12 graden backsweep stuur - ervaring gezocht

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Jurriaan schreef: ma 4 juli 2022, 18:05 12 graden Ergotec besteld.
Deel tzt mijn ervaringen.

Afbeelding
En wat is je ervaring?
Ik twijfel zelf ook om een 12 gr backsweep te monteren....
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Ik rij al een tijdje met niets anders meer dan 'comfort' sturen, alleen maar op de mountainbike. Geen idee waarom rechte sturen de norm zijn op mountainbikes, want ik stuur juist beter met een gebogen stuur. Rij nu met een Ritchey Kyote stuur, absolute aanrader en zeer betaalbaar.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik rij ook alweer 10 jaar op een Syntace Vector 12 degree backsweep. Je vraagt je eigenlijk af waarom er nog sturen gemaakt worden met minder backsweep.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik rijd 5-10-20-24 en 45 graden backsweep, ze hebben elk hun toepassing momenten.

Op mijn klassieke geometrie bikes ben ik 15 jaar geleden overgestapt op meer backsweep 10 naar 20 en 24 graden.
Answer 20/20 en Carnegies van Ragley, ik was daar erg tevreden over bij breedtes 68-70cm Ook een Jones 45gr

Maar met de nieuwe geometrie en bredere sturen (75-76cm) werkt de klassieke 5--10 graden sweep helemaal prima
het komt vooral aan op houding en de hoeken die mijn polsen maken.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

corex schreef: ma 27 juni 2022, 09:41
Is logisch. Hoe breder het stuur des te minder backsweep heb je nodig in het platte vlak.
Deze snap ik niet. Juist bij een smal stuur lopen je armen relatief evenwijdig en zou dus een recht stuurtje verwachten. Naarmate het stuur breder is draaien je armen verder naar buiten en zou je verwachten dat je stuur die kromming volgt. Als je het enorm overdrijft tot het punt waar je armen niet meer naar voren staan maar opzij dan zou je dus praten over een backsweep van 90°. Of snap ik het niet?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat is inderdaad een kromme stelling :bier:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hier een "SQLAB 3OX MTB 31.8 45mm high rise met 16graden backsweep naar volle tevredenheid

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Gerwin89 schreef: wo 19 april 2023, 08:25 En wat is je ervaring?
Ik twijfel zelf ook om een 12 gr backsweep te monteren....
Van de bestelling nooit meer iets gehoord.
Ook op een andere plek geen stuur besteld, simpel omdat ik sinds dien nauwelijks nog gemtbt heb :wink:
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Mad Wally schreef: wo 19 april 2023, 12:07
corex schreef: ma 27 juni 2022, 09:41
Is logisch. Hoe breder het stuur des te minder backsweep heb je nodig in het platte vlak.
Deze snap ik niet. Juist bij een smal stuur lopen je armen relatief evenwijdig en zou dus een recht stuurtje verwachten. Naarmate het stuur breder is draaien je armen verder naar buiten en zou je verwachten dat je stuur die kromming volgt. Als je het enorm overdrijft tot het punt waar je armen niet meer naar voren staan maar opzij dan zou je dus praten over een backsweep van 90°. Of snap ik het niet?
Dat was nou precies wat ik dacht. Hoewel het ook weer allemaal afhangt van wat je met de rest van je lichaam doet. Mijn ervaring is dat ik met een breed stuur vaak wat meer m'n ellebogen naar buiten duw. Maar misschien is dat juist omdat er niet genoeg backsweep op zit? Breed stuur + veel backsweep betekent wel armen dichter bij je*, dus langere pen of meer reach nodig.

*edit: alleen als die backsweep even ver van het midden begint natuurlijk. Geen idee hoe dat zit bij verschillende sturen.
Give me little bits of / more than I can take
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

ak-77 schreef: wo 19 april 2023, 17:19
Mad Wally schreef: wo 19 april 2023, 12:07

Deze snap ik niet. Juist bij een smal stuur lopen je armen relatief evenwijdig en zou dus een recht stuurtje verwachten. Naarmate het stuur breder is draaien je armen verder naar buiten en zou je verwachten dat je stuur die kromming volgt. Als je het enorm overdrijft tot het punt waar je armen niet meer naar voren staan maar opzij dan zou je dus praten over een backsweep van 90°. Of snap ik het niet?
Dat was nou precies wat ik dacht. Hoewel het ook weer allemaal afhangt van wat je met de rest van je lichaam doet. Mijn ervaring is dat ik met een breed stuur vaak wat meer m'n ellebogen naar buiten duw. Maar misschien is dat juist omdat er niet genoeg backsweep op zit? Breed stuur + veel backsweep betekent wel armen dichter bij je*, dus langere pen of meer reach nodig.

*edit: alleen als die backsweep even ver van het midden begint natuurlijk. Geen idee hoe dat zit bij verschillende sturen.
In theorie klopt dit inderdaad. Vandaar ook al het bochtenwerk op de Ritchey Kyote.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Jurriaan schreef: wo 19 april 2023, 15:58
Gerwin89 schreef: wo 19 april 2023, 08:25 En wat is je ervaring?
Ik twijfel zelf ook om een 12 gr backsweep te monteren....
Van de bestelling nooit meer iets gehoord.
Ook op een andere plek geen stuur besteld, simpel omdat ik sinds dien nauwelijks nog gemtbt heb :wink:
Ik heb nog een Salsa Salt Flat stuur liggen met "Signature 11° back sweep, 6° up sweep, zero rise", mocht je het eens willen proberen. Mag weg voor weinig (10 euro?). Wel wat klemsporen van een aerostuur.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ook hier, bekijk het geheel. backsweep is voor een ontspannen natuurlijk houding van je armen.
Staan je armen ontspannen en licht gebogen is het prima. Dan kan je opzoek naar het optimum.

Hier ook weer voor iedereen verschillend, ban je smal in de schouders of breedt, lange/korte armen.
Veel reach / weinig reach etc. Hoe staan je arm fysiek gezien dat verscheelt ook per persoon en daarom ook verschillen graden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Fatbiker schreef: do 20 april 2023, 11:25 Ik heb nog een Salsa Salt Flat stuur liggen met "Signature 11° back sweep, 6° up sweep, zero rise", mocht je het eens willen proberen. Mag weg voor weinig (10 euro?). Wel wat klemsporen van een aerostuur.
Dank voor het aanbod. Ik wil een stuur met rise.

Gisteren sinds lang weer op de mtb, jeetje wat een enorm stuur en vanwaar zo recht. Dit in vergelijking met het stuur op mijn alledaagse fiets, welke ik meerdere keren per dag gebruik. Dat stuur is 'smal' en heeft 24 graden backsweep.
Zou nu wel een goed moment zijn om een ander stuur te monteren, nu het rechte stuur ontwent.

(Kan er gelijk een ander sqlab zadel op, want heb op de alledaagse fiets een moderne 612 active en op de mtb een 'old school' 611).
Plaats reactie