e-MTB ombouwset

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt M5 nodig.
Stalen frame, stalen blindklinkmoer
Alu frame, alu blindklinkmoer
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb net RVS M5 binnen, voor in mijn stalen KM. Zou moeten kunnen in staal en alu ?
Zitten er nog niet in.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In staal kan het wel.
In alu liever alu.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

M5 check. Aluminium Blinkers komen deze week binnen.

Rollend chassis zo goed als klaar.
Achterband wordt nog vervangen door iets smallers. De 2.6 Hutchinson Gila Kolos doet zijn naam eer aan maar past helemaal niet in het frame. Hans Dampf 2.6 past wel maar heeft links en rechts net een paar mm. Dus straks voor een 2.4 achter. Kijken wat er nog in de kast ligt. Misschien wel de Contintal kryptototals v+a. Momenteel toch nog met binnenbandje gemonteerd.

Zoals gezegd, eerst foto's. Motortje gaat deze week op de post. 34 en 38 tanden zitten erbij. Denk dat ik ga beginnen met de 38.
Afbeelding

Zadel staat denk ik wat aan de hoge kant. Goed, dit is prebuild. Schijfjes moeten er natuurlijk ook nog op en alles aansluiten.
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben benieuwd.

Bij mij viel het onderste gat voor de bidonhouder op een plek waar de accu houder geen gaatje had.
Dat is bij mijn accu het stuk achter de connector.
Daar zelf een extra gat geboord in de houder en een schroefje onder het dekseltje gezet.
Baat het niet, dan schaadt het niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het zal wel een kwestie van wennen zijn, maar ik vind zo'n slank frame met netjes gemonteerd accublok eigenlijk niet eens veel lelijker dan een mega onderbuis met interne accu.
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 november 2022, 15:56 Ben benieuwd.

Bij mij viel het onderste gat voor de bidonhouder op een plek waar de accu houder geen gaatje had.
Dat is bij mijn accu het stuk achter de connector.
Daar zelf een extra gat geboord in de houder en een schroefje onder het dekseltje gezet.
Baat het niet, dan schaadt het niet.
Hier ook hoor, wat extra gaatjes in de hailong houder geboord. Anders zat de accu veel te hoog en kwam ie in contact met mijn voorwiel. Nu past het precies. Hopelijk morgen het eerste testrondje op Schoorl fietsen met de tsdz2b. Nog geen tijd voor gehad, moet alleen nog even de linker crank arm wat bijwerken. Zit nu net tegen de behuizing aan bij aantrekken op de as.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jij hebt 'm onder de onderbuis hangen?
Bij mij zit de accu op de onderbuis, dus binnenkant van het frame.
Ik gebruik het bovenste gaatje van de bidonhouder, en 2 extra gaten geboord met daarin M5 blindklinkmoeren. Dan op de plek van het onderste gat van de bidonhouder een gaatje geboord in de slede van de accu.
Blijft tot nu toe goed zitten.

Ik heb ook gedacht aan montage aan de onderkant, maar was bang dat hangen minder stevig zou zijn op de lange duur.

Vanmiddag weer een heerlijk ritje gemaakt. Deze keer op de fiets van mw. TSTM.
De Bafang van mn vrouw heb ik iets anders ingesteld.
Komt iets rustiger in en gaat boven de 80rpm wat sterker door.
Scheelt veel in de beleving van de ondersteuning.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Hangt aan de onderste buis, wel met een extra bandje. Anders was ie er allang al afgevallen. Gaan waarschijnlijk van de week zelf een accu proberen te bouwen. Alles is in principe binnen, alleen nog even uitkiezen welke cellen ik wil gaan gebruiken.

Bijna 1000watt accu gemaakt met Lg 21700 cellen. 14s4p. Ben benieuwd, deze is in principe voor de "woon-werk" fiets maar door de andere cellen is de accu nog redelijk compact dus misschien gaat deze wel op de MTB.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ondertussen alweer een 300 km verder met de CYC Photon en de review staat vanaf gisteren live op de voorpagina.
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2022 ... oton-drive

Check it out
Afbeelding

De bike bevalt prima als winterbike voor de trails hier in de buurt. Nu wordt het langzaam tijd om hem mee te nemen naar het Zuiden. Kijken hoe hij het daar op de trails doet. Accu begint ook te gewennen en krijg alweer meer km's per Volt. :bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Ziet er goed uit, maar eerst zeg je maximaal afgesteld op 250watt en verder fiets je 15 minuten met 500watt. :winkie: p
Ben benieuwd naar de adviesprijzen, ziet er uit als een mooi compact kitje!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Voor de buhne! :winkie:

Is het toegestaan de accu op te hangen aan die onderbuis steun? Dus de accu te verplaatsen naar beneden?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

w0utje schreef: za 31 december 2022, 09:39 Ziet er goed uit, maar eerst zeg je maximaal afgesteld op 250watt en verder fiets je 15 minuten met 500watt. :winkie: p
Ben benieuwd naar de adviesprijzen, ziet er uit als een mooi compact kitje!
Goed lezen he, dat was op eigen terrein :bier:
Voordeel als je een paar hectare slootrand hebt om overheen te raggen en de motor flink te laten werken.

@Baron,
Ja hoor, zou niet weten waarom deze niet op de onderbuis zou mogen gaan. Je moet alleen zorgen dat de band er niet tegenaan komt tijdens induiken van de vork.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Full Floater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
Mijn mountainbike: CHIN#3

Toch ook maar eens een projectje gestart; Tongsheng 48V500W met een accu Parrot 48V20A. Paste helaas niet in mijn carbon MTB, en omdat ik hem voornamelijk voor woon-werk verkeer wil gebruiken (nou ja, 2 keer per week) maar ergens een oude alu herenfiets gescoord. Die gangbaar maken was meer werk als inbouwen maar het is gelukt. Een extra blindklinkmoer gebruikt voor montage van de verschrikkelijk lompe accu, dat was wel het meest uitdagende van de hele operatie. De motor laat ik steunen tegen de onderbuis, anders past mijn standaard niet meer. Het ding loopt wel als de brandweer, standje 2 van 4 is goed voor 25km per uur, stand 3, als ik haast heb :wink: , gaat gemakkelijk boven de 30. Grootste voordeel dat ik nu niet bezweet meer aankom op het werk. Ik kan nu eenmaal niet normaal fietsen en rij me altijd in het zweet, ook bij temperaturen onder nul. Vraagje; moet je die accu nog zekeren? Ik zie nergens iets van een zekeringhouder, moet je die er zelf nog tussen knutselen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij mij zit de zekering in de accu houder.
(Maar das een Halong accu)
In de slede bij de contacten zit een holle ruimte. Daar zit een 30A zekering (bij mijn accu).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie