Bart Brentjens Challenge, Eijsden, 09-10-22

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
martinus83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 7 september 2022, 14:32
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 '22

Timo WH schreef: za 8 oktober 2022, 23:20 Wat zonde dat ik gereageerd heb op zes, ZES man die mijn kaartje over wilde nemen, die ik keurig op volgorde van tijdstip heb benaderd, allemaal cold-feet kregen, gewoon niet reageerde of een ander excuus hadden waardoor er nu geen tijd meer is volgende potentiële deelnemers te benaderen. Die 27,50 kan me niets verrotten, maar er waren anderen waar het nu te laat voor is. Dit is toch zonde. Denk er de volgende keer aan als je last minute een impulsief idee krijgt mee te doen?! Ik kan niet rijden ivm een buitenlandvakantie, maar voor anderen is het gewoon ruk.
Ik heb je inderdaad bericht op vrijdag ochtend. Die dag had ik voorbereidingen nog kunnen treffen die ik had afgezegd. (had mn eigen ticket vergeven ivm blessure, maar dat herstel ging toch goed merkte ik donderdag tijdens een tocht).
Heb een ander in dit topic ook nog benaderd via mail en pb voor een ticket maar geen reactie.

Dat volgorde op tijdstip is nobel, maar wie-het-eerst-komt principe is dan toch beter, vooral op de voorlaatste dag van zon evenement.

Maar inderdaad jammer Timo, helemaal eens. Nul uit zes is wel triest ja... :((
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Het was een prachtige route goed en uitgezet met pijlen!
Ook de verkeersregelaars waren top!

Alleen bij de post op de Cauberg een half uur moeten wachten voor de bidon te kunnen vullen.....
En dat stuk voor de post was het ook file rijden/lopen.
Misschien toch niet alle routes daar samenvoegen?

En het aanbod, sultana, liga, banaan vind ik ook wat aan de karige kant.
Zie dan liever snelle jelle, krentebol etc.

Maar goed, ik heb genoten!
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gerwin89 schreef: ma 10 oktober 2022, 08:13 Het was een prachtige route goed en uitgezet met pijlen!
Ook de verkeersregelaars waren top!

Alleen bij de post op de Cauberg een half uur moeten wachten voor de bidon te kunnen vullen.....
En dat stuk voor de post was het ook file rijden/lopen.
Misschien toch niet alle routes daar samenvoegen?
Het was een super mooie dag voor een geweldige tocht in een heerlijk Zuid Limburgs landschap. Elke keer weer een genot om daar te rijden....
Inderdaad een mooie route die goed uitgepijld was. Best wat nieuwe paadjes (met name nieuwe gave afdalingen) gereden.
De stop op het vakantiepark was inderdaad kl.te. Zeker een kwartier in de file gestaan om de bidon weer te kunnen vullen.
In ons groepje van drie 0 lekke banden. De latex deed blijkbaar zijn ding, want ik heb best heel wat mensen langs de kant zien staan hannesen met binnenbandjes. Vandaag maar eens kijken óf en hoeveel doorns ik verzameld heb :wink:

Het plan was om de 105 km te doen, maar op de splitsing in Vilt aangesproken door een vrijwilliger die afraadde de lus nog te doen en voor de 90km te gaan. E.e.a. i.vm. het weghalen van de bordjes en het niet halen van de tijdslimiet(?) van 18 uur. Tuurlijk kan je dan tóch de lus doen, maar zo steken wij dan weer niet in elkaar :-{
We waren inderdaad een half uur later gestart dan de 105km groep (te laat aanwezig+verkeerde startplek in Eijsden gekozen), maar met relatief korte stops en ons gemiddelde van net onder de 18 km/u ook weer niet zo traag dat we een stelletje 'beginners' zijn, denk ik. Dan is de tijd voor de toerfietsers die de 105 km willen doen best wel kort.

Na de finish nog een lekker biertje gedronken en een frietje genomen, maar ook daar werd al snel driftig opgeruimd terwijl het nog heerlijk vertoeven was op het plein in de zon.

Het voelde daardoor allemaal wat gehaast en dat strookt niet zo met mijn gevoel over het Zonnige Zuiden.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Stepje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 1 januari 2022, 13:57

Helemaal eens met bovenstaande reactie's. Supermooie en zware 90KM gereden. Op de forekasters.... :D
Goed uitgepijld, veel vrolijke vrijwilligers en supermooi weer. Ik vond het stuk tot aan de Cauberg-stop het zwaarst, daarna was het (gelukkig!) iets minder op en af.

De start was een beetje vertraagd, ik denk dat we een kwartiertje daar verloren hebben ofzo? Veel mensen met lekke banden of andere problemen zien staan de eerst 15 km. De 1ste en 3e verzorgingspost waren helemaal prima, maar ook wel 20-30 minuten verloren bij de post op het vakantiepark, terwijl de 1e en 3e post toch ook voor de 90&105 waren? De 1ste zelfs ook met de 65? Dus dat snapte ik niet helemaal.
Voor mij uiteindelijk geen probleem (want nog een uur over bij de finish) maar als je de 105 op je tandvlees moet/wil doen kan ik me voorstellen dat het niet leuk is.

Wat ik erg leuk vond: mensen kwamen van heinde en verre om te rijden, ik ben nog een stuk opgereden met een jongen die helemaal uit Sneek gekomen was voor de 105. En bij de start naast een andere Kona Hei Hei rijder gestaan, ook heel leuk!

Al met al een hele mooie en zware dag gehad! Dank aan alle vrijwilligers, dat zal een behoorlijke ploeg geweest zijn! :-q
Kona Hei Hei CR/DL 2022 Frameset/home build
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Wat een super ervaring.
Helaas veel last gehad van mn linker hamstring en daarom zelfs bij de 1e post overwogen om om te draaien, maar een paracetamolletje erin :oops: , zadel nog wat meer omlaag (handig zo'n dropper) en het tempo wat omlaag en toch uitgereden (de 65km that is).

Heerlijk weer, fantastische omgeving, goed aangegeven (op twee gevaarlijke punten na die niet/slecht waren aangegeven, grote stenen op een brug net na een scherpe/onoverzichtelijke bocht en een dwarsboom vlak na een bocht aan het einde van een steile afdaling), veel vrolijkheid/gezelligheid.
Door mijn lagere tempo, ruime stops en 1 lekke band (vriend waar ik mee samen reed had biba's en had een snake bite te pakken) een uurtje langer over gedaan dan nodig, maar dat mocht de pret niet drukken.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
martinus83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 7 september 2022, 14:32
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 '22

Klinkt goed hoor, los van de drukke stops lauter positief.
Ik heb niet kunnen rijden, maar ben wel benieuwd, en ook wel verbaasd naar de aangegeven vele lekken banden, en dat allemaal in de eerste 10-15 km, allemaal biba? veel stenen en stronken die ze kapotduwen of? ..
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

martinus83 schreef: ma 10 oktober 2022, 12:14 Klinkt goed hoor, los van de drukke stops lauter positief.
Ik heb niet kunnen rijden, maar ben wel benieuwd, en ook wel verbaasd naar de aangegeven vele lekken banden, en dat allemaal in de eerste 10-15 km, allemaal biba? veel stenen en stronken die ze kapotduwen of? ..
voerstreek (scherpe stenen)? meidoorn?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

In een klim iemand voor me die achter lek reed op denk ik een steen. Gezien de droge lucht met talk die tevoorschijn kwam reed deze man met biba.

Zelf gelukkig niet lek gereden met latex en 2x Maxxis ikon.

Wat we opviel bij de 2e verzorgingspost was dat 80% op de fiets langs de post gaat. Dit komt de capaciteit niet ten goede. Fiets even parkeren en lopend langsgaan maakt dat er meer mensen tegelijkertijd bevoorraad kunnen worden.

Zelf gelukkig geen last van gehad. Reed blijkbaar voor de drukte uit.

91ste van de 504. En als ik niet gestopt was om mijn kettingpons uit te lenen, waarschijnlijk een plekje bij de eerste 50. Heel tevreden mee :-q
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
DeluxZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 1 november 2007, 13:05
Mijn mountainbike: Scott Spark 960 2022

Ik heb de 65km ook overleeft zonder lekke banden met good old binnenbandjes :winkie: Vergeleken met de laatste keer (2011) dat ik heb meegedaan echt veel veranderd aan het parcours. Drukte goed verspreid, 1 klimmetje gehad waar werd gelopen. Volgend jaar toch maar iets meer trainen :roll:

Wat mij wel verbaasde is dat er een parkeerplaats was, maar als je er naar toe wilde je wordt tegengehouden door een regelaar, er een hek staat en de regelaar zegt joh parkeer maar in de wijk. Kan mij voorstellen dat het voor de bewoners niet echt fijn is.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

bouwpakket schreef: ma 10 oktober 2022, 12:23
martinus83 schreef: ma 10 oktober 2022, 12:14 Klinkt goed hoor, los van de drukke stops lauter positief.
Ik heb niet kunnen rijden, maar ben wel benieuwd, en ook wel verbaasd naar de aangegeven vele lekken banden, en dat allemaal in de eerste 10-15 km, allemaal biba? veel stenen en stronken die ze kapotduwen of? ..
voerstreek (scherpe stenen)? meidoorn?
Yep, die twee...
Veel rijders verschijnen wat naief, niet wetend, of onvoorbereid aan de start.

Wij stonden met onze pijlersgroep bij de oversteek vlak voor de smalle gesnoeide trail die het Onderste/Bovenste bos ingaat (daarna volgt een hele mooie speelse trail afdaling door 't bos, gevolgd door een vies steile klim).
Daar kwam een wedstrijder aan wandelen met een lekke band. Onderbemeten Rocket Ron. Had geen reserve biba's meegenomen, 'want in de Veluwe rijd je nooit lek'. Niet tubeless, geen pomp, geen plakset en geen telefoon. Een fietsmaat gaf 'm nog een Biba, die ook lek bleef gaan... ik denk dan zelf, 'bekijk 't maar', iets van voorbereiding mag toch gevraagd worden. Ik ga er mijn eigen noodgeval biba in ieder geval niet aan spenderen.
Andere wedstrijdrijder: idem, lek, bewust niets meegenomen, want 'extra gewicht'. Die fietste dan wel terug naar Eijsden op zijn lege band, 15km... Dan deed ik toch minimaal een biba en een pompje... Had 'ie in ieder geval nog kunnen genieten van een mooie tocht.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jmcvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 28 augustus 2022, 23:48

Ik wil je in ieder geval hartelijk danken voor de bandentip eerder in dit topic. Forekaster/Ikon 2.4 was wellicht iets teveel gezien het weer, maar het gaf heerlijke grip bergop en bergaf, wat zeker in de laatste 15-20km veel vertrouwen gaf toen de verzuring en vermoeidheid begonnen toe te slaan.
aurelius schreef: ma 10 oktober 2022, 14:26
bouwpakket schreef: ma 10 oktober 2022, 12:23
voerstreek (scherpe stenen)? meidoorn?
Yep, die twee...
Veel rijders verschijnen wat naief, niet wetend, of onvoorbereid aan de start.

Wij stonden met onze pijlersgroep bij de oversteek vlak voor de smalle gesnoeide trail die het Onderste/Bovenste bos ingaat (daarna volgt een hele mooie speelse trail afdaling door 't bos, gevolgd door een vies steile klim).
Daar kwam een wedstrijder aan wandelen met een lekke band. Onderbemeten Rocket Ron. Had geen reserve biba's meegenomen, 'want in de Veluwe rijd je nooit lek'. Niet tubeless, geen pomp, geen plakset en geen telefoon. Een fietsmaat gaf 'm nog een Biba, die ook lek bleef gaan... ik denk dan zelf, 'bekijk 't maar', iets van voorbereiding mag toch gevraagd worden. Ik ga er mijn eigen noodgeval biba in ieder geval niet aan spenderen.
Andere wedstrijdrijder: idem, lek, bewust niets meegenomen, want 'extra gewicht'. Die fietste dan wel terug naar Eijsden op zijn lege band, 15km... Dan deed ik toch minimaal een biba en een pompje... Had 'ie in ieder geval nog kunnen genieten van een mooie tocht.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Dat was 65km, 3 uur en 26 min, gemiddeld 18.3km p/u heerlijk genieten van het mooie weer en prachtige route :-q

Voerstreek is ook helemaal top. Ik had er veel baat bij de laatste tijd alleen maar duur kilometers op de fiets te hebben gemaakt. Waar anderen boven op de heuvel stopten om uit te rusten, schakelde ik weer een tandje bij en gaan met die banaan :winkie:

De organisatie was weer helemaal top en alle vrijwilligers bedankt !

Was wel na zo'n 17km, in een dorpje, verkeerd gereden / pijltje gemist - samen met een groepje andere rijders vonden we weer snel de aansluiting en uiteindelijk bleek het wat betreft de afstand een paar honderd meter verschil te maken toen ik de afstand vergeleek onderweg met een andere rijder.

Zoals ik altijd vind dat Opel rijders vaak onnodig links blijven rijden op de snelweg, vraag ik mij altijd weer af of dat aan die Opel rijder ligt of dat het komt omdat Opel zoveel wordt verkocht.... In ieder geval zo ook bij de mensen met lekke banden (ik vond het aantal wel meevallen en heb het wel eens veel erger gezien), waren het vooral de Schwalbe rijders die langs de kant stonden viel mij op. Inclusief de wedstrijdrijder die volgens mij na de 15km op z'n lekke band terug reed, die zag ik ook, en had een Schwalbe Racing Ralph Super Race achterop liggen. Da's een band met 2 laagjes rubber en een anti-lek stripje. Dat is idd leuk op de Veluwe, maar niet in Zuid Limburg.

