e-MTB ombouwset

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 25 oktober 2022, 18:23 De accu, daar ben ik al aan gewend, maar die toren onder je stuur....
Ik had je al gewaarschuwd in het E-MTB topic :wink: ......en er komt ook nog een frameslot op :oops:
Misschien gaat die toren er nog wel onderuit, maar ik ga eerst eens rijden met ding zodra dat weer kan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, toch was het even schrikken :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hier onze uitdagingen :o
Dat bij het bb laat ik in eerste instantie zo, mooist zou een grotere plaat zijn.
Plan is nu om een plaat te maken naar de ophanging van de voorderailleur toe.
Zou net genoeg ruimte aan de tandwielzijde moeten zijn.Afbeelding
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

MonkeyRider schreef: za 22 oktober 2022, 19:23 Accu zit er intussen ook op met de 2 bidonboutjes. Lijkt voor toer-weg gebruik sterk zat, maar voor mtb-gebruik zou ik er inderdaad met blindklinkmoeren wat extra versteviging bij zetten.
Mooi werk :-q

Ik overweeg op mijn woon-werkfiets de oude accu op de bagagedrager te vervangen door eentje op het frame en hikte beetje aan tegen bevestigen alleen die twee bidonboutjes.

Begreep dat je voor blindklinkmoeren een aparte tang nodig hebt en daarnaast zie ik beetje op tegen boren in mijn alu frame.
Daarom overweeg ik deze te gebruiken (en te accepteren dat je een klemband over de onderbuis ziet):
King Cage Universal Support Bolts
https://kingcage.com/products/universal-support-bolt
via https://www.justpedal.nl/nl/bidonhouder ... -stuk.html

Maar dan moet het schroefdraad natuurlijk wel lang genoeg zijn om boven de accusteun uit te komen en een moertje te kunnen ontvangen.
Weet je misschien hoeveel mm lengte schroefdraad je nodig zou hebben om je accusteun te kunnen klemmen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan de blindklinkmoeren vast klemmen net een boutje en een moertje.
Vergt wat handigheid, maar het kan.
Ik had stalen M5. Dan moet je 7mm boren.
(Eerst centerpons, dan voorboren met 3mm) Een boormachine met haakse kop is handig, maar niet noodzakelijk.
Met een 8.8 M5 bout en moer trek je de blindklinkmoer aan.
Eventueel de blindklinkmoer al wat opspannen zodat ie moeilijk door het 7mm gat gaat. Wrijving tussen frame en blindklinkmoer is nodig om het met boutje en moertje tot een goed eind te brengen.
https://blog.indi.nl/bevestigingsmateri ... -monteren/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@TSTM Je kunt met die OSF software een hele nieuwe standaard set-up laden die de het systeem anders aanstuurt.
Als je jezelf wilt inlezen :wink:
https://empoweredpeople.co.uk/2020/05/2 ... are-there/
Ik ga waarschijnlijk voor een versie met gebruik van simpele standaard display en vaste settings ( "hybrid" )
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 0&t=110682
Is allemaal nieuw voor me, dus "uitdagend" om uit te puzzelen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, dat biedt mogelijkheden.

(ga het later eens lezen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

tiewrap schreef: di 25 oktober 2022, 19:10 Hier onze uitdagingen :o
Dat bij het bb laat ik in eerste instantie zo, mooist zou een grotere plaat zijn.
Plan is nu om een plaat te maken naar de ophanging van de voorderailleur toe.
Zou net genoeg ruimte aan de tandwielzijde moeten zijn.Afbeelding
Ik zag ergens dat het soms mogelijk is de motor naar voren te kantelen ( tegen traprichting in) en tegen je onderbuis af te steunen ( met bv rubberplaat ertussen) dan zou je de chainstay bevestiging niet hoeven gebruiken.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

:-q dat zou super zijn !
Ik probeer hem eerst te fixeren, anders kan die optie altijd nog.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 25 oktober 2022, 21:54 Je kan de blindklinkmoeren vast klemmen net een boutje en een moertje.
Vergt wat handigheid, maar het kan.[...]
https://blog.indi.nl/bevestigingsmateri ... -monteren/
Thx :-q
En maakt het nog uit of je dat in een alu of stalen frame doet?
(mijn frame is alu)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In een alu frame beter alu blindklinkmoeren, in een stalen frame staal
Bij alu M5 moet je dan waarschijnlijk 8mm boren omdat de alu blindklinkmoeren iets dikker zijn.
Als je het filmpje ziet, dan zie je ook dat zo'n tang niet werkt in de driehoek van je frame :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

tiewrap schreef: di 25 oktober 2022, 19:10 Hier onze uitdagingen :o
Dat bij het bb laat ik in eerste instantie zo, mooist zou een grotere plaat zijn.
Plan is nu om een plaat te maken naar de ophanging van de voorderailleur toe.
Zou net genoeg ruimte aan de tandwielzijde moeten zijn.Afbeelding
Rubbertje ertussen tegen je frame aanzetten aan de voorkant. Op deze manier na 1x trappen zit ie tegen je frame met een deuk in de motor of in je frame. I know ;) Verder Fixeren is lastig, er komt nogal wat kracht op. Gewoon tegen de voorste framebuis plakken en dan goed de bottombracket bout vastzetten. Gaat ie nergens meer heen, heb er al 9000km niet meer naar omgekeken op deze manier.
Afbeelding

Nieuwe motortjes zijn onderweg van pswpower, tsdz2B 48v, hopelijk het weekend nog inbouwen en flashen en dan kijken of de meegeleverde 850c alles keurig blijft doen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@woutje
Ik zit nog te twijfelen om een 2e kit te kopen voor mijn oude starre singlespeed Karate Monkey voor lokale vlakke mtb rondjes ( Dorst LDD) en misschien wat offroad toerwerk richting Nijmegen/Limburg. Ik heb 1x11SLX 11-46 liggen, dus ombouw is easy.

Op mijn Inbred toerfiets zit nu 36V 250W ( EU legal) met 14.4 ah accu, standaard software.

48V systeem is wrsch beter, maar Ivm uitwisselbaarheid is het handig voor mij om op 36V te blijven, dan bestel ik er een 4kg 19.2ah accu bij die ik evt kan wisselen met de 3kg 14.4ah tussen beide fietsen.
Gezien jouw ervaring dat je vrij veel moest terugregelen in jouw OSF set-up; zou ik genoeg hebben aan een 36V systeem (geen zware mtb-routes) icm die OSF ?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Hier ook bezig met een zelfbouw.
Rollend chassis staat al zo goed als klaar. Octane One Prone 29" (in kleur Teal) besteld via Wiggle voor een € 300,-
140 mm Suntour auron erin en mijn oude H1900 wielset. Remmen zullen de Magura MT7 worden welke in de kast liggen.
Dropperpost van Bikeyoke en eens kijken of de mega 2.6 Gila Kolos banden van Hutchinson passen. Die zijn echt dik, haha.

De aandrijving gaat komen van CYCmotor en betreft de nieuwe Photon welke eind november geïntroduceerd/uitgebracht wordt.
De accu is al onderweg 780 Wh. Motor wordt ergens begin november opgestuurd.
Ik ben vooral benieuwd naar de ingebouwde Torque sensor. Deze zou een vrij natuurlijk gevoel moeten geven. Ik zat te denken om de motor en accu in mijn neuron te bouwen maar waarschijnlijk past de accu hier niet in. In de Octane (maat XL) méér dan genoeg ruimte in de driehoek.
Qua power levert de Photon 250/500/1000 Watt en 110 Nm koppel. Uiteraard wordt hij road legal afgesteld qua wattage en op privéterrein gaan we kijken wat hij doet zonder restrictie.

Jullie gaan het waarschijnlijk wel zien op de frontpage tzt en uiteraard in dit ombouwtopic als hij binnen komt.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

MonkeyRider schreef: do 27 oktober 2022, 11:08 @woutje
Ik zit nog te twijfelen om een 2e kit te kopen voor mijn oude starre singlespeed Karate Monkey voor lokale vlakke mtb rondjes ( Dorst LDD) en misschien wat offroad toerwerk richting Nijmegen/Limburg. Ik heb 1x11SLX 11-46 liggen, dus ombouw is easy.

Op mijn Inbred toerfiets zit nu 36V 250W ( EU legal) met 14.4 ah accu, standaard software.

48V systeem is wrsch beter, maar Ivm uitwisselbaarheid is het handig voor mij om op 36V te blijven, dan bestel ik er een 4kg 19.2ah accu bij die ik evt kan wisselen met de 3kg 14.4ah tussen beide fietsen.
Gezien jouw ervaring dat je vrij veel moest terugregelen in jouw OSF set-up; zou ik genoeg hebben aan een 36V systeem (geen zware mtb-routes) icm die OSF ?
Met een 36v motor kan je met de osf ook met een 52v accu fietsen, dus laat je daar niet door tegenhouden ;) EU legal is gewoon 25km/u, zijn ook "normale" fabrieks e-bikes met een 48volt systeem. Accu's wisselen is wel handig, maar moet eerlijk zeggen dat ik redelijk snel een 2e accu gekocht heb, blijft toch gedoe. De 48v motor wordt bij gelijke belasting minder warm, vriend van me fietst altijd met een hoge ondersteuning met zijn 48v motor en die heeft er eentje gedeeltelijk gedemagnetiseerd door een te hoge temp in de behuizing afgelopen zomer. Dus vandaar dat ik altijd voor 48v zou gaan, fiets nu ook met maximaal "700" chinese watt door de Ah wat lager te zetten. Van 16 naar 12 Ah in de firmware. Met terugregelen wordt ie ook nog wat zuiniger, denkt dat de 48v motor met 52v accu@728watt minimaal 90-100km kan fietsen als ik het begrensd hou op 25km/u. Rondje Schoorl vanaf hier is ongeveer 48km, als ik dat vol gas doe zit ik vaak rond de 47% accu als ik terug ben. Half gas houdt ik ongeveer nog 58-64% accu over.
Pat. schreef: do 27 oktober 2022, 12:22

De aandrijving gaat komen van CYCmotor en betreft de nieuwe Photon welke eind november geïntroduceerd/uitgebracht wordt:
"I read in facebook page of CYC German distributor that the price they expect it to be around 1200EUR. TSDZ2 is 3 times cheaper. But I think to buy Stealth motor. I really like programming capability of DAC controller. "
Oi, 4x een tsdz2B.


Qua power levert de Photon 250/500/1000 Watt en 110 Nm koppel. Uiteraard wordt hij road legal afgesteld qua wattage en op privéterrein gaan we kijken wat hij doet zonder restrictie.

Jullie gaan het waarschijnlijk wel zien op de frontpage tzt en uiteraard in dit ombouwtopic als hij binnen komt.
Die Photon ziet er ook mooi uit, ben benieuwd. Kan er weinig info over vinden, is waarschijnlijk ook geen goedkope motor vermoed ik?
"I read in facebook page of CYC German distributor that the price they expect it to be around 1200EUR. TSDZ2 is 3 times cheaper. But I think to buy Stealth motor. I really like programming capability of DAC controller."
https://www.youtube.com/watch?v=ULq7VbJ ... ctrifyBike
Ben benieuwd wat het kost. Inbouwbreedte is nog dikker als de tsdz2, hmmm.
Plaats reactie