e-MTB ombouwset

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Verende voorvork er in en niemand die je nog wat doet.
Daar kan je heel NL mee rijden.

De Focus zal toch nog wel wat waard zijn ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@Pat
Thnx, ik vind het niet top met zo'n accublok, maar het valt wel mooi weg zo. Rest motor zie je eigenlijk nauwelijks.
Die zwarte zadelpen ligt nog ergens, dus die komt er tzt wel in.
@TSTM
Nederland kom ik er zeker wel mee rond, ook zonder verende vork en 10jaar geleden deden "we" met zo'n fietsje en 100mm eigenlijk alles :winkie:
Het zou dan wel een max 100mm 1 1/8 straight vork moeten worden, dus niet beter dan RS Rekon silver RL of Manitou Markhor. Overigens werkt een verende vork net wat beter op de Inbred. Dat is een iets groter/langer frame (large ipv medium KM).
In feite kunnen zowel de de KM (star) als Inbred (evt met 100mm) worden ingezet als gematigde E-mtb met zo'n motortje , en de ander als toerfietsje met tassen, spatborden en hoog stuur.....kwestie van dagje knutselen.

Die Focus zou nog wel serieus wat moeten kunnen opbrengen inderdaad.
Ik moet er nog ff moreel afscheid van nemen, maar binnenkort staat ie misschien wel te koop hier.
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Hier vandaag de tsdz2 vervangen voor de tsdz2b, toch weer even geknutsel en de display zit wel met 6pins maar er zit een kabel uit de motor met 8 pins. Dus de 850c heeft een extra verlengkabel nodig. Nu had ik alles netjes weggewerkt maar nu moet ik weer 1meter extra kabel ergens laten. Dat is wat jammer...
Verder niets dan lof, motor fietst echt veel beter na de 25-27km/u als de ondersteuning stopt. Fiets ie bijna zoals een normale, was nog wat aan het knoeien met de osf. De laatste versie van mbrusa lijkt niet helemaal lekker naar offroad mode te gaan, morgen maar even versie TSDZ2-v20.1C.2 proberen of die wel werkt. 850c display is echt een fijne, zeker het voltage nu kunnen zien is fijn van de accu. Twijfel nog wel is of de streepjes kloppen maar nu is zo het voltage uit te lezen.
Met de B versie lijkt ook overal minder speling in te zitten, crankarmen, tandwiel bewegen allemaal wat minder :-q
MonkeyRider schreef: wo 2 november 2022, 10:52
Net overzicht en oa vergelijk met Bosch en Bafang. Volgens dit review zijn alle motoren en elektronica van 36V/48V 250-750W gewoon gelijk en zitten de verschillen alleen in de software. ( ik had hiervoor begrepen dat de 36V en 48V versie een andere wikkeling zouden hebben ?)
Dat heeft ie inderdaad verkeerd op zijn site is iig de mening op endles sphere forum. Tussen de 36 en 48 volt zit wel degelijk verschil, controller is hetzelfde maar de wikkelingen zijn inderdaad anders. de 48v motor met een 52v accu kan minder toeren draaien dan een 36v motor met 48v accu beide met field weakening aan in de osf. De cadans van de 36v is wat hoger.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@w0utje
Goed te horen dat de B versie merkbaar beter is. Mijn 36V werkt in factory set-up eigenlijk wel lekker, maar ik heb juist een vrij lage trapfrequentie van nature. Misschien dat de B versie fabrieks software ook verbeterd is? Heb jij die geprobeerd of gelijk OSF erop gezet?

Juiste info vinden blijft lastig; Ik zit hard te denken aan een tweede 48V750W systeem (ipv 36V) , maar lees steeds dat "de 36V een wat hogere trapfrequentie ondersteund". Niet duidelijk is of dat 36V vs 48V in factory set-up is of met OSF? of alleen met 48V accu icm 36V motor in OSF?
Verder zie ik de voordelen van zo'n 48V systeem boven 36V wel en stickers met 48V250W bestel je gewoon op internet :winkie:
NB ik blijf als "noob" liever nog ff uit de buurt van die OSF.
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Zonder osf is de trap frequentie rond de 80 max, of je nu de 36 of 48v motor hebt. Kort even met de standaard versie gefietst maar wat een armoe is dat, powerband is zo onwijs krap. De osf voelt qua fietsen natuurlijker en sterker. De B versie van psw komt gewoon met de oude controller, software is niet anders. Heb ze even snel naast elkaar gelegd maar niet uitgebreid vergeleken. Maar lijkt exact hetzelfde nog. Bewaar altijd de originele oude firmware.
Met standaard firmware kan je geen 48v accu op je 36 volt motor aansluiten. Dan krijg je een foutmelding.
Die combi zorgt wel voor de breedste powerband.
Maar het is lang geleden dat ik op een 36v gefietst heb.
Misschien vanmiddag of anders morgen nog andere versie van mbrusa proberen, hij stuurde net nog een aangepaste versie om te proberen met de laatste wijzigingen. Flashen is op zich niet lastig maar soms werken de kabeltjes niet helemaal lekker en is het wat gepruts voordat het erop staat.

Waarom een sticker bestellen? Er staat alleen maar op 48v 4000rpm op.

Het flashen is geen rocket science. alleen alle programma's installeren waardoor het werkt is even gedoe.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Thnx :-q
Sticker was maar grapje, ik kwam ze op E-bay tegen. Watt's worden inderdaad helemaal niet genoemd op de motor unit.
Ik ga voor de 48V versie met 14,4 amp accu. Accu's zijn dan niet uitwisselbaar, maar het hele systeem wissel je evt ook in no-time om tussen twee fietsen. Lijkt me ook zonder OSF de beste keuze.
Ik ga binnenkort het kabeltje ad StLink solderen en software installeren op de laptop. Eens kijken of dat lukt en of ik in de controller kan kijken.
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Die java configurator die ze ontwikkelt hebben werkt echt perfect, alleen daarmee kan je niet de software die standaard met de motor komt eraf halen. Heb al meerdere mensen op endlessphere de standaard software moeten mailen ;)
Gebruik hier de goedkoopste dongel met draadjes met een stekkertje eraan van wish. Maar het is al heel wat gebruikt dus de connecteren zijn uit elkaar aan het vallen. Als het even geen contact maakt of het draadje net te lang is dan werkt het al niet meer.
Dus een hoop trial and error, zal het inderdaad maar is solderen aan de usb dongle. Mischien werkt dat beter met een lager fout percentage :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is bij Bafang dan wel wat handiger.
Display stekkertje los en het usb kabeltje er in.
Dan kan je via de software op de laptop zo de settings wijzigen.
Bafang heeft een max. trapfrequentie van 130rpm, maar begint ook vanaf 80rpm in te houden (onafhankelijk van de ingestelde max snelheid).
De afbouw van de ondersteuning kan je instellen via de "Keep Current" setting, het is dus niet ineens weg.
Ik heb gemerkt dat deze setting van grote invloed is op het energieverbruik (omdat ik boven de 80rpm trap?).

Overeenkomst tussen B en T is wel dat de standaard instellingen niet lekker werken.
Geen idee hoe dat komt, in China fietsen ze ook, dus waarom kunnen ze geen fijne standaard configuratie programmeren?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Eerlijk gezegd vind ik de standaard instellingen van Tongsheng best wel werken voor "gewoon" fietsen. De grote markt wereldwijd is natuurlijk niet sportief op de mtb, maar gewoon transport/toeren op de weg, daar richt zo'n chinees merk zich natuurlijk op.

De duurdere fabrieksmerken pakken natuurlijk veel meer marge en ontwikkelen details beter. Bosch op mijn E-mtb is ook heel anders afgesteld dan de Bosch op een Cannondale Synapse E-racer van een vriend van me, die komt veel "softer" in en gebruikt minder stroom. Voor aanpassing en reparaties moet je bij de dealer zijn, ook daar wordt marge gepakt natuurlijk.
Fazua support daarentegen wel thuis-tunen met mini usb op de motor en eigen software (werkt super simpel) en kiezen wel voor web-support.

Blijft een beetje appels en peren
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

ThaSingleTrackMastah schreef: do 3 november 2022, 14:33 Dat is bij Bafang dan wel wat handiger.
Display stekkertje los en het usb kabeltje er in.
Dan kan je via de software op de laptop zo de settings wijzigen.
Bafang heeft een max. trapfrequentie van 130rpm, maar begint ook vanaf 80rpm in te houden (onafhankelijk van de ingestelde max snelheid).
De afbouw van de ondersteuning kan je instellen via de "Keep Current" setting, het is dus niet ineens weg.
Ik heb gemerkt dat deze setting van grote invloed is op het energieverbruik (omdat ik boven de 80rpm trap?).

Overeenkomst tussen B en T is wel dat de standaard instellingen niet lekker werken.
Geen idee hoe dat komt, in China fietsen ze ook, dus waarom kunnen ze geen fijne standaard configuratie programmeren?
Dat is hetzelfde bij de tsdz2, hoe hoger de cadans hoe slechter het batterijverbruik wordt. Maar ja, je moet ook lekker fietsen uiteraard ;)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vandaag eens een vergelijkend testritje gedaan op een stukje mtb-route in de buurt.
Stukje Vrachelen, vrij vlak met paar klimmetjes. Mijn Karate Monkey reed ik daar singlespeed met 34-17 voor ombouw.
Tongsheng 36V250W op de starre 20kg KM , Bosch CX op 130mm full-suspension 25kg FocusThron.

Eigenlijk maken Tongsheng level2 en Bosch level1 nauwelijks verschil in "beleving" voor mij. Lekker beetje ondersteuning, maar je fietst nog grotendeels zoals je gewend bent. Het gaat alleen een stuk lichter, 3-5km/u harder en schakelend kom je met beiden vlot boven ( ik draai geen hoge trapfrequenties, meer op kracht) . Eigenlijk is dit Tongsheng standje 2 / Bosch Eco standje 1 voor mij de stand waar ik op vlakkere rondjes het meest mee rijd.

Het grote verschil ga je merken in Tongsheng level 3-4 vs Bosch E-MTB of Turbo modus, dan is Tongsheng sterk zat om vlot overal boven te komen, maar Bosch gewoon een beest omhoog. Het gaat natuurlijk wel om de lichtste Tongsheng in factory set-up, zal vast totaal anders zijn met 48V750W en/of OSF.

Een ander groot verschil zit natuurlijk tussen de fietsen; waar ik met een starre old-school geo KM stevig moet werken met alle hobbels en bochtjes, gooi je de Thron als "Cadillac" overal door en overheen. Vooral met een nog gevoelige enkel merk je dat heel goed :-{
Die Thron/Bosch gaat er voorlopig dus nog niet uit......en eigenlijk is die met de starre KM/Tongsheng ook wel een erg leuk duo.

Op de KM passen Topeak zadelpen dragertje en steekspatborden ook, dus de Inbred gaat voorlopig ff motorloos aan de muur.
Zondag ga ik ( in de regen) maar eens aan een programma kabeltje en laptop knutselen en dan zijn de M5 blindklinkmoeren binnen om de accu goed vast te zetten en een hippe "onderbuis bidonhouder bevestiging" te maken :bier:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Hier ook nog even een pitch.

Ik heb een voorstel gedaan op het “let's ride” topic voor een E-ride. Bij interesse of input even daar kijken aub.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

De CYC accu is in ieder geval al binnen en past perfect in het Octane frame. Wel ga ik net zoals TSTM een blindklinkmoer erbij zetten. (welke maat heb ik nodig? M5/M6?
Ik sta verbaasd hoe stevig de accu zich al klemt met alleen een paar straps. De houder valt ook heel mooi om de ronding van het frame.
Hij valt ook precies met de rits van de beschermhoes tegen de zitbuis aan zodat hij daar met een strap ook geklemd kan worden. (beschermhoes heeft ingebouwde strap mogelijkheid aan voor en achterkant.)

Zal van de week eens foto maken van de prebuild. Drivetrain 1x11 shimano is ook al binnen. simpel deore derailleurtje en shifter. 11-51 verhouding.

Er worden 2 tandwielen meegeleverd een 34 en een 38. Kijken wat gaat passen want voor hier is een 38 prima. Dus hopelijk gaat dat ivm de liggende achtervorken. Motortje ligt al klaar en zou maandag opgestuurd worden. Ben benieuwd. 1e indruk van de accu was goed. Netjes afgewerkt allemaal en een solide verbinding.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Enig idee wat voor cellen ze in de accu gebruiken?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

w0utje schreef: zo 6 november 2022, 12:24 Enig idee wat voor cellen ze in de accu gebruiken?
21700 Samsung 50e cellen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie