Topeak Backloader 10 of 15 liter

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ja, ik draai wel altijd een beetje tape om de pen. De bevestiging schuurt wel als je dat niet doet. Voor gebruik met een dropper heb ik een andere tas. Hoe dan ook, niet te zwaar beladen en de zwaarste spullen onderin.

In de Alpen zou het mijn voorkeur hebben om een dropper te monteren, minder onder het zadel te hangen en een tas(je) voor + framebag te combineren met een rugzak.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik doe een stuk binnenband om de pen, en daarover de sluitband van de backloader. Na ruim 400km gravelen incl MTB-trails geen kras op de pen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

aurelius schreef: zo 28 mei 2023, 16:04 Ik doe een stuk binnenband om de pen, en daarover de sluitband van de backloader. Na ruim 400km gravelen incl MTB-trails geen kras op de pen.
Zelfde gedaan en geen schade. Zowel met 10 als 15l.

Wel even testen of je dropper nog omhoog komt met beladen tas... Ik moest m omhoog trekken kwam ik tijdens mn tocht achter. :-{
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zoals ik al aangaf zou ik geen zwaarbeladen tas aan een dropper hangen. Ik hang er nooit meer aan dan 1,5 kilo, inclusief het gewicht van de tas. Om de dropper te beschermen gebruik ik dan een Wolftooth Valais: https://bikepacking.com/gear/wolf-tooth-valais-review/

De bevestiging van de Backloader (vrij laag op de zadelpen) maakt hem ook minder geschikt voor een dropper. Afhankelijk van de lengte van de pen natuurlijk maar veel ruimte houdt je niet over.

Moet er meer mee in een zadeltas dan gebruik ik een vaste zadelpen en ook daar kun je mee uit de voeten in het terrein. Voorbeeldje van een flink volle 10 ltr backloader en van een kleiner tasje + dropper:

Afbeelding

Afbeelding

Nog een voorbeeld van een tas/dropper combinatie, dit is een 7/8 liter tas in een Wayward Riders Louise houder:

Afbeelding

Op de foto op een vaste pen maar die werkt ook goed met een dropper. Ik houd dan ongeveer 120mm drop over (van de 170) zonder dat ik op de achterband beland met de tas ;)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

way2go schreef: zo 28 mei 2023, 11:42 Even een vraagje over de backloader tassen die hierboven besproken worden... Zijn deze ook geschikt om offroad trails mee te rijden? Of riskeer ik daarmee schade aan de zadelpen / frame? Ik wil er de Joe Transalp route mee gaan rijden en overweeg de 10 liter variant (naast een Vaude Bike Alpin rugzak van 25+5 liter).
Ga je eigenlijk met een dropper rijden? Zo ja, dan zou ik de Topeak dus afraden. Nog wat meer informatie en tips oa. hier: https://bikepacking.com/index/dropper-post-seat-bags/
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Voor dropper moet je een heel licht klein tasje eraan hangen (afh druk en kwaliteit van je dropper) of voor rekje gaan.
Tailfin werkt heel goed als je het niet te vol doet (ivm hoogte), old man mountain maakt ook mooie dingen.
Dan hoef je verder niks met je dropper te doen om krassen enzo te voorkomen.

Ik vind Tailfin ook fijn voor de extra bottle/cargo cage mounts en goede garantie (had een thread insert los gedraaid en kreeg gewoon nieuwe arch met 1 email). Betaal je wel voor natuurlijk bij aanschaf.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hangt ook af van de framemaat, hoeveel ruimte er over blijft voor een zeg 10l zadeltas of groter, tussen zadel en achterband.

Ik rijd een XS Endurance, en een 10l backloader: past net, mits goed ingepakt en riemen goed strak aangetrokken. Anders zal ‘ie de achterband net gaan raken. Vaste pen.

Fietsmaat op een XL fiets heeft ruimte zat over tussen zadel en achterband, die zou makkelijk met een zelfs 15cm dropper kunnen rijden. En dan is er nog ruimte over.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De dropper moet de volgeladen tas ook weer omhoog kunnen duwen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Precies en het maakt hoe dan ook verschil waar de tas bevestigd zit. De bevestiging bij de backloader zit vrij laag, bij een Ortieb zit die een stuk hoger (en heeft de tas een andere vorm om ruimte te winnen) bijvoorbeeld en dat maakt die tas geschikter voor een dropper:

Afbeelding

De bevestiging van de backloader zit echt een stuk lager:

Afbeelding

Met teveel gewicht komt een dropper inderdaad niet meer goed omhoog en het gewicht van de tas zelf weegt ook mee, volgens mij weegt een backloader al iets van 450 gram. De houder die ik gebruik weegt 170 gram.

Ik ben nog steeds benieuwd of de vraagsteller een dropper gebruikt of niet maar als vuistregel zou ik meegeven een zo licht mogelijke tas met een zo hoog mogelijke bevestiging (of helemaal geen bevestiging aan de zadelpen). Qua framemaat moet je altijd checken hoeveel ruimte je hebt tussen zadel en band. Ook hier is zo'n Valais handig, daarmee kun je de dropper begrenzen op de juiste hoogte. Voor zwaardere lasten ben je weer beter af met een lagere bevestiging aan de zadelpen omdat dat stabieler is.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik heb naar aanleiding van de reviews hier de backloader gekocht in de 10 liter variant en vandaag voor het eerst uitgeprobeerd op de lokale trails hier. Heb hem gemonteerd aan een vaste zadelpen.

Ik vond het toch wat tegenvallen hoe stabiel de tas zit. Misschien dat mijn verwachtingen niet helemaal reëel waren. In eerste instantie had ik de tas voor 80% vol zitten met toiletspullen, huttenslaapzak en wat kleding. De dryback met inhoud woog circa 3 kg. Maar onderweg toch wat spulletjes eruit gehaald en verplaatst naar mijn rugtas, omdat de tas toch wel iets te veel naar mijn smaak op en neer slingerde en stuiterde. Daarna ging het wel beter.

Was wel positief verrast over de prijs/kwaliteitverhouding van de tas. Hele degelijke tas voor een zeer redelijke prijs.
Plaats reactie