Vignetten in Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

bert l. schreef: wo 13 april 2022, 12:23 Dat er grote dingen in de wereld gebeuren neemt niet weg dat je van kleine dingen een punt mag maken.
Ik zou het zelf gewoon melden bij de AP
Dit heb ik inderdaad nu gedaan bij AP. Ben benieuwd.

Ik zie verschillende redenaties waarom ID wel kan en mag, zoals ophalen van een pakje. Dat kan moeilijk anders. Maar bv in de trein hoef je alleen maar een geldig vervoers bewijs te laten zien, niet je ID. Mijn mening: gebruik van ID voor diensten of toegang met bijhorende controles is echt alleen wanneer het niet redelijkerwijs anders kan.

Dus ID controle voor het gemak van de vignet uitgifte door terreinbeheerder is niet acceptabel. Zoals we ondertussen heel goed weten kan het heel makkelijk anders: het is zelfs "common practice" o.a. UHR en NM om te werken met een sticker zonder noodzaak om ID te tonen.

Kijken wat AP zegt en misschien dat de weeffout kan worden hersteld. Sticker bij zich = toegelaten om te rijden. Heel simpel. Geen telefoon mee, geen ID, geen geprint papier. Alleen een klein stickerje per jaar.

bert l. schreef: wo 13 april 2022, 19:10 Voor toerfietstochten voor de racefiets, de gravelfiets of de mtb moet je ook per tocht naar de inschrijftafel. En dan betaal je voor een evenement van een dag evenveel of meer dan voor onze jaarkaart.
Als ik dan toch vignet moet betalen dan is prijs-kwaliteits verhouding UHR uitstekend. Mooie routes, prachtige omgeving. Genieten daar.

En gewoon een simpel stickertje, waarbij ik nu lees dat dat de organisatie bijna niets kost.

Als er dan geen landelijk vignet komt, misschien dan wel overal een zelfde systematiek?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Crapton schreef: wo 13 april 2022, 19:39 Maar bv in de trein hoef je alleen maar een geldig vervoers bewijs te laten zien, niet je ID.
https://www.ns.nl/klantenservice/verget ... geten.html
Ja, doei !
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Marcobiker schreef: wo 13 april 2022, 14:11
bert l. schreef: wo 13 april 2022, 12:23Als je een geldig vignet kunt laten zien, of met de hond aan de lijn loopt. of overdag na zonsopkomst en voor zonsondergang gewoon in het bos wandelt, dan mag een opsporingsbevoegde niét om je ID vragen. Er moet een redelijk vermoeden zijn dat je iets doet wat niet in de haak is.
Punt is natuurlijk dat dat geldige vignet waar je het over hebt, pas geldig is als je je hebt geïdentificeerd. Dus ja, daar is dat vignet én ID voor nodig.

Dat ID moet je overigens tóch al bij je hebben, dus ik zie het probleem niet. Je iD-gegevens worden immers niet verwerkt ofzo.
Dit is wel een interessante stelling. Dus de vignet verkoper heeft mijn ID nodig om een vignet van henzelf geldig te doen maken. Dat is dus een wederdienst ... kan ik daar niet een bedrag tegenover stellen dan? :winkie:

Waar betaal je dan eigenlijk voor? Ik ben het wel met Crapton eens dat het vreemd is dat een organisatie niet zijnde overheid mij kan verplichten een ID te tonen/bij me te hebben. Wat is de volgende stap? Verplicht medische informatie bij je hebben?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Joepie de schreef: wo 13 april 2022, 20:33
Crapton schreef: wo 13 april 2022, 19:39 Maar bv in de trein hoef je alleen maar een geldig vervoers bewijs te laten zien, niet je ID.
https://www.ns.nl/klantenservice/verget ... geten.html
https://www.ov-chipkaart.nl/ov-chip-kop ... ij-jou.htm

Anoniem OV-Chipkaart kan ook nog (net). Geen ID nodig.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

hanjovdberg schreef: wo 13 april 2022, 21:18 Ik ben het wel met Crapton eens dat het vreemd is dat een organisatie niet zijnde overheid mij kan verplichten een ID te tonen/bij me te hebben.
Je bent wettelijk verplicht om je te kunnen identificeren. (Daar is dan inderdaad geen private partij voor nodig). Dat betekent in de praktijk dat je feitelijk een geldig ID-bewijs bij je moet dragen.

Er zijn talloze situaties waarbij private instellingen je ID kunnen, mogen of moeten vragen.

De KLM vraagt het wel 2 of 3 keer voordat je mag zetelen. De cassiere van de supermarkt als je met je flesje drank aan de kassa staat. Als je je seizoenskaart koopt bij Ajax. Hotels en campings moeten zelfs je identiteit vasstellen bij het inchecken, dat zijn zij wettelijk verplicht.
Ja, doei !
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Crapton schreef: di 12 april 2022, 19:23 Topic is al bijna ingeslapen maar ik heb toch nog vraag aan de experts.
Het lijkt erop dat je t een nieuw leven ingeblazen hebt!! :winkie:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ja....gek hè....je doet het overal, jezelf legitimeren....en dan komt de boa om de hoek....en dan willen we niet :~ :~
Maargoed... iedereen moet te identificeren zijn, onder welke omstandigheden dan ook :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Joepie de schreef: wo 13 april 2022, 21:38
hanjovdberg schreef: wo 13 april 2022, 21:18 Ik ben het wel met Crapton eens dat het vreemd is dat een organisatie niet zijnde overheid mij kan verplichten een ID te tonen/bij me te hebben.
Je bent wettelijk verplicht om je te kunnen identificeren. (Daar is dan inderdaad geen private partij voor nodig). Dat betekent in de praktijk dat je feitelijk een geldig ID-bewijs bij je moet dragen.

Er zijn talloze situaties waarbij private instellingen je ID kunnen, mogen of moeten vragen.

De KLM vraagt het wel 2 of 3 keer voordat je mag zetelen. De cassiere van de supermarkt als je met je flesje drank aan de kassa staat. Als je je seizoenskaart koopt bij Ajax. Hotels en campings moeten zelfs je identiteit vasstellen bij het inchecken, dat zijn zij wettelijk verplicht.
Zie hierboven in dikdruk. Politie en BOA's mogen NIET om ID vragen alleen om te kijken of je er 1 bij je hebt. Er moet een duidelijk aanwijzing zijn voor strafbare feiten. Kijk maar op de overheids website over ID controles. We zijn gelukkig nog geen politiestaat.

Het gaat er om of een ID echt nodig is voor verrichten van dienst of toegang oid. Een organisatie kan van alles vragen ook een ID, maar mag en kan dat zomaar als er geen aantoonbare noodzaak is? Daar gaat het om!

Voor een goed functionerend MTB vignet is een ID NIET nodig! Het kan zonder en dus dient die organisatie een andere methode te kiezen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Je moet even goed kijken waar ik op reageer. Op jouw vraag in relatie tot het persoongebonden vignet heb ik al een stukje terug gereageerd. De reactie hierboven is een reactie op het bericht van Hanjo.

Ik werk al meer dan 10 jaar met handhavers.

I'm out.
Ja, doei !
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het hele punt is natuurlijk dat men wil vaststellen of jij de eigenaar en dus koper van het vignet bent. Eigenlijk begint het dus op basis van wantrouwen. Dat is ergens al iets wat mij tegenstaat.

Voldoende zou zijn als ik de bon/transactie bewijs of bankafschrijving kan tonen. Dan heb ik al het bewijs geleverd dat ik de aanschaf gedaan heb.

Voor mij zou dat overigens buitenproportioneel zijn. Ik heb er geen moeite mee een mailtje te laten zien waarin ik de aanschaf bevestigd heb gekregen. Maar ja sommigen hebben weer geen mobieltje mee of internet op hun telefoon. :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Joepie de schreef: wo 13 april 2022, 21:38
hanjovdberg schreef: wo 13 april 2022, 21:18 Ik ben het wel met Crapton eens dat het vreemd is dat een organisatie niet zijnde overheid mij kan verplichten een ID te tonen/bij me te hebben.
Je bent wettelijk verplicht om je te kunnen identificeren. (Daar is dan inderdaad geen private partij voor nodig). Dat betekent in de praktijk dat je feitelijk een geldig ID-bewijs bij je moet dragen.

Er zijn talloze situaties waarbij private instellingen je ID kunnen, mogen of moeten vragen.

De KLM vraagt het wel 2 of 3 keer voordat je mag zetelen. De cassiere van de supermarkt als je met je flesje drank aan de kassa staat. Als je je seizoenskaart koopt bij Ajax. Hotels en campings moeten zelfs je identiteit vasstellen bij het inchecken, dat zijn zij wettelijk verplicht.
Private organisaties die ten behoeve van of in dienst van o.a. overheid, douane etc iets moeten controleren is natuurlijk niet hetzelfde als een natuurorganisatie die zelf deze regel bedenkt.

Hotels en campings accepteren ook een alternatief zoals een camping of hotelcard (minder gegevens..)

Overigens als de 15-16-17 jarige cassiere mij om legitimatie gaat vragen ga ik vooral heel hard lachen met mijn 40+ :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Marcobiker schreef: wo 13 april 2022, 16:18
Snelle Buffer schreef: wo 13 april 2022, 15:58 Dat is zeker een hulp middel , maar tegenwoordig heeft iedereen een smartphone bij zich , en daar kan ook bij nood info uit worden gehaald :-q
Eerder in dit topic bleek al dat velen juist niet hun smartphone bij zich willen hebben. Een smartphone bij je hebben is niet verplicht, een ID bij je hebben is dat sowieso al. 1 en 1 is...
Je moet je kunnen legitimeren , dat kan ook via een smartphone en foto van je id bewijs of in combinatie met bv een bankpas ....., en legitimeren is alleen als men een vermoeden heeft als er een strafbaar feit wordt gepleegd of men daarvan wordt " verdacht " , ...

" velen niet hun smartphone bij zich willen hebben " , verbaasd me in de digitale wereld, zie toch vaak op de trail's , mts'ers en wielrenners stilstaan en hun smartphone vast hebben , daarbij als je wat krijgt kan je sneller de hulpdiensten bellen , dat gaat met een ID kaart niet :-D ...

pietervl schreef: wo 13 april 2022, 15:54 Er zit een praktisch voordeel op een ander vlak aan de id verplichting. Stel je rijdt jezelf bewusteloos tegen een boom. Dan kunnen de hulpdiensten je ID in jou belang inzetten om mensen in je omgeving te waarschuwen.
zie hierboven , ja bij bewust zijn verliezen , en die andere ongelukken dan waarbij je niet je bewustzijn bent verloren en je wel EHBO nodig hebt ?, met een id kaart kan je niet bellen ...., dus dat argument is "zwak" .. :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Crapton schreef: wo 13 april 2022, 22:26
Joepie de schreef: wo 13 april 2022, 21:38

Je bent wettelijk verplicht om je te kunnen identificeren. (Daar is dan inderdaad geen private partij voor nodig). Dat betekent in de praktijk dat je feitelijk een geldig ID-bewijs bij je moet dragen.

Er zijn talloze situaties waarbij private instellingen je ID kunnen, mogen of moeten vragen.

De KLM vraagt het wel 2 of 3 keer voordat je mag zetelen. De cassiere van de supermarkt als je met je flesje drank aan de kassa staat. Als je je seizoenskaart koopt bij Ajax. Hotels en campings moeten zelfs je identiteit vasstellen bij het inchecken, dat zijn zij wettelijk verplicht.
Zie hierboven in dikdruk. Politie en BOA's mogen NIET om ID vragen alleen om te kijken of je er 1 bij je hebt. Er moet een duidelijk aanwijzing zijn voor strafbare feiten. Kijk maar op de overheids website over ID controles. We zijn gelukkig nog geen politiestaat.

Het gaat er om of een ID echt nodig is voor verrichten van dienst of toegang oid. Een organisatie kan van alles vragen ook een ID, maar mag en kan dat zomaar als er geen aantoonbare noodzaak is? Daar gaat het om!

Voor een goed functionerend MTB vignet is een ID NIET nodig! Het kan zonder en dus dient die organisatie een andere methode te kiezen.
Eens. Die voortdurende controle neigingen heb ik een broertje aan dood. En iedereen vind het blijkbaar doodnormaal. :-{
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

"Iedereen" vindt het ook doodnormaal dat internetbrowsers en websites van alles over je verzamelen.
Dat verbaast mij ook, het argument is dan vaak "ik heb niks te verbergen" (twijfel of ik hier een lach :D of een huil :-{ smiley achter moet zetten). Mijn browsers staan iig standaard op alles leegmaken na afsluiten en bij cookies klik ik ook niet automatisch op de makkelijkste knop.

Vignet voor een route waar veel werk in gestoken is/wordt: geen probleem mee. Ook niet om het af en toe een keer te moeten laten zien.
Vignet op naam en id-controle: daar heb ik wel een probleem mee.

Ik heb niks te verbergen (nou ja, heel weinig dan... :D ) maar ben gewoon faliekant tegen onnodig gebruik maken en/of verzamelen van persoonlijke data. De coronacrisis heeft duidelijk laten zien hoe makkelijk mensen bereid zijn privacy aan de kant te zetten als ze een beetje bang gemaakt worden (en nee, daarmee ontken ik niet dat er wel degelijk iets aan de hand was/is. Ik zeg wel dat er angst-gebaseerde onnodige maatregelen gebruikt zijn).
Ben dan ook best benieuwd naar de reactie van het AP op Crapton's melding.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Crapton schreef: wo 13 april 2022, 18:37
Marcobiker schreef: wo 13 april 2022, 12:01 Wat is volgens jou het grote verschil met de eerder al genoemde visakte?
Een visakte is voor het vissen in diverse wateren in heel NL. Er is 1 landelijk systeem. Een MTB vignet is voor toegang bepaalde niet openbare paden, en het gebruikte systeem verschilt per terreinbeheerder. Er zijn heel veel plaatsen in NL waar geen vignet nodig is. Dus het 1 is voor vissen, het ander voor MTB-en. Niet te vergelijken.
Ik lees alleen maar verschillen die niet relevant zijn voor de principiële vraag of de ID-vraag proportioneel is. In beide gevallen toont het papiertje op zichzelf niets, maar vormt het sámen met het bijbehorende ID de legitimatie om te doen wat je wilt doen: vissen of mountainbiken.
hanjovdberg schreef: wo 13 april 2022, 21:18Dit is wel een interessante stelling. Dus de vignet verkoper heeft mijn ID nodig om een vignet van henzelf geldig te doen maken. Dat is dus een wederdienst ... kan ik daar niet een bedrag tegenover stellen dan? :winkie:
Waar betaal je dan eigenlijk voor? Ik ben het wel met Crapton eens dat het vreemd is dat een organisatie niet zijnde overheid mij kan verplichten een ID te tonen/bij me te hebben. Wat is de volgende stap? Verplicht medische informatie bij je hebben?
Punt is natuurlijk dat de grondeigenaar zélf bepaalt of hij mensen toelaat op zijn terrein, en zo ja, onder welke voorwaarden. Het is aan jou om gebruik te maken van het aanbod met bijbehorende voorwaarden - of niet.

Overigens is de verplichting om een ID bij je te hebben er al vele jaren- juist verplicht gesteld door die overheid die het volgens jou niet zou verplichten.
Crapton schreef: wo 13 april 2022, 22:26Politie en BOA's mogen NIET om ID vragen alleen om te kijken of je er 1 bij je hebt. Er moet een duidelijk aanwijzing zijn voor strafbare feiten.
Welnee, strafbare feiten zijn niet de enige aanleiding. Het gaat ook niet om de check of je er één bij je hebt, maar of je de rechthebbende op het gebruik van het vignet op naam bent.
Crapton schreef: wo 13 april 2022, 22:26Voor een goed functionerend MTB vignet is een ID NIET nodig! Het kan zonder en dus dient die organisatie een andere methode te kiezen.
Je miskent het belang wat de organisatie kan hebben bij vignetten op naam. Als er aanwijzingen zijn dat vignetten veel uitgewisseld worden, kan dit een prima legitimatie vormen.
Snelle Buffer schreef: do 14 april 2022, 08:36Je moet je kunnen legitimeren , dat kan ook via een smartphone en foto van je id bewijs of in combinatie met bv een bankpas ....., en legitimeren is alleen als men een vermoeden heeft als er een strafbaar feit wordt gepleegd of men daarvan wordt " verdacht " , ...
Twee keer onjuist. Legitimeren is je ID tonen, de andere opties die je noemt vormen hooguit vanuit coulance een voldoende vervanging van een echte ID. En zoals eerder gezegd: niet alleen strafbare feitem vormen een aanleiding voor ID-checks.
Snelle Buffer schreef: do 14 april 2022, 08:36" velen niet hun smartphone bij zich willen hebben " , verbaasd me in de digitale wereld, zie toch vaak op de trail's , mts'ers en wielrenners stilstaan en hun smartphone vast hebben , daarbij als je wat krijgt kan je sneller de hulpdiensten bellen , dat gaat met een ID kaart niet :-D ...
Tsja, eens. Maar toen ik (in ditzelfde topic) schreef dat een vignet prima op een smartphone zou kunnen, bleek het tegendeel.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Plaats reactie