XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Dizer schreef: di 5 april 2022, 17:48
Jwstoop schreef: di 29 maart 2022, 16:41 Mooie fietsen! Ik ben ook eens serieus aan de slag gegaan met een carbon fully: een Lexion Riot (L) met GX AXS en Reverb AXS dropper, Revelation (waar een Charger 2.1 RCT3 in komt), Magura MT Trail en mijn vertrouwde Elite carbon wielen. Alles een beetje met aanbiedingen gekocht de afgelopen maanden, nu eindelijk klaar.

Is een lekker ding geworden al zeg ik het zelf, in vergelijking met mijn (alu) Oiz een stukkie lichter en qua geo ook helemaal goed (ik ben 1.82). Het AXS verhaal is wel erg gaaf moet ik zeggen, en ook heel clean dat je maar 2 leidingen hebt aan je stuur.

Uiteraard had ik de ambitie om een mooi bouw verslag te maken, maar aangezien ik het in de avonduren moest doen als de kids op bed liggen, is het er niet echt van gekomen. :winkie:

Afbeelding
Afbeelding
Wat kost zo'n frame nog?
Ik heb rond de 1000 betaald incl rockshox shock en prepaid tax
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

een supermooi frame , vond hem zelf te zwaar maar ben wel een beetje weight freak,
plezier ermee :-q
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Mooi frame & build Jwstoop! Veel fijne kilometers gewenst!! :-q
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Die Leon Riot is een mooi frame, ziet er heel goed uit! Lijkt me een marathon/XC frame. Wel vrij duur, gewicht zie ik 2050 gr +/- 150 gr 15" dus reken maar 2300 gr voor 19". Dat is niet echt licht. Ik heb zelf een Lexon HT frame (zie sig) en ben goed te spreken over de kwaliteit, netjes gemaakt en afgewerkt.

Lichtere FS frames zijn ca 1800-1900 gr, zoals bv deze gave Lapierre. Ik weet niet wat een Canyon Lux frame weegt.


Is het Lexon Riot deze?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Die lapierre kost zo te zien wel echt een stukje meer toch?

Gisteren de maiden voyage gehad op Zandvoort, lekker fietsje hoor! Ik vond hem agieler dan mijn oiz tr en AXS heeft geen slag verkeerd geslagen! Wel rustig aan gedaan en alle bouten nagelopen, behalve het stuur zat alles nog goed op moment, stuur met wat carbon montage pasta nu echt vast, zonder teveel nm te hoeven toepassen.

Afbeelding


Vanochtend de charger 2.1 rct3 demper geïnstalleerd, nu is hij wel af en ga ik het seizoen in!
Afbeelding

Oiz staat inmiddels te koop, had het ook graag hier gedaan maar zit niet in veel topics dus kom niet aan de vereiste aantallen berichten 🙈
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Flummox schreef: zo 13 februari 2022, 21:56 Yes! Ze zijn er weer klaar voor! Alles werkt weer naar behoren en is overgezet en afgesteld. Kunnen we ook lekker samen ritjes maken! :-D

Afbeelding


Hoe gaat het inmiddels met de Lexon? Die van mij heeft inmiddels al weer aardig wat km's gehad en bevalt nog steeds goed en geen gekke dingen. :)
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

melf#50 schreef: vr 8 juli 2022, 14:46 Hoe gaat het inmiddels met de Lexon? Die van mij heeft inmiddels al weer aardig wat km's gehad en bevalt nog steeds goed en geen gekke dingen. :)
Goed! Met de nieuwe achterbrug erop ook lekker gefietst! De 120mm voorvork bevalt ook heel goed, al moet ik eerlijk toegeven dat ik nog maar weinig 'ruiger' werk gedaan heb dan het duin in de buurt. (ondanks mijn grote plannen :oops: )
@Melf#50 - wat rij jij voornamelijk? Trail of ook XC?

Een aantal collega's zijn recentelijk naar Winterberg geweest, zou ik daar met mijn fiets ook uit de voeten kunnen? Zij doen ook downhill vakanties naar Oostenrijk / Italie en hebben geen vergelijkbaar materiaal. Als ik niet de 80-100cm drops pak, houdt mijn fiets dat dan ook of loop ik daar stuk op travel en bescheiden remmen?

Nieuwtje: Het nieuwe 2022 Scott Spark frame is door Lexon door de kopieermachine gehaald. (tot marketing materiaal aan toe... :roll: ) 2500gr voor 15" is wat aan de zware kant, maar verder wel een mooi frame.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Flummox schreef: ma 11 juli 2022, 17:14
Een aantal collega's zijn recentelijk naar Winterberg geweest, zou ik daar met mijn fiets ook uit de voeten kunnen? Zij doen ook downhill vakanties naar Oostenrijk / Italie en hebben geen vergelijkbaar materiaal. Als ik niet de 80-100cm drops pak, houdt mijn fiets dat dan ook of loop ik daar stuk op travel en bescheiden remmen?
With all due respect, maar als ik een XC 'replica' fiets zou rijden (een type bike dat daar al niet voor bedoeld is) die eerder al blijk gaf van een engineering/constructief probleem (lees: het bouwen van flex-stays die niet flexen maar scheuren) dan zou ik mezelf met deze bike verre van bike parks houden.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Flummox schreef: ma 11 juli 2022, 17:14
melf#50 schreef: vr 8 juli 2022, 14:46 Hoe gaat het inmiddels met de Lexon? Die van mij heeft inmiddels al weer aardig wat km's gehad en bevalt nog steeds goed en geen gekke dingen. :)
Goed! Met de nieuwe achterbrug erop ook lekker gefietst! De 120mm voorvork bevalt ook heel goed, al moet ik eerlijk toegeven dat ik nog maar weinig 'ruiger' werk gedaan heb dan het duin in de buurt. (ondanks mijn grote plannen :oops: )
@Melf#50 - wat rij jij voornamelijk? Trail of ook XC?

