23-4-2023 MillManTrail Luxemburg

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik heb ‘m vorig jaar zomer gereden (gpx van 2021) op WP race/trail 2.4 en dat was meer dan genoeg. Voldoende tractie op de steile korte klimmetjes, maar ook genoeg grip in snelle bochten met losse bovenlaag. Maar dat zal in deze periode wel meevallen.
Wij vonden de MMT erg mooi, een dikke aanrader maar nergens écht technisch, meer een combi van XC en Trail en dat was ook exact wat wij zochten. Verwacht hier geen enduro gepriegel. Kortom: Een XC+ bandencombi is meer dan zat.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gisteren de 110 km gedaan....
Het had de dag(en) ervoor hard geregend en dat was te merken. Ik heb 'm zo'n 5x gereden maar niet eerder was ie zo zwaar. Modder, zuigende paden en spray van het voorwiel maakten het allemaal wat pittiger dan anders. Daarnaast was de langste ronde ook nog een 10 km langer. En eerlijk gezegd, die 10 km extra, met name de lus aan het eind, voegde weinig toe. Veel lange brede paden of asfalt. Met nog 20 km te gaan sloeg ook het weer om en verdween de zon en kwam de regen en zakte de temperatuur tot onder de 10 graden. Dat laatste uurtje was dus eigenlijk een verschrikking :wink: . De afdaling naar het meer was inmiddels, met de regen en al heel wat voorgangers, een soort van glijbaan uit een tropisch zwembad geworden.
Uiteindelijk toch met z'n 4e de tocht volbracht, maar waren we te koud om een halve liter weg te tikken :bier: . In de regen omgekleed en de auto ingepakt. Hoe triest een heroïsche dag kan eindigen :-{
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
massah
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 14 november 2012, 22:26
Mijn mountainbike: is geniaal!

erwin.burgers schreef: ma 24 april 2023, 09:53 Gisteren de 110 km gedaan....
Het had de dag(en) ervoor hard geregend en dat was te merken. Ik heb 'm zo'n 5x gereden maar niet eerder was ie zo zwaar. Modder, zuigende paden en spray van het voorwiel maakten het allemaal wat pittiger dan anders. Daarnaast was de langste ronde ook nog een 10 km langer. En eerlijk gezegd, die 10 km extra, met name de lus aan het eind, voegde weinig toe. Veel lange brede paden of asfalt. Met nog 20 km te gaan sloeg ook het weer om en verdween de zon en kwam de regen en zakte de temperatuur tot onder de 10 graden. Dat laatste uurtje was dus eigenlijk een verschrikking :wink: . De afdaling naar het meer was inmiddels, met de regen en al heel wat voorgangers, een soort van glijbaan uit een tropisch zwembad geworden.
Uiteindelijk toch met z'n 4e de tocht volbracht, maar waren we te koud om een halve liter weg te tikken :bier: . In de regen omgekleed en de auto ingepakt. Hoe triest een heroïsche dag kan eindigen :-{
Mag ik vragen hoe je route vond in vergelijking met voorgaande jaren?
Over een paar weken zijn we van plan om met een paar man de route fietsen op navigatie (de 70km) en ik ben benieuwd of we deze gpx kunnen gebruiken of dat de routes van andere jaren leuker waren?
We gaan er vanuit dat het tegen die tijd een beetje opgedroogd is :wink:
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Volgens mij zaten er dit jaar minder 'mooie' stukken in. Dat zijn voor mij de stukken waar je kronkelend langs een klein riviertje rijdt tussen de hoge rotswanden en waar ook nog wat van de rijtechniek gevraagd wordt.
Ook had ik dit jaar zéker, maar vorig jaar ook al wel, dat je vaak lastig, technisch omhoog gaat, je verlekkerd op een net zo mooie technische afdaling, maar dat je dan over brede paden of een weg naar beneden rolt.

Ik denk dat het voor de organisatie steeds moeilijker wordt om zoveel mensen langs die mooie stukken te mogen leiden. Je kan volgens mij dus beter de 70km van vorig jaar nemen, maar misschien nog wel een editie of wat daarvoor.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
massah
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 14 november 2012, 22:26
Mijn mountainbike: is geniaal!

erwin.burgers schreef: ma 24 april 2023, 10:30 Volgens mij zaten er dit jaar minder 'mooie' stukken in. Dat zijn voor mij de stukken waar je kronkelend langs een klein riviertje rijdt tussen de hoge rotswanden en waar ook nog wat van de rijtechniek gevraagd wordt.
Ook had ik dit jaar zéker, maar vorig jaar ook al wel, dat je vaak lastig, technisch omhoog gaat, je verlekkerd op een net zo mooie technische afdaling, maar dat je dan over brede paden of een weg naar beneden rolt.

Ik denk dat het voor de organisatie steeds moeilijker wordt om zoveel mensen langs die mooie stukken te mogen leiden. Je kan volgens mij dus beter de 70km van vorig jaar nemen, maar misschien nog wel een editie of wat daarvoor.
Oke, dan gaan we daarvoor kijken. Dat is inderdaad wel zonde, klimmen blijft toch een noodzakelijk kwaad voor een mooie afdaling :tong .
Bedankt voor je antwoord!
Stepje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 1 januari 2022, 13:57

erwin.burgers schreef: ma 24 april 2023, 09:53 Gisteren de 110 km gedaan....
....
Hoe triest een heroïsche dag kan eindigen :-{
Respect! :-q
Ik ging voor de 110, maar ben bij de 90km post afgestapt. Ik was total loss, kwam geen klimmetje meer op en wist dat er nog 2 aan kwamen. Dat zou meer een wandelvierdaagse worden dan een MTB tocht. Ik vond de route erg mooi, maar er zaten inderdaad behoorlijk modderige stukken tussen. De Aspen was daarvoor toch wel wat (te) licht, je moest op cadans naar boven, maar als je tractie verloor was het ook meteen klaar. De forekaster was 'goud waard' als het naar beneden ging. Ook de eerste keer met een dropper gereden, wat is dat fijn zeg! Ik heb stukken naar beneden gereden die ik zonder nooit had gedurfd.
Wij waren met zijn 3-en, waarbij de andere 2 een (heel) stuk sneller rijden dan ik. Uiteindelijk heeft 1 van ons 3-en de volle 110 wel uitgereden, een ander is onderweg ziek geworden en ik ben afgestapt bij de 90km. Dus ik sluit me toch een beetje aan bij de triestigheid... :o
Tegelijkertijd was het wel een uitdaging om eens in dit gebied te rijden en ben ik blij het gedaan te hebben. :-q
Oh, en kudo's aan de andere Hei Hei rijder die me voorbij kwam en ik nog een keer tegenkwam bij de jeugdherberg!
Kona Hei Hei CR/DL 2022 Frameset/home build
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik reed hem voor het eerst, dus geen vergelijking met andere jaren. Maar ik heb er van genoten! Bospaden, rotsen, modder, alles zat er in. De laatste lus voegde inderdaad weinig toe. Het weer was een grote meevaller. De hele week werd zware regen voorspeld, maar uiteindelijk hadden we de hele dag een flauw zonnetje en begon het pas later in de middag te regenen. En toen zaten wij al aan het bier.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Voor mij was dit de tweede keer, in 2019 ook meegedaan, opgegeven voor de 100 maar bij de splitsing 70/100 een inzinking dus de 70 uitgefietst.
Deze keer had ik voor mezelf beslist: 110 uitrijden. zo gezegd zo gedaan. Onderweg hele mooie (wandel)paden gereden mooie drops, bruggetjes en stenen zaten erin, de modder stukken waren wel wat lastig maar ook een mooie uitdaging 8)
Voor mij was de kick om zoveel mogelijk dit fietsend te doen, Inderdaad kwam ik (Stepje) voorbij op z'n mooie Gele Kona Heihei even dag gezegd, later toevallig elkaar weer getroffen, bij de finish even bijgekletst.
Al met al een super dag.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

