Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

mooi setje hoor :-q
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zeker een mooi setje. Het lijkt alleen op de fotos alsof sommige spaken getordeerd zijn? Misschien (en hopelijk) gezichtsbedrog?

Wat ben je nu totaal kwijt voor zo'n setje als ik vragen mag?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ziet er mooi uit hoor. Mijn (gravel)race setjes komen niet eens in de buurt van dat gewicht.

Zelf ben ik van wat meer de reserves opzoeken bij materiaalkeuze, ondanks dat ik geen zwaargewicht ben (70kg) en ook niet lomp rijd. Ik vond 400 gram al vrij licht voor een 30mm (carbon) velg. Dus voor het achterwiel heb ik de versterkte versie van 450 gram (ipv 400 gram) gekozen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

hanjovdberg schreef: di 16 mei 2023, 15:15 Zeker een mooi setje. Het lijkt alleen op de fotos alsof sommige spaken getordeerd zijn? Misschien (en hopelijk) gezichtsbedrog?

Wat ben je nu totaal kwijt voor zo'n setje als ik vragen mag?
Het kan heel goed zijn dat hier nog enkele spaken niet recht staan , aangezien ik hier de boel net in elkaar heb en dus nog moest afmaken. Maar in mijn enthousiasme moest ik natuurlijk even een foto maken :-D
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

kermit schreef: di 16 mei 2023, 15:41 Ziet er mooi uit hoor. Mijn (gravel)race setjes komen niet eens in de buurt van dat gewicht.

Zelf ben ik van wat meer de reserves opzoeken bij materiaalkeuze, ondanks dat ik geen zwaargewicht ben (70kg) en ook niet lomp rijd. Ik vond 400 gram al vrij licht voor een 30mm (carbon) velg. Dus voor het achterwiel heb ik de versterkte versie van 450 gram (ipv 400 gram) gekozen :D
Voor jou is er dan nog de 270 gram versie die tot 90 kg kan :D Ik heb de 290 gram versie , die kan tot 100 kg.

Ik zit wat mij betreft nog ruim aan de veilige kant met 87 kg vind ik zelf , ze geven niet voor niks 100 op , dit is 28 spaaks ook nog.

Dit type spaken heb ik ook in mijn andere wielset zitten die ik vaak gebruik dus die vertrouw ik wel. Die set weegt 1500 gram met Newmen 25mm inter alu , saping CX ray bladed en Yuniper naven. Gister nog een ritje Appelscha-Vledder knallen overleeft :lol:

Maar je moet natuurlijk doen waar je je goed bij voelt.

Mijn doel was om een carbon set te bouwen voor de fully , die dan als het goed is nu onder de 10kg komt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn set heb ik eigenlijk vooral gebouwd om eens met platte spaken en straightpull in de weer te gaan :)
Maar je "moet" natuurlijk een doel hebben dus daarom maar bedacht om ze in de Levo SL e-mtb te hangen (fiets van net over de 18kg met een light motortje) en/of misschien ooit te verkopen. Dus vooral stevigheid als criterium, het heeft imo niet zoveel zin om op 100 gram te letten voor zo'n fiets en eigenlijk ook niet voor een wielset die wat meer moet kunnen hebben dan een NL bosrondje.
Daarom heb ik ook messing nippels en CX-sprint spaken genomen.

Maar zo komt het op 1.630 gram voor een 30mm breed en robuust wielsetje en dat vind ik al heel netjes. Geloof niet dat ik ooit lichtere wielen gehad heb :D
Het zal ook zowat vier ons lichter zijn dan de originele Rovals schat ik.

Bij het afdrukken van de wielen merk ik wel elke keer dat carbon velgen stijver zijn dan alu, in elk geval in de gewichtsklasse die ik tot nu toe kies. Zodra er ook maar iets spanning op de spaken staat lijkt het bij carbon alsof je op een blok steen staat te duwen, waar bij (met name wat lichtere) alu velgen altijd wel iets van beweging te voelen is.
Overigens trek ik hieruit geen conclusies over wat dat in de rijpraktijk betekent. Ik heb begrepen dat een bepaalde mate van flex juist gewenst is voor een offroad wiel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb afgelopen weekend een spaakbreuk gehad in een. 14 jaar oud wiel. Dacht redelijk hufterproof met Velocity Dually P49 velgen, maar het misbruik heeft zijn sporen achter gelaten zal ik maar zeggen. Nu wil ik deze wielset opnieuw spaken met chromen spaken. Maar ze moeten wel BLINKEN en dat blijven doen. Moet double butted zijn. Welke blinken het hardst?
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dikkere spaken reflecteren meer licht.
En rvs. Chroom glimt nu meer, maar later niet meer.
Je zou de spaken kunnen polijsten voor je ze inspaakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Maar van zwarte gaat de glans ook vanaf
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

RVS is wel slijtvaster dan zwart hoor, blijven veel langer mooi. Je kunt gewoon de DT of Sapim nemen, maar er zullen ook best prima spaken van hier minder bekende merken zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Ben opzoek naar de juiste lengte spaken en gebruik daarvoor de KStoerz: Freespoke calculator. Ik loop een beetje vast op het invoeren van de offset. De velgen in kwestie zijn Notubes Arch mk4 met een offset van 2.5mm.

https://kstoerz.com/freespoke/?link=1&e ... &xL=3&xR=1

Voer ik het zo op de juiste manier in?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Volgens mij moet je de ene op 2.5 zetten, en de andere op -2.5

Bij deze calculator hoeven de spaakgaten niet alle op een lijn liggen, wat bij jou velgen denk ik wel het geval is.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

je hebt bij cross pattern 3 1 ingevuld.
dat betekent links 3 kruisingen (normaal)
rechts 1 kruising.
is dat ook je bedoeling?
wanneer ik 3 3 invul en de door Marke genoemde 2.5 -2.5 , krijg ik links en rechts ongeveer dezelfde spaaklengte en een betere tension distribution. wat ook de bedoeling is van de asymmetrische velgen.
https://kstoerz.com/freespoke/?link=1&e ... &xL=3&xR=3

hier staan ook de spaaklengtes die stan's gebruikt in hun fabriekswielen
https://www.notubes.com/media/wysiwyg/E ... 0Chart.pdf
die zijn bijna hetzelfde als wat er nu uit stoerz komt.
links stan's M-Pulse 12x148 32h 3x vs. stoerz hope 148: 290.1 vs 290.8
rechts 289.8 vs 290
dus als de naven die jij wil gebruiken, qua afmetingen praktisch hetzelfde zijn als de stan's m-pulse dan moet het goed komen. :-q
https://www.notubes.com/media/wysiwyg/E ... nsions.pdf
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De afmetingen vd naven maakt niet zo'n groot verschil als je 3x kruist.
Je kunt in de praktijk volstaan met het onderscheid tussen grote flenzen en kleine flenzen.
(en zelfs die kan je meestal nog door elkaar halen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Marke schreef: di 6 juni 2023, 22:52 Volgens mij moet je de ene op 2.5 zetten, en de andere op -2.5

Bij deze calculator hoeven de spaakgaten niet alle op een lijn liggen, wat bij jou velgen denk ik wel het geval is.
Duidelijk, thanks. :-q
sik schreef: wo 7 juni 2023, 01:28 je hebt bij cross pattern 3 1 ingevuld.
dat betekent links 3 kruisingen (normaal)
rechts 1 kruising.
is dat ook je bedoeling?
wanneer ik 3 3 invul en de door Marke genoemde 2.5 -2.5 , krijg ik links en rechts ongeveer dezelfde spaaklengte en een betere tension distribution. wat ook de bedoeling is van de asymmetrische velgen.
https://kstoerz.com/freespoke/?link=1&e ... &xL=3&xR=3

hier staan ook de spaaklengtes die stan's gebruikt in hun fabriekswielen
https://www.notubes.com/media/wysiwyg/E ... 0Chart.pdf
die zijn bijna hetzelfde als wat er nu uit stoerz komt.
links stan's M-Pulse 12x148 32h 3x vs. stoerz hope 148: 290.1 vs 290.8
rechts 289.8 vs 290
dus als de naven die jij wil gebruiken, qua afmetingen praktisch hetzelfde zijn als de stan's m-pulse dan moet het goed komen. :-q
https://www.notubes.com/media/wysiwyg/E ... nsions.pdf
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Het is me een stuk duidelijker geworden.
Plaats reactie