Bartje 200 als beginner.

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

jwolfkamp schreef: wo 15 mei 2024, 15:02Vorig jaar heb ik te lang in een te grote groep gereden met een jojo effect tot gevolg. Dat heeft er toe geleid dat ik te lang steeds te diep in het rood ging om gaatjes te dichten na bochten. Een wijze les zeg maar...
Dan heb je in de verkeerde positie gereden in dat groepje, de grootte maakt niet uit.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
JustLogics
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Mountainbrik schreef: wo 15 mei 2024, 10:30 Even iets anders dan banden en conditie(s). Hoe pakken jullie het aan qua voeding? Zijn er evt gouden tips?

Maurten heb ik wel eens geprobeerd, maar dat is niet mijn smaak.

Denk dat je voor 10 uur aan eten mee genoeg zal hebben. Zelf vindt ik het ook fijn om mijn eigen voeding mee te hebben, dan weet ik wat ik mee heb.
Ik gooi suiker in mijn bidons. 65 gram zo'n beetje in een bidon van 750 ml. En dan nog wat zout erbij. Daar een paar bidons van meepakken.
Verder bananen, mueslirepen, ontbijtkoek, krentenbollen.
Ik probeer zo'n 100-120 gram koolhydraten per uur te nuttigen tijdens de Bartje. Verwacht er 8 uur of minder over te doen, dus dan zorg ik dat ik 800-960 gram kh bij me heb.
JustLogics
Mtb fanaat
Mtb fanaat

leosmid schreef: wo 15 mei 2024, 13:41 Ik heb met veel plezier deze topic gelezen en ga dit jaar voor het eerst Bartje rijden.
Ik heb er erg veel zin in, maar kan moeilijk inschatten hoe lang ik er over ga doen.
Er komen tijden voorbij van 7,5 uur en 10 uur, ik hoop daartussenin te komen....
Zijn er die ook weten wat hun ftp was of is tijdens het rijden van Bartje?
Misschien kan ik aan de hand daarvan een inschatting maken.
Mijn ftp is op dit moment ongeveer 250.

Banden keuze twijfel ik ook nog over, maar beslis ik in de week in aanloop van de race.
Voeding heb ik net binnen via sportvoedingwebshop.nl
FTP zegt natuurlijk an sich erg weinig. Ik ben erg goed in langdurende inspanningen, dus mijn fatique resistance zoals hierboven genoemd is hoog. En ik ben vooral erg goed in blijven eten, waardoor ik ook goed power kan blijven leveren. Mijn ftp zal rond de 380-400 liggen, maar ik weeg ook meer dan 90 kg.
Mijn grote aandachtspunt is het watertekort wat er op een gegeven moment optreed in mijn lichaam, waardoor het niet meer kan zweten en ik kippenvel krijg. Dus de warmte is mijn zwakte. Als ik het niet red om veel water en zouten op te nemen en het zweten te beperken kan ik dus allerlei topcijfers hebben, maar ga ik die finish niet halen, of heel langzaam.
De beste manier om er achter te komen hoe lang het gaat duren is het proberen. Het verschil tussen 8 en 10 uur is voor je voorbereiding verder niet zo spannend toch? Als ik een gokje mag wagen dan gaat het in elk geval langer dan 8 uur zijn met een ftp van 250 watt, maar dat zegt nog steeds niks zonder een lichaamsgewicht.
Kijk bij de uitslagen van vorig jaar en denk dan waar je ongeveer zou zitten qua tegenstand, dan geeft het je alvast een indicatie

Vorig jaar:
winnaar in 7 uur
nummer 82 van de mannenwedstrijd en beste vrouw in 8 uur
175 van de 1393 recreanten(man) binnen 9 uur
506 recreanten(man) binnen 10 uur

Oftewel, meer dan de helft van de deelnemers doen er meer dan 10 uur over.
En 160 mannen hebben er meer dan 12 uur over gedaan.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik lees bijzondere keuzes, maar als het voor je werkt, dan werkt het.
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Peelrijder schreef: wo 15 mei 2024, 17:38
jwolfkamp schreef: wo 15 mei 2024, 15:02Vorig jaar heb ik te lang in een te grote groep gereden met een jojo effect tot gevolg. Dat heeft er toe geleid dat ik te lang steeds te diep in het rood ging om gaatjes te dichten na bochten. Een wijze les zeg maar...
Dan heb je in de verkeerde positie gereden in dat groepje, de grootte maakt niet uit.
Klopt, ik zat te vaak verkeerd gepositioneerd. Een wijze les zeg maar :-{
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik ken het, vooral omdat hoe verder je achterin zit hoe slechter ze bochten kunnen rijden.

Ik probeer altijd zo ver mogelijk voorin te zitten zonder 'gedwongen' te worden kopwerk te doen.
Eerst iemand anders zijn bordje leeg eten. :wink:

Ik heb eigenlijk alleen ultra's gereden met kouder weer of het was een 6-uurs of 24-uurs.

Dutch Masters is de beste vergelijking denk ik, daar zit ik de eerste 3/4 uur mee met de achtervolgers van de kopgroep, maar na 5 à 6 uur merk ik dat daar wel degelijk verschil wordt gemaakt en ik daar vaak toe moet geven.

Beide keren bij de eerste 50 gefinisht (2022 P41, 2023 P34) daar niets over te klagen, in warm weer ga ik iets lekkerder dan met de kou dus ik hoop dat mijn kansen hier ook iets gunstiger zijn.
Donis
All rounder
All rounder

JustLogics schreef: wo 15 mei 2024, 20:04
Mountainbrik schreef: wo 15 mei 2024, 10:30 Even iets anders dan banden en conditie(s). Hoe pakken jullie het aan qua voeding? Zijn er evt gouden tips?

Maurten heb ik wel eens geprobeerd, maar dat is niet mijn smaak.

Denk dat je voor 10 uur aan eten mee genoeg zal hebben. Zelf vindt ik het ook fijn om mijn eigen voeding mee te hebben, dan weet ik wat ik mee heb.
Ik gooi suiker in mijn bidons. 65 gram zo'n beetje in een bidon van 750 ml. En dan nog wat zout erbij. Daar een paar bidons van meepakken.
Verder bananen, mueslirepen, ontbijtkoek, krentenbollen.
Ik probeer zo'n 100-120 gram koolhydraten per uur te nuttigen tijdens de Bartje. Verwacht er 8 uur of minder over te doen, dus dan zorg ik dat ik 800-960 gram kh bij me heb.
Hoe krijg je dat allemaal mee eigenlijk? Om de 50 km is er ook een rustpunt waar je genoeg eten kan pakken. Of sla je die punten bewust over?
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

Peelrijder schreef: wo 15 mei 2024, 21:42 Ik ken het, vooral omdat hoe verder je achterin zit hoe slechter ze bochten kunnen rijden.

Ik probeer altijd zo ver mogelijk voorin te zitten zonder 'gedwongen' te worden kopwerk te doen.
Eerst iemand anders zijn bordje leeg eten. :wink:

Ik heb eigenlijk alleen ultra's gereden met kouder weer of het was een 6-uurs of 24-uurs.

Dutch Masters is de beste vergelijking denk ik, daar zit ik de eerste 3/4 uur mee met de achtervolgers van de kopgroep, maar na 5 à 6 uur merk ik dat daar wel degelijk verschil wordt gemaakt en ik daar vaak toe moet geven.

Beide keren bij de eerste 50 gefinisht (2022 P41, 2023 P34) daar niets over te klagen, in warm weer ga ik iets lekkerder dan met de kou dus ik hoop dat mijn kansen hier ook iets gunstiger zijn.
Klopt, het bochten rijden is vaak slechter achterin de groep. De afgelopen deelnames aan Bartje200 altijd met de kopgroep mee gestart en dat zo lang mogelijk volhouden. Dat is steeds gelukt tot het oprijden van de eerste singletracks. Als je dan net wat te ver naar achteren zit, ben je de kop van de wedstrijd kwijt. Maar dat is ook een mooi punt om eigen tempo te gaan rijden (zo'n 25 km koers gehad dan). En dat eigen tempo dan vast te houden tot de finish. Of dit ook de strategie wordt dit jaar, dat moet ik nog met m'n maatje afstemmen :winkie: De strategie moet er in elk geval op gericht zijn om binnen 7:30 uur de finish te halen :-q
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

Hoe krijg je dat allemaal mee eigenlijk? Om de 50 km is er ook een rustpunt waar je genoeg eten kan pakken. Of sla je die punten bewust over?
Dat is de uitdaging. Zeker als je mee wilt doen in de echte wedstrijd, dan is het eigenlijk geen optie om te stoppen bij de bevoorrading en moet je hierop dus voorbereiden.

Afgelopen jaren startte ik met 2 gevulde bidons (750 ml) in de bidonhouders. Ik plakte 1 gevulde bidon (500 ml) vast aan het frame en deed 1 gevulde bidon (500 ml) in een zakje op mn rug. Eerste de kleine bidons leegmaken en die afwerpen. Als het aan het einde nog nodig was extra vocht te nemen, dan helaas toch stoppen bij een bevoorrading.

Voor de sportvoeding plaats ik een frametasje tussen stuur en bovenbuis. De inhoud daarvan is 2 ltr. Die stop ik vol met drinkgels en repen. Wat niet past aan sportvoeding gaat dan ook in de zakjes op de rug. Al met al een logistieke uitdaging als je geen 'verzorgers' hebt onderweg die je van alles kunnen aanreiken.

Dit jaar wordt het zeer waarschijnlijk een Camelbag met isotone sportdrank op de rug. Daarmee verwacht ik voldoende vocht bij me te hebben voor de hele race. En voor de drinkgels en repen dezelfde strategie als hierboven.

Over het extra gewicht dat je meeneemt hoef je je niet teveel zorgen te maken. Op de gehele rit kom je maar zo'n 400 hoogtemeters tegen die grotendeels na 150 km. opgenomen zijn in het parcours.
Laatst gewijzigd door jwolfkamp op do 16 mei 2024, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100

Als beginner (thema van dit topic) ga je gewoon lekker uitrijden. Uitproberen wat werkt, elk rustpunt meepakken wat je pakken kunt en verder genieten en jezelf verbazen over wat je kunt.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik stopte alles wat ik nodig dacht te hebben in een rugzak.

Wat Peel al schreef
Als je voor het podium gaat (of een goede klassering), dan kan je het je niet veroorloven om te stoppen en rustig een banaantje te eten en een kopje thee te drinken. Die rijders hebben vaak een paar hulpjes langs de route die wat eten en drinken aanreiken, zodat ze het niet mee hoeven te sjouwen.

Als je meedoet voor het spel en niet voor de knikkers, dan komt het niet zo nauw, maar ook dan kan je misgrijpen.
Je conculegas hebben misschien de bevoorrading al geplunderd, en er zijn alleen nog maar Maria bisquits en water.
Of de organisatie heeft eten en drinken gekozen dat jij absoluut niet goed verteert tijdens zo'n lange inspanning. Het spul op tafel is vaak niet het beste, maar het goedkoopste.
Of je hebt een gevoelige maag en wilt niets eten wat iemand anders in zn (ongewassen) handen heeft gehad. Of waar een zwerm strontvliegen op heeft gezeten.
Allemaal redenen om te zorgen dat je zelf voorzienend bent.
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bonanza
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

jwolfkamp schreef: do 16 mei 2024, 10:49
. Eerste de kleine bidons leegmaken en die afwerpen.
Serieus? en een ander kan je rotzooi opruimen na de tijd. Goede mentaliteit
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

Bonanza schreef: do 16 mei 2024, 14:46 Serieus? en een ander kan je rotzooi opruimen na de tijd. Goede mentaliteit
Afwerpen in een prullenbak bij de bevoorrading natuurlijk. Jammer dat je meteen van het negatieve uitgaat... :o
Donis
All rounder
All rounder

jwolfkamp schreef: do 16 mei 2024, 10:49
Dat is de uitdaging. Zeker als je mee wilt doen in de echte wedstrijd, dan is het eigenlijk geen optie om te stoppen bij de bevoorrading en moet je hierop dus voorbereiden.

Afgelopen jaren startte ik met 2 gevulde bidons (750 ml) in de bidonhouders. Ik plakte 1 gevulde bidon (500 ml) vast aan het frame en deed 1 gevulde bidon (500 ml) in een zakje op mn rug. Eerste de kleine bidons leegmaken en die afwerpen. Als het aan het einde nog nodig was extra vocht te nemen, dan helaas toch stoppen bij een bevoorrading.

Voor de sportvoeding plaats ik een frametasje tussen stuur en bovenbuis. De inhoud daarvan is 2 ltr. Die stop ik vol met drinkgels en repen. Wat niet past aan sportvoeding gaat dan ook in de zakjes op de rug. Al met al een logistieke uitdaging als je geen 'verzorgers' hebt onderweg die je van alles kunnen aanreiken.

Dit jaar wordt het zeer waarschijnlijk een Camelbag met isotone sportdrank op de rug. Daarmee verwacht ik voldoende vocht bij me te hebben voor de hele race. En voor de drinkgels en repen dezelfde strategie als hierboven.

Over het extra gewicht dat je meeneemt hoef je je niet teveel zorgen te maken. Op de gehele rit kom je maar zo'n 400 hoogtemeters tegen die grotendeels na 150 km. opgenomen zijn in het parcours.
Dus de laatste 50km zijn extra zwaar vanwege de meeste hoogtemeters... :winkie: Misschien dat ik ook mijn camelbag meeneem maar daar ben ik nog niet uit. Voor mij is uitrijden het belangrijkste zoals Bert al aangaf.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik ben benieuwd hoe ver ik van jwolfkap af ga zitten.

Ik drink in ieder geval stukken minder zie ik wel, maar daar twijfel ik nog over om daar nog iets mee te gaan doen.

Rijden met een rugzak vind ik helemaal kut, dus misschien dat er 2 bidons meegaan in de achterzak, daar ben ik nog niet over uit wat ik daar mee wil gaan doen.
Plaats reactie