Verschil zithouding na aanpassen stuurpen scott spark 2022

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Mtbikenenz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 17 mei 2022, 19:23

Hallo, ik heb zopas een scott spark rc pro 2022 aangekocht maat medium, ikzelf ben 1.79 cm groot. Standaard staat er een stuurpen van 60 mm -12 negatieve hoek op. Op mijn vorige scott scale 2021 heeft de bikefitter mij een stuur met een stuurpen van 90 mm aangeraden en -8 negatieve hoek. Nu is mijn vraag. Hoe hard verschilt je zithouding met deze stuurpennen? Met de 60 mm stuurpen van de spark ga je begrijpelijk rechter op zitten maar door de negatievere hoek ga je toch dieper zitten. En met de stuurpen van de scale ga je dieper zitten maar door de minder negatieve hoek toch rechterop of hoe moet ik dat juist zien? Mvg
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

2 verschillende stuurpennen en 2 verschillende fietsen. Dit word er moeilijk met elkaar te vergelijken.

Zet de stuurpen over en kijk hoe het voelt, anders toch voor een nieuwe fit gaan.
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Je moet de complete geometrie van beide fietsen naast elkaar leggen. Alleen de stuurpen zegt niet zoveel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou gewoon zo gaan fietsen zoals hij is.
Als het na enige gewenning nog steeds vreemd voelt, dan kan je altijd nog experimenteren, of een nieuwe bike fit laten doen.
Let wel op, die bike fit moet ook zijn mee gegroeid met de nieuwe inzichten, anders krijg je vreemde adviezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

… en je stuur zal nu ook breder zijn dan op je Scale.
Gewoon gaan fietsen, en dan vooral een zit creeren die jou lekker zit.
Een bikefit is ook niet meer dan een uitgangspunt…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ja, idd de totale geometrie bekijken en gaan experimenteren.

Bikefitter zou ik lekker links laten liggen. Leuke toepassing voor een racefiets waar je met een vrij statische houding op rijdt, maar totaal onzinnig voor een MTB op basis van mijn bescheiden mening.

Op mijn fiets zweer ik nu bij een stuurpen met negatieve hoek, na experimenteren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

aurelius schreef: di 17 mei 2022, 21:18 … en je stuur zal nu ook breder zijn dan op je Scale.
...
Bedenk wel dat het stuur vanuit de fabriek "te breed" is.
Want je kan er wel een stukje afzagen, maar niet bijzagen.
(Wat niet wil zeggen dat je 'm meteen op 68cnm moet inkorten)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtbikenenz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 17 mei 2022, 19:23

Bedankt allemaal voor de adviezen, ik ga jullie raad opvolgen en kijken wat het beste aanvoelt, grt
Bob Cross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 22 december 2019, 16:26

Dus je koopt voor een bak euro's een topfiets en nu ga je kijken of hij past? Kweeniehoor...
Been there, crashed that
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Bob Cross schreef: wo 18 mei 2022, 15:08 Dus je koopt voor een bak euro's een topfiets en nu ga je kijken of hij past? Kweeniehoor...
Passen is wat anders dan spelen met je afstelling van stuur, stuurpen en zadel. Ik heb in ieder geval nog nooit een fiets gekocht waarbij ik na de aankoop geen wijzigingen meer door hoefde te voeren. Een rondje op de parkeerplaats bij de LBS is leuk, maar om tot een goede (lees: voor jou werkende) afstelling te komen moet je vaak eerst wat kilometers maken.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

(Semi off-topic) Tja, ik denk dat het in deze tijd erg lastig is om proef te rijden of een serieuze testronde op de trails te maken. Zelfs vóór “de schaarste” waren er maar een beperkt aantal winkels waar dat kon. En eerlijk, je kunt ook eigenlijk niet van een fietsenzaak verwachten dat ze van elk model en maat een testfiets op voorraad hebben. Mooie taak voor de importeur, nu we blijkbaar ook nog naar een semi-direct-sales-model gaan zoals Specialized. Scott de volgende?

En dan nog, soms voelt iets meteen als een no-go qua zithouding, maar vaak duurt het even voordat je er gewend aan bent en weet wat je moet finetunen.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een stuurpen van 90mm aanraden klinkt erg 2012 en gaat in tegen het hele concept van die fiets. Dan had hij de maat L moeten aanraden. Vraag: is het stuur ingekort/hoe breed is het?
Mtbikenenz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 17 mei 2022, 19:23

Oli4k schreef: do 19 mei 2022, 08:50 Een stuurpen van 90mm aanraden klinkt erg 2012 en gaat in tegen het hele concept van die fiets. Dan had hij de maat L moeten aanraden. Vraag: is het stuur ingekort/hoe breed is het?
Stuur is 740 mm breed. Het gaat over een frazer ic sl stuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oli4k schreef: do 19 mei 2022, 08:50 Een stuurpen van 90mm aanraden klinkt erg 2012 en gaat in tegen het hele concept van die fiets. Dan had hij de maat L moeten aanraden. Vraag: is het stuur ingekort/hoe breed is het?
In de startpost staat dat de 90mm op z'n oude Scott was gemonteerd...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

https://geometrygeeks.bike/compare/scot ... rc-2022-m/

de reach van de spark is al 2 cm langer, de stack een paar mm minder. Dus de verschillen zijn niet zo groot als het in eerste instantie lijkt..

Zoals eerder aangegeven, eerst even aankijken, je kan ook nog 2 cm spacers eronderuit halen, dan kom je ook dieper te zitten. (eerst even testen... want als je zal uiteindelijk moeten afzagen, spacers aan de bovenkant is niet echt een optie (behalve voor testen) bij deze stuurpennen/sturen/kabel loop.
Plaats reactie