China naven - ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kop van de nippel ligt boven de velg dus daarom wordt door sommigen aangegeven dat je die eraf moet trekken.

Ik heb 580 gebruikt en mijn spaken waren spot on. De ene zijde perfect tot net onder de rand en de andere zijde (bewust allemaal voor je gemak dezelfde maat genomen) staken er net 1mm uit.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Een jaar of 2 geleden een wielsetje opgebouwd met Ztto M1 boost naven met ratchet ringen. De standaard 54t begaf het in de eerste rit, na het wisselen voor een stalen DT 18t ratchet heb ik er probleemloos mee gereden. Setje uiteindelijk vrij snel verkocht omdat ik een setje met Hope naven en bredere velgen voor een aantrekkelijke prijs voorbij zag komen.

Nu, op zoek naar een betaalbaar setje naven om Newmen SL A.35 velgen mee te spaken, kwam ik toch weer uit bij de Ztto M1 naven. Ze claimen dat ze de centerlock naven verbeterd hebben door de 54t van staal te maken. Iemand hier ervaring mee inmiddels? Waar ik blij van werd: ze bieden nu ook een 6 bouts naaf aan met 4 pallen met 72 POE (link). Lijkt mij betrouwbaarder dan de ratchets en nog een paar euro goedkoper ook. Heb ze voor 85 euro besteld. Iemand al ervaring met deze versie?
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat het 2 setjes van 2 pallen zijn, met 36 POE
Door de 2 setjes tov.elkaar een 5 graden te verdraaien krijg je 72 POE, maar dus met slechts 2 pallen tegelijk.

Er zijn andere ZTTO naven, 6-gaats, die met 2x 3 pakken werken. Lijkt mij beter.

Van hun 54 Ratchet weet ik dat ze de oude van de markt hebben gehaald en vervangen door een stalen versie. Geen idee of die goed zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 april 2023, 23:09 Er zijn andere ZTTO naven, 6-gaats, die met 2x 3 pakken werken. Lijkt mij beter.
Ja, da's de P3:
Afbeelding

Daar heb ik er twee van in gebruik, waarvan een setje in een Levo SL light e-mtb. Vooralsnog zonder problemen, maar zo ontzettend veel km's hebben ze nog niet gedraaid (ik schat ruim 1.000 waarvan 80% in de Levo). Ik heb die wielen expres in de Levo gemonteerd omdat ze dan nog een beetje krachten te verwerken krijgen. Wat er uit mijn benen komt kan een vrijloop van peperkoek nog wel aan... :oops: :D

Het andere setje zit in m'n gravelbike maar die wielen zijn pas een paar ritten in gebruik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb tot volle tevredenheid een set DT Swiss 240S naven CL straightpull in mijn fiets, met 36T ratchets. Probleemloos uiteraard.

Nu komt de China versie weer voorbij de ZTTO M1, die in CL uitvoering blijkbaar 54T ratchets heeft. Die 36T kan je van DT Swiss kopen kost ca 75 € voor de oude dubbelveer versie.

Als ik het had geweten destijds had ik de Chinese naven gekocht. Op het zicht ziet het er prima uit. Die zijn voor de set een factor 3.5x goedkoper: ca. 350 € vs 95 €. Een indrukwekkend prijsverschil.

Zijn de DT Swiss nu kwalitatief 3.5x beter? Afgezien van de DT Swiss naam waar je veel voor betaalt zijn er nou zichtbare en tastbare verschillen? Blijft die Chinese 54T ratchet heel?


ZTTO M1 CL 54T

DT Swiss 240S CL 36T
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen idee hoe goed die ratchets zijn, ik lees wisselende ervaringen. Denk dat het vooral met het hardingsproces te maken heeft hoe lang ze meegaan?

Als ik de P3's (dus met pallen, zie hierboven) vergelijk met Hope is er gevoelsmatig met de naven in de hand wel een verschil. Dat zit dan vooral in de weerstand als je de boel draait, ik vermoed dat de afdichtingen bij Hope ervoor zorgen dat die wat "zwaarder" draaien. En waarschijnlijk zijn die afdichtingen beter dan van de ZTTO's... (heb zeer goede ervaringen met de afdichtingen van Hope, na vijf jaar zonder enig onderhoud met het fabrieksvet in de vrijloop was dat nog hartstikke schoon).

Al rijdend merk ik echter geen verschil, het werkt of het werkt niet en tot nu toe werkt het gewoon. Ik denk dat eventuele kwaliteitsverschillen vooral naar voren komen na de nodige kilometers, en/of gebruik in zware omstandigheden (veel nattigheid).

Waarschijnlijk ga ik de komende tijd een keer de ZTTO wielen uit de Levo halen en de cassette overzetten, dan zal ik de vrijloop meteen eens loshalen en kijken hoe het er van binnen uit ziet. Maar ik verwacht eerlijk gezegd geen rare dingen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niet zoiets als dit:
Afbeelding

Afbeelding

:-?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

ah , beetje ducttape erop.. :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel te vet, dat zie je zo ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

hanjovdberg schreef: ma 5 september 2022, 13:02 Zojuist bestelling geplaatst.

Koozer 490 naven (boost) ..... besteld.

.... En dan de koozers voor de Duke Stars 25.5/27.5 set gebruiken. Die dan waarschijnlijk in de verkoop gaat ivm overcompleet :winkie:
Die heb ik toen overgenomen van Hanjo. Ik heb verder niet echt vergelijkingsmateriaal, maar het gaat iig nu al zo'n 1400km probleemloos mee.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: di 2 mei 2023, 09:55 Veel te vet, dat zie je zo ;-)
Dat vet zat eerst in de kogellagers, voordat die kapot gingen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kermit schreef: ma 1 mei 2023, 09:50Waarschijnlijk ga ik de komende tijd een keer de ZTTO wielen uit de Levo halen en de cassette overzetten, dan zal ik de vrijloop meteen eens loshalen en kijken hoe het er van binnen uit ziet. Maar ik verwacht eerlijk gezegd geen rare dingen.
Recentelijk de met ZTTO P3 naven gespaakte wielen uit de Levo SL gehaald. Van binnen ziet het er nog prima uit, maar mijn fiets ziet zelden modder en wordt (daarom) ook amper gewassen. Dus de naven krijgen geen noemenswaardige nattigheid te verwerken.

De alu body was wel al aardig ingevreten door de NX 12-speed cassette, ik zou zeker aanraden een cassette met zoveel mogelijk kransjes op een spider te gebruiken.
Opvallend was dat ik de body niet zomaar terug in de naaf gedrukt kreeg. Ik moest de pallen met een draadje garen "ingetrokken" houden om de body terug te zetten (bekend trucje, als de boel bijna op z'n plek zit trek je het draadje er tussenuit). Dit had ik vorig jaar ook tijdens een rit al gemerkt, maar toen dacht ik dat het er misschien aan lag dat de cassette op de body zat. Blijkt dus niet zo te zijn (en da's ook logisch).
Naar aanleiding hiervan zit er nu wel een draadje garen in mijn toolkitje voor de wat uitdagender tochten :D
(flossdraad zou ook goed zijn, is wat steviger).

Ik weet het niet exact, maar de naven zullen iets meer als 1.000km gedraaid hebben waarvan +/- 800 in de Levo SL.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik had mijn ZTTO naven in mijn BXT hardtail voor een tijdje , voorwiellagerspeling blijft nu goed. Voor de rest werkt het allemaal prima :-D

Maar omdat de BXT een scheurtje in het frame had heb ik een aantal delen overgezet naar mijn Koga , o.a. de Reba voorvork die erin zat welke Boost is. Het wielsetje van de BXT is boost , voorwiel past dus wel al. Echter is het frame QR 135 dus achter zou niet passen.

Dus maar weer een setje ZTTO naven besteld maar dan QR en meteen met XD body. De achternaaf ga ik hiervan gebruiken om een nieuwe achterwiel te maken met een Duke velg , net als het voorwiel. Echter is die 30mm intern ,, achter wil ik dan waarschijnlijk een smallere velg gebruiken met een smallere band.

Dat is dan weer het mooie van dit spul ,het kost weinig en je kunt zo makkelijk mixen 8)

De levering was overigens erg snel te noemen , binnen 7 dagen!

De nieuwe naven en de bestaande wielset :

Afbeelding
Afbeelding
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

jpandriesse schreef: di 2 mei 2023, 10:46
hanjovdberg schreef: ma 5 september 2022, 13:02 Zojuist bestelling geplaatst.

Koozer 490 naven (boost) ..... besteld.

.... En dan de koozers voor de Duke Stars 25.5/27.5 set gebruiken. Die dan waarschijnlijk in de verkoop gaat ivm overcompleet :winkie:
Die heb ik toen overgenomen van Hanjo. Ik heb verder niet echt vergelijkingsmateriaal, maar het gaat iig nu al zo'n 1400km probleemloos mee.

Update.
Na 3300km de lagers in de naven kunnen vervangen. Die zijn toch nog niet zo heel duurzaam dus. Body is still going strong (*knock on wood)
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

melf#50 schreef: ma 3 juli 2023, 17:46 Ik had mijn ZTTO naven in mijn BXT hardtail voor een tijdje , voorwiellagerspeling blijft nu goed. Voor de rest werkt het allemaal prima :-D

Maar omdat de BXT een scheurtje in het frame had heb ik een aantal delen overgezet naar mijn Koga , o.a. de Reba voorvork die erin zat welke Boost is. Het wielsetje van de BXT is boost , voorwiel past dus wel al. Echter is het frame QR 135 dus achter zou niet passen.

Dus maar weer een setje ZTTO naven besteld maar dan QR en meteen met XD body. De achternaaf ga ik hiervan gebruiken om een nieuwe achterwiel te maken met een Duke velg , net als het voorwiel. Echter is die 30mm intern ,, achter wil ik dan waarschijnlijk een smallere velg gebruiken met een smallere band.

Dat is dan weer het mooie van dit spul ,het kost weinig en je kunt zo makkelijk mixen 8)

De levering was overigens erg snel te noemen , binnen 7 dagen!

De nieuwe naven en de bestaande wielset :

Afbeelding
Afbeelding
Frame gescheurd 🤨 en nu ? Is er sprake van enige vorm van garantie bij een dergelijk merk ?
Plaats reactie