Mineralen Sportdrank en voedingsmiddelen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Peelrijder schreef: di 25 oktober 2022, 23:25 Klopt, maar ik heb simpelweg geen behoefte om meer te drinken.

Ik zou dit wel moeten gaan ophogen om nog beter te presteren evenals het verhogen van de koolhydraat inname.

Work in progress zeg maar want ik had het nog wel zonder drinken kunnen doen denk ik.
Peelrijder....nu heb ik verdwaald over het forum meerdere keren gelezen dat je onderweg niet of nauwelijks drinkt....jou beide bike's hebben 2 bidons :~ :~ :~ en je zo volgend hier op het forum ben je nogal van presterend/ tijd/ hard en snel rijden en zowel gewicht van de bike en jezelf....dan ga jij als niet drinkt onderweg, 2 volle bidons meeslepen :roll:
no way.....hier klopt iets niet :-? :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Bijvoorbeeld.... ikzelf drink niet veel onderweg en eten ook niet, omdat ik met inspanning stopt m'n spijsvertering en als ik blijf door drinken tijdens het biken wordt m'n maag koud en blijft klotsen :(
En deze twee dingen is het laatste wat je tijdens het biken :roll:
Dus heb ik 3 bike's en maar één bidon :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2826
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik snap je punt, maar ik ben hier ook nog zoekende in.

Soms zitten er ook grote bidons op omdat ik ook wel eens meer dan 6 uur op de fiets zit. :wink:

Het doel is om sneller te gaan en als ik mijn koolhydraat inname op kan hogen en dit ook zin heeft dan heb ik die 2 bidons hard nodig.

Als je maag koud wordt door het drinken doe je iets niet goed.

Mijn bidoninhoud is altijd op omgevingstemperatuur juist om dit te voorkomen.

Je hebt vocht nodig, geen verkoeling, daar is zweet voor en voor zweet moet je vocht hebben.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Peelrijder schreef: wo 26 oktober 2022, 16:09
Soms zitten er ook grote bidons op omdat ik ook wel eens meer dan 6 uur op de fiets zit. :wink:
Afgelopen zondag ben ik bijna 6 uur opweg....waarvan 4 uur biken en dan kom ik lang niet aan 2 bidons :wink:
Maar ook met 8 uur niet :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Heb het nog ff terug gelezen de laatste posts......het slaat echt nergens op :roll:
Ik gaat het niet allemaal bij elkaar quoten.....
Hier in Den Haag hebben wij een goede uitdrukking voor :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2826
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Mooi dat het verwarrend is
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2826
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

asphaltdude schreef: zo 16 oktober 2022, 17:14 Zal vast werken.

Maar zelfs als je ze in bulk koopt kost je dat € 1,40 voor 22 gram KH ofwel € 63 per kg KH.

Dat kan een factor 20 goedkoper :bier:
Ik heb voor te proberen een zak van 2kg gekocht, voor iets onder de 12 euro in huis.

Ik ben zoals ze adviseren met 0,4 x lichaamsgewicht aan het mengen gegaan.

Hier nog 1 schepje isostar bijgedaan voor de zouten.

Eerste indruk is goed, geen last van de benen voelen zelfs nog vrij fris na 85km op 25 gemiddeld (6 x Bakelsebos).
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Als je vloeibaar gaat, zijn er eigenlijk alleen maar twee goede opties.

Of je neemt een bidon, die meer gericht is op energie opname, dus bijvoorbeeld je dextrose mix...
Of je neemt een bidon, die meer gericht is op vocht aan vullen...

Hoewel 'snelle' suikers alsnog redelijk snel door je maag worden opgenomen, gaat het nog altijd trager dan de opname van een isotone dorstlesser / water mengsel met zout.

Persoonlijk drink ik altijd alleen maar om vocht aan te vullen, met een isotone dorstlesser. Meestal is dit water met een ORS zoutoplossing van de ETOS. Werkt echt beregoed.

Mijn energiebehoefte voorzie ik middels een banaan en/of knijpfruit. Dit is licht verteerbaar, hoef ik niet echt lang op te kauwen en ligt ook niet als een blok op je maag.

Meestal drink ik 10 minuten voor ik iets eet nog even goed, zodat het vocht is aangevuld. En dan eet ik. En drink ik daarna even niets, zodat de voeding juist goed kan worden opgenomen.

Dan is er nog verschil tussen een rit op de racefiets of op de MTB. Op de MTB verbruik ik duidelijk meer energie en neem ik iets extra's te eten mee. Ik ga overigens pas eten op de fiets als ik zo'n twee uur of langer op de fiets zit. Alleen als ik echt ga voor een langere rit op maximaal tempo van anderhalf tot twee uur, dan eet ik onderweg een knijpfruitje na een uur.

Om je een idee te geven:
Racefiets, rit van 100km, alleen, gemiddelde 31 km/u, neem ik mee 1.2L aan water met ORS zoutoplossing + banaan en knijpfruit. Het knijpfruitje gaat er na 1u15 doorheen en de banaan zo'n uurtje later.
MTB, rit van 40km, alleen, gemiddelde 21 km/u, neem ik mee 1.2L aan water met ORS zoutoplossing + knijpfruit.

Hoe dan ook, in het verleden deed ik halve triathlons en Ardennen MTB marathons op een hele banaan alleen + wat bidons water. Daar heb ik prima op gepresteerd, maar mijn leerschool is wel geweest dat als ik meer bananen had gegeten, ik waarschijnlijk nog betere prestaties zou hebben neergezet. Dus voldoende eten en drinken dien je niet te onderschatten, ondanks dat je denkt het niet nodig te hebben of je er geen behoefte aan hebt. Je dient eten en drinken gewoon onderdeel te maken van je training zodat je lichaam eraan went. Na anderhalf uur je is koolhydratenvoorraad uitgeput, of je nu recreant bent of topatleet, dus er moet gewoon iets in. Succes :-q
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2826
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik doe het zo slecht nog niet als ik bekijk wat jij verbruikt.

Die maltodextrine werkt naar mijn idee prima als aanvulling, maar we gaan er mee kijken wat het brengt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Peelrijder schreef: wo 2 november 2022, 23:43 Ik doe het zo slecht nog niet als ik bekijk wat jij verbruikt.
Daar heb ik wel wat commentaar op :-D

Ieder mens reageert toch een klein beetje verschillend op het verbruik, dat heeft te maken met:
Getraindheid (dus ook als in welke mate je je energie inname hebt getraind tijdens je trainingen)...
- Hierbij pas ik bijvoorbeeld zoveel mogelijk Velominati rule#91 toe, // No Food On Training Rides Under Four Hours...
(https://www.velominati.com/)
Om dit te bereiken neem ik wel meer energie in tijdens mijn ontbijt voor de rit, als ik dat vergelijk met jouw ontbijt...
Leeftijd speelt ook een rol..., ik ben 51 en denk net even wat ouder dan jij bent :wink: (ouwe lullen verbranden nu eenmaal minder)
Ook wat betreft de vochtiname kunnen er grote verschillen liggen, op basis van hoeveel je zweet of niet. En vocht kun je niet bufferen vooraf aan je rit. Afhankelijk van de temperatuur in de zomer, vul ik soms nog wel even een bidon bij onderweg en probeer ik aan een bidon per uur te komen. Ligt ook aan de intensiteit van de training.

Wat trouwens wel een interessant stuk is om te lezen: http://www.tigch.nl/medisch/sportdranke ... pelijk.htm

Dit stukje tekst op die website vat zo'n beetje samen wat ik aan kennis heb opgedaan in de laatste 33jr op de fiets :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Stunning schreef: do 3 november 2022, 12:41
Peelrijder schreef: wo 2 november 2022, 23:43 Ik doe het zo slecht nog niet als ik bekijk wat jij verbruikt.
Daar heb ik wel wat commentaar op :-D

Ieder mens reageert toch een klein beetje verschillend op het verbruik, dat heeft te maken met:
Getraindheid (dus ook als in welke mate je je energie inname hebt getraind tijdens je trainingen)...
- Hierbij pas ik bijvoorbeeld zoveel mogelijk Velominati rule#91 toe, // No Food On Training Rides Under Four Hours...
(https://www.velominati.com/)
Om dit te bereiken neem ik wel meer energie in tijdens mijn ontbijt voor de rit, als ik dat vergelijk met jouw ontbijt...
Leeftijd speelt ook een rol..., ik ben 51 en denk net even wat ouder dan jij bent :wink: (ouwe lullen verbranden nu eenmaal minder)
Ook wat betreft de vochtiname kunnen er grote verschillen liggen, op basis van hoeveel je zweet of niet. En vocht kun je niet bufferen vooraf aan je rit. Afhankelijk van de temperatuur in de zomer, vul ik soms nog wel even een bidon bij onderweg en probeer ik aan een bidon per uur te komen. Ligt ook aan de intensiteit van de training.

Wat trouwens wel een interessant stuk is om te lezen: http://www.tigch.nl/medisch/sportdranke ... pelijk.htm

Dit stukje tekst op die website vat zo'n beetje samen wat ik aan kennis heb opgedaan in de laatste 33jr op de fiets :-q
oei... met velominati rules aankomen op een MTB forum... en dan nog deze -gigantisch- achterhaalde ook nog... :o :o :o
maar misschien zit dat ouderwetse ook wel in de leeftijd, 33 jaar op de fiets helpt dan wellicht ook niet mee, dan is het lastig om een frisse kijk serieus te nemen..

ik zal mijn verhaal niet nog een keer houden, maar hier beschrijf ik hoe het tegenwoordig er aan toe gaat:
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 2#p2698032

Nuance die later in het topic nog komt, niet alle profs trekken 150, maar er zijn ook uitschieters die 170 per uur pakken. Ik geloof niet dat je tegenwoordig nog mee kan als je onder de 100 zit, dan kan je wellicht de etappe of de koers uitrijden, maar dan doe je niet mee in de finale.

kan je dit toepassen op amateurs, nee uiteraard niet, niet qua exacte aantallen, maar feit blijft dat je met deze hoeveelheiden nog steeds met een tekort aan de finish komt, dus het kan geen kwaad om de max op te zoeken, ook als amateur.

Maar een training is geen wedstrijd!! nee klopt, maar ook eten moet je trainen, dus wil je dit in een wedstrijd doen, zal je het ook in training moeten doen. Daarnaast zijn er nog 2 voordelen: 1, je training wordt kwalitatief hoger, want trainen met een hongerklop slaat zoals in rule 91 slaat helemaal nergens op, kan je beter thuisblijven. 2: je herstel is beter, en daardoor kan je meer volume aan en kan je dus meer progressie boeken tijdens het trainen.

pak ik zelf altijd ~90 per uur, nee zeker niet, persoonlijk vind ik het ook teveel gedoe, en het kost ook teveel, maar op ritten van meer dan 90 minuten pak ik wel altijd sportdrank, (decathlon, enigzins betaalbaar, en met een schepje extra krijg je dan wat meer carbs binnen), dan nog wat stroopwafels of iets dergelijks erbij en dan vind ik het wel genoeg. In de aanloop van een wedstrijd ga ik wel wat meer gelletjes toevoegen, om dit een beetje goed te kunnen verwerken en zo de carbs wat op te voeren.

kortom het is echt niet nodig om max carbs te eten, maar wil je maximale prestaties tijdens wedstrijden en of maximale progressie bij trainingen, dan is het absoluut van toegevoegde waarde (en daarom zijn er nog maar weinig tot geen profs die bv nuchter gaan trainen, luister ook maar een de beter worden podcast over nuchter trainen).

de tijd heeft niet stil gestaan, jij misschien wel, ik fiets zelf ook een jaar of 30, maar misschien scheelt het dat ik pas een jaar of 3 me aan het verdiepen ben in training etc. Dan is het wat makkelijker om de moderne kijk mee te nemen.

dus einde rant, maar ik wordt echt getriggered als iemand onzin gaat verkopen met als argument dat ie 33 jaar ervaring heeft..
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Prulleman schreef: do 3 november 2022, 16:56
Stunning schreef: do 3 november 2022, 12:41

Daar heb ik wel wat commentaar op :-D

Ieder mens reageert toch een klein beetje verschillend op het verbruik, dat heeft te maken met:
Getraindheid (dus ook als in welke mate je je energie inname hebt getraind tijdens je trainingen)...
- Hierbij pas ik bijvoorbeeld zoveel mogelijk Velominati rule#91 toe, // No Food On Training Rides Under Four Hours...
(https://www.velominati.com/)
Om dit te bereiken neem ik wel meer energie in tijdens mijn ontbijt voor de rit, als ik dat vergelijk met jouw ontbijt...
Leeftijd speelt ook een rol..., ik ben 51 en denk net even wat ouder dan jij bent :wink: (ouwe lullen verbranden nu eenmaal minder)
Ook wat betreft de vochtiname kunnen er grote verschillen liggen, op basis van hoeveel je zweet of niet. En vocht kun je niet bufferen vooraf aan je rit. Afhankelijk van de temperatuur in de zomer, vul ik soms nog wel even een bidon bij onderweg en probeer ik aan een bidon per uur te komen. Ligt ook aan de intensiteit van de training.

Wat trouwens wel een interessant stuk is om te lezen: http://www.tigch.nl/medisch/sportdranke ... pelijk.htm

Dit stukje tekst op die website vat zo'n beetje samen wat ik aan kennis heb opgedaan in de laatste 33jr op de fiets :-q
oei... met velominati rules aankomen op een MTB forum... en dan nog deze -gigantisch- achterhaalde ook nog... :o :o :o
maar misschien zit dat ouderwetse ook wel in de leeftijd, 33 jaar op de fiets helpt dan wellicht ook niet mee, dan is het lastig om een frisse kijk serieus te nemen..

ik zal mijn verhaal niet nog een keer houden, maar hier beschrijf ik hoe het tegenwoordig er aan toe gaat:
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 2#p2698032

Nuance die later in het topic nog komt, niet alle profs trekken 150, maar er zijn ook uitschieters die 170 per uur pakken. Ik geloof niet dat je tegenwoordig nog mee kan als je onder de 100 zit, dan kan je wellicht de etappe of de koers uitrijden, maar dan doe je niet mee in de finale.

kan je dit toepassen op amateurs, nee uiteraard niet, niet qua exacte aantallen, maar feit blijft dat je met deze hoeveelheiden nog steeds met een tekort aan de finish komt, dus het kan geen kwaad om de max op te zoeken, ook als amateur.

Maar een training is geen wedstrijd!! nee klopt, maar ook eten moet je trainen, dus wil je dit in een wedstrijd doen, zal je het ook in training moeten doen. Daarnaast zijn er nog 2 voordelen: 1, je training wordt kwalitatief hoger, want trainen met een hongerklop slaat zoals in rule 91 slaat helemaal nergens op, kan je beter thuisblijven. 2: je herstel is beter, en daardoor kan je meer volume aan en kan je dus meer progressie boeken tijdens het trainen.

pak ik zelf altijd ~90 per uur, nee zeker niet, persoonlijk vind ik het ook teveel gedoe, en het kost ook teveel, maar op ritten van meer dan 90 minuten pak ik wel altijd sportdrank, (decathlon, enigzins betaalbaar, en met een schepje extra krijg je dan wat meer carbs binnen), dan nog wat stroopwafels of iets dergelijks erbij en dan vind ik het wel genoeg. In de aanloop van een wedstrijd ga ik wel wat meer gelletjes toevoegen, om dit een beetje goed te kunnen verwerken en zo de carbs wat op te voeren.

kortom het is echt niet nodig om max carbs te eten, maar wil je maximale prestaties tijdens wedstrijden en of maximale progressie bij trainingen, dan is het absoluut van toegevoegde waarde (en daarom zijn er nog maar weinig tot geen profs die bv nuchter gaan trainen, luister ook maar een de beter worden podcast over nuchter trainen).

de tijd heeft niet stil gestaan, jij misschien wel, ik fiets zelf ook een jaar of 30, maar misschien scheelt het dat ik pas een jaar of 3 me aan het verdiepen ben in training etc. Dan is het wat makkelijker om de moderne kijk mee te nemen.

dus einde rant, maar ik wordt echt getriggered als iemand onzin gaat verkopen met als argument dat ie 33 jaar ervaring heeft..
Dan focus je je wel heel anaal op mijn laatste stukje tekst en lees je niet wat ik daarvoor heb geschreven :wink:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Stunning schreef: do 3 november 2022, 17:40
Prulleman schreef: do 3 november 2022, 16:56 ...
Dan focus je je wel heel anaal op mijn laatste stukje tekst en lees je niet wat ik daarvoor heb geschreven :wink:
mwah, ik val vooral over dit:
Hierbij pas ik bijvoorbeeld zoveel mogelijk Velominati rule#91 toe, // No Food On Training Rides Under Four Hours.
dat is gewoon geen goed advies met de huidige kennis ;)
met 33 jaar ervaring gaan strooien is dan vooral olie op het vuur.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Prulleman schreef: do 3 november 2022, 17:55
Stunning schreef: do 3 november 2022, 17:40

Dan focus je je wel heel anaal op mijn laatste stukje tekst en lees je niet wat ik daarvoor heb geschreven :wink:
mwah, ik val vooral over dit:
Hierbij pas ik bijvoorbeeld zoveel mogelijk Velominati rule#91 toe, // No Food On Training Rides Under Four Hours.
dat is gewoon geen goed advies met de huidige kennis ;)
met 33 jaar ervaring gaan strooien is dan vooral olie op het vuur.
Duidelijk :-D

Die 33 jaar slaat op de sportdrank, niet op de voeding in het algemeen.

En de #91 rule slaat op mijn duurtrainingen / vetverbranding. Dan train ik echt in de lage zones op de racefiets. Ligt de intensiteit hoger, dan gaat er onherroepelijk voeding mee !

Ik hoop dat dat iets meer nuance schept :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

De nuance is duidelijk, maar ook dat is achterhaald ;)

(Eigenlijk alleen van toepassing op ultra endurance , bv een 24 uurs of iets dergelijks)
Plaats reactie