Krachttraining: je compound oefeningen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Nog heel even off topic dan.

Mbt zone 2 training, kennen jullie deze GCN video ongetwijfeld. Uitleg spreekt mij aan omdat aan de orde komt hoe je het zonder meting zelf bij benadering kunt bepalen (bovenkant Z2, eerste drempel) en hoe het met een inspanningstest wordt gedaan en welk patroon je zoekt in zowel vetverbranding als lactaat opbouw. Dat je Z2 alleen effectief zou kunnen trainen op hele lange ritten (3-6 uur), klopt imho niet. En als je tijdens een Z2 training te vaak over je drempels gaat / gaat klimmen dan vraag ik me af hoe effectief je Z2 training dan nog is. Heb daar laatst ook een video over voorbij zien komen en daar was de mening duidelijk dat training dan wel redelijk snel door het putje ging, maar kan die even niet terug vinden nu.

GCN video Z2
https://youtu.be/qWSMTbg0P3U
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Als je tijdens een gerichte training te vaak over welke drempel dan ook gaat, dan heeft je training weinig zin meer omdat je lijf andere reserves aan begint te spreken en houdt daar niet zomaar mee op.

Het doel van een lange duurtraining is, dat als je dit minimaal voor die periode doet, het gewenste effect al tijdens de training begint, maar na de training nog actief blijft.

Als je een zone 2 training doet, gaat je lijf nog 1 tot 2 uur verder met vetverbranding, omdat je dit met de training stimuleert.
Als je een uur in zone rijd en vervolgens thuis op de bank gaat liggen dan gebeurt er weinig omdat je dan ook de vetbranding pas net op gang hebt gebracht en alles ook meteen weer in afbouw gaat.
Het is dan juist beter om nog iets te doen in die tijd (fiets poetsen, douchen, stuk lopen) om de vetverbranding actief te houden zonder in die zone te zitten.

Als je dus 3 tot 6 uur rijdt, dan zit je effectief 2 tot 5 uur in je vetverbranding.
Het mooie is, als je na een langere tijd in die zone te hebben gezeten, het afbouwen ook langzamer gaat (je bent immers 'op snelheid' in die zone) dus het is effectiever om langer in die zone te zitten dan kort.
Als je dan op de bank gaat liggen duurt de afbouw langer en maakt het wat dat betreft niet veel uit.

Ik ben sowieso, of ik nu kort of lang ben gaan trainen nog een goed uur bezig om alles te poetsen en op te ruimen.
Als ik te snel klaar ben, ga ik daarna vaak nog iets doen rondom huis kan goed zijn dat ik de stoep ga vegen, was opruimen, wandelen of iets anders, als ik dat uurtje nog maar rustig blijf bewegen.

Sowieso is dit ook een vrij effectieve cooling down en je vrouw wordt er gelukkig van dat je eindelijk eens een poot uitsteekt thuis.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Of ik begrijp je verkeerd maar je benadrukt in je betoog erg de vet verbranding. Als dat je primaire doel is, prima. Overigens, leuk bruggetje, is dat ook een belangrijk voordeel van krachttraining tov cardio, dat de vetverbranding na je krachttraining veel langer doorgaat, en daarvoor hoef je ook geen uren per keer in de sportschool door te brengen. Maar terug naar de Z2 training, ik denk dat de meeste fietsers een Z2 training (willen) doen, niet primair om vet te verbranden. Maar om hun anaërobe fitness/motor te trainen en verbeteren bijvoorbeeld als onderdeel van een meer gepolariseerd trainingsprogramma, de onderkant/basis van de piramide, en daarvoor kun je ook prima meerdere korte ritten rijden.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

MSpark schreef: vr 13 januari 2023, 19:04 Nog heel even off topic dan.

Mbt zone 2 training, kennen jullie deze GCN video ongetwijfeld. Uitleg spreekt mij aan omdat aan de orde komt hoe je het zonder meting zelf bij benadering kunt bepalen (bovenkant Z2, eerste drempel) en hoe het met een inspanningstest wordt gedaan en welk patroon je zoekt in zowel vetverbranding als lactaat opbouw. Dat je Z2 alleen effectief zou kunnen trainen op hele lange ritten (3-6 uur), klopt imho niet. En als je tijdens een Z2 training te vaak over je drempels gaat / gaat klimmen dan vraag ik me af hoe effectief je Z2 training dan nog is. Heb daar laatst ook een video over voorbij zien komen en daar was de mening duidelijk dat training dan wel redelijk snel door het putje ging, maar kan die even niet terug vinden nu.

GCN video Z2
https://youtu.be/qWSMTbg0P3U
Eens.

