Vignetten in Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Stunning schreef: di 12 april 2022, 19:48 Interessante vraagstelling inderdaad.

Alleen de politie mag om een ID vragen, boa's niet.

Dus een vignet op naam heeft ook niet veel nut en een grondeigenaar mag dat niet eisen. Tenzij er een hele specifieke toepassing is als bestemming voor het gebied en dat de politie daar op gaat handhaven. Dan spreek je eigenlijk alleen over militair gebied. Echter als het om een niet militair gebied gaat en het gebied is aangewezen als recreatiegebied (zoals je aangeeft, er mogen zich ook wandelaars vrij bewegen zonder controle) dan kan dit zonder meer aangevochten worden.
Als ik weiger ID te laten zien mag een BOA me dan staande houden en politie erbij halen?

Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) is een ambtenaar met een specifieke opsporingsbevoegdheid. Dat houdt onder andere in dat hij/zij mag onderzoeken of er bepaalde strafbare feiten zijn gepleegd. Boa's mogen verdachten aanhouden, iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven.


Is het rijden zonder geldig vignet maar wel op de vaste route een strafbaar feit waar een BOA of politie je voor kan aanhouden?

Wie mag identiteitsbewijs vragen
Laatst gewijzigd door Crapton op di 12 april 2022, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Stunning schreef: di 12 april 2022, 19:48 Alleen de politie mag om een ID vragen, boa's niet.
Hoe kom je erbij dat een BOA niet om een identiteitsbewijs mag vragen? Dat mogen ze namelijk wel degelijk mits er een aanleiding voor is. Ook over de rest van je verhaal heb ik zo mijn twijfels, wat is je bron? Dit komt van de site van de rijksoverheid:
De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt. Ook andere ambtenaren die toezicht houden op de naleving van wetten, kunnen u vragen om een geldig identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld boswachters, belastinginspecteurs en milieu-inspecteurs. De identificatieplicht geeft de politie of toezichthouders niet de bevoegdheid zonder reden uw identiteit te controle.
Als een BOA vermoed dat je zonder vignet rijdt mag hij daar dus naar vragen en ook naar je ID zodat hij een boete uit kan schrijven aan de juiste persoon (anders heet iedereen W.A. Van Buren ;))
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Crapton schreef: di 12 april 2022, 20:47 Als ik weiger ID te laten zien mag een BOA me dan staande houden en politie erbij halen?

Is het rijden zonder geldig vignet maar wel op de vaste route een strafbaar feit?

Wie mag identiteitsbewijs vragen
Een boswachter die bevoegd is als BOA mag als toezichthouder op een mtb route optreden. Die mag je dus staande houden, vragen om je vignet en als je dat niet hebt (of het is op naam) mag hij voor zover ik weet ook om je ID vragen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

George schreef: di 12 april 2022, 20:55
Crapton schreef: di 12 april 2022, 20:47 Als ik weiger ID te laten zien mag een BOA me dan staande houden en politie erbij halen?

Is het rijden zonder geldig vignet maar wel op de vaste route een strafbaar feit?

Wie mag identiteitsbewijs vragen
Een boswachter die bevoegd is als BOA mag als toezichthouder op een mtb route optreden. Die mag je dus staande houden, vragen om je vignet en als je dat niet hebt (of het is op naam) mag hij voor zover ik weet ook om je ID vragen.
Ja OK, maar als ik dat geldige vignet (met datum en betaling) kan laten zien dan zou hij niet om mijn ID mogen vragen als ik jouw antwoord goed lees? Ik heb m.i. zonder ID te laten zien geen overtreding begaan en er is dus geen aanleiding daarnaar te vragen.

Dat is eigenlijk mijn vraag, mogen terreineigenaars dit zomaar zelf bepalen of zijn daar wettelijke kaders voor. Is een vignet met ID plicht legaal?

Heb wel vaker gezien dat overheid en aanverwanten zich bevoegdheden aanmeten die ze niet hebben (bv aanwijzingsbesluit Broekers-Knol).
Laatst gewijzigd door Crapton op di 12 april 2022, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat dit kan/legaal is. Een visakte is ook op naam en ook daar kan op gecontroleerd worden.

Wandelaars moeten zich overigens ook aan regels houden, op de paden blijven, de natuur niet verstoren etc. Ruiters betalen al langer dan mtbers om ergens te mogen rijden en er zijn ook plekken waar iedereen moet betalen (PWN gebied geloof ik) of gewoon niemand mag komen...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

In dit geval zou ik overigens beginnen met navraag doen bij de eigenaar/beheerder van het betreffende gebied, die kan je er misschien wat duidelijkheid over verschaffen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2111
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Crapton schreef: di 12 april 2022, 20:47
Stunning schreef: di 12 april 2022, 19:48 Interessante vraagstelling inderdaad.

Alleen de politie mag om een ID vragen, boa's niet.

Dus een vignet op naam heeft ook niet veel nut en een grondeigenaar mag dat niet eisen. Tenzij er een hele specifieke toepassing is als bestemming voor het gebied en dat de politie daar op gaat handhaven. Dan spreek je eigenlijk alleen over militair gebied. Echter als het om een niet militair gebied gaat en het gebied is aangewezen als recreatiegebied (zoals je aangeeft, er mogen zich ook wandelaars vrij bewegen zonder controle) dan kan dit zonder meer aangevochten worden.
Als ik weiger ID te laten zien mag een BOA me dan staande houden en politie erbij halen?

Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) is een ambtenaar met een specifieke opsporingsbevoegdheid. Dat houdt onder andere in dat hij/zij mag onderzoeken of er bepaalde strafbare feiten zijn gepleegd. Boa's mogen verdachten aanhouden, iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven.


Is het rijden zonder geldig vignet maar wel op de vaste route een strafbaar feit waar een BOA of politie je voor kan aanhouden?

Wie mag identiteitsbewijs vragen

Het strafbare feit is gekoppeld aan het vraagstuk of het vignet op naam mag. Of daar dus een zwaarwegende reden voor is. Niet voor een gebied dus dat voor recreatie aangewend wordt en gedeeld wordt met andere recreanten.

Dat strafbare feit is dus het grote vraagstuk, want zonder strafbaar feit zal de BOA de politie dienen in te schakelen. Dat zal in de praktijk niet gebeuren, de BOA kan je dan wel vragen het terrein te verlaten.

Dit zou eigenlijk een vraagstuk zijn die je bij de juridische afdeling van de KNWU zou moeten neerlegggen. Tenzij je goed vermogend bent, de energie en tijd hebt om een vignet op naam aan te vechten. Een grondeigenaar zou er zomaar een grijs gebied van kunnen maken, dat ze er naar kunnen vragen want specifieke kwetsbare natuur etc etc.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Gezagsdragers, zoals bijvoorbeeld boa’s mogen naar je ID-kaart vragen. Bijv in een bekeuring uit te schrijven.

Een verplicht vignet op naam lijkt mij te ver gaan. Ik zou het durven te betwisten. Een vignet is een uitbreiding van de toegangsvoorwaarden die de eigenaar mag stellen.
Het enige voordeel én tegelijkertijd nadeel wat ik zo kan bedenken is het dwarszitten van verhuurders: elke huurder een eigen vignet ipv elke fiets.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Speciaal voor de mountainbikers die het niet weten, heel makkelijk en eenvoudig van de justis site af te halen.

"Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) is een ambtenaar met een specifieke opsporingsbevoegdheid. Dat houdt onder andere in dat hij/zij mag onderzoeken of er bepaalde strafbare feiten zijn gepleegd. Boa's mogen verdachten aanhouden, iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven"

Bij voorbaat dank. Met vriendelijke groet, Mario.

Ps ik zou zondag een ronde LV doen.....dat heb ik onderandere (nog) niet kunnen doen vanwege het vignet :roll: :-q dus wordt het een paas rondje...ook leuk toch :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

bert l. schreef: di 12 april 2022, 22:50 Gezagsdragers, zoals bijvoorbeeld boa’s mogen naar je ID-kaart vragen. Bijv in een bekeuring uit te schrijven.

Een verplicht vignet op naam lijkt mij te ver gaan. Ik zou het durven te betwisten. Een vignet is een uitbreiding van de toegangsvoorwaarden die de eigenaar mag stellen.
Het enige voordeel én tegelijkertijd nadeel wat ik zo kan bedenken is het dwarszitten van verhuurders: elke huurder een eigen vignet ipv elke fiets.
Er zijn hier bijna geen verhuurders, het gebied is best mooi maar qua routes totaal niet spannend. Niet te vergelijken met UHR of Veluwe oid.

We zijn het er nu wel over eens dat er in NL een identificatieplicht geldt bij vermoeden van strafbare daden, op te vragen door politie en BOA.


Nachtje over geslapen maar de logica is vrij simpel: ze hebben gekozen voor een makkelijk en snel te organiseren systeem zonder sticker. Voor de uitgevende instantie is dit makkelijker, mogelijk goedkoper want geen stickers drukken en distribueren. Meer zit er waarschijnlijk niet achter, verder niet dieper over nagedacht.

Dit systeem van e-vignet kan dus niet zonder ID, want anders kan iedereen hetzelfde vignet afprinten of laten zien op telefoon.

Ik zou het eens kunnen voorleggen aan Autoriteit Persoonsgegevens of aan NTFU. Ik zie niet direct staan dat het niet mag, maar zie ook niets over proportionaliteit.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mario070 schreef: di 12 april 2022, 23:54 Speciaal voor de mountainbikers die het niet weten, heel makkelijk en eenvoudig van de justis site af te halen.

"Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) is een ambtenaar met een specifieke opsporingsbevoegdheid. Dat houdt onder andere in dat hij/zij mag onderzoeken of er bepaalde strafbare feiten zijn gepleegd. Boa's mogen verdachten aanhouden, iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven"

Bij voorbaat dank. Met vriendelijke groet, Mario.

Ps ik zou zondag een ronde LV doen.....dat heb ik onderandere (nog) niet kunnen doen vanwege het vignet :roll: :-q dus wordt het een paas rondje...ook leuk toch :wink:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplicht
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Crapton schreef:proportionaliteit.
Inderdaad. Er gebeurt van alles in de wereld maar hier zeveren we nog eens lekker voort over een vignet.
Ja, doei !
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Joepie de schreef: wo 13 april 2022, 08:45
Crapton schreef:proportionaliteit.
Inderdaad. Er gebeurt van alles in de wereld maar hier zeveren we nog eens lekker voort over een vignet.
Ah? Bedoel je dat ik er niet over moet zeuren? Net als toeslagenaffaire en mondkapjesdeal enzovoort?

Ik ben niet zo van de ID controles als ik aan het MTB-en ben. Als jij dat wel prima vindt moet je zelf weten, ik niet.

-------------------------------------------------------------------------------
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplicht

De identificatieplicht geeft de politie of toezichthouders niet de bevoegdheid zonder reden uw identiteit te controleren. Is controle van een vignet voldoende reden is mijn vraag. Ik zie daar een soort ongelijkheid waar MTB-ers onderwerp zijn van vignet controles met ID en wandelaars alleen bij duidelijke strafbare feiten zoals loslopende honden. Persoonlijke mening: ik vind dat niet proportioneel.
Laatst gewijzigd door Crapton op wo 13 april 2022, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Id is toch niet meer nodig..........
Door onze locatiegegevens weten ze toch al wie en waar we zijn. :bier:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Crapton schreef: wo 13 april 2022, 08:51 De identificatieplicht geeft de politie of toezichthouders niet de bevoegdheid zonder reden uw identiteit te controleren. Is controle van een vignet voldoende reden is mijn vraag. Ik zie daar een soort ongelijkheid waar MTB-ers onderwerp zijn van vignet controles met ID en wandelaars alleen bij duidelijke strafbare feiten zoals loslopende honden. Persoonlijke mening: ik vind dat niet proportioneel.
Wat is volgens jou het grote verschil met de eerder al genoemde visakte?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Plaats reactie