Xt of slx 12 speed casette

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ik zat met dezelfde vraag en heb vanwege dit topic een SLX cassette aangeschaft. Met name vanwege het SLX vs XT prijsverschil. Bovendien gebruik ik grootste kransjes nooit (ik snap dat de Alu kransjes sneller slijten).

Maar nu lijkt het toch dat SLX cassette sneller slijt met dezelfde zorg: vaak schoonmaken, elke keer dry-lube aanbrengen met 2 XT kettingen rijden die ik regelmatig omwissel...

Het zie toch behoorlijke slijtage op de middelste en kleinste kransjes...

De XT ketting gaat wel bewezen langer mee dan de SLX/Deore. Dit heb ik van een onafhangkelijk experiment waarin de tester een halve SLX en halve XT ketting aan elkaar had geknoopt een de slijtage ( lengte ) ging testen om de x aantal KMs.

Is het XT staal van de cassette stiekem toch niet harder gebakken? Dit wordt ook door iemand op het mtbr. com gesuggereerd....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of je hebt een misbaksel getroffen van SLX.
Ik had ooit een XT die zo zacht was als boter.
Shimano heeft zich toen in allerlei bochten gewrongen om mij de schuld te geven. :evil:
Hopelijk zijn ze inmiddels wat coulanter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ok thx! Dus jij zegt dus dat het om hetzelfde staal gaat? Want in de kettingen wordt er dus wel beter staal gebruikt voor de xt lijn..

Edit: En Deore dan? gaat dit ook om hetzelfde staal?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, dat zeg ik niet, want dat weet ook niet
Ik zeg alleen dat het met XT ook kan gebeuren.
En volgens mij is deze slijtage niet gebruikelijk.
Ik heb het daarna ook niet meer meegemaakt.
Ik rij nu op de ebike met een Deore cassette en die geeft geen krimp.

En er worden af fabriek veel "XT-fietsen" uitgerust met een SLX cassette, wat aangeeft dat een SLX cassette wordt gezien als een verantwoorde manier om kosten te besparen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ja ik snap het... een klein verschil vind ik ook niet erg gezien het grote prijs verschil..
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 mei 2023, 00:20 En er worden af fabriek veel "XT-fietsen" uitgerust met een SLX cassette, wat aangeeft dat een SLX cassette wordt gezien als een verantwoorde manier om kosten te besparen.
Dit zegt niet super veel vind ik persoonlijk. Het komt namelijk vaker voor dat er in de afmontage voor kwalitatief iets mindere componenten wordt gekozen bij nieuwe fietsen (remmen, cassettes en soms ook de ketting) om kosten te besparen. Maar verantwoord kan uiteraard ook van mindere kwaliteit zijn (eigenlijk een semantiek discussie :-D ).

Mocht er iemand iets weten van de staal hardheid van Deore vs SLX vs XT hoor ik het graag! Het is met met een simpele Rockwell-hardheidtest makkelijk te meten namelijk.

De legering (hoeveelheid carbon, nickel etc) en het hardings process kan zeer grote verschillen opleveren. Dit kost geld maar gezien het prijsverschil zou ik het wel eerlijk vinden als het staal beter is bij XT (zoals bij de kettingen).
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Heeft iemand die hardheden al eens gemeten? Ben nieuwsgierig. Ik kan er weinig over vinden op internet.

Waar wel een verschil in zit is in de kettingen. De dure versies gebruiken speciaal geharde pennen met een of andere coating, en dit geeft een (veel) langere levensduur en dus ook van je tandwielen. De vlaktedruk tussen rol en pen is zo groot dat smering m.i. maar een beperkt effect heeft en dus de materiaal eigenschappen heel belangrijk zijn.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ja ik dus ook!
Plaats reactie