Als je niet de Tour de France op de planning hebt staan, dan zijn Z2 of D1 trainingen van 45 - 90 minuten lang genoeg voor de gemiddelde recreant of zelfs wedstrijd rijders. Natuurlijk kan je ook wel eens een langere duurrit pakken, al is het maar voor de gewenning in het zadel wegens je positie op de fiets. Maar, dan zeker niet over drempels heen gaan of klimmen. Zodra je lactaat gaat aanmaken, duurt dit ongeveer 20 minuten voordat dit weer is afgebroken door je lichaam. Dan train je dus ook niet het juiste energiesysteem voor je uithoudingsvermogen.

Het is echt een veel voorkomende gedachte dat een duurtraining lang moet zijn. Maar dat is niet zo. De duurtraining moet in de juiste zone worden afgewerkt, met de juiste intensiteit en daar tijdens de training niet overheen gaan.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Het is op een MTB best wel lastig om in Zone 2 te blijven, vooral als je ineens moet klimmen of best lange single track hebt.
Automatisch trap je voordat je weet al harder dan je zou moeten, :o :o

Soms heb ik op de hometrainer wel Z2 training, maar dat is maar voor een uurtje vaak, dus eigenlijk weer te kort komt het op neer?
Zag dat op strava sowieso mijn max hartslag niet goed stond, die stond op 205... :lol: :lol:
Zie op verschillende websites, ook allemaal andere Zones qua hartslag, welke is nu juist? gok de midden weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tristaan op ma 23 januari 2023, 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Uurtje is prima hoor.

Idd, op de MTB te doen, maar niet in het veld. Echt op de weg doen, in het veld ga je veels te snel lactaat aanmaken zonder dat je er erg in hebt.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Dat was idd nou juist de boodschap, ook een uurtje Z2 is prima en van toegevoegde waarde.

Voor het mtb’en in Z2 kan ik overigens een emtb aanraden. :-q
Maar idd, als ik heel specifiek Z2 of herstel training wil doen dan indoor of op de weg.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

MSpark schreef: ma 23 januari 2023, 22:58 Dat was idd nou juist de boodschap, ook een uurtje Z2 is prima en van toegevoegde waarde.

Voor het mtb’en in Z2 kan ik overigens een emtb aanraden. :-q
Maar idd, als ik heel specifiek Z2 of herstel training wil doen dan indoor of op de weg.
EMTB ? Zo oud is 51jr nu toch ook weer niet :winkie: :wink:

Z2 gaat meer dan prima op mijn racefiets. Lekker zelf trappen, geeft mij meer voldoening.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Emtb of Hometrainer..... Keuze stress is dat hoor. :bier: :bier:
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Stunning schreef: ma 23 januari 2023, 23:17
MSpark schreef: ma 23 januari 2023, 22:58 Dat was idd nou juist de boodschap, ook een uurtje Z2 is prima en van toegevoegde waarde.

Voor het mtb’en in Z2 kan ik overigens een emtb aanraden. :-q
Maar idd, als ik heel specifiek Z2 of herstel training wil doen dan indoor of op de weg.
EMTB ? Zo oud is 51jr nu toch ook weer niet :winkie: :wink:

Z2 gaat meer dan prima op mijn racefiets. Lekker zelf trappen, geeft mij meer voldoening.
Maar het ging ook over binnen Z2 blijven op de mtb, niet op de racefiets hè.
En met niet zelf trappen kom je op een emtb/ebike ook niet ver. :wink:

Maar goed, nu weer over (kracht) training?
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Tristaan schreef: ma 23 januari 2023, 23:24 Emtb of Hometrainer..... Keuze stress is dat hoor. :bier: :bier:
Compromis, met de emtb op de wheel on smart trainer? :winkie:
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Zullen er al mensen zijn, die dat uitgeprobeerd hebben?

Emtb op de hometrainer. :lol:

Morgen is opzoeken.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Tristaan schreef: ma 23 januari 2023, 21:49 Afbeelding
als je in een uurtje 26 kilometer en 250 hm's wegtrapt zonder ooit uit Z2 te komen, hoef je je niet echt druk te maken lijkt me? Nette cijfers hoor...
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dan zit ik ook wel goed denk ik...

629hm
20,8 km/u gem.
02:40:12 uur
147 HF gem.
182 HF max.
Afstand 55,62 km

Nu moet ik zeggen dat de hoogtemeters op nog geen 10km afstand zijn gemaakt, het is 20km heen en terug rijden om die bult op te kunnen rijden.

Ik denk dat ik in die 10km ook maar op 155 - 165HF gemiddeld zit, de rest was over de weg op en neer met 25 - 30 gemiddeld
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Tristaan schreef: ma 23 januari 2023, 21:49 Afbeelding
Wat is dit? Waar komt het vandaan? Vanaf hartslag 172 slecht voor je hart? Optimale hartslag om te trainen? Ik weet niet maar dit smaakt vies.
Plaats reactie