Vandaar dat ik ook nog niet heel erg enthousiast ben over meer route (en ik betwijfel of ik dat wel ga worden...). Als het rustig is wil ik wel eens in dat bos komen; en je kunt daar best dingen vinden die spannender zijn dan wat er op de UHR routes te vinden zijn. Als er daar nu ook route komt wordt het vervelender om daar te kunnen rijden/trainen (ook als het daadwerkelijk rustig is). Hoewel dat natuurlijk nu ook al niet mocht was dat eigenlijk nooit echt een probleem. Ik voorzie dat dat zal veranderen bij meer route....
1) Er moet ondertussen toch ook wel het besef zijn bij de routebouwers dat er behoefte is aan verschillend technisch niveau van paadjes, dat kun je dan ook uitdragen naar terrein eigenaren en andere betrokkenen.En natuurlijk kan Bouwpakket wel iedere gradatie van obstakels en uitdagingen uitstippelen, zolang er gewoon geen enkele indicatie is dat er iets gaat veranderen aan de eis 'geen extra risico', heeft het geen enkele zin.
2) Er zijn denk ik best type paadjes mogelijk waarbij er nauwelijks/weinig extra risico is voor de rijders die daadwerkelijk dat type paadjes. Stukjes als het stukje handbuilt op HV, het nieuwe stukje klim track op amerongen, en stukjes op kwintelooien zijn interessanter dan de rest v/d UHR kilometers en het is niet alsof er daar elke week een ambulance voor het bos in moet toch. Meer van dat soort stukjes (en hopelijk zeker ook nog lastigere stukken) kunnen dus wel degelijk lijkt me. Dat een deel van de mensen daar dan langs af rijd en een makkelijker paadje pakt is ook geen enkel probleem; dan blijven die stukken juist enigsinds interessant voor degene die wel de uitdaging willen. Het lijkt me wel belangrijk zoiets ook direct op te nemen bij het ontwerp van het route-netwerk [*].
[*] Merk ook hier weer op dat ik ook vind dat het doel dus niet zou moeten zijn "een route" aanleggen, maar een netwerkje waarin je dus die verschillende moeilijkheden paadjes kunt creeren.
Natuurlijk zijn we uiteindelijk afhankelijk van wat oa een terreinbeheerder goedkeurd. Maar met welke prioriteiten je als mountainbikers naar gesprekken gaat heeft ongetwijfeld ook invloed op wat je uiteindelijk kunt afspreken.
laat ik hier maar niet serieus op reageren....Daarbij: wat zijn de verwachtingen? North Shore? (Er ligt al een parkje bij Wageningen!) Springbobbels? (Harry Slinger voldoet niet?) Geasfalteerde pumptrack? (liggen er al heel wat door heel Nederland!) Zwarte run downhill van 17km, inclusief skilift?
wat is "optimaal gebruik gemaakt van". Zoals ik aan gaf zijn er best lastigere stukjes te vinden daar. Moet je die in een route voor alle MTB'ers uit NL willen stoppen: nee. Maar misschien moet dat dan ook niet het doel zijn.....Volgens mij ligt er al iets wat optimaal gebruikt maakt van de mogelijkheden en hier en daar zelfs stiekem iets meer.
Er is simpelweg een punt waarbij je je als route-bouwer denk ik ook af zou moeten vragen "waarom willen we hier extra route aanleggen", en wordt het daar dan wel echt beter van voor de achterban aan mountainbikers. Het realizeren dat die achterban uit verschillende groepen bestaat die andere wensen hebben is daar wel een belangrijk onderdeel van. Ik hoop dat de (mijns inziens) weinig enthousiaste reacties in het topic hier toch enigsinds te denken over zouden moeten geven. (En ook hier: ja ik realizeer me dat er ongewijfeld ook een grote groep mensen is die zich hier niet heeft laten horen die het allemaal wel leuk vind).