Giant Contend AR2 gravelbike; weg setje compleet

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Een heeeeeeel andere oplossingsrichting ....

Er staat op Marktplaats een fiets te koop met een SRAM S700 set erop. Dat is een 2x10 hydraulische rem/schakel groep.
Haal die remmen en grepen eraf en ziet die op je fiets, zet op die aangekochte die 2x10 kabel groep en verkoop de fiets weer.

Denk dat je dan het minst geld kwijt bent, want velen zien niet de enorme hoge waarde van die S700 set die erop zit. Fiets zal circa 1000,- kosten en is voor 800 echt wel weer te verkopen

Het is even omdenken, of gokken, of vreemd, etc .... maar het is een oplossing onder de 300,-
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En vergis je niet in het verschil wat kwaliteitskabels kunnen maken. Op mijn beide gravelbikes zitten dezelfde remmen, TRP Spyres. Op de Vitus moet ik best hard knijpen voor wat serieus remmen, op de Genesis gaat dat veel lichter.

En daar zitten gewoon de betere Shimano kabels op, dus dat hoeft geen bakken met geld te kosten.

Sommige mechanische remmen hebben één vaste en een bewegende "zuiger", de Spyres hebben aan beide kanten een bewegend remblokje.

Naast de kabels is ook de juiste afstelling bij mechanische schrijfremmen erg belangrijk. Het gaat niet alleen om de speling op de kabel en de afstand van de blokjes tot de schijf. Belangrijk is dat de hevel (op de caliper) haaks op de kabel staat op het moment van maximale remkracht.

Dus misschien is er goedkoop nog wat te winnen met betere kabels en optimaliseren van de afstelling...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik denk dat het zeker niet aan je remmen ligt.

Zelf ook Spyres op een 🚲 en op een andere fiets hydraulisch maar dat maakt niet eens zo gek veel uit.

Probeer anders eens met nieuwe blokken en goed de schijven schoon maken. Weer helemaal opnieuw inremmen.

Je hebt zonder dat je het weet heel snel wat vet of smeermiddel op schijf of blokken zitten. Dat zal nooit meer goed gaan remmen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Thnx voor de tips. :-q
Een test met nieuwe kabels kan sowieso geen kwaad. Voorlopig de hydraulische remmen maar even on hold gezet.
Ook de afstelling is wellicht te verbeteren.

Ik kán blokkeren met beide wielen, dus vette schijven/blokken zijn het m.i. niet.
Het is echt meer het stroeve gevoel wanneer ik rem
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gisteren nog een laatste ronde van het jaar gaan fietsen.
Banden opgepompt en toen dit...
Afbeelding
Alleen bij de achterband, Schwalbe G one allround TLE, zag ik ineens latex door de zijwangen komen. Nog nooit eerder gehad met deze band. Hij bleef vanaf monteren al nooit langer dan een dag hard.
Maar heb ik 'm met m'n laatste rondje op HVLV beschadigd door met een te zachte band te rijden?
Iemand een idee?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Heb je de band na het tubeless maken lang genoeg vlak laten liggen om de wanden goed te sealen? Ook omdat je aangeeft dat de band nooit goed op druk bleef. Dat was de paar keren dat ik hier last van had altijd de oorzaak (en oplossing).
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat wordt bij vullen en goed verdelen v.d. vloeistof en kijken hoe of de gaatjes gedicht gaan worden. En of ze dichtblijven; het zijn knikpunten in het karkas.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

En vergeet niet de latex goed te schudden voor gebruik. Alle dichtende deeltjes zakken naar de bodem van de fles.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Latex geschud, band vlak gehad aan beide zijden en dus een paar maanden (vanaf nieuw tot nu) niet de lekkage door de zijwanden.
Het oplossen zal idd zijn door latex bij te vullen en dit weer
goed over de zijwanden verdelen, maar vraag blijft.... hoe kan dit 'ineens' ontstaan.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

erwin.burgers schreef: ma 2 januari 2023, 10:55 ..., maar vraag blijft.... hoe kan dit 'ineens' ontstaan.
Inderdaad door te zacht te rijden. Je ziet de latex er ook in mooie lijntjes uit komen, precies langs de karkas-draden. Tussen die draden is het rubber beschadigd omdat het teveel gevouwen is bij het rijden met te lage druk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien ook uitgewerkte latex, na een aantal maanden kan dat best.
Ik zou sowieso vervangen en niet nieuwe erbij knikkeren, als de oude uitgewerkt is ben je eigenlijk meteen je nieuwe latex aan het verdunnen met de oude.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Zo, updates zijn onderweg, want een nieuwe fiets kopen en deze verkopen was ff geen optie. Dus dan deze maar meer naar (meer gravel)smaak aanpassen. Uiteindelijk is de basis best een fijn frame. Door de 2x10 blijft de mogelijkheid om op de weg te rijden evengoed nog aanwezig. Wellicht zou een laatste update een extra set iets bredere wielen kunnen zijn om nog makkelijk de weg/gravel switch te kunnen maken.

Een set 2x10 GRX shifters/remmen en klauwen zijn onderweg. Net als een Ritchey VentureMax stuur en nieuw stuurlint (om nog een keer te oefenen :wink: ).
Vooral het stuur met best wat flare ben ik benieuwd naar.
Hopelijk is het voor het weekend binnen, zodat ik het zondag in het Brabantse land kan uitproberen. Aansluitend naar Hoogerheide voor de WK veldrijden... ook zin in!

Pics coming soon!
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Na een paar keer serieus gegraveled te hebben (mtb routes HVLV, Roosendaal en Noordwijk) merkte ik dat het remmen met de mechanische Tektro's niet alles was. Ze vroegen teveel kracht en met 2 vingers niet echt goed te doen.
Daarom de upgrade naar 2x10 GRX.
De Tiagra derailleur zijn compatible dus die heb ik laten zitten.
Ook het racestuur heb ik vervangen voor een stuur met meer flare, de Ritchey VentureMax

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gistermiddag de nieuwe GRX remmen en het stuur eens goed uitgeprobeerd.
Een rondje HVLV gedaan.
De remmen waren super! goed houvast op de hoods en ik kon met 1 of 2 vingers goed remmen.
En het ging, na een beetje wennen op een voor een gravelbike best pittig parcours, best hard. Echt het gevoel dat ik meer en meer kon 'gooien en smijten' in de bochten, over de wortels en over de kuilen. De banden wat zachter en die gaven, op een perfecte ondergrond, heel veel vertrouwen. E.e.a resulteerde in een 2 na beste tijd (tov PR) op een volledige ronde HVLV en verder nog wat 2e en 3e tijden tov mijn eigen PR's. Niet dat dat het doel is, maar het was gewoon een gaaf gevoel zo hard te kunnen fietsen, driften en springen.
Waar met name de winst zit zijn de flowy delen en de korte klimmetjes.
Wel weer wennen aan de pedalen die veel dichter bij de grond zitten in de bochten. Waar ik met mijn FEX vaak kan doortrappen, had ik gisteren een paar pedalstrikes die je wel weer ff laten schrikken :winkie: De bomen staan dichterbij dan je denkt...

Afbeelding

Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Cool!

Wat voor druk rijd je in de banden en hoeveel mm zijn die?

Overigens had ik in een enthousiaste bui een setje hope rx4 remklauwen gemonteerd op mijn cube nuroad. Dat moet dan verplicht met 180mm schijven, en is redelijk onzinnig overkill..
Plaats reactie