Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Als ik ooit een gravelbike ga bouwen wil ik ook van die hoge velgen, vind dat echt zo mooi! Ik had vroeger van die hoge Shamal's op mijn racefiets, ook van die schitterende velgen 8).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb ze ook puur voor de looks, ik ga niet snel genoeg meer om aerodynamica als reden te kunnen aanvoeren :D

Als je echt veel het terrein in duikt zouden ze wellicht nogal hard kunnen zijn, hoewel brede banden op relatief lage druk dat wel grotendeels opvangt. Met mijn oude racefiets met 23mm bandjes op hoge druk voelde ik duidelijk verschil tussen ouderwets lage velgen en wat hogere Campa's. Over de kasseien in Oirschot rammelde het ineens nog harder na die wissel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, ze zijn klaar. Zaterdag was het slecht genoeg weer om nog wat tijd aan de wieltjes te besteden :)

Daarna kwam ik erachter dat ik geen 160mm schijven met zesbouts bevestiging meer had liggen :roll: Op de mountainbikes gebruik ik al jaren geen 160mm meer dus er zaten alleen nog maar >180mm schijven in de betreffende bak.
De huidige wielen hebben centerlock schijven en die kun je nu eenmaal niet op een zesbouts naaf kwijt... Toen ik toch schijven moest bestellen meteen maar de bandjes mee laten komen die ik er uiteindelijk op wil hebben, spul zal ergens deze week binnen komen (47mm Vittoria Terreno Zero). Schijfjes worden gewoon rechttoe rechtaan dingen, daarbij heb ik vooral op de prijs gelet want volgens mij maakt het geen biet uit wat voor schijven je gebruikt.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ziet er gaaf uit hoor. :-q 47mm past bij mij niet eens in de gravelbike :o . Maar ik merk bij beetje wind al met mijn 30mm hoge velgen dat ik soms serieus de kant in dreig te waaien. Geen voorjaars setje dus dit :winkie: want ook met jouw gewicht/lengte heb je niet zoveel in te brengen. :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, gewoon 12mm steekas voor en achter, op beide fietsen. Die qr-doppen zaten er nog in van het bouwen, da's makkelijker in de richtbok want dan hoef ik niet telkens de adapter erin/eruit te doen.

Maar deze velgen zijn niet hoger dan de vorige, 45mm tegen 50mm. Dus dat zal weinig verschil maken qua windgevoeligheid. Tot nu toe heb ik daar weinig problemen mee, alleen met losse handen rijden zit er niet echt in als er een beetje stevige wind staat :D
Het verschil is inderdaad wel merkbaar in vergelijking met lage velgen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Even 2 vraagjes:

- met straightpull naven kom ik via de dt Swiss spoke calculator op hele andere waarden dan via kstoertz of degene die ik via Jan altijd gebruik. Kan dit komen omdat die het verschil tussen j-bend en straightpull niet kennen? Dus moet ik dan de Dt Swiss calculator aanhouden?
- ik heb dus dt Swiss 350 straightpull naven maar hoe zie je of dit 2021+ of voor 2021 naven zijn aangezien daar een verschil in zit bij de calculator :-? (Op het doosje staat wel een datum met 2022 ..). Maar ik dacht dat het nieuwe type sowieso een andere sticker heeft.

Edit: op vraag 1 al een mooie uitleg op spokecalc.io gevonden. Die calculator gebruikt kom ik idd op dezelfde waarden als via dt Swiss.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

hanjovdberg schreef: zo 9 april 2023, 09:55 - ik heb dus dt Swiss 350 straightpull naven maar hoe zie je of dit 2021+ of voor 2021 naven zijn aangezien daar een verschil in zit bij de calculator :-? (Op het doosje staat wel een datum met 2022 ..). Maar ik dacht dat het nieuwe type sowieso een andere sticker heeft.
Verschil is idd te zien aan de decals. Als je twijfelt kun je me een appje met een foto sturen 😉

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zal ik doen als ik weer thuis ben na dit paasweekend :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hier ondertussen begonnen met de straightpull set.
Het aanbrengen van de spaken is echt een eitje, ze staan al meteen min of meer in de juiste richting dus een vergissing is bijna uitgesloten.

Het tooltje dat ik heb om de platte spaken tegen te houden werkt wel, maar vind ik niet erg handig. Gaat vrij stroef om de spaken. Daar zoek ik misschien nog eens een betere voor.
Ook is het bepalen van de juiste spaakspanning nog een dingetje. De waarde die ik voor de DT Comp/Sapim Race aanhoud is hier natuurlijk niet bruikbaar en in de tabel die bij de spaakspanningsmeter is geleverd staan geen platte spaken (en sowieso is die niet correct, voor de DT Comp weet ik wel de juiste waarde). Dus ik moet eerst eens aan wat andere wielen met platte spaken voelen om een idee te krijgen :D

Work in progress, het richten/opspannen doe ik in stapjes dus de richtbok staat meestal meerdere dagen op tafel. Gelukkig doet mijn vriendin daar niet moeilijk over :-q

Spullen voor aanvang:
Afbeelding

28-potige spin op de keukenvloer :D
Afbeelding

Aan de velg geknoopt:
Afbeelding

Nog niet opgespannen, maar even uit nieuwsgierigheid de wielen op de weegschaal gelegd. Dat viel niet tegen met +/- 1.630 gram voor een 30mm brede 29er wielset. En de achtervelg is nog versterkt ook, daar zit ruim 50 gram meer carbon aan :D
Deze velgen kun je als light (350 gram), standaard (400 gram) of reinforced (450 gram) bestellen. De versterkte versie zou enduro gebruik aan moeten kunnen. Ik heb ervoor gekozen omdat ik van plan ben (was...?) om ze in m'n Levo SL light-e-mtb te monteren. 50 gram meer velg voor meer gemoedsrust leek mij een makkelijke afweging.

Ik heb in deze set Sapim CX-sprint spaken gebruikt en 12mm messing Polyax nippels.
Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

mooi setje :-q
(en ondanks dat straightpull ook wat nadelen heeft, vind ik het zelf zoveel mooier dat dat voor mij ook wel doorslaggevend is :D)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik ga zo beginnen. :winkie:

Spaken zijn net binnen gekomen :-D

Mijn huidige gravel setje met dt 350 naven weegt 1446 gr.

Als straightpull naven lichter zijn dan dit nieuwe setje dus ook.

Gelukkig heb ik dus toch voor ronde spaken gekozen. Kan ik bij mijn spaakmeter gewoon de bekende waardes gebruiken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's een voordeeltje inderdaad.
Ik heb juist voor platte spaken gekozen omdat die makkelijker tegen te houden zijn als ze gaan meedraaien. Bij ronde spaken moet je dan met een afgeslepen griptang in de weer (althans, zo doet/deed Ernie Frieke het volgens mij).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

kermit schreef: do 13 april 2023, 15:49 Da's een voordeeltje inderdaad.
Ik heb juist voor platte spaken gekozen omdat die makkelijker tegen te houden zijn als ze gaan meedraaien. Bij ronde spaken moet je dan met een afgeslepen griptang in de weer (althans, zo doet/deed Ernie Frieke het volgens mij).
Goed dat je dat noemt idd. Denk dat ik idd een tang ga prepareren voor dat werk. Dikte van spaak diameter gaatje boren in de tang en dan stukje rubber binnenband erop voor de grip en tegen beschadigingen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik meen dat Ernie de bek alleen glad slijpt, zodat de ribbels die er doorgaans in zitten de spaak niet beschadigen. Waarschijnlijk heeft hij wel ergens op zijn site verstopt beschreven hoe en wat :D
En Jan zal het ook weten, die heeft destijds bij Ernie de clinic gedaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Wat is die site, of is dat geheim?
Plaats reactie