Een aantal collega's zijn recentelijk naar Winterberg geweest, zou ik daar met mijn fiets ook uit de voeten kunnen? Zij doen ook downhill vakanties naar Oostenrijk / Italie en hebben geen vergelijkbaar materiaal. Als ik niet de 80-100cm drops pak, houdt mijn fiets dat dan ook of loop ik daar stuk op travel en bescheiden remmen?

Nieuwtje: Het nieuwe 2022 Scott Spark frame is door Lexon door de kopieermachine gehaald. (tot marketing materiaal aan toe... :roll: ) 2500gr voor 15" is wat aan de zware kant, maar verder wel een mooi frame.
die had ik nog niet gezien , de RIOT vind ik ook wel mooi.

Ik heb er inmiddels zo'n 1100 km mee gefietst , tochten , mtb routes , Alles voelt goed aan eigenlijk. Ik ben er tot nu toe wijs mee. Ik spring er ook wel mee , zullen jumps van zo'n 50 hoog zijn. Kuilen en gaten , boomwortels ram ik hem gewoon overheen. De fiets zelf kan zich kwa sneheid en sturen zeker wel meten met de merk frames. Wat betreft stevigheid , tijd zal het leren maar ik zie merkenframes ook kapot gaan (nog sterker , ik kan weinig kappotte Lexon's vinden) Ik kon dit weekend wel mee met onze club naar wat ruiger werk alleen daar heb ik nog niet zoveel ervaring mee en kwam niet zo goed uit. Daar had ik hem mooi kunnen testen. Ik heb de Magura MT8 Pro erop zitten , ik denk dat je daar wel aardig mee uit de voeten kan maar sommigen hebben toch graag meer zuigertjes per klauw. Ik denk wat betreft vering dat het ook afhankelijk is van wat je er zelf mee doet , of je naar beneden knalt als een malle of je gaat redelijk normaal naar beneden. Ik rijd met de 100 mm vering en doe voornamelijk XC eigenlijk. Binnenkort de Limburgse heuvels maar even trotseren met mijn Project#50 :D
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik kwam deze toevallig tegen ergens op dit forum. Hier zie ik dat zelfs een elitemerk als Santa Cruz aangeeft dat het spul uit China komt. Er wordt vaak neerbuigend gedaan over China als in "slechte kwaliteit" maar dat kan Santa Cruz zich niet permitteren.

Zitten de Lexonnen en BXTen ver af van de "Merk" MiC frames in kwaliteit en duurzaamheid?



Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zitten de Lexonnen en BXTen ver af van de "Merk" MiC frames in kwaliteit en duurzaamheid?
Dat weten we natuurlijk niet (zeker).
Duidelijk is dat er goed spul uit China komt. Maar vaak is dat onder westers toezicht.
Maar ook dat spul komt dus uit een fabriek met Chinese handjes.
Als Scott, Specialized en Santacruz de Chinees leren hoe het moet, dan is de Chinees niet te flauw om datzelfde truukje nog eens te doen, maar dan voor zichzelf. En als ie slim is doet ie het net zo goed.
Maar dat zal dan in de praktijk moeten blijken.
En China is groot, dus er zullen ook wel een paar schimmige werkplaatsjes zijn waar alleen de centen tellen...

Maar China = troep, dat is denk ik al 20 jaar achterhaald.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 17 juli 2022, 16:48
Maar China = troep, dat is denk ik al 20 jaar achterhaald.
Idd. Ik denk dat dan 70-80% van de producten die we vandaag de dag in huis hebben dan 'troep' was.........
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Het valt of staat bij quality control.

Wat me bij beide frames die ik besteld heb (Lexon & TriFox) is dat er bij beide een paar punten niet super netjes waren. Bij de Trifox was er een beetje carbon in de BSA draad gekomen en bij de Lexon was een doorvoor van een kabel verstopt. Beide probleemloos op te lossen, maar als je een Specialized frame koopt is dat natuurlijk allemaal spik en span.

Wat me dan wel weer ontzettend heeft verrast, is dat toen ik eenmaal een probleem had met mijn achterbrug. (knak ik het frame) Lexon weldegelijk thuis gaf en staat voor hun product. Ik heb alleen 35 euro hoeven bijdragen aan de verzendkosten, verder is de gehele achterbrug kosteloos vervangen.

De een zegt op basis van bovenstaande, zie je wel het gaat kapot, dus troep. Ik zie het als een commitment vanuit Lexon in dit geval op hun kwaliteit en betrokkenheid! :-q
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou idd en fietsmaat van me heeft een Scott Spark en in het balhoofd dat ook een carbon splinter/oneffenheid/uitsteeksel. Volgens de verkoper (grootste fietshal ..) kon het geen kwaad en was garantie of id niet aan de orde. Dus ook grote bekende merken zijn lang niet altijd helemaal netjes afgewerkt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Flummox schreef: di 19 juli 2022, 17:40

De een zegt op basis van bovenstaande, zie je wel het gaat kapot, dus troep. Ik zie het als een commitment vanuit Lexon in dit geval op hun kwaliteit en betrokkenheid! :-q
Ook de 'grote merken' gaan kapot hoor. Ik ken geen merk zonder garantiegevallen. Dus het standpunt; als t kapot gaat is het troep, gaat echt niet op.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie