Mineralen Sportdrank en voedingsmiddelen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef: zo 16 oktober 2022, 12:25 Ik zie twee soorten isotone sportdranken. Beide hebben ze ca 80gram/100gram koolhydraten, maar bij de één bestaat dit volledig uit suikers en bij de ander maar voor de helft. Waar bestaan bij de laatst soort de andere koolhydraten uit en wanneer gebruik je welke?
Geen idee, maar los vd inhoud wordt het toch een kwestie van proberen.
Van sommige sportdranken kreeg ik taai slijm (ik herinner me dat het bij AA-drink het ergste was). Enorm irritant.
Ook is de smaak belangrijk als je er 2 (of 3) liter van achterover moet slaan.
En het moet natuurlijk meerwaarde hebben op je prestatie en je herstel.
Ik deed het altijd goed op Isostar Long Energy. Zat toen in rode bussen. En dan iets slapper aanmaken dan viorgeschreven + 1 extra magnesium tablet vh Kruidvat. Of 2 als je gevoelig bent voor kramp.
Ook wel zelf gemixt. Water, jus d orange, maltodextrine, magnesium en zout.
Dan kan je het helemaal zelf finetunen, ben helaas het recept kwijt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb vandaag eens een SIS gelletje vermengd met mijn isostar, aangenaam verrast, goed binnen te houden en ook gemerkt dat ik wel wat frisser bleef.

Kwam als tip van een (oud) marathon-rijder die ik vrijdag bij de lbs trof
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Zal vast werken.

Maar zelfs als je ze in bulk koopt kost je dat € 1,40 voor 22 gram KH ofwel € 63 per kg KH.

Dat kan een factor 20 goedkoper :bier:
Mad Wally schreef: zo 16 oktober 2022, 12:25 Ik zie twee soorten isotone sportdranken. Beide hebben ze ca 80gram/100gram koolhydraten, maar bij de één bestaat dit volledig uit suikers en bij de ander maar voor de helft. Waar bestaan bij de laatst soort de andere koolhydraten uit en wanneer gebruik je welke?
Waarschijnlijk maltodextrine.
Everybody bought a new bike!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Oh ongetwijfeld, maar ik heb vaak nog losse mee voor het laatste half uurtje of zo.

Ik heb ze volgens mij laatst voor iets rond de 0,90 per verpakking gekocht met 30 stuks.

In bulk is alles goedkoper, maar losse verpakkingen zijn wel handiger.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ja als paniekgelletje in volle finale zijn ze super handig!

Bedoelde meer: als je ze toch in de bidon mikt, kun je net zo goed poeder in je bidon doen.

Ik ben trouwens extreem enthousiast over de Energy Fruit Jellies van de Decathlon. Alles bij elkaar, van het pakken en open maken van de verpakking tot en met het in je mond stouwen en doorslikken vind ik ze veel makkelijker naar binnen gaan dan gelletjes!
Everybody bought a new bike!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik dacht vandaag op de fiets aan dit topic en keek even naar de SiS energy gel, maar daar komt i.d.d. alle voedingswaarde uit maltodextrine. Wellicht is zo'n poeder best een goed idee om kosten te besparen.

Zo'n rondje racefiets vandaag is toch ongeveer 15 euro aan sportvoeding :o
Dat is daadwerkelijk evenveel als wat ik op dezelfde afstand aan benzine in m'n auto gooi.

Dus nu denk ik: kan ik dat niet gewoon zelf fixen. Zoiets dus:
https://www.youtube.com/watch?v=kRXOTkWjHkM
Ik ben trouwens extreem enthousiast over de Energy Fruit Jellies van de Decathlon. Alles bij elkaar, van het pakken en open maken van de verpakking tot en met het in je mond stouwen en doorslikken vind ik ze veel makkelijker naar binnen gaan dan gelletjes!
Vandaag ook een soortgelijk product van SiS gebruikt, beta fuel blocks. Wat wel opvalt is dat Decathlon 5% maltodextrine heeft en veel suiker en SiS eigenlijk bijna alleen maar maltodextrine en een beetje fructose.
Waar woke is, is vuur
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Uit interesse, maar hoe hard en hoe ver rijd je dan?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Precies, en wat neem je dan?

Om een prestatie te leveren, om lang fit te blijven of 'training the gut'?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Makkelijk schreef: zo 16 oktober 2022, 20:53 Ik dacht vandaag op de fiets aan dit topic en keek even naar de SiS energy gel, maar daar komt i.d.d. alle voedingswaarde uit maltodextrine. Wellicht is zo'n poeder best een goed idee om kosten te besparen.

Zo'n rondje racefiets vandaag is toch ongeveer 15 euro aan sportvoeding :o
Dat is daadwerkelijk evenveel als wat ik op dezelfde afstand aan benzine in m'n auto gooi.

Dus nu denk ik: kan ik dat niet gewoon zelf fixen. Zoiets dus:
https://www.youtube.com/watch?v=kRXOTkWjHkM
Ik ben trouwens extreem enthousiast over de Energy Fruit Jellies van de Decathlon. Alles bij elkaar, van het pakken en open maken van de verpakking tot en met het in je mond stouwen en doorslikken vind ik ze veel makkelijker naar binnen gaan dan gelletjes!
Vandaag ook een soortgelijk product van SiS gebruikt, beta fuel blocks. Wat wel opvalt is dat Decathlon 5% maltodextrine heeft en veel suiker en SiS eigenlijk bijna alleen maar maltodextrine en een beetje fructose.
Hoe hard en hoe ver rijd je dan?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Peelrijder schreef: di 25 oktober 2022, 13:31 Hoe hard en hoe ver rijd je dan?
Dat was racefiets, 4,5 uur ongeveer op 80% van wat ik in 4,5 uur zou kunnen.
Maar op een rondje Leersum/Amerongen helpt het me ook enorm, want dan rij ik eigenlijk altijd wel tegen de 100% omdat het klimmen zwaar valt...
Waar woke is, is vuur
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Geen idee of dat best veel is, maar zo klinkt het wel.

Ik heb vandaag ook redelijk vlot alle 3 de rondjes RVN gedaan.

Afstand: 55,00km
Hoogtemeters: 806hm
Tijd: 2u20m
Gem. snelheid: 22,6 km/u
Gem. hartslag 158bpm

Ter verduidelijking ik zit met 158bpm nog onder mijn tempo zone (die begint op 159bpm), maar dat is gemiddeld, de eerste 15km zat ik op 170bpm gemiddeld denk ik.

Ik doe dit op mijn ontbijt (2 speltcrackers met vleeswaren, koffie, 0,5l water), een banaan en 1 kleine bidon isostar.
Ik ben 1,73 en 78kg

Als je iets minder getraind ben kan ik me nog voorstellen dat er meer in moet aan eten (en ik eet ook ontzettend weinig wat dat betreft), maar de hoeveelheden die je meent nodig te hebben zijn in mijn ogen nogal fors.

Misschien loont het de moeite voor je om toch eens te gaan kijken naar je dieet of in ieder geval eens advies te gaan vragen aan een (sport)voedingsdeskundige die ervaring heeft met fietsers/ mountainbikers, want het kan goed zijn dat je jezelf tegen aan het werken bent op dit moment.

Daar kan je ook voorleggen wat en of je nog ambities hebt en hier op inspelen met je voeding.

Tip van flip:

Rijstepap met vanilliesmaak eten voor je gaat helpt ook enorm, hier zit een combinatie van trage en snelle energie in die je misschien wel vooruit kan helpen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Één bidonnetje op een rit van 2u20min lijkt mij (veel) te weinig. Dat het ermee lukt wil niet zeggen dat het optimaal is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Klopt, maar ik heb simpelweg geen behoefte om meer te drinken.

Ik zou dit wel moeten gaan ophogen om nog beter te presteren evenals het verhogen van de koolhydraat inname.

Work in progress zeg maar want ik had het nog wel zonder drinken kunnen doen denk ik.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Bij lange afstanden heb ik als richtlijn 1 reep per anderhalf uur. Bij een rit tot 3 uur niets.

Kwa drinken per 100 km 1,5 Ltr.
Natuurlijk heeft het weer en mate van inspanning invloed.

De kosten vind ik nogal meevallen. Die paar euro voor een halve dag honderd km fietsen vind ik verwaarloosbaar. Daar ga ik niet voor lopen hobbyen door zelf iets te brouwen. Ik kan niet fietsen op ranja of zo, dan kom ik energie tekort.

Verder is het eten en drinken vooraf en erna net zo belangrijk en dat die je met gewoon eten.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb een zak van 2 kg maltodextrine besteld, eens kijken wat dat gaat doen.

Ik doe 30- 50 gram onder mijn isostar straks, beginnen met 30.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie