Nieuwe route Soest?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gesloten
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Lars TB schreef: di 17 januari 2023, 18:32 Het is hetzelfde bos, hetzelfde terrein en de eis is gelijk: geen extra risico. Dus je kunt het blijven vragen, maar je kunt ook zelf bedenken dat het niet spannender gaat worden dan dat.
Vandaar dat ik ook nog niet heel erg enthousiast ben over meer route (en ik betwijfel of ik dat wel ga worden...). Als het rustig is wil ik wel eens in dat bos komen; en je kunt daar best dingen vinden die spannender zijn dan wat er op de UHR routes te vinden zijn. Als er daar nu ook route komt wordt het vervelender om daar te kunnen rijden/trainen (ook als het daadwerkelijk rustig is). Hoewel dat natuurlijk nu ook al niet mocht was dat eigenlijk nooit echt een probleem. Ik voorzie dat dat zal veranderen bij meer route....
En natuurlijk kan Bouwpakket wel iedere gradatie van obstakels en uitdagingen uitstippelen, zolang er gewoon geen enkele indicatie is dat er iets gaat veranderen aan de eis 'geen extra risico', heeft het geen enkele zin.
1) Er moet ondertussen toch ook wel het besef zijn bij de routebouwers dat er behoefte is aan verschillend technisch niveau van paadjes, dat kun je dan ook uitdragen naar terrein eigenaren en andere betrokkenen.
2) Er zijn denk ik best type paadjes mogelijk waarbij er nauwelijks/weinig extra risico is voor de rijders die daadwerkelijk dat type paadjes. Stukjes als het stukje handbuilt op HV, het nieuwe stukje klim track op amerongen, en stukjes op kwintelooien zijn interessanter dan de rest v/d UHR kilometers en het is niet alsof er daar elke week een ambulance voor het bos in moet toch. Meer van dat soort stukjes (en hopelijk zeker ook nog lastigere stukken) kunnen dus wel degelijk lijkt me. Dat een deel van de mensen daar dan langs af rijd en een makkelijker paadje pakt is ook geen enkel probleem; dan blijven die stukken juist enigsinds interessant voor degene die wel de uitdaging willen. Het lijkt me wel belangrijk zoiets ook direct op te nemen bij het ontwerp van het route-netwerk [*].

[*] Merk ook hier weer op dat ik ook vind dat het doel dus niet zou moeten zijn "een route" aanleggen, maar een netwerkje waarin je dus die verschillende moeilijkheden paadjes kunt creeren.

Natuurlijk zijn we uiteindelijk afhankelijk van wat oa een terreinbeheerder goedkeurd. Maar met welke prioriteiten je als mountainbikers naar gesprekken gaat heeft ongetwijfeld ook invloed op wat je uiteindelijk kunt afspreken.
Daarbij: wat zijn de verwachtingen? North Shore? (Er ligt al een parkje bij Wageningen!) Springbobbels? (Harry Slinger voldoet niet?) Geasfalteerde pumptrack? (liggen er al heel wat door heel Nederland!) Zwarte run downhill van 17km, inclusief skilift?
laat ik hier maar niet serieus op reageren....
Volgens mij ligt er al iets wat optimaal gebruikt maakt van de mogelijkheden en hier en daar zelfs stiekem iets meer.
wat is "optimaal gebruik gemaakt van". Zoals ik aan gaf zijn er best lastigere stukjes te vinden daar. Moet je die in een route voor alle MTB'ers uit NL willen stoppen: nee. Maar misschien moet dat dan ook niet het doel zijn.....


Er is simpelweg een punt waarbij je je als route-bouwer denk ik ook af zou moeten vragen "waarom willen we hier extra route aanleggen", en wordt het daar dan wel echt beter van voor de achterban aan mountainbikers. Het realizeren dat die achterban uit verschillende groepen bestaat die andere wensen hebben is daar wel een belangrijk onderdeel van. Ik hoop dat de (mijns inziens) weinig enthousiaste reacties in het topic hier toch enigsinds te denken over zouden moeten geven. (En ook hier: ja ik realizeer me dat er ongewijfeld ook een grote groep mensen is die zich hier niet heeft laten horen die het allemaal wel leuk vind).
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Hoeft geen eens anders te zijn dmv TTF’s
Een stukje zoals Goudsberg(Lunteren ) verloren stuk hoge ginkel of kwintelooijen zal al een welkome afwisseling zijn.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Kudos voor de laatste post van Noin. :-q
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Ik wil ook veel meer handbuilt. Doe maar even aanleggen
MTBWim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 17 januari 2023, 21:21

Ik lees al heel lang mee maar nu gaat het over mijn achtertuin dus voel ik me genoodzaakt om toch ook mee te schrijven :-q

Ik kijk enorm uit naar deze route! Om meerdere redenen, vanuit huis hoef ik straks nog maar een paar honderd meter te fietsen om een route op te rijden. Met mijn dochter (5) hoef ik niet meer eerst met de auto weg om een uurtje te kunnen rijden. Maar ik hoef dan ook niet iedere week dezelfde ronde te maken. De mate van variatie van afgelegde meters zal alleen maar toenemen. En door spreiding van publiek zal het allemaal wat rustiger aanvoelen.

Dat geldt ook wanneer je van buiten moet komen. Je parkeert een keer bij LV, dan een keer op het Hoogt.. allemaal waarschijnlijk op dezelfde reisafstand.

Een bepaald terrein dicteert m.i. de mogelijkheden van de routebouwers. Ik vind al dat commentaar dan ook echt onterecht. Zand op Schoorl is ok, zand op Leusderhei niet. Is een route snel dan is hij geasfalteerd en plat. Maar een route met hoogtemeters over bestaande paden in de Ardennen is not done..

Geniet van wat er is.. Rondom de UHR onstaat een netwerk aan routes waar je straks (mindere fietsgod hier) twee dagen op kan fietsen zonder dubbele meters te maken.. waar vind je dat nog meer?
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

bouwpakket schreef: di 17 januari 2023, 20:57 Ik wil ook veel meer handbuilt. Doe maar even aanleggen
Wanneer kan ik beginnen?
Have fun!
Rinse.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Noin schreef: di 17 januari 2023, 20:23 ... Als het rustig is wil ik wel eens in dat bos komen; en je kunt daar best dingen vinden die spannender zijn dan wat er op de UHR routes te vinden zijn. Als er daar nu ook route komt wordt het vervelender om daar te kunnen rijden/trainen (ook als het daadwerkelijk rustig is). Hoewel dat natuurlijk nu ook al niet mocht was dat eigenlijk nooit echt een probleem. Ik voorzie dat dat zal veranderen bij meer route....
Kijk, daar sla je de spijker op zijn kop!


Ik stam nog uit de tijd dat je hier en daar in het bos wel 2-3 plekjes kon vinden die spannend waren. En die verbond je met meer van hetzelfde: paden rechtdoor. Dat was al een hele belevenis!
Het was toen rustig in het bos: weinig bikers en ook toen kwamen wandelaars niet heel ver weg van de parkeerplaats.
Maar zelfs met die weinige bikers merkte je dat die spannende stukjes snel uitsleten.
En het werd drukker in het bos. Met bikers.

En daarom kwamen er routes. Die waren in eerste instantie gewoon brede paden rechtdoor. Fredje droomt er nog steeds van. En toentertijd deed je het er mee, want gewoon rijden in het bos was al spannend.
Schoorl was een uitzondering eind jaren negentig: 1 lange singletrail! Dus iedereen ging daar rijden. Sleet als een gek. Maar het 'mountainbiken' was ontdekt!
Nu werd het overal drukker en wildrijden nam een vlucht. Dus volgden routes. Die eigenlijk bestond uit alle spannende stukjes die je normaal kon vinden, maar dan aan elkaar. En minder rechtdoor dan Schoorl, want bij nader inzien was dat gewoon een pad rechtdoor, maar dan smal.

En die routes waren drama: alleen maar draaien en keren. Maar blijkbaar houden Nederlanders van drama, want mountainbiken werd nu echt populair.

Nu namen mensen ook hun bike mee naar het buitenland en reden daar bikepark. DAT moesten we ook in NL hebben! De routes voldeden niet meer, drama is voor sukkels.

Goed, dit gaat nergens heen...


TLDR: Noin, sluit je aan bij een organisatie en regel het even. Ik begrijp niet waarom jij de enige bent die het begrijpt.

TLDR2: dit soort 'discussies' hebben nu al 15 jaar. Ik denk dat heel veel routebouwers wel willen en ook weten hoe. Maar daar zit het probleem niet.

TLDR3: binnenkort winnen de Harry's en Dirken wat rechtszaken en we zijn veroordeeld tot de racefiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Noin schreef: di 17 januari 2023, 20:23
Daarbij: wat zijn de verwachtingen? North Shore? (Er ligt al een parkje bij Wageningen!) Springbobbels? (Harry Slinger voldoet niet?) Geasfalteerde pumptrack? (liggen er al heel wat door heel Nederland!) Zwarte run downhill van 17km, inclusief skilift?
laat ik hier maar niet serieus op reageren....
Misschien moet je dat wel doen.

90% is behoorlijk tevreden met wat er nu ligt. 5% vindt het teveel draaien en keren en 5% beweert te weten hoe het ruiger moet. Maar die laatste 5% zegt niet hoe. En ik denk dat die laatste 5% het ook niet eens is over wat precies.

Het gaat mij niet om jou, maar toevallig ben jij hier nu even vocaal en reageer ik op jou. Maar het gaat op voor meerderen.

Ik hoor zowel bij die 90% als bij die laatste 5%. Ik wil het best ruiger. En praat daar ook over met degenen die daar direct invloed op proberen uit te oefenen. Wat zei mij vertellen zet ik hier min of meer neer. En ik weet dat ze het echt, echt wel proberen.
Dit forum is niet de plek om dit soort zaken te regelen. Dan moet je hier ook niet gaan 'zeuren'. Stuur een berichtje aan Bouwpakket of aan Bert L. dat je je wil inzetten om de UHR ruiger te maken. Als ze je niet weten te overtuigen dat zij al alles geprobeerd hebben dan kunnen ze je zeker aan de contactadressen helpen van de personen die de beslissing wel kunnen maken. En kun je daar gaan lobbyen! Dat kost heel veel tijd en inzet. Je gaat misschien daarna wel eens waarderen wat er wel voor elkaar is gekregen! En dat laatste zo ongeveer tegen de regels in!!

Overigens al eens mee geschept op de UHR? Sommigen hebben op die manier er hier en daar een obstakeltje in weten te bouwen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Kudos voor de laatste 2 posts van Lars :-q
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Biker M
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 20 juni 2013, 11:08
Mijn mountainbike: Iets met carbon

Hier ook nog even iemand die heel blij is dat er nog een route bij komt. Nog meer mogelijkheden. Ik bedank jullie voor al het lobby en bouwwerk!!!! Chapeau
Het afgelopen jaar weer een paar keer "vrij" het bos in gegaan. Erg leuk maar toch ook een paar keer commentaar gereden. Zelfs toen ik met mijn zoontje van zeven zeer rustig aan het rond rijden was. Het was zijn tweede keer in het bos. Snel ging het helemaal niet maar toch vonden mensen het onverantwoord en zeer gevaarlijk. Dus een legale route is een uitkomst! Succes ermee! Kom graag een keer helpen.
What goes around comes around.
CeesMTB2023
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 januari 2023, 10:52

Pure interesse en voorgenieten op wat komen gaat :-q
ben MTUH zeer erkentelijk en hoop op uitdagende bochten :D
CeesMTB2023
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 januari 2023, 10:52

bouwpakket schreef: di 17 januari 2023, 11:53 Gaan we niet delen. Ook al vinden mensen dat heel erg leuk. Het wordt afwachten, sorry
Het is spannender dan sinterklaasavond :D
Ik zal rustig wachten, succes met bouwen :-q
Carpenter
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 00:58

Allereerst even grote complimenten dat er weer een uitbreiding in het verschiet zit! Meer is beter wat mij betreft en het bericht dat de route weer een eigen karakter krijgt omdat de omgeving toch weer anders is als HV/LV maakt de verwachtingen nog meer hooggespannen!

En.... Voor de Grant TUHR fanatiekelingen wordt nu lusje Soest dus verplichte kost ipv 'eigenlijk nog Soest erbij, maar eigenlijk hoort tie er ook weer niet bij' :lol:

Daarom ook wel benieuwd naar onderstaande vraag die volgens mij ondergesneeuwd is in de discussie over wat voor soort route het nu wordt...
Stunning schreef: di 17 januari 2023, 20:11
Overigens een vraag van een hele andere orde... Volgens mij was dat rond 2010, toen was er sprake van een compleet uitgepijld netwerk over de UHR inclusief de verbindingen tussen de routes van noord naar zuid. Nu zal Soest zeker ook een route op zichzelf worden, echter, zoals ik net al aangaf, is het ook een mooie verbinding tussen noord en midden. Betekent de aanleg van Soest dat er nu ook verbindingen worden gepijld tussen HV/LV > Soest > Zeisterlitz en vice versa ? Zoals bijvoorbeeld ook tussen Amerongen en Rhenen ?
Is dit bekend of ie opgenomen wordt tussen Austerlitz en HV/LV in? Of is die afstand te groot en wordt het een verbinding die je zelf maakt zoals tussen Leersum en Zeist (of Den Treek)?
2022- Canyon Lux trail CF6
2019-2021 Merida Big Nine Pro One
Jroelie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 22 november 2010, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Ik ben ook erg blij met een nieuwe route, chapeau voor alle crew, bouwers en betrokkenen!!

Ik ben erg benieuwd hoe deze gaat lopen, een (grotendeels?) verbindingsroute tussen LV/HV en Zeisterlitz zou ik heel erg kunnen waarderen omdat het nu een saaie route is. Deze beide meer aan elkaar kunnen verbinden middels een track is per definitie top!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Carpenter schreef: wo 18 januari 2023, 10:41 Allereerst even grote complimenten dat er weer een uitbreiding in het verschiet zit! Meer is beter wat mij betreft en het bericht dat de route weer een eigen karakter krijgt omdat de omgeving toch weer anders is als HV/LV maakt de verwachtingen nog meer hooggespannen!

En.... Voor de Grant TUHR fanatiekelingen wordt nu lusje Soest dus verplichte kost ipv 'eigenlijk nog Soest erbij, maar eigenlijk hoort tie er ook weer niet bij' :lol:

Daarom ook wel benieuwd naar onderstaande vraag die volgens mij ondergesneeuwd is in de discussie over wat voor soort route het nu wordt...
Stunning schreef: di 17 januari 2023, 20:11
Overigens een vraag van een hele andere orde... Volgens mij was dat rond 2010, toen was er sprake van een compleet uitgepijld netwerk over de UHR inclusief de verbindingen tussen de routes van noord naar zuid. Nu zal Soest zeker ook een route op zichzelf worden, echter, zoals ik net al aangaf, is het ook een mooie verbinding tussen noord en midden. Betekent de aanleg van Soest dat er nu ook verbindingen worden gepijld tussen HV/LV > Soest > Zeisterlitz en vice versa ? Zoals bijvoorbeeld ook tussen Amerongen en Rhenen ?
Is dit bekend of ie opgenomen wordt tussen Austerlitz en HV/LV in? Of is die afstand te groot en wordt het een verbinding die je zelf maakt zoals tussen Leersum en Zeist (of Den Treek)?
Lang leve de GPS jongens. Zullen we eerst de route maar eens afmaken?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gesloten