Crown race monteren - zelfbouw tool?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ik ga binnenkort de headset van mijn YT Jeffsy vervangen. Ik heb mijn oog op een CaneCreek Hellbender 70 en daar moet dan natuurlijk een nieuwe crown race voor op de vork gemonteerd worden.
Ik heb daar geen tool voor maar begrijp dat het mogelijk is daar zelf iets voor te maken. Een stevige buis van 40mm diameter zou het moeten doen. Iemand daar ervaring mee? Ik vind vele links naar Amerikaanse doe-het-zelf oplossingen, maar met de voorraad van de gemiddelde NL bouwmarkt is dat niet echt haalbaar.

Anderzijds kan ik voor 35 euro wel een tooltje kopen... :winkie:
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Doe het zelf met PVC buis en dat werkte net zo makkelijk als een tool. Dit afgelopen jaar met drie vorken mogen doen. Nu wel een einddop op de buis gezet. Dat maakt het wat makkelijker om met hamer op te tikken/slaan. Zelfs zonder gaat het prima. ;-)

Oude crownrace tik ik eerst standly mesje tussen en dan tik ik hem rustig verder met steeds iets dikkere schroevendraaier. Gaat er dan zonder te beschadigen af.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Doorzagen, dan krijg je hem er met de hand op. Of een headset kopen van een merk die dit standaard al zo levert. (Hope bijvoorbeeld) :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

PCV buis, dopje erop inderdaad of met een blokje hout erop als je gaat meppen. Een lik montagepasta ertussen maakt later verwijderen makkelijker. Doorzagen doe ik nooit. Ik leg de vork meestal op een smal balkje (onder het kroon stuk) en dan steun ik die af in de hoek van een werkbank (het aanrecht werkt ook).
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Jullie doen te moeilijk, pvc buis er op en dan op de kop op de grond slaan. Werkt al 4 vorken lang hier. Komt geen hamer aan te pas.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

:lol:

Dat kan natuurlijk ook maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef: zo 21 november 2021, 13:05 Doorzagen, dan krijg je hem er met de hand op. Of een headset kopen van een merk die dit standaard al zo levert. (Hope bijvoorbeeld) :-q
Als er een seal op zit moet je die voor het zagen eerst even verwijderen :wink:
Het sleufje smeer je bij de montage vol met taai watervast vet
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Klitse schreef: zo 21 november 2021, 14:15 Jullie doen te moeilijk, pvc buis er op en dan op de kop op de grond slaan. Werkt al 4 vorken lang hier. Komt geen hamer aan te pas.
+1 :-q
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

crown race even op de verwarming leggen? door warmte zou hij wat moeten uitzetten en in combi met de pvc pijp is het zo gedaan
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

jeroentjuh76 schreef: ma 22 november 2021, 08:54 crown race even op de verwarming leggen? door warmte zou hij wat moeten uitzetten en in combi met de pvc pijp is het zo gedaan
Hele vork een nachtje in de vriezer :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

Kapitein Iglo schreef: ma 22 november 2021, 09:53
jeroentjuh76 schreef: ma 22 november 2021, 08:54 crown race even op de verwarming leggen? door warmte zou hij wat moeten uitzetten en in combi met de pvc pijp is het zo gedaan
Hele vork een nachtje in de vriezer :bier:
kan ook :) doe dit wel eens met lagers werkt top!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Vorkbuis invetten, alles monteren en op z`n plek trekken met de starnut?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

TenZNL schreef: ma 22 november 2021, 11:39 Vorkbuis invetten, alles monteren en op z`n plek trekken met de starnut?
Dan denk ik dat je de topcap en/of je balhoofdlagers daarna kunt gaan vernieuwen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

gijsje schreef: ma 22 november 2021, 11:42
TenZNL schreef: ma 22 november 2021, 11:39 Vorkbuis invetten, alles monteren en op z`n plek trekken met de starnut?
Dan denk ik dat je de topcap en/of je balhoofdlagers daarna kunt gaan vernieuwen.
Afgelopen week iig niet :wink:
Maar dat valt of staat wrs met de passing, m`n CC40 ging er iig vrij makkelijk op (wat idd wel eens anders is).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

PVC pijp met PVC dop erop en (harde kunststof) hamer werkt tot nu toe altijd prima hier. Ik had een echte slagpijp voor 1 1/8" lagers maar daar heb ik niet veel meer aan sinds de tapered vorken ingevoerd zijn :D
Ik had geen zin om nog een keer zo'n prijzig ding te kopen dus vandaar de overstap naar een PVC pijp.

Als het lager er geschikt voor is zou ik altijd de vorkconus inzagen, alleen maar voordelen en geen nadelen :)
Of meteen Hope kopen, hun balhoofdlagers zijn gewoon topkwaliteit voor een redelijke prijs. En dan krijg je meteen een gezaagde vorkconus mèt een doorlopende afdichting.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie