Giant Contend AR2 gravelbike; weg setje compleet

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Dat was ook wel de "grens" opzoeken daar op die route inderdaad :D ik had er toen 40mm op liggen (Vittoria Terreno Dry) , maar gebruik mijn huidige gravelbike ook veel als wegfiets met 32mm weg banden rond 4 bar max, af en toe grind of bospaden gaat daarmee verrassend goed.
Het lijkt net wat sneller op de weg dan op 40mm "snelle" gravelbanden (Strava 1-2km/u bij mijn slakkengang) .
Het ligt heel erg aan de mix asfalt/offroad denk ik, maar met met max 35-38 mm "endurance" fietsen zoals bv die Contend AR als allrounder zit je zeker niet verkeerd vlgs mij.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Kleine update / upgrade.
Het Giant Approach zadel vervangen voor een Prologo Dimension T4.0 zadel.
Ik heb een zelfde op mijn mountainbike en die bevalt heel goed. Sinds het gebruik ervan geen (half) dode lichaamsdelen meer :-{ .
Het Giant zadel was overigens ook niet verkeerd, met gleuf enzo, maar het Prologo zadel is lekker kort waardoor de zit op mijn mtb in ieder geval verbeterd is. Kijken of dat op mijn racefiets ook zo is.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is hier wel sys hè, show your seat ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

kermit schreef: do 23 juni 2022, 09:40 Het is hier wel sys hè, show your seat ;-)
Afbeelding

deze, maar dan op mijn Giant gemonteerd :lol:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ondertussen alweer ruim 1000 km op mn racefiets gereden sinds februari dit jaar. Samen met de ruim 1800 km op mn Fuel EX dus ruimschoots onderweg naar mijn doel van 3500 km per jaar. Vergeleken met sommigen hier vast niet veel, maar ik ben blij met de hoeveelheid km's. Elk jaar stel ik het doel 500 km verder. Zo kan iedereen (met name vrouw en kinderen) eraan wennen dat ik meer en meer op de fiets zit :wink:
Je moet tenslotte iets doen om fit te blijven boven je 50ste.

De Giant bevalt nog steeds goed. Wel is het zo, omdat mijn oog meer en meer op andere racefietsen om me heen valt, dat ik wel zie dat het een eenvoudige fiets is. Er is zoveel moois te krijgen.... Voor nu meer dan voldoende, maar ik schat in dat er 'ooit' wel een upgrade komt.

Momenteel erg aan het twijfelen over de bandenkeus voor de aankomende winter.
De bedoeling is om dan meer op de weg te gaan trainen omdat in het donker, in m'n eentje, het mtb-parcours op, niet erg gewaardeerd wordt door m'n vrouw. Met de nattigheid en bladeren in het vooruitzicht, ben ik zoekend naar andere banden. De relatief smalle slicks die ik nu heb, zou ik het liefst wisselen voor banden met iets meer profiel en iets breder. 38 mm is de maximale breedte in dit frame. Her en der een keer een gravelpaadje pakken is dan ook minder sketchy dan het nu zo af en toe is.

Dus.... wie heeft tips voor niet al te dure (want 2e fiets), 36-38 mm brede, bij voorkeur Skinwall en licht geprofileerde banden?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Al eerder getipt, maar de Schwalbe G-One Allround vind ik een fijn bandje voor weg- en licht terreingebruik. Op een winterse mtb-route zullen ze niet geweldig zijn, maar op straat rollen ze vrijwel net zo licht als een slick en je hebt toch wat profiel op een zand- of gravelpad.
Maar er zullen ook andere merken zijn met iets vergelijkbaars. Iets minder dan de maximale druk helpt ook voor wat meer grip.

En eenvoudig, ach ja. Bij een (gravel)racer die vooral straat en een simpel pad ziet heeft een upgrade veel minder zin als bij een mountainbike naar mijn idee. Als je niet klimt is gewicht amper van belang, twee kilo minder voelt wat lichtvoetiger maar maakt in de praktijk voor je snelheid niet uit. Banden en je houding (aerodynamica) maken het verschil.
Het schakelspul krijgt veel minder te verduren dan op een mtb, remmen idem. Als ik vol op de pedalen sta en dan wil schakelen zal Dura-Ace het vast veel beter doen dan Sora, maar dat doe ik niet. En gewoon rustig schakelend voldoet Sora al erg goed.

Ik herken wel de neiging tot upgraden natuurlijk. Met name bij m'n Vitus denk ik ook weleens aan een mooiere crank, sjiekere pennen of zelfs een 11-speed groep. Maar dan bedenk ik me weer dat ik die fiets had gekocht om goedkoop m'n ritjes in de natte maanden te kunnen doen en dat de fiets daar in de huidige setup al perfect voor is en dan laat ik het erbij.
Zelfdiscipline? Gezond verstand? Of gewoon gierigheid? Who cares :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Ik heb vorige winter veel gereden op asfalt met de Hutchinson's Override in mij Canyon Grizl (met spatborden).
Vandaag gaan de gravelbanden eraf en de Hutchinsons en spatborden en setje verlichting er op.
Gravelbike wordt weer winter asfaltvreter
Remember to do things which are right rather than things that are easy
wtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 september 2022, 11:55

Zonder je hele topic gelezen te hebben, zitten hier geen hookless velgen op? Dat beperkt je keuze aanzienlijk namelijk!
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

wtb schreef: vr 23 september 2022, 12:02 Zonder je hele topic gelezen te hebben, zitten hier geen hookless velgen op? Dat beperkt je keuze aanzienlijk namelijk!
Euhhh dat weet ik eigenlijk niet :oops: Internet geeft weinig hits op de Giant SR-2 wielen die ik heb. Maar een keer los halen.
Op mijn Fuel EX heb ik in ieder geval wél hookless velgen, en daar heb ik geen problemen gehad met banden en alles is tubeless gemonteerd en blijft goed.
Waarom is de keuze in banden beperkt? Is hookless icm racebanden anders dan met mtb banden?
kermit schreef: vr 23 september 2022, 11:26 Al eerder getipt, maar de Schwalbe G-One Allround vind ik een fijn bandje voor weg- en licht terreingebruik. Op een winterse mtb-route zullen ze niet geweldig zijn, maar op straat rollen ze vrijwel net zo licht als een slick en je hebt toch wat profiel op een zand- of gravelpad.
Maar er zullen ook andere merken zijn met iets vergelijkbaars. Iets minder dan de maximale druk helpt ook voor wat meer grip.
Idd al eerder gelezen van je, over de Schwalbe G-one. Vanavond maar eens shoppen.
kermit schreef: vr 23 september 2022, 11:26 Ik herken wel de neiging tot upgraden natuurlijk. Met name bij m'n Vitus denk ik ook weleens aan een mooiere crank, sjiekere pennen of zelfs een 11-speed groep. Maar dan bedenk ik me weer dat ik die fiets had gekocht om goedkoop m'n ritjes in de natte maanden te kunnen doen en dat de fiets daar in de huidige setup al perfect voor is en dan laat ik het erbij.
Zelfdiscipline? Gezond verstand? Of gewoon gierigheid? Who cares :D
Het is denk ik net als met een nieuwe auto. Je kijkt er lang naar uit, Als ie er eenmaal is is het heel leuk, maar na 2 maanden sta je bij het stoplicht naast nog net weer een gaver model.....
M'n Giant laat ik denk ik maar zoals ie is, behalve de banden dan. T.z.t., als het écht gaat jeuken, de Giant verkopen en de opbrengst veralumiseren of liever nog vercarboniseren :bier: (e.e.a. is afhankelijk van de energieprijsontwikkelingen :lol: )
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hookless is niet geschikt voor hoge drukken dacht ik.
Bij mtb's geen probleem maar bij wegwielen daarom niet zo gebruikelijk. Waarschijnlijk heb je gewoon velgen met een randje.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
wtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 september 2022, 11:55

Voor zover ik kan zien heb je inderdaad geluk. Alle 100% racefietsen van Giant hebben volgens mij sinds 2020 hookless wielen gemonteerd gekregen. Wat mij betreft geen briljant idee.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op de Mavic hookless velgen die ik een tijdje geleden had stond een maximale druk aangegeven, ik meen drie bar (dat waren 21mm brede alu velgen). Maar goed, een bandje lossen om te kijken is een paar minuten werk dus... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Afgelopen zondag maar weer een rondje gemaakt op de racefiets. Te weinig tijd om ver weg te gaan met de MTB en geen zin in een rondje Noordwijk of HMB. Racefiets is dan een leuk alternatief. Weer een hoop nieuwe paadjes aan de rand van het groene hart ontdekt. Van huis langs Rijnsaterwoude, Woubrugge, Hoogmade en via Leiden, met pondje naar Warmond (foto). Vandaar richting Noordwijk, Lisse en weer terug naar huis. Een kleine 60 km.
Afbeelding
's Middags evengoed nog een klein rondje op de MTB in Noordwijk. Blijft toch leuker :wink:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Na afgelopen week in 1 rit 3x bijna onderuit gegleden te zijn in de bocht tijdens een regenbui, toch maar de Schwalbe G-One Allround besteld.... Morgen meteen maar monteren.
Waren een mooi prijsje bij Futurum https://www.futurumshop.nl/schwalbe-g-o ... -35c.phtml. Natuurlijk wel in de skinwall uitvoering omdat niet iedereen dat mooi vind :wink:
Ben benieuwd hoe ze bevallen.

Parcours Noordwijk nog ff geprobeerd, maar helse regen, gladde wortels, kou en plassen zorgden ervoor dat ik mijn avond rondje heb beperkt tot 95% asfalt en 5% gravelpad.
Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Waarom niet de 40 mm breed besteld?
Of kun je die niet kwijt....
Plaats reactie