Bartje 200 als beginner.

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

jwolfkamp schreef: ma 21 maart 2022, 11:53 Ik rijd al enkele jaren marathons, maar vorig jaar voor het eerst Bartje200 afgerond. Ondanks mijn ervaring met marathons, was dit toch wel andere koek. Een kleine 8 uur (in mijn geval) op de MTB is toch een aanslag op het lichaam. Voeding en drinken is voor mij niet zo'n probleem, maar vooral de pijn in verschillende delen van het lichaam waren nieuw en best heftig 8) .

Ik heb mijzelf aangewend om altijd op sportvoeding te leven tijdens de koers. Dus repen, gelletjes en uiteraard sportdrank. De stelregel is dat je ongeveer 90 gram koolhydraten per uur tot je moet nemen om de verbruikte koolhydraten aan te vullen. Verder ongeveer 750 ml. vocht per uur (zeker als het warm is), dus reken maar uit wat je nodig hebt. Ik vind het belangrijk om vooral mijn eigen sportvoeding (dus waar ik aan gewend ben) te nemen, dus ik neem voldoende repen en gelletjes mee. In de verzorgingsposten, die zeer goed zijn uitgerust, dan nog een keer een krentenbol, banaan of winegums voor de afwisseling.

En voor wat betreft trainen is er al genoeg gezegd door anderen. Zorg voor voldoende training en dus ook dergelijke lange ritten in het zadel. Ik denk dat het niet veel uit maakt of het op de MTB of racefiets is; vooral de uren zijn belangrijk.
90gr koolhydraten per uur is wat veel volgens mij. Lichaam kan maar 60-80gr opnemen per uur. Wat een trucje is om wat meer op te kunnen nemen is door bijv dextrose en maltodextrine te combineren. Die worden anders verwerkt door het lichaam. Beide zijn los te koop en makkelijk op te lossen in water met bijv electrolytes tablet voor smaak en natuurlijk de broodnodige electrolyten. Voor dit soort monsterritten is goede training wel erg belangrijk, maar ook zeker je lichaam aanleren om efficient om te gaan met brandstof. Die basis heb je als beginner veel minder dan een ervaren rijder. Betekend dus extra opletten op je eten en drinken. Ik denk dat velen de afstand toch wat onderschatten,..ik fiets aardig wat jaartjes maar moet er niet aan denken :winkie:
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

schepp schreef: di 22 maart 2022, 00:10
90gr koolhydraten per uur is wat veel volgens mij. Lichaam kan maar 60-80gr opnemen per uur. Wat een trucje is om wat meer op te kunnen nemen is door bijv dextrose en maltodextrine te combineren. Die worden anders verwerkt door het lichaam. Beide zijn los te koop en makkelijk op te lossen in water met bijv electrolytes tablet voor smaak en natuurlijk de broodnodige electrolyten. Voor dit soort monsterritten is goede training wel erg belangrijk, maar ook zeker je lichaam aanleren om efficient om te gaan met brandstof. Die basis heb je als beginner veel minder dan een ervaren rijder. Betekend dus extra opletten op je eten en drinken. Ik denk dat velen de afstand toch wat onderschatten,..ik fiets aardig wat jaartjes maar moet er niet aan denken :winkie:
De inzichten zijn de afgelopen jaren toch wel wat veranderd. 90 gr. koolhydraten per uur in de juiste samenstelling is zeker mogelijk. En die combinatie is dan glucose/fructose in een 2:1 verhouding. De meeste merken sportvoeding bieden dit aan in de vorm van sportdrank of gels.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Cees82 schreef: vr 25 maart 2022, 10:18
schepp schreef: di 22 maart 2022, 00:10
90gr koolhydraten per uur is wat veel volgens mij. Lichaam kan maar 60-80gr opnemen per uur. Wat een trucje is om wat meer op te kunnen nemen is door bijv dextrose en maltodextrine te combineren. Die worden anders verwerkt door het lichaam. Beide zijn los te koop en makkelijk op te lossen in water met bijv electrolytes tablet voor smaak en natuurlijk de broodnodige electrolyten. Voor dit soort monsterritten is goede training wel erg belangrijk, maar ook zeker je lichaam aanleren om efficient om te gaan met brandstof. Die basis heb je als beginner veel minder dan een ervaren rijder. Betekend dus extra opletten op je eten en drinken. Ik denk dat velen de afstand toch wat onderschatten,..ik fiets aardig wat jaartjes maar moet er niet aan denken :winkie:
De inzichten zijn de afgelopen jaren toch wel wat veranderd. 90 gr. koolhydraten per uur in de juiste samenstelling is zeker mogelijk. En die combinatie is dan glucose/fructose in een 2:1 verhouding. De meeste merken sportvoeding bieden dit aan in de vorm van sportdrank of gels.
Dat is precies wat ik zeg toch :winkie:
MrJaapie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 10:31

Thanks allen!

Voorbereidingen gaan niet zoals gepland :wink: .
Dan maar de voeding in de hand hebben en mentaal alles op een rijtje!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Een beetje laat, maar misschien heb je er (ooit) nog iets aan.

Ik ben, zoals ik lees, totaal anders met voeding.

Ik heb mezelf de afgelopen 2 jaar getraind op 'droogrijden' dat wil zeggen dat je met zo min mogelijk voedingsstoffen zo ver mogelijk probeert te komen.
En voor iedereen roept dat dit slecht voor je is, er zit een filosofie achter die voor mij persoonlijk werkt.

Omdat je met minimaal vocht en voeding rijdt, kan je de lichaamstemperatuur beter reguleren omdat je efficiënter leert omgaan met wat je erin gestopt hebt.

Ik drink tijdens trainingen (1,5 - 2 uur) doorgaans niets, geen behoefte aan meestal.
Als de ritten langer worden dan is na 2 uur wel het eerste drinkmoment en na 3 uur meestal pas het eerste eetmoment.

Hier staat tegenover dat ik in enige mate eiwitten een koolhydraten 'stapel' de avond van tevoren, als je hier niet op ingesteld bent is het even wennen, maar voor mij werkt het.

De ochtend is dan een licht ontbijt met 2/3 crackers met vleeswaren of kaas met een bak koffie en 2 glazen water (net als elke andere dag)

De eetmomenten die ik tijdens een duurrit heb bestaan meestal uit energierepen, bananen, kruidkoek en voor het laatste uur meestal een gelletje.
Maar op 6 uur rijden zitten meestal maar 3 drinkmomenten en 2 eetmomenten.

Bij thuiskomst of na afloop gaat er dan wel metern wat snelle suiker in, anders val ik om.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Expres niet drinken op training.

De jaren 70 belden.....
Everybody bought a new bike!
fletcher
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT 2013

GrooteR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 25 september 2010, 17:27
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 SL 2021

Ben benieuwd of TS de Bartje heeft volbracht?
Zelf heb ik hem gisteren voor het eerst gereden. Ondanks de voorspelling was het weer goed en lag de route er top bij!
Organisatie was goed, alleen vond ik het vervelend dat het uiteindelijk 206 kilometer was.
Een dag niet gevallen, is een dag niet gefietst.
MrJaapie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 10:31

GrooteR schreef: ma 20 juni 2022, 13:22 Ben benieuwd of TS de Bartje heeft volbracht?
Zelf heb ik hem gisteren voor het eerst gereden. Ondanks de voorspelling was het weer goed en lag de route er top bij!
Organisatie was goed, alleen vond ik het vervelend dat het uiteindelijk 206 kilometer was.
Bartje ging top! Erg tevreden met 09:49 voor de eerste keer.
MrJaapie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 10:31

GrooteR schreef: ma 20 juni 2022, 13:22 Ben benieuwd of TS de Bartje heeft volbracht?
Zelf heb ik hem gisteren voor het eerst gereden. Ondanks de voorspelling was het weer goed en lag de route er top bij!
Organisatie was goed, alleen vond ik het vervelend dat het uiteindelijk 206 kilometer was.
Bartje ging top! Erg tevreden met 09:49 voor de eerste keer.
Like2Bike
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 5 juli 2015, 21:07
Mijn mountainbike: Canyon LUX CF 7 2021

GrooteR schreef: ma 20 juni 2022, 13:22 Ben benieuwd of TS de Bartje heeft volbracht?
Zelf heb ik hem gisteren voor het eerst gereden. Ondanks de voorspelling was het weer goed en lag de route er top bij!
Organisatie was goed, alleen vond ik het vervelend dat het uiteindelijk 206 kilometer was.
…. Dat ligt aan je gps…. Wijkt altijd wel af, bijvoorbeeld door bomen. Vraag maar om je heen, diverse afstanden. Ik had 198,9. Moest hem na het biertje nog even aan laten staan naar de auto om de 200 vol te maken 😉
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

En Strava doet er dan ook nog gekke dingen mee.... Ik zag iemand voorbij komen die meet dan 100 hoogtemeters had gemaakt (volgens Strava) terwijl anderen tot nauwelijks 200 m kwamen :lol:
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Like2Bike
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 5 juli 2015, 21:07
Mijn mountainbike: Canyon LUX CF 7 2021

De officiële gpx had er 358… ik had er 359.

Maar ook dit ligt weer aan je device, nauwkeurigheid van meten, of barometrische druk.

En op strava zit een knop om aam te passen. Voor wat t waard is voor een mtb-er in het bos…
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Hier was de eerste keer ook een succes. Goed georganiseerd en gezellig onderweg. 9 uur onderweg geweest en 8,5 uur in het zadel met een gemiddelde van 25km/h volgens Strava en 22,45km/h volgens de Bartje app.

De stroken mul zand in de laatste 25 km waren voor velen de druppel. Veel hier zien afstappen of nagenoeg stil zien vallen. Gelukkig was de rest van de route perfect 👌.

De officiële GPX die ik binnenhaalde had 2500hm, maar daarin gingen we bij Grolloo even 2000 mtr naar beneden? Foutje met binnenhalen denk ik.

Uiteindelijk 210km en 566hm volgens Strava.
Komt zeker voor herhaling in aanmerking.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
GrooteR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 25 september 2010, 17:27
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 SL 2021

MrJaapie schreef: ma 20 juni 2022, 13:27
GrooteR schreef: ma 20 juni 2022, 13:22 Ben benieuwd of TS de Bartje heeft volbracht?
Zelf heb ik hem gisteren voor het eerst gereden. Ondanks de voorspelling was het weer goed en lag de route er top bij!
Organisatie was goed, alleen vond ik het vervelend dat het uiteindelijk 206 kilometer was.
Bartje ging top! Erg tevreden met 09:49 voor de eerste keer.
Zeker een mooie tijd. Mijn doel (naast überhaupt uitrijden) was ook onder de 10 uur. Is helaas een half uur langer geworden door een misselijkheid na post Zuidlaren. Gelukkig ging dat over na post Gieten.

Nu de Drenthe 200? ;)
Een dag niet gevallen, is een dag niet gefietst.
Plaats reactie