allerlei technieken en soms vallen dingen dan ineens op zn plaats, "oja, nu snap ik wat diegene daarmee bedoelde"!
Plaats reactie