Banden voor de BBC zijn natuurlijk pagina's over vol geschreven. Zelf reed ik op de Forekaster / Ikon (beide 2.2) en dat was een fijne combinatie van grip, lichtgewicht, stevig en toch nog een redelijk lage rolweerstand. Overigens, met binnenband.... Geen lek. Saillant detail, ik heb pas net de tijd gehad om mijn fiets schoon te maken en bij de banden inspectie zat er in de zijnop van de Ikon een lekkere vette doorn. Twee millimeter meer naar rechts en dan had ik waarschijnlijk een lekke band gehad, Schwalbe rijder of niet :P

Maar bij de start heb ik kwa banden alles gezien tussen dikke Hans Dampf's (voor en achter), Maxxis Aggressor t/m Schwalbe Thunder Burt's (voor en achter). Dus zeg het maar wat goed is :wink:

Verder is het natuurlijk ook of je nog met enigszins beleid afdaalt of niet. Waar ik zelf zorgvuldig de lijnen kies en hier en daar toch nog iets bij rem, zijn er ook rijders (vooral in groepjes) die willen als eerste beneden zijn en ja hoor, je kon de klok erop gelijk zetten, dan stonden ze onderaan de afdaling en had er eentje een lekke band.
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Mijn tubeless Vittoria barzo/mezcal hebben zich keurig gehouden en aan grip geen gebrek. Had wel wat extra latex, biba’s, patronen en plakkers bij me, maar uiteindelijk alleen maar een biba hoeven uitdelen aan de vriend waarmee ik fietste omdat hij er eentje tekort kwam.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Sja, ik denk dat de grootste factor pech danwel geluk is (meidoorns), een redelijke factor is zeker hoe je rijdt op je fiets (stenen). Je zoekt het of op, of je rijdt gewoon met banden beleid. En ook met banden beleid kan je hard naar beneden. Ik had echt geen tijd om te kijken welke merken er veel lek reden. Maar wel zeker een stuk of 10 man aan de kant gezien. En dat was al een selectie van mensen die voor me reden in de 105 km wedstrijd, scheelt weer in de uitslag :D :D

Mijn Maxxis Aspens 2.4 WT hebben zich puik gehouden. Qua grip was een thunderburt dik genoeg mijns inziens. Toch zelf maar voor de zekerheid een pomp, Biba, twee Co2 patronen, banden lichters en een multitool meegenomen. Das inderdaad best zwaar voelde ik bij het inpakken (-: En ook nog preventief 30-40 ml extra latex ingespoten.....

T kan je wedstrijd goed verzieken als je lek rijdt inderdaad, altijd zonde

Vond het een mooie koers, soms matig uitgepijld en soms een uitdaging bij het oversteken (en die waren er veel). Eenmaal stond er bij een kruising een auto midden voor de trail die we in moesten. Ook voor de regelaars lastig, zeker op zo'n mooie dag. En dan die arme wandelaars op de single of duo trails. "er komen er nog maar 1000 meneer" o mijn god :D
MTBArnhem
kevinb1012
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 22:40

Dit was mijn tweede marathon en het ging echt super goed. Ik ben voornamelijk een wegwielrenner, maar ben van oorsprong wel begonnen met mountainbiken en sinds dit jaar rijd ik wedstrijden. Ik heb dit jaar niet heel veel op de mountainbike gezeten, maar heb toch een poging gewaagd in het startvak van de Amateurs. De start was mooi, in het begin mooie brede asfaltwegen, waar je een grote sliert voor je zag zitten, die al snel scheurde na de eerste paar klimmetjes. Als wielrenner voelde ik hier mij echt thuis :D. Daarna kwamen de mountainbike paden, sommige steile stukken moest ik lopen, maar gelukkig was ik niet de enige. Een aantal afdalingen vond ik wel spannend, maar gelukkig rijd er altijd wel iemand voor je waar je de lijn van kan volgen. Ik rijd tubeless met Racing Ralph en Racing Ray 2.25 en heb gelukkig niet lek gereden. Ben in de middenmoot belandt van de Amateurs en iets boven de helft van alle wedstrijdrenners, hier was erg blij mee.

Ik wilde organisatie bedanken voor het regelen van dit fantastische evenement. Kudos na alle verkeersregelaars, de oversteekpunten waren top geregeld. Tot volgend jaar!
Plaats reactie