e-MTB ombouwset

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Specialized gebruikt ook 48V, zowel op de "dikke" Levo met de Brose motor als op de Levo SL met z'n kleine Mahle motortje.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Jullie hebben wel gelijk met die 48V denk ik, dat gaf TSTM ook al aan. Daarbij zijn de 36V of 48V motor en accu (bij gelijke WH ) even duur en even zwaar.
Ik had misschien achteraf ook een 48V set op mijn toerfiets moeten zetten, maar ik zat een beetje met die 250W icm max 25km/u EU regel in mijn hoofd en daar voldoet ie nu aan met standaard software.
Ik moet me voor evt aanschaf 2e kit eerst eens verder in die OSF verdiepen en werkend krijgen, dat lijkt voor mtb-gebruik redelijk essentieel. St-link en kabeltje zijn onderweg.

Verder moet ik ook nog een knoop doorhakken of ik mijn Focus Thron2 (130mm FS Bosch gen4 625WH) wel kwijt wil, die eigenlijk absolute overkill is voor wat ik er de laatste tijd nog mee doe. Af en toe rondje Dorst eo of LDD vind ik misschien wel leuker op een knutsel E-Karate Monkey :winkie:
Keuzes....keuzes......
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Die CYC Proton lijkt wel erg goed doordacht, maar prijzen va 1000USD ex accu klinkt dan weer minder.
Past natuurlijk wel goed bij het zelfbouw karakter van veel forummers; ik vind het ook vaak leuker iets zelf samen te stellen, dan kant&klaar spul te kopen (zelfs als het wat duurder uit komt) Ik ben heel benieuwd !!
Als die Proton uiteindelijk een topmodel met trapsensor is dat gelijkwaardig is aan de grote fabrieksmerken, dan geeft dat wel veel mogelijkheden :-q
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 27 oktober 2022, 14:28 Die CYC Proton lijkt wel erg goed doordacht, maar prijzen va 1000USD ex accu klinkt dan weer minder.
Past natuurlijk wel goed bij het zelfbouw karakter van veel forummers; ik vind het ook vaak leuker iets zelf samen te stellen, dan kant&klaar spul te kopen (zelfs als het wat duurder uit komt) Ik ben heel benieuwd !!
Als die Proton uiteindelijk een topmodel met trapsensor is dat gelijkwaardig is aan de grote fabrieksmerken, dan geeft dat wel veel mogelijkheden :-q
En na een leuk gesprek met CYC is de toekomst van het bedrijf ook een stuk duidelijker. Beginnen bij buitenboordmotoren en dan langzaam op zoek naar een framebouwer en omgaan naar binnenboordmotoren. Leuk om te weten is dat ze alles zelf in huis produceren en ontwikkelen. Zo ook de cadans en torque sensoren. De Photon is zo te zien de eerste motor zonder externe ketting zoals we eerder zagen bij de Stealth en X1.

Rob Rides Emtb heeft de stealth in zijn eigenbouw zitten van CYC.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

MonkeyRider schreef: do 27 oktober 2022, 14:14 Jullie hebben wel gelijk met die 48V denk ik, dat gaf TSTM ook al aan. Daarbij zijn de 36V of 48V motor en accu (bij gelijke WH ) even duur en even zwaar.
Ik had misschien achteraf ook een 48V set op mijn toerfiets moeten zetten, maar ik zat een beetje met die 250W icm max 25km/u EU regel in mijn hoofd en daar voldoet ie nu aan met standaard software.
Ik moet me voor evt aanschaf 2e kit eerst eens verder in die OSF verdiepen en werkend krijgen, dat lijkt voor mtb-gebruik redelijk essentieel. St-link en kabeltje zijn onderweg.

Verder moet ik ook nog een knoop doorhakken of ik mijn Focus Thron2 (130mm FS Bosch gen4 625WH) wel kwijt wil, die eigenlijk absolute overkill is voor wat ik er de laatste tijd nog mee doe. Af en toe rondje Dorst eo of LDD vind ik misschien wel leuker op een knutsel E-Karate Monkey :winkie:
Keuzes....keuzes......
Die 250watt is ook een wassenneus, bosch cx line doet ook gewoon 680/90watt op piek. Waar hebben we het dan over met die 250watt. Als ik met een vriend op zijn specialized met bosch cx gen 4 fiets gaat hij harder naar boven dan ik. Ook als ik met 700watt ( chinees) fiets. Ook een keer op een 1000watt bafang gefietst maar dat ging puur harder dan mijn "750" en veuls harder dan een bosch cx.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met mijn 750 Chinese Watts ben ik eerder boven dan mn fietsmaten op de Bosch.
Maar de Bosch is wel de sterkste van de legale motoren, dat zie je duidelijk in een zware klim.
De 750W Bafang (BBS02b) doet met de maximale instelling een theoretische1200W piek (48V x 25A). De b heeft nieuwe FETs die dat aan kunnen. Ik heb m afgeknepen door hem te begrenzen op 18A, omdat dat beter is voor de accu.
Dan heb ik nog altijd een theoretisch piekvermogen van 864W.
Dat vermogen komt er alleen uit bij max. belasting op hoog toerental, in de praktijk zit je er altijd (ver) onder.
Gelukkig maar, de 625Wh accu zou anders heel snel leeg zijn...
Ik heb geen idee hoe Bosch legaal zoveel output kan hebben. Blijkbaar is het belangrijkste criterium dat de ondersteuning stopt bij 25kmh.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Bosch doseert mbv de torque-sensor vooral ook erg mooi in E-mtb modus. Je kunt er heel intuitief technische klimmetjes mee doen, waar ik me analoog niet eens aan zou wagen. Daardoor is ie ook snel, dat is natuurlijk niet alleen kracht.
Ik vind het als 65plusser intussen gewoon te link worden op ruige snelle routes......maar zo'n Bosch werkt dan wel top. Heb overigens verder alleen een dagje met Haibike/Yamaha gereden in de Dordogne. Ook niet slecht, maar dat was een hardtail 27.5" en dan mis je sneller grip op wortels/stenen, dan met een 130mm FS 29er.

Dat Bafang een stuk meer power geeft dan bv Tongsheng lees je overal inderdaad.
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

tsdz2B komt vandaag binnen, is even kijken of ik die het weekend kan testen :D
Ben benieuwd naar de eventuele verschillen, tsdz2 fiets redelijk zwaar zonder ondersteuning. Dat zou nu beter moeten zijn, tevens zou de boost hoger kunnen zonder het tandwiel aan de binnenkant te slopen. Nou maandag weet ik het hopelijk ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 27 oktober 2022, 23:10 Bosch doseert mbv de torque-sensor vooral ook erg mooi in E-mtb modus. Je kunt er heel intuitief technische klimmetjes mee doen, waar ik me analoog niet eens aan zou wagen. Daardoor is ie ook snel, dat is natuurlijk niet alleen kracht.
Ik vind het als 65plusser intussen gewoon te link worden op ruige snelle routes......maar zo'n Bosch werkt dan wel top. Heb overigens verder alleen een dagje met Haibike/Yamaha gereden in de Dordogne. Ook niet slecht, maar dat was een hardtail 27.5" en dan mis je sneller grip op wortels/stenen, dan met een 130mm FS 29er.

Dat Bafang een stuk meer power geeft dan bv Tongsheng lees je overal inderdaad.
Ik moet zeggen dat ik het verschil in rijgevoel in het terrein tussen de Bosch gen.4 en Shimano 8000 niet groot vind. In mijn praktijk gebruik ik waarschijnlijk zelden tot nooit het maximale vermogen: ik rijd nooit in boost/turbo maar alleen in eco en trail (trail zou je enigzins kunnen vergelijken met e-mtb bij Bosch).

Er is wel een klein karakterverschil, en omdat ik meer gewend ben aan de Shimano vind ik die nèt wat prettiger aanvoelen dan de Bosch. Maar die subtiele voorkeur kan zomaar omdraaien als ik op een Bosch-fiets zou overstappen.

Ik zou mijn keuze in elk geval niet baseren op het verschil tussen een Bosch en Shimano motor, er zijn andere eigenschappen van een (e-)mountainbike die veeeeel belangrijker zijn en die grotendeels buiten de gekozen motor liggen. Rijgedrag om maar wat te noemen ;-)

Ik zie ook niets in een race om het meeste vermogen/koppel bij e-bike motortjes. Liever zie ik ze kleiner, lichter en zuiniger worden, met voldoende (maar niet overdreven) power die goed doseerbaar is. Met de maximale 70Nm van mijn Shimano heb ik nog nooit het gevoel gehad power tekort te komen. Als de insteek een fiets met ondersteuning is hoef je toch niet elke helling met 25km/h op te kunnen vlammen? Dat kon je vroeger zonder ondersteuning ook niet.

Zelfs de Levo SL met maar 35Nm maximaal koppel geeft al veel rijplezier en meer mogelijkheden dan analoog rijden. En die rijd ik ook bijna altijd in trail, dus heb dan niet eens die 35Nm ter beschikking. Alleen als je met een SL met een groepje zou rijden die sterkere e-bikes hebben ga je natuurlijk achterblijven (in de klims dan, naar beneden niet... :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het gaat hier wel om ombouwsetjes .....niet om luxe kantklare E-mtb's natuurlijk :-D Die hebben een eigen topic.

Mijn 510€ Tongsheng ombouwsetje deed het vandaag trouwens keurig op mijn toer E-Inbred. Opvallend stil zo'n ding, in ieder geval tov mijn Bosch E-mtb.
Ik had nu de 25km restrictie aangezet op mijn mini'display en die overgang werkt op de weg ook wel heel gladjes.
Ik kwam er ook achter dat je met instelling wielmaat (omtrek) ook heel mooi je snelheids weergave kunt calibreren tov gps snelheid. Daarmee kun je overigens ook het systeem foppen en de restrictie naar 26-27km/u zetten, door die wielomtrek wat te verkleinen (fiets denk dan dat ie zachter gaat) Allemaal gewoon onderweg op een displaytje........kom daar maar eens mee met een dure Bosch of Shimano :winkie:

Echt offroad kan ik er nog niks over zeggen, maar als gewone E-bike werkt het heel goed.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Recente review over de Tongsheng
https://www.ebikechoices.com/tongsheng-tsdz2-review/

Net overzicht en oa vergelijk met Bosch en Bafang. Volgens dit review zijn alle motoren en elektronica van 36V/48V 250-750W gewoon gelijk en zitten de verschillen alleen in de software. ( ik had hiervoor begrepen dat de 36V en 48V versie een andere wikkeling zouden hebben ?)

Wat betreft 48V vs 36V; ondanks alle voordelen van 48V viel het me op dat Bosch (nog?) met een 36V systeem werkt, terwijl die toch vaak als sterkste wordt genoemd van de "legale" systemen.

Intussen heb ik mijn 36V250W setje maar eens omgezet op mijn oude Karate Monkey icm om hem eens voorzichtig offroad uit te proberen (enkel werkt nog zeker niet mee).
Foto's volgen nog, maar stalen starre medium "E-KM" compleet met oa 500WH accu, 2.4 en 2.6" Maxxis Rekon, biba's op Blunt-Dually wielset, stalen 82cm Sunrize stuur, SLX 1x11 11-46, Avid BB7 200-180mm schijven en pedalen ( niks lichtgewicht dus) weegt nu net boven de 20kg.
Valt me heel erg mee.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaatjes zoals beloofd.
Het zou zo maar kunnen dat deze set hier nooit meer vanaf gaat :-D . Rijdt heerlijk op standje 2 en hoewel minder sterk dan Bosch nog steeds behoorlijk veel power op standje 3-4 op korte klimmetjes. 42t voor icm 11-46 klopt ook helemaal tov 34t zonder ondersteuning. Ik ben sowieso al een fan van mijn old-school Karate Monkey, maar dit maakt het wel af.

Ik vraag me nu dus helemaal af of ik nog wat met die full-suspension Focus Thron2 ga doen :~
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nice :-q
alleen dat stuur, is dat een trend.?. :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 2 november 2022, 14:39 Nice :-q
alleen dat stuur, is dat een trend.?. :tong
Yep......heb jij nog zo'n gewone lowrizer :~ ........kan echt niet meer :winkie: https://bikepacking.com/index/comfort-mtb-handlebars/
82cm, kortere pen en wat hoogte geeft op zo'n kort 72gr old-school frame trouwens wel veel meer controle vind ik......maar zo ruig is het hier allemaal niet natuurlijk, hooguit veel bochtjes.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Mooie KM. Nu nog een zwarte zadelpen en hij is af.
Middrive buitenboordmotor misstaat niet en dmv. het zadeltasje valt de accu ook "iets" minder op. Mooie bouw geworden zo :-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie