Vignetten in Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

hanjovdberg schreef: ma 6 februari 2023, 16:34
rho schreef: ma 6 februari 2023, 15:07 Ik heb niet de hele 15 pagina's doorlezen dus als het al beantwoord is mag je gewoon veen de pagina of de post linken.

Hoe weet ik als Belg welke routes een vignet vereisen en hoe en waar ik dat vignet kan bekomen?
Ik rijd nog niet zo lang op de MTB en in België rijd ik regelmatig gewoon ergens heen, , met de fiets in het koffer, (nadat ik heb opgezocht of er wat te beleven valt qua MTBen) en maak een ritje.
Dat gaat dus niet in NL?
B.v. Ik rijd naar Maastricht (St Pietersberg) om me een namiddag te amuseren. Dan moet ik eerst ergens zien te vinden of je daar een vignet voor moet hebben en waar dat dan te verkrijgen is? Of staan er borden aan het begin van de route met een QR code of zo?
Uhm ... Ik heb dit topic bewust opgestart als overzicht van alle routes met een vignet. Dus op pagina 1 staan alle verplichte vignet routes. Mocht je niet weten welke routes er onder een bepaalde stichting vallen dan zou ik zeggen Google .. 8)

Overigens snap ik niet waarom dit voor een Belg anders zou zijn dan voor een Nederlander :-D

In veel gevallen is een fysieke sticker het bewijs van betaling dus kun je niet even van te voren regelen. Bij veel routes is er bij startpunten horecagelegenheden wel een sticker te kopen.
Hebben al die stichtingen nog een aparte website waar je dan nog eens moet gaan zoeken of desbetreffende route ergens in een lijst staat? En zijn die lijsten dan ook een beetje up-to-date? En je moet die dan online bestellen en die wordt opgestuurd of moet je die ergens gaan afhalen?
Hoe handig en overzichtelijk.🤦🏻‍♂️
Die sticker moet toch niet op je fiets plakken hoop ik.

In sommige landen zijn er andere regels voor toeristen. Dus ik hoopte van dit gedoe gespaard te blijven.😄

Ah dus soms kan je toch ter plaatse een sticker bemachtigen.

Ik wil best bijdragen aan het onderhoud van de trails hoor. Als ze netjes onderhouden worden doe ik dat met alle plezier.
Maar dit systeem nodigt naar mijn mening toch niet echt uit tot bijdragen.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

hanjovdberg schreef: ma 6 februari 2023, 16:34Ik heb dit topic bewust opgestart als overzicht van alle routes met een vignet. Dus op pagina 1 staan alle verplichte vignet routes.
:-q

Dus … alle routes die er niet bij staan hebben geen vignet plicht. En dat zijn volgens mij nog steeds de meeste routes in Nederland.

Makkelijker kun je het 🇧🇪 niet maken toch?

https://www.mtbroutes.nl/

Sticker wordt je geacht op je voorhoofd te plakken, niet op de fiets.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Misschien is het toch goed om alle of iig een aantal pagina's door te lezen. Dan snap je iets meer van de structuur en hoe bepaalde zaken zijn geregeld in ons landje. En lees je gelijk dat ook wij als mtbers het lang niet altijd zo handig vinden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

rho schreef: ma 6 februari 2023, 22:33 In sommige landen zijn er andere regels voor toeristen. Dus ik hoopte van dit gedoe gespaard te blijven.😄
Mijn ervaring is dat toeristen veel meer moeten betalen dan locals
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

hanjovdberg schreef: ma 6 februari 2023, 20:41 De vraagsteller bedoelde een soort van QR code scannen en gelijk kunnen fietsen. Dus dat hebben we bijna nergens in NL. Idd kun je bij bovenstaande stichtingen online bestellen en betalen. Maar of dat voor iemand uit België net zo makkelijk gaat is de vraag. Ik verkoop nog wel eens wat aan iemand in België en Ideal of tikkie werkt voor hen niet. Dus of je dan net zo makkelijk als ons NL'ers het kunt regelen ter plekke is de vraag.
Dit systeem bestaat in Nederland ook wel maar dan vooral bij routes zonder vignet plicht om een vrijwillige bijdrage te leveren.
De keuze om fysiek een vignet te verkopen snap ik ook wel, hiermee steun je de locale ondernemers, naast een vignet bestel je dan ook een kop koffie.
Have fun!
Rinse.
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

OK, dus als ik de info op mtbroutes.nl een beetje volg kan ik redelijk zeker zijn dat ik de juiste informatie heb wat wel/geen vignet betreft?
En routes die geen verplichting hebben om een bijdrage te leveren kan je soms ook via QR code steunen of eventueel een bijdrage leveren nadat je bent gaan biken en waardering hebt voor de staat van de trails.
Dat maakt het iets minder complex dan ik eerst vermoedde.

Nadeel is wel dat ik vaak gewoon op de dag zelf beslis om ergens heen te rijden om de trails eens te ontdekken. (ik zoek meerdere plaatsen op en houdt een lijstje bij van interessante plaatsen om eens te bezoeken) Zonder vignet (indien nodig) kan dat vervelend worden als er lokaal geen mogelijkheid is om er eentje aan te kopen.
Een jaar-vignet voor Limburg kan voor mij wel interessant zijn.

Zijn al die routes eigenlijk lokaal aangeduid (pijltjes/kleurcodes)? Of zijn er veel die je met gps moet rijden?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Voor 17,50 kan je 90% van de vignetplichten afdekken

10 euro voor NM en 7,50 voor UHR
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Alle routes in NL zijn bebord en de routes die het waard zijn om vanuit Belgie te komen rijden zullen ook goed bebord zijn. De minder populaire routes/routes zonder vaste onderhoudsploeg wil nog wel eens een bordje missen.
MTBroutes.nl heeft een app waar ook de routes + GPX in zitten. Je kunt dus ook kiezen voor gps of als je even de weg kwijt bent in de app bepalen waar je bent en welke afslag je (had) moeten nemen.

Wat betreft vignet op de dag zelf: een betaalbewijs is altijd voldoende. Sowieso bij Natuurmonumenten kun je online bestellen maar de bezoekerscentra zijn vrij ruim geopend en daar kun je dus ook terecht voor een sticker. Je hoeft dan echt niet krampachtig bij de ingang te parkeren, begin lekker aan je route en pik dat vignet halverwege op.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Peelrijder schreef: di 7 februari 2023, 11:34 Voor 17,50 kan je 90% van de vignetplichten afdekken

10 euro voor NM en 7,50 voor UHR
NM is inmiddels 15 piek. Ik ben lid geworden, korting is best significant, zeker als je meerdere vignetten koopt voor je gezin oid
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Dit is heel handige info allemaal. Bedankt!
De website van mtbroutes.nl is idd heel informatief en ik ga dan ook de app installeren.
Tot nu toe lijkt het merendeel van de plaatsen die ik opzoek om een vrijwillige bijdrage te vragen. Die gaan ze dan ook krijgen na een positive ervaring.
En waar ik merk dat het niet echt top was maar dat men toch zijn best doet om alles op orde te krijgen waarschijnlijk ook wel.

Ik denk dat ik nu wel een tijdje verder kan zon der in overtreding te gaan. :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rho schreef: di 7 februari 2023, 11:53 Dit is heel handige info allemaal. Bedankt!
De website van mtbroutes.nl is idd heel informatief en ik ga dan ook de app installeren.
Tot nu toe lijkt het merendeel van de plaatsen die ik opzoek om een vrijwillige bijdrage te vragen. Die gaan ze dan ook krijgen na een positive ervaring.
En waar ik merk dat het niet echt top was maar dat men toch zijn best doet om alles op orde te krijgen waarschijnlijk ook wel.

Ik denk dat ik nu wel een tijdje verder kan zon der in overtreding te gaan. :-q
Mag ik bij jou even klagen over alle zaken die in België niet goed geregeld zijn?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Lars TB schreef: di 7 februari 2023, 12:44
rho schreef: di 7 februari 2023, 11:53 Dit is heel handige info allemaal. Bedankt!
De website van mtbroutes.nl is idd heel informatief en ik ga dan ook de app installeren.
Tot nu toe lijkt het merendeel van de plaatsen die ik opzoek om een vrijwillige bijdrage te vragen. Die gaan ze dan ook krijgen na een positive ervaring.
En waar ik merk dat het niet echt top was maar dat men toch zijn best doet om alles op orde te krijgen waarschijnlijk ook wel.

Ik denk dat ik nu wel een tijdje verder kan zon der in overtreding te gaan. :-q
Mag ik bij jou even klagen over alle zaken die in België niet goed geregeld zijn?
Eerst even Rogier vragen om de datalimiet van de server op te hogen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dit zit al op zijn max sinds jij lid bent geworden. :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peelrijder schreef: di 7 februari 2023, 13:26
Lars TB schreef: di 7 februari 2023, 12:44

Mag ik bij jou even klagen over alle zaken die in België niet goed geregeld zijn?
Eerst even Rogier vragen om de datalimiet van de server op te hogen.
:lol: :-q
Knakker29 schreef: di 7 februari 2023, 14:25 Dit zit al op zijn max sinds jij lid bent geworden. :bier:
:lol: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Lars TB schreef: di 7 februari 2023, 12:44
rho schreef: di 7 februari 2023, 11:53 Dit is heel handige info allemaal. Bedankt!
De website van mtbroutes.nl is idd heel informatief en ik ga dan ook de app installeren.
Tot nu toe lijkt het merendeel van de plaatsen die ik opzoek om een vrijwillige bijdrage te vragen. Die gaan ze dan ook krijgen na een positive ervaring.
En waar ik merk dat het niet echt top was maar dat men toch zijn best doet om alles op orde te krijgen waarschijnlijk ook wel.

Ik denk dat ik nu wel een tijdje verder kan zon der in overtreding te gaan. :-q
Mag ik bij jou even klagen over alle zaken die in België niet goed geregeld zijn?
Dag mag, maar of ik er ook iets aan kan doen weet ik niet. :wink:
Je gaat wel even bezig zijn als je alle zaken die in B niet goed geregeld zijn wilt gaan aankaarten. :P
Plaats reactie