72 km gedaan, maar ik vond het de moeite niet waard ten opzichte van vorige edities. De leuke technische secties waren eruit gehaald, en klimmen om daarna af te dalen over weg of simpele paadjes is niet aan mij besteed. Het gedeelte in Klein-Zwitserland was er helemaal uitgehaald, het leukste stuk van voorgaande edities. Zal uiteraard te maken hebben met vergunningen.
De laatste modderafdaling richting meer volgas naar beneden was dan wel weer echt mooi om te doen. Alle kanten in driften, maar toch gas erop :winkie:

Ga wel een route rijden via Trailforks of Komoot, want de wandelpaden in de omgeving zijn echt de moeite qua technische stukken. Helaas, ik doe niet meer mee.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

In 2018 eerder de MMT gereden, maar kon er weinig meer van herinneren, behalve dat het de hele dag regen was.
De voorspelling was dit keer ook niet best, maar viel 100% mee, ruim vóór de bui binnen.
Zaterdag alvast 50km gereden, het was toen heel goed te doen, maar een avond regen maakte de route flink vettiger.
Er zaten hele mooie stukken tussen, maar (op de 110) flink wat stukken asfalt.
Ook van graslandstroken en door bosbouw stukgereden bospad wordt ik niet warm.
Denk dat dit voorlopig de laatste keer was.

Was een mooie afsluiting van een paar dagen fietsen met onder andere de Stoneman Arduenna, wat zeker een aanrader is.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Greyfox schreef: ma 24 april 2023, 21:24
Denk dat dit voorlopig de laatste keer was.
Dat was onze conclusie van deze MMT ook zo ongeveer...
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

massah schreef: ma 24 april 2023, 10:17

Mag ik vragen hoe je route vond in vergelijking met voorgaande jaren?
Over een paar weken zijn we van plan om met een paar man de route fietsen op navigatie (de 70km) en ik ben benieuwd of we deze gpx kunnen gebruiken of dat de routes van andere jaren leuker waren?
We gaan er vanuit dat het tegen die tijd een beetje opgedroogd is :wink:

Mócht je ergens nog een GPX kunnen scoren van de allereerste versie in 2014, dan heb je meteen de allermooiste versie.
Er is elk jaar wel een mooi stuk vanaf gehaald, maar zéker sinds de grote storm een paar jaar geleden. Ik denk inderdaad ook dat het mede te maken heeft met vergunningen, maar heb me ondanks alles wederom goed vermaakt. Inderdaad zware omstandigheden, maar ik heb 'm ook al een keer in natte sneeuw gefietst. Volgend jaar gaan we gewoon weer!!! :-q :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

erwin.burgers schreef: di 25 april 2023, 12:08
Greyfox schreef: ma 24 april 2023, 21:24
Denk dat dit voorlopig de laatste keer was.
Dat was onze conclusie van deze MMT ook zo ongeveer...
Ik heb m een jaar of 7 geleden voor het.laatst gereden.
Om opstoppingen te voorkomen werden er steeds meer leuke stukken geschrapt.
Misschien dat het ook nog met vergunningen en toestemming te maken heeft, wie zal het zeggen
Als je nog een gpx van de 1e of 2e editie kunt vinden, dan moet je die gebruiken. Daarna zijn ze gaan schrappen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ah, ik zie nu dat Pkpatty ongeveer hetzelfde schrijft.

De omgeving is prachtig.
Echt wel de moeite waard.
Maar voor leuke XC moet je eigenlijk de 1e of 2e editie hebben.
Ook voor trail/enduro is er heel veel leuks te vinden, vaak vlak langs de route vd Millman.
Beetje googlen en dan vind je wel wat leuks.
Mooi gebied, maak er een lang weekend van, 1 dag is te kort.
Of beter nog, een mid week, dan kom je minder wandelaars tegen.
Het gebied is ook populair bij wandelaars (en klimmers) en de officiële Millman wordt altijd 1 week voor de start vh wandelseizoen verreden.
Vooral in het weekend moet je dan de trails delen met wandelaars
Dat gaat altijd goed, maar toch is het fijner als je niemand tegenkomt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Check, even volgen dit :-